Rammer for samarbejdet mellem Folketinget og regeringen i EU-sager
på det sikkerheds- og forsvarspolitiske område
Nærværende notat oversendes i opfølgning på regeringens orientering af 20. juni
2022 til de øvrige EU-medlemslande om Danmarks indtræden i det europæiske sik-
kerheds- og forsvarssamarbejde per 1. juli 2022. Notatet beskriver rammerne for ind-
dragelse af Folketinget i behandlingen af kommende EU-sager på sikkerheds- og for-
svarsområdet.
Den danske EU-beslutningsprocedure
De tidligere forbeholdsbelagte EU-sager på det sikkerheds- og forsvarspolitiske om-
råde vil fremover blive behandlet i Europaudvalget efter den gældende danske EU-
beslutningsprocedure, som er nedfældet i procedureberetningerne.
Det sikkerheds-
og forsvarspolitiske samarbejde er en del af EU’s fælles udenrigs-
og
sikkerhedspolitik. I sager inden
for EU’s fælles udenrigs-
og sikkerhedspolitik gælder
det, at regeringen ikke er forpligtet til at forelægge sager til forhandlingsoplæg, men
efter en konkret vurdering er forpligtet til at orientere Europaudvalget om væsentlige
sager, jf. Europaudvalgets konsoliderede procedureberetninger 2021
1
. Regeringen
kan dog i særlige tilfælde ud fra en konkret vurdering vælge alligevel at forelægge en
sag til forhandlingsoplæg.
For så vidt angår EU’s
militære
missioner og operationer sondres mellem på den ene
side Rådets beslutning om oprettelse eller ændring af en mission eller operation og på
den anden side en evt. national beslutning om at stille danske miltære eller andre ka-
paciteter til rådighed for den pågældende mission eller operation (beslutning om så-
kaldte styrkebidrag). Det forhold, at man fra dansk side deltager i en given retsakt om
rammerne for en militær EU-mission eller -operation, indebærer ingen forpligtelse til
at stille med et styrkebidrag.
Rådets beslutninger om oprettelse af en militær EU-mission eller -operation falder in-
den for rammerne af EU-beslutningsproceduren og vil
–
såfremt de vurderes væsent-
lige
–
blive forelagt Europaudvalget til orientering, idet regeringen, jf. ovenfor, dog i
særlige tilfælde kan vælge at forelægge en sådan sag til forhandlingsoplæg. Det be-
mærkes i den forbindelse, at der ikke har været praksis for at forelægge forhandlings-
oplæg i sager vedr. Rådets beslutning om oprettelse af civile EU-missioner. Derimod
vil en evt. beslutning om et dansk styrkebidrag falde uden for rammerne af EU-be-
slutningsproceduren, jf. nedenfor.
Dato:
11-07-22
Sagsnummer:
2022-22670
Europaudvalgets konsoliderede procedureberetninger 2021, s. 6:
”De
ovenstående procedurer gælder
for alle sager, der henhører under det overstatslige EU-samarbejde. For så vidt angår sager, der hører
ind under EU’s fælles udenrigs-
og sikkerhedspolitik, har regeringen alene pligt til at orientere Euro-
paudvalget.”
1
1