Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 628
Offentligt
2603912_0001.png
Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 323
Offentligt
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
28. juni 2022
Besvarelse af spørgsmål 323 alm. del stillet af udvalget den 1. juni 2022
efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål:
Vil erhvervsministeren få sit ministerium til at forholde sig til den Tyske
dom (Künast vs. Facebook) afsagt den 8. april 2022, jf. LG Frankfurt a. M.
(3. Zivilkammer), Urteil vom 08.04.2022
2-03 O 188/21 og L 146 - bilag
18 (internt bilag) samt artikel fra
Finansiel Times fra den 2. feb. 2022 ”Top
German court instructs Facebook to divulge data on users who insulted
MP”, og er ministeren og hans ministerium enig i, at dommen fastslår, at
EU-medlemsstater indenfor gældende EU-regler kan forpligte sociale me-
dier til proaktivt at fjerne ulovligt indhold, som de allerede en gang har fået
kendskab til (også selvom indholdet er ændret eller forefindes andre steder
på det sociale medie)?
Svar:
Eftersom spørgsmålet indeholder flere elementer er kommentarerne hertil
opdelt for klarhedens skyld.
For det
første
anmodes der om, at jeg forholder mig til den tyske dom
(Künast vs. Facebook) og L 146 - bilag 18 (internt bilag), som er en engelsk
oversættelse af dommen.
Jeg ser positive takter i den tyske dom. Den lægger sig umiddelbart i for-
længelse af EU-Domstolens dom af 3. oktober 2019 i sagen Eva Glawis-
chnig-Piesczek mod Facebook Ireland Limited, sag C-18/18.
Den tyske dom slår fast, at Facebook har en forpligtelse til at fjerne opslag
som er identiske med det ulovlige indhold, men også opslag som er næsten
men ikke fuldstændig identiske - selv uden en specifik URL.
Jeg ser generelt dommen som en positiv udvikling i retning af, at flytte
ansvaret fra brugeren over til platformen, når først brugeren én gang har
gjort platformen bekendt med ulovligt indhold.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 628: Kopi af ERU alm. del - svar på MFU spm. 323, om erhvervsministeren vil få sit ministerium til at forholde sig til den Tyske dom (Künast vs. Facebook) afsagt den 8. april 2022, jf. LG Frankfurt a. M. (3. Zivilkammer), Urteil vom 08.04.2022 – 2-03 O 188/21 samt artikel fra Finansiel Times fra den 2. feb. 2022 Top German court instructs Facebook to divulge data on users who insulted MP, fra erhvervsministeren
2/4
Jeg bliver for det
andet
anmodet om at forholde mig til artiklen fra Finan-
cial Times fra den 2. februar 2022 ”Top German court instructs Facebook
to divulge data on users who insulted MP”
Artiklen omhandler dommen afsagt ved den tyske forfatningsdomstol om,
at Facebook skal afgive personlige oplysninger på brugere, som fornær-
mede en tysk politiker, og at dommerne i sagen bemærkede, at byretten
ikke havde ramt den rigtige balance mellem ytringsfrihed og retten til pri-
vatliv.
Artiklen nævner, at det følger af den seneste justering af NetzDG, at plat-
forme forpligtes til at videregive data om mistænkte kriminelle til det tyske
politi, ligesom der oprettes en ny afdeling ved Tysklands føderale krimi-
nalpoliti (BKA). Formålet er, at efterforske formodede gerningsmænd på
sociale medier hurtigere og mere effektivt.
Til brug for besvarelsen vedr. den nuværende indsats mod digital krimina-
litet, har jeg indhentet bidrag fra Justitsministeriet:
"Med flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-
2023 har regeringen iværksat en markant styrkelse af politiet frem mod
2023. Det gælder også i forhold til indsatsen mod den digitale kriminalitet,
herunder i forhold til sager om sexkrænkelser samt deling af billeder og
videoer med ulovligt indhold.
Med flerårsaftalen er der således bl.a. oprettet en ny national efterforsk-
ningsenhed i politiet
den Nationale enhed for Særlig Kriminalitet (NSK)
hvor de mest specialiserede politi- og anklagefaglige kompetencer er
samlet. NSK bistår bl.a. politikredsenes efterforskninger i visse sager om
it-relateret kriminalitet. Det forventes på sigt at få en række fordele for kva-
liteten af efterforskningen på området.
Derudover er der med aftalen oprettet en digital patruljeenhed
Politiets
Online Patrulje
som blev sat i drift den 1. april 2022. Enheden skal bl.a.
patruljere synligt i åbne grupper på sociale medier på internettet for at fo-
rebygge kriminalitet, f.eks. digitale krænkelser, eller som led i en trygheds-
skabende indsats. Herudover vil enheden også kunne fungere som en mo-
dererende og retningsgivende faktor, der kan forebygge krænkelser og ha-
defulde ytringer mod bestemte grupper og gribe ind, hvis der foregår lov-
overtrædelser. Desuden vil enheden i forbindelse med en øget tilstedevæ-
relse med de nødvendige kendelser mv. kunne understøtte efterforskningen
af strafbare forhold på internettet bl.a. i lukkede grupper, hvor der f.eks.
udbydes børneporno, narkotika, våben eller tyvekoster eller sker hadefulde
ytringer.
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 628: Kopi af ERU alm. del - svar på MFU spm. 323, om erhvervsministeren vil få sit ministerium til at forholde sig til den Tyske dom (Künast vs. Facebook) afsagt den 8. april 2022, jf. LG Frankfurt a. M. (3. Zivilkammer), Urteil vom 08.04.2022 – 2-03 O 188/21 samt artikel fra Finansiel Times fra den 2. feb. 2022 Top German court instructs Facebook to divulge data on users who insulted MP, fra erhvervsministeren
3/4
I forlængelse
af flerårsaftalen og som led i udspillet ”Værn mod voksne der
krænker børn”, som blev lanceret den 17. maj 2021, har regeringen i øvrigt
bedt en arbejdsgruppe om bl.a. at undersøge, om de nugældende regler i
straffeloven på området for digitale overgreb er tilstrækkelige. Arbejds-
gruppen forventes at komme med sine anbefalinger snarest."
Jeg bliver for det
tredje
anmodet om at tilkendegive, hvorvidt dommen
fastslår, at EU-medlemsstater inden for gældende EU-regler kan forpligte
sociale medier til proaktivt at fjerne ulovligt indhold, som de allerede en
gang har fået kendskab til, også selvom indholdet er ændret eller forefindes
andre steder på det sociale medie.
Det bemærkes hertil, at det er EU-Domstolen,
der er EU’s dømmende magt
og har det sidste ord i spørgsmålet om, hvordan medlemslandende skal for-
tolke EU-retten. Domme afsagt af nationale domstole vedrørende national
lovgivning danner således ikke retspraksis i Danmark. Det er således Er-
hvervsministeriets vurdering, at den tyske dom ikke har direkte virkning i
andre EU-medlemsstater.
Medlemsstaternes råderum ift. at forpligte sociale medier til at nedtage
ulovligt indhold efter e-handelsdirektivet skal således fortolkes i lyset af
praksis fra EU-domstolen.
For så vidt angår EU-domstolens retspraksis om fortolkningen af e-han-
delsdirektivet ift. forpligtelser til at fjerne ulovligt indhold, kan Erhvervs-
ministeriet blandt andet nævne EU-Domstolens dom af 3. oktober 2019 i
sagen Eva Glawischnig-Piesczek mod Facebook Ireland Limited, sag C-
18/18 tjene som fortolkningsbidrag. Dommen vedrørte rækkeviden af e-
handelsdirektivets artikel 15, stk. 1, hvorefter domstolen fastslog, at artikel
15, stk. 1, ikke var til hinder for, at medlemsstaternes domstole kan pålægge
hostingudbydere, som f.eks. Facebook, at 1) fjerne information, som de op-
lagrer, og som er identisk med information, der tidligere er erklæret ulovlig,
eller at hindre adgangen til informationen, 2) fjerne information, som de
oplagrer, og som har samme betydning som information, der tidligere er
erklæret ulovlig, eller at hindre adgangen til den under visse betingelser, og
3) fjerne information, som er genstand for et påbud, eller hindre adgangen
til den i hele verden inden for rammerne af den relevante folkeret.
Yderligere kan EU-domstolens dom af 22. juni i de forenede sager C-
682/18 og C-683/18 Frank Peterson mod Google LLC, YouTube Inc., You-
Tube LLC, Google Germany GmbH tjene som fortolkningsbidrag. Dom-
men er også refereret i den tyske dom.
Dommen fastslog, at den omstændighed, at en operatør af en onlineplat-
form til deling af indhold foretager en automatiseret indeksering af det ind-
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 628: Kopi af ERU alm. del - svar på MFU spm. 323, om erhvervsministeren vil få sit ministerium til at forholde sig til den Tyske dom (Künast vs. Facebook) afsagt den 8. april 2022, jf. LG Frankfurt a. M. (3. Zivilkammer), Urteil vom 08.04.2022 – 2-03 O 188/21 samt artikel fra Finansiel Times fra den 2. feb. 2022 Top German court instructs Facebook to divulge data on users who insulted MP, fra erhvervsministeren
4/4
hold, der uploades på denne platform, at den nævnte platform har en søge-
funktion, og at den anbefaler videoer i forhold til brugernes profil eller præ-
ferencer, ikke er tilstrækkeligt til at fastslå, at denne operatør har et »kon-
kret« kendskab til de ulovlige aktiviteter, der udføres på denne platform,
eller de ulovlige informationer, der oplagres herpå. Dommen fastslår vi-
dere, at det er tilstrækkeligt, at den berørte tjenesteyder på en eller anden
anden måde får kendskab til forhold eller omstændigheder, som ville have
fået en påpasselig erhvervsdrivende til at opdage ulovlighederne og agere
som foreskrevet i e-handelsdirektivets artikel 14, stk. 1, litra b. Der skal i
den forbindelse tages hensyn til, at oplysninger om påståede ulovlige akti-
viteter eller informationer kan vise sig at være utilstrækkelige og ubegrun-
dede. Det bemærkes hertil, at anmeldelsen skal indeholde tilstrækkelige
oplysninger til at gøre det muligt for operatøren af denne platform uden en
grundig juridisk undersøgelse at sikre sig, at denne overføring er ulovlig,
og at en eventuel fjernelse af dette indhold er forenelig med ytringsfrihe-
den.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup