Den 29. juni 2022
FVM 182
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om delegeret forordning om supplering af Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning (EU) 2018/848 for så vidt angår anvendelsen af ikke-økologisk protein-
foder til økologiske husdyr som følge af Ruslands invasion af Ukraine (delegeret
retsakt)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til en delegeret forordning om udvidelse af økologiforordningens
katastrofebestemmelse til at omfatte forsyningsproblemer skabt af krigen i Ukraine (delegeret rets-
akt). Med forslaget giver Kommissionen mulighed for, at medlemsstaterne formelt kan anerkende en
katastrofesituation på baggrund af krigen i Ukraine, og undtagelsesvist tillade brugen af op til 5 pct.
ikke-økologisk proteinfoder i foderet til voksne økologiske grise og fjerkræ. Tilladelsen kan gives for
en midlertidig periode på maksimalt 12 måneder. Forslaget er fremsat på baggrund af, at der under
normale omstændigheder er en relativt stor import af økologisk proteinfoder til EU fra Ukraine, og at
der er opstået udfordringer med forsyningen. Den delegerede retsakt vurderes ikke at have konse-
kvenser for beskyttelsesniveauet i Danmark og EU. Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse
mod udstedelsen af den delegerede retsakt, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge
dette til grund.
Baggrund
Kommissionen har den 27. juni 2022 fremsat forslag til en delegeret forordning om supplering af Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/848 for så vidt angår anvendelsen af ikke-økologisk
proteinfoder til økologiske husdyr som følge af Ruslands invasion af Ukraine.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 22 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 2018/848,
der bemyndiger Kommissionen til at fastlægge kriterier og særlige regler for situationer, der kan beteg-
nes som katastrofesituationer, eventuelle undtagelser, og hvordan medlemsstaterne skal behandle så-
danne katastrofesituationer. Kommissionen har tidligere udmøntet artikel 22 i forordning 2020/2146
af 24. september 2020, der beskriver kriterier, regler og undtagelser. Forordningen tager dog ikke højde
for, at den russiske invasion af Ukraine kan betragtes som en katastrofesituation.
Forslaget er vedtaget af Kommissionen med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning som
en delegeret retsakt (TEUF artikel 290). Den delegerede retsakt kan kun træde i kraft, hvis Europa-
Parlamentet eller Rådet ikke gør indsigelse inden for en frist på to måneder. Fristen for indsigelse kan