Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
Web
: www.kum.dk
27. juni 2022
Folketingets Kulturudvalg har den 14. juni 2022, efter ønske fra Maja Torp (V), stillet
mig følgende spørgsmål 320 ad (alm. del), som jeg hermed besvarer.
Spørgsmål:
I anledning af at ministeren inviterer foreningerne til at medvirke til en kortlægning af
det bureaukrati, der gør hverdagen svær for danske foreninger, bedes ministeren rede-
gøre for, hvad der er sket, siden et flertal i Folketinget i sidste folketingsår opfordrede
regeringen til at indføre en bagatelgrænse i forhold til de internationale hvidvaskregler
og GDPR-regler, som trækker frivillige og kapital ud af mange danske foreninger.
Svar:
For så vidt angår hvidvaskreglerne har Kulturministeriet indhentet bidrag til besvarel-
sen fra Erhvervsministeriet, som har oplyst følgende:
”Der blev fra dansk side i 2015 rettet henvendelse til EU-Kommissionen
med henblik på
at afklare, om det er muligt at undtage foreninger fra kravene om kundekendskabs-proce-
durer. EU-Kommissionen oplyste, at det vil være i strid med hensigten bag både hvidvask-
direktivet og anbefalinger fra Financial Action Task Force (FATF) at gøre undtagelser fra
kundekendskabsforpligtelsen for foreninger, herunder foreninger med velgørende formål.
I december 2021 blev der fra dansk side på ny rettet henvendelse til EU-Kommissionen om
samme spørgsmål, og EU-Kommissionen oplyste i denne sammenhæng, at hverken hvid-
vaskdirektivet eller den kommende hvidvaskforordning giver mulighed for generelle und-
tagelser fra at gennemføre kundekendskabsprocedurer.
Det er således ikke muligt at fastsætte en bagatelgrænse for, hvornår et pengeinstitut kan
undlade at gennemføre kundekendskabsprocedurer for bestemte grupper af foreninger el-
ler på anden måde udpege visse typer af foreninger, hvor der ikke skal gennemføres kun-
dekendskabsprocedurer. Pengeinstitutterne og øvrige forpligtede enheder kan dog indrette
kundekendskabsproceduren efter den risiko, som er forbundet med den enkelte forening.
Det er således vigtigt, at et pengeinstituts risikovurdering tager konkret stilling til den
enkelte kunde, og at pengeinstituttet fastsætter sine kundekendskabsprocedurer og over-
vågning af kunden ud fra dette.
Dok. nr. 49178