Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 561
Offentligt
2592466_0001.png
Den 9. juni 2022
MIM 59-22
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til beslutning om konklusioner vedrørende bedste
tilgængelige teknik (BAT- konklusioner) for forarbejdning af jernmetaller i
henhold til direktiv 2010/75/EU af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
industrielle emissioner (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har under Direktivet om Industrielle Emissioner (IE-direktivet) fremsat forslag om at
ajourføre konklusionerne om den bedste tilgængelige teknik (BAT) samt medfølgende vejledende
BREF-dokument for virksomheder, der forarbejder jernmetaller (FMP). Samtidigt foreslås det, at
BAT-konklusionerne gøres bindende for medlemsstaterne i forbindelse med meddelelse af
miljøgodkendelser og revurderinger af godkendelser til virksomheder omfattet af BREF-dokumentet.
BAT-konklusionerne omfatter bl.a. krav til miljøledelsessystemer, målinger af emissioner til
luft/vand samt angiver emissionsniveauer. Der er otte virksomheder i Danmark, hvoraf seks
overfladebehandler jernmetaller med zink, mens to varmvalser jernmetaller. Det vurderes, at BAT-
konklusionerne samlet set øger beskyttelse af miljøet i medlemsstaterne og at de otte danske
virksomheder vil kunne leve op til BAT-konklusionerne uden væsentlige meromkostninger. Der
vurderes ikke at være statsfinansielle eller større erhvervsøkonomiske konsekvenser. Regeringen
støtter forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsendt et forslag til BAT-konklusioner og bedste tilgængelige teknikker for
virksomheder, der forarbejder jernmetaller. Forslaget skal til skriftlig afstemning inden d. 17. juni
2022 efter møde den 8. juni 2022 i Kommissionens Artikel 75-udvalg i henhold til proceduren i IE-
direktivets artikel 75 (2).
Forslaget til BAT-konklusioner har hjemmel i Artikel 13 i Europaparlamentets og Rådets direktiv nr.
75/2010 af 24. november 2010 om industrielle emissioner (IE-direktivet).
Processen for revision af BREF-dokumentet for Ferrous Metals Processing (FMP) blev officielt indledt
den 27. november 2015. Det første udkast til BAT-konklusioner for FMP var i høring i efteråret 2017.
Et revideret forslag til BAT-konklusioner var i høring i foråret 2019 og i december 2020. I januar 2021
blev der afholdt afsluttende møder i den tekniske arbejdsgruppe. Et opdateret BREF-dokument - final
draft - blev behandlet på Artikel 13 Forum møde den 17. december 2021.
Miljøministeriet
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 561: Notat om komitésag om BAT-konklusioner for forarbejdning af jernmetaller
En Teknisk Arbejdsgruppe (TWG) ledet af det europæiske IPPC-kontor (European Integrated
Pollution Prevention and Control Bureau, EIPPCB) har gennemført en revision af
FMP BREF’en,
der
består af ca. 80 medlemmer, hvor Miljøstyrelsen har repræsenteret Danmark.
Erhvervet, interesseorganisationer og relevante kommuner har været inviteret til et partnerskab for
FMP BREF’en, og de interesserede har bidraget til
det tekniske arbejde i Danmark via. møder og
korrespondance.
Formål og indhold
IE-direktivet stiller krav om, at større forurenende virksomheder omfattet af direktivet skal begrænse
forureningen mest muligt ved at anvende den bedste tilgængelige teknik (BAT). BAT er udtryk for de
bedste tilgængelige teknikker for en bestemt sektor og omfatter den måde, hvorpå anlægget
konstrueres, bygges, vedligeholdes, drives og lukkes ned. BAT-konklusioner fastlægger bl.a. teknikker
til reduktion af emissioner samt opnåelige emissionsniveauer, baseret på repræsentative anlæg.
Teknikker skal sikre et så højt miljøbeskyttelsesniveau som muligt inden for rammerne af det, der er
teknisk og økonomisk gennemførligt for den relevante sektor.
Når der i medfør af direktivet er vedtaget BAT-konklusioner, er disse juridisk bindende for
medlemsstaterne. Dette betyder, at miljømyndighederne herefter er forpligtet til at lægge dem til
grund ved miljøgodkendelse og revurdering af miljøgodkendelser af de industrielle anlæg, der er
omfattet af IE-direktivet. BAT-konklusionerne får således direkte betydning for virksomhederne, når
de er omsat til krav i en miljøgodkendelse.
Forslaget til BAT-konklusioner for FMP omfatter anlæg, der er opført på listen over
godkendelsespligtige virksomheder i bilag 1 til IE-direktivet.
FMP BREF-dokumentet omfatter samlet set 63 BAT-konklusioner med BAT-krav til følgende sektorer:
1.
Varm valsning (Hot Rolling),
2. Kold valsning (Cold Rolling),
3. Kabel trækning (Wire Drawing),
4. Varmbads dypning (Hot Dip Coating) samt
5. Galvanisering (Batch Galvanising).
I alt otte danske anlæg vil blive omfattet inden for varmvalsning og galvaniseringsindustrien, hvoraf
seks overfladebehandler (galvaniserer) jernmetaller med zink, mens to varmvalser jernmetaller.
Miljøstyrelsen er miljøgodkendelses- og tilsynsmyndighed for alle anlæggene. De væsentligste BAT-
konklusioner for de danske anlæg er krav om miljøledelsessystem samt krav til emissioner til luft og
vand.
Krav om miljøledelsessystem
Der stilles et generelt krav om et miljøledelsessystem (EMS), som skal leve op til specifikke krav.
Indførelse af et EMS-system, som foreskrevet i BAT 1, pålægger virksomhederne at tilgå
miljøadministrationen på virksomhederne på en systematisk måde. Der stilles ikke krav om, at det skal
være et certificeret EMS.
Emissioner til luft
Jf. BAT 7 stilles der krav om årlige emissionsmålinger til luften og for visse parametre (f.eks. CO, Støv,
NOx og SO2). Dog kan frekvensen for støvmålinger sættes ned fra årlige målinger til måling hvert
tredje år, hvis støvemissionen fra tidligere målinger udviser et stabilt niveau. Monitering af svovldioxid
gælder ikke, hvis der anvendes naturgas i produktionen. Der er skærpet krav til udledning af NOx-
2
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 561: Notat om komitésag om BAT-konklusioner for forarbejdning af jernmetaller
2592466_0003.png
emission fra aktiviteter med varm valsning. Skærpelsen er dog kun sat ned fra 400 mg/Nm
3
NO
x
til
350 mg/Nm
3
.
Emissioner til vand
BAT-AEL
for emissioner til vand er delt op i ”direkte
udledninger”
og ”indirekte udledninger”.
Begge
de to danske virksomheder, der udfører varmvalsning, har direkte udledning til vandrecipient. BAT 8
lægger op til hyppigere monitoreringer på udledninger til vandrecipient. Dog lægges der op til, at der
kun måles på stoffer, som er relevante.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Vurdering af nærhedsprincippet er ikke relevant.
Gældende dansk ret
IE-direktivet er gennemført ved en ændring af miljøbeskyttelsesloven og jordforureningsloven samt
ændringer af bekendtgørelsen om godkendelse af listevirksomhed, bekendtgørelsen om begrænsning
af visse luftforurenende emissioner fra store fyringsanlæg, bekendtgørelsen om visse luftforurenende
stoffer fra fyringsanlæg på platforme på havet og affaldsforbrændingsbekendtgørelsen med virkning
fra 7. januar 2013.
Miljømyndighederne skal lægge BAT-konklusionerne til grund i forbindelse med godkendelse og
revurdering af godkendelser, når BAT-konklusionen er vedtaget og offentliggjort af EU-Kommissionen
i EU-Tidende.
Miljømyndighederne skal revurdere miljøgodkendelserne for anlæggene på baggrund af BAT-
konklusionerne, og de ajourførte vilkår skal være overholdt på anlæggene senest fire år efter
offentliggørelsen af BAT-konklusionerne i EU-Tidende.
Fraviges emissionsgrænseværdierne i forhold til de opnåelige emissionsniveauer (BAT-AEL) i BAT-
konklusionerne, har medlemsstaterne pligt til at indberette det til Kommissionen jf. IE-direktivets
artikel 15, stk. 4.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Beslutningen om BAT-konklusionerne vil blive tilføjet til bilag 8 i Godkendelsesbekendtgørelsen (BEK
nr. 2080 af 15/11/2021).
Statsfinansielle konsekvenser
Når BAT-konklusionerne vedtages, skal tilsyns- og godkendelsesmyndigheden (Miljøstyrelsen)
revurdere miljøgodkendelserne for de omfattede anlæg senest 4 år efter vedtagelsen af
konklusionerne. Revurderingen er delvist brugerbetalingsbelagt, og det er allerede et krav i gældende
regler, at der skal gennemføres regelmæssig revurdering af anlæg omfattet af IED. På den baggrund
vurderes der ikke at være statsfinansielle konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Det forventes,
at de danske virksomheder og anlæg, som er omfattet af FMP BREF’en, kan leve
op til
BAT-konklusionerne uden at omkostningerne herved stiger urimeligt. Der er ikke umiddelbart brug
3
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 561: Notat om komitésag om BAT-konklusioner for forarbejdning af jernmetaller
2592466_0004.png
for investering i ny teknik, herunder produktionsudstyr og renseteknologier, men der kan opstå
løbende udgifter til monitorering af udledninger til luft og vand. Investering og løbende udgifter til
ændrede procedurer for f.eks. miljøledelse og dokumentation forventes at være meget beskeden i og
med, at virksomhederne allerede har en eller anden form for miljøledelse på virksomheden.
Alle danske anlæg, på nær ét, har et miljøledelsessystem. Hos den varmvalsningsvirksomhed, der ikke
har et egentligt miljøledelsessystem, indgår miljøadministration som en del af den daglige drift. Det
vurderes, at en af varmvalsevirksomhederne vil kunne opleve udfordringer med at overholde
grænseværdien for NOx. Det vurderes også i forhold til emissioner til vand, at de danske virksomheder
vil kunne efterleve grænseværdierne for direkte udledninger til recipient, da eksisterende regulering
gennem vandrammedirektivet allerede har indført skrappere miljøkvalitetskrav ved udledninger i
danske recipienter.
På den baggrund vurderes det, at de danske virksomheder med den rette styring og drift ikke vil have
problemer med BAT-konklusionernes implikationer.
Det vurderes, at der vil være øgede omkostninger til hyppigere monitering af emissioner til luft og
vand for de otte omfattede danske anlæg, og at de samlede årlige omkostninger vil være i omegnen af
100.000 DKK årligt samlet set for branchen. Det vurderes samtidigt, at de samlede årlige
omkostninger kan være lavere. Det skyldes primært, at antallet af målinger i forbindelse med visse
luftemissioner er nedsat fra en årlig måling til en måling hvert tredje år. Herudover kan ældre anlæg
være undtaget for krav, og målinger i vand begrænses til relevante stoffer, der potentielt kan udledes.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget forventes at medføre en reduktion af udsendelsen til miljøet af støv, NOx, SO2 og CO fra
omfattede anlæg i Europa.
De foreslåede BAT-konklusioner indeholder en række skærpelser i forhold til IE-direktivet, da:
BAT-AEL (emissionsgrænser) for udledning til luft af VOC (flygtige organiske stoffer) er
strengere end de grænseværdier for samme, som er fastsat i direktivets bilag V og i den danske
VOC-bekendtgørelse.
Omfanget af målinger af udledninger til luft både som kontinuerte og stikprøvemålinger er
væsentligt forøget.
Det vurderes derfor, at BAT-konklusionerne kan medvirke til at forbedre miljøtilstanden på europæisk
plan og på samme tid er foreneligt med hensyntagen til de byrder BAT-konklusionerne implicerer for
virksomhederne.
Høring
Forslaget til BAT-konklusioner er løbende blevet fulgt af de berørte virksomheder, og herudover har
der været afholdt møde med interesseorganisationer, omfattede virksomheder og kommuner.
Blandt deltagerne i partnerskabet kan nævnes Dansk Industri, Danmarks Naturfredningsforening,
Nordic Galvanizers, C7 Consulting, og kommunerne
Herning, Halsnæs, Holstebro, Odense og
Faaborg Midtfyn.
Forslaget har været i høring i EU-miljøspecialudvalget, hvor der ingen høringsvar kom.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det vurderes forslaget på baggrund af den hidtidige tekniske forberedelsesproces, at der vil være et
flertal for forslaget.
4
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 561: Notat om komitésag om BAT-konklusioner for forarbejdning af jernmetaller
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen byder Kommissionens forslag velkomment, da den finder det positivt, at der udarbejdes
BAT konklusioner for anlæg, som foretager forarbejdning af jernmetaller, baseret på et solidt
vidensgrundlag.
Forslaget vil bidrage til målet om ensartede krav til udledninger og medvirke til at øge det generelle
miljøbeskyttelsesniveau på tværs af medlemsstaterne, uden at de omfattede danske virksomheder vil
opleve væsentlige meromkostninger. Regeringen støtter på denne baggrund det foreliggende forslag til
BAT-konklusioner for anlæg, som foretager forarbejdning af jernmetaller.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5