Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 551
Offentligt
2589233_0001.png
Notat til Folketingets Europaudvalg om afgivelse af indlæg i de for-
enede præjudicielle sager for EU-Domstolen sag C-181/21 og C-269/21,
G m.fl.
Indledning
To polske retter forelagde i marts 2021 EU-Domstolen (Domstolen) præjudicielle
spørgsmål om fortolkningen af navnlig artikel 2 i traktaten om Den Europæiske Union
(TEU) om retsstatsprincippet, artikel 19, stk. 1, 2. afsnit TEU om domstolenes uaf-
hængighed og artikel 47 i Den Europæiske Unions charter (Chartret) om adgang til
effektive retsmidler og til en upartisk domstol.
Baggrund og kontekst
De forelagte forenede sager skal ses i lyset af den række af yderligere sager forelagt af
polske domstole og anlagt af Kommissionen om kerneværdierne i EU’s retsstatsprin-
cip, fastsat i artikel 2 TEU og udmøntet i artikel 19, stk. 1, 2. afsnit, TEU om domsto-
lenes uafhængighed, der er et princip, som ligeledes er nedfældet i Chartrets artikel 47.
Medlemsstaterne er ifølge fast retspraksis vedrørende førnævnte bestemmelser forplig-
tede til at organisere deres retssystemer på en sådan måde, at princippet om domsto-
lenes uafhængighed efterleves, og at dommere kan udføre deres funktioner uafhængigt
og beskyttet mod indblanding eller pres udefra.
1
Regeringen har afgivet indlæg i en række sager om retsstatsprincippet, og afgav bl.a.
skriftligt indlæg i
sag C-521/21, Rzecznik Praw Obywatelskich,
den 3. februar 2022.
2
Efterfølgende har Domstolen truffet afgørelse om at udsætte behandlingen af denne
sag og afvente dom i de førnævnte
forenede sager C-181/21 og C-269/21, G m.fl.
Disse forenede sager er nu henvist til Store Afdeling, som har berammet mundtlig
forhandling den 29. juni 2022.
Domstolen har lagt den mundtlige forhandling af de forenede sager dagen efter to
mundtlige forhandlinger af andre sager om retsstatsprincippet; den direkte
sag C-
204/21, Kommissionen mod Polen,
samt de præjudicielle
forenede sager C-615/20 og C-
671/20, YP m.fl.,
hvor regeringen deltager
3
.
Enhed:
JTEU
Sagsbehandler:
Yolande T. Kollberg
Dato:
1. juni 2022
Sagsnummer:
2022
19560
Jf. navnlig dom af 27. februar 2018 i sag C-64/16, Associação Sindical dos Juízes Portugueses, præmis
43-45, dom af 24. juni 2019 i sag C-619/18, Kommissionen mod Polen, præmis 71-77, dom af 19.
november 2019 i de forenede sager C-585/18, C-624/18 og C-625/18, A.K. m.fl., præmis 120-126 samt
dom af 15. juli 2021 i sag C-791/19, Kommissionen mod Polen, præmis 58-60.
2
Se notat vedr. regeringens deltagelse:
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 253: Notat om afgivelse af ind-
læg i præjudicielle sager for EU-Domstolen om domstolssystemet i Polen (sag C-521/21, Rzecznik
Praw Obywatelskich samt forenede sager C-647/21 og C-648/21, D. K. m.fl.) / Folketinget (ft.dk)
3
Se notater vedr. regeringens deltagelse:
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 760: Notat vedr. intervention
i EU-Domstolens sag C-204/21, Europa-Kommissionen mod Polen / Folketinget (ft.dk)
samt
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 492: Notat om afgivelse af indlæg i de forenede præjudicielle sager for
EU-Domstolen C-615/20, YP m.fl. og C-671/20, M.M. forelagt af en ret i Polen / Folketinget (ft.dk)
1
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 551: Notat om afgivelse af indlæg i de forenede præjudicielle sager for EU-Domstolen sag C-181/21 og C-269/21, G m.fl.
2589233_0002.png
De præjudicielle forenede sager vedrører to spørgsmål om fortolkning af ovennævnte
bestemmelser i lyset af udnævnelsesprocedurerne for de dommere, der skal behandle
de konkrete sager ved de polske domstole.
I
sag C-181/21, G.
, er den forelæggende ret interesseret i at vide, hvorvidt der er tale
om en ”domstol oprettet ved lov” i EU-rettens
forstand, når én af de tre dommere,
der skal vurdere sagsøgers krav og vilkårene i den pågældende forbrugerkreditaftale, er
udnævnt efter procedurer, der, ifølge den forelæggende ret, sår tvivl om dommerens
uafhængighed. Tvivlen bunder bl.a. i, at afgørelsen om indstilling af den pågældende
dommer til dommerembedet, som godkendt af Polens præsident, blev truffet af det
nationale domstolsråd (Krajowa
Rada Sądownictwa)
(Domstolsrådet), hvis forfatnings-
mæssighed er blevet betvivlet af Polens øverste domstol i forvaltningsretlige sager
(Naczelny
Sąd Administracyjny)
pba. en række domme afsagt af EU-Domstolen.
I
sag C-269/21, BC og DC
, er den forelæggende ret interesseret i at vide, hvorvidt en
kendelse vedr. foreløbige foranstaltninger truffet af en dommer, der er udnævnt efter
procedurer, der ifølge den forelæggende ret sår tvivl om dommerens uafhængighed, er
afsagt af en ”domstol oprettet ved lov”
i EU-retlig forstand. Kendelsen om foreløbige
foranstaltninger er truffet inden for rammerne af den hovedsag, som den forelæggende
ret skal behandle, og den forelæggende rets tvivl om kendelsens retskraft bunder i
samme omstændigheder vedr. udnævnelsesprocedurerne, som i sag C-181/21, G.
De forelæggende retter har på denne baggrund forelagt to præjudicielle spørgsmål i
hver sag, som stort set er identiske. For det
første
et spørgsmål om, hvorvidt artikel 2
og artikel 19, stk. 1, TEU samt artikel 6, stk. 1-3, TEU, sammenholdt med Chartrets
artikel 47 skal fortolkes således, at der ikke er tale om en ret som omhandlet i Dom-
stolens praksis, såfremt denne ret er sat med en dommer, der er udnævnt efter den
polske procedure. For det
andet,
hvorvidt artikel 2 og artikel 19, stk. 1, TEU, sammen-
holdt med Chartrets artikel 47 skal fortolkes således, at den forelæggende ret har kom-
petence til af egen drift (ex
officio)
at behandle spørgsmålet om en dommers uafhængig-
hed, herunder kompetence til at udelukke en dommer, der behandler sagen.
Spørgsmålene i disse forenede sager er i høj grad sammenfaldende med de to forelagte
spørgsmål i den tidligere nævnte sag
C-521/21, Rzecznik Praw Obywatelskich
, som
regeringen afgav indlæg i. Forskellen er, at spørgsmålet vedr. dommernes uafhængig-
hed i denne sidstnævnte sag er rejst af sagsøger og
ikke
af de forelæggende retter, som
i de forenede sager.
De forelæggende retter i de forenede sager er, ligesom det er tilfældet i sag C-521/21,
Rzecznik Praw Obywatelskich, af den opfattelse, at begge spørgsmål skal besvares be-
kræftende, og henviser i den forbindelse til afgørelser fra polske retter, EU-Domstolen
samt Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol (EMD).
Regeringens interesse i de forelagte forenede sager
Regeringens interesse i at afgive indlæg i de forenede sager er sammenfaldende med
interessen i at afgive indlæg i sag C-521/21, Rzecznik Praw Obywatelskich. Dertil kan
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 551: Notat om afgivelse af indlæg i de forenede præjudicielle sager for EU-Domstolen sag C-181/21 og C-269/21, G m.fl.
2589233_0003.png
nævnes
som ligeledes fremhævet tidligere ifm. regeringens deltagelse i sager om rets-
statsprincippet ved Domstolen
at retsstatsprincippet udgør en hjørnesten i EU-sam-
arbejdet, som alle medlemsstater har tilsluttet sig, samt at princippets overholdelse er
afgørende
for EU’s troværdighed og en nødvendig forudsætning f.eks. for samarbejdet
i det indre marked eller den europæiske arrestordre.
Regeringen afgiver i tråd med tidligere indlæg i retssager om retsstatsprincippet indlæg
i de forelagte forenede sager. Pga. udsættelsen af sag C-521/21, Rzecznik Praw Obywa-
telskich, har regeringen i de forenede sager muligheden for at fremføre argumenter til
støtte for overholdelse af traktatens bestemmelser, herunder de grundlæggende prin-
cipper om domstolenes uafhængighed og retsstatsprincippet, samt betone overholdel-
sens vigtighed. Der lægges i regeringens indlæg vægt på, at artikel 19, stik. 1, 2. afsnit,
TEU, der udmønter retsstatsprincippet i artikel 2 TEU, forpligter medlemsstaterne til
at sikre domstolenes uafhængighed.
I forhold til de forelæggende retters første spørgsmål, der involverer betydningen af
Domstolsrådets rolle, anføres det særligt
på linje med Domstolens praksis
–,
at Dom-
stolsrådet ikke er et uafhængigt organ
4
, samt at en ret bestående af en dommer udnævnt
af Domstolsrådet, der ikke er et uafhængigt organ, ikke kan være en ret, der lever op
til kravene
om ”en domstol oprettet ved lov”
i artikel 19, stk. 1, 2. afsnit, TEU, som
fortolket af EU-Domstolen.
5
Derudover argumenteres der for, ligesom i sag C-521/21, Rzecznik Praw Obywatel-
skich, og som anført af de forelæggende retter i de forenede sager, at der skal kunne
ses bort fra visse nationale bestemmelser og afgørelser fra den polske forfatningsdom-
stol med henblik på, at retterne kan vurdere uafhængigheden af dommere, der deltager
i behandlingen af sager.
Dette er bl.a. blevet fastslået af den polske Højesteret ved kendelser af 5. december 2019 og 15. ja-
nuar 2020, jf.
A.K.-dommen
(forenede sager C-585/18, C-624/18 og C-625/18, A.K. m.fl.) Det er li-
geledes fastslået i domme af 6. maj 2021 og 13. maj 2021, afsagt af Polens øverste domstol i forvalt-
ningsmæssige sager, jf.
A.B.-dommen
(C-824/18, A.B. m.fl.).
5
Jf. tillige domme fra EMD af 22. juli 2021,
Reczkowicz mod Polen,
(43447/19) samt 8. november 2021,
Dolińska-Ficek
and Ozimek v. Poland (49868/19 og 57511/19).
4