Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 530
Offentligt
2582813_0001.png
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
25. maj 2022
Sikkerhedskontor II
TRRA
2022-187-0056
2401933
1.
Under henvisning til Justitsministeriets brev af 6. april 2022 om oriente-
ring om EU-Domstolens dom af 5. april 2022 i sag C-140/20, Commissioner
of An Garda Síochána m.fl., fremsendes hermed notat om betydningen af
dommen af 5. april 2022 for de danske logningsregler samt for de retshånd-
hævende myndigheders indhentning og anvendelse af loggede oplysninger.
2.
Som det fremgår af Justitsministeriets brev af 6. april 2022 til Retsudval-
get, var det umiddelbart Justitsministeriets vurdering, at dommen indebærer,
at politiet under efterforskning af grov kriminalitet ikke kan få adgang til
trafikdata logget generelt og udifferentieret af teleudbyderne med henblik
på at beskytte den nationale sikkerhed. I bemærkningerne til det lovforslag
om revision af de danske logningsregler, som blev vedtaget den 3. marts
2022 (lov nr. 291 af 8. marts 2022), var det anført, at Justitsministeriet
under væsentlig procesrisiko
vurderede, at EU-Domstolen hidtidige prak-
sis ikke var til hinder for en sådan adgang.
Efter en nærlæsning af dommen er det, som det fremgår af pkt. 4.1 og 4.2.1
i notatet, i lyset af EU-Domstolens dom af 5. april 2022 fortsat Justitsmini-
steriets vurdering, at der ikke kan gives politiet mulighed for at få adgang til
trafikdata, der er registreret og opbevaret generelt og udifferentieret med
henblik på beskyttelse af den nationale sikkerhed, hvis formålet med adgan-
gen er at bekæmpe grov kriminalitet, der ikke angår den nationale sikkerhed.
På samme måde er det Justitsministeriets vurdering, at der ikke kan gives
politiet mulighed for at hastesikre trafikdata, der er registreret og opbevaret
generelt og udifferentieret med henblik på beskyttelse af den nationale sik-
kerhed, hvis formålet med adgangen er at bekæmpe grov kriminalitet.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 530: Notat om betydning af dom i præjudiciel sag, C-140/20, Commissioner of An Garda Síochána m.fl
Det bemærkes, at Justitsministeriet den 5. april 2022 orienterede Rigsadvo-
katen og Rigspolitiet om ministeriets foreløbige læsning af dommen, og at
Rigsadvokaten og Rigspolitiet samme dag instruerede politikredsene om, at
politiet og anklagemyndigheden
indtil dommens rækkevidde er nærmere
afklaret
i sager om grov kriminalitet ikke må anmode retten om kendelser
med henblik på at pålægge udbyderne at udlevere trafikdata, der er logget
generelt og udifferentieret med henblik på beskyttelse af den nationale sik-
kerhed. Af instruksen fremgik endvidere, at politiet fortsat kan meddele ud-
bydere pålæg om at foretage hastesikring af elektroniske data (både log-
ningspligtige og ikke-logningspligtige oplysninger).
3.
Der er på baggrund af EU-Domstolens dom af 5. april 2022 behov for at
ændre henholdsvis retsplejelovens § 786 a (om hastesikring) og §§ 781 a og
804 a (om udlevering af trafik- og lokaliseringsdata), således at bestemmel-
serne bringes i overensstemmelse med EU-retten. Regeringen forventer at
fremsætte lovforslag herom i næste folketingssamling. Indtil de relevante
ændringer er gennemført ved lov, skal bestemmelserne fortolkes i overens-
stemmelse med EU-retten.
4.
EU-Domstolens dom af 5. april 2022 ændrer efter Justitsministeriets op-
fattelse ikke ved, at de retshåndhævende myndigheder kan få adgang til tra-
fikdata, der er registrerings- og opbevaringspligtige efter retsplejelovens §§
786 b-786 d (målrettet personbestemt og geografisk logning), i sager om
grov kriminalitet. Udbyderne er imidlertid ikke på nuværende tidspunkt
meddelt pålæg om målrettet personbestemt og/eller geografisk registrering
og opbevaring af trafikdata.
Justitsministeriet er i dialog med Rigspolitiet, National enhed for Særlig
Kriminalitet og Teleindustrien med henblik på hurtigst muligt at iværksætte
en vis målrettet registrering og opbevaring af trafikdata. Regler herom for-
ventes umiddelbart at kunne sættes i kraft inden sommerferien.
Når der er iværksat målrettet registrering og opbevaring af trafikdata med
henblik på bekæmpelse af grov kriminalitet, vil de retshåndhævende myn-
digheder i sager om grov kriminalitet kunne indhente registrerings- og op-
bevaringspligtige trafikdata i et år fra registreringstidspunktet for så vidt an-
går de målrettet loggede personer og områder.
5.
Det er herudover på baggrund af dommen af 5. april 2022 og EU-Dom-
stolens øvrige praksis Justitsministeriets vurdering
som det også fremgår
Side 2/3
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 530: Notat om betydning af dom i præjudiciel sag, C-140/20, Commissioner of An Garda Síochána m.fl
af notatets pkt. 4.2.2
at de retshåndhævende myndigheder
under en pro-
cesrisiko
i sager om grov kriminalitet kan hastesikre og indhente trafik-
data, som udbyderne har registreret og opbevaret
på andet grundlag
end en
registrerings- og opbevaringspligt (f.eks. af hensyn til fejlretning mv.), og
som er opbevaret på en måde, så de kan skelnes fra trafikdata registreret og
opbevaret på grundlag af en registrerings- og opbevaringspligt. Dette gæl-
der, uanset om teleudbyderne måtte være pålagt en pligt til at foretage ge-
nerel og udifferentieret registrering og opbevaring af trafikdata og/eller en
pligt til at foretage målrettet registrering og opbevaring af trafikdata.
Teleindustrien har over for Justitsministeriet oplyst, at teleudbyderne regi-
strerer og opbevarer data af hensyn til fejlretning i kort tid (f.eks. 14 dage),
mens andre data gemmes i længere tid.
6.
Nærværende oversendelsesbrev og vedlagte notat fremsendes ligeledes
til Folketingets Retsudvalg.
Mattias Tesfaye
/
Louise Mariegaard
Side 3/3