NOTAT
28. april 2022
2021-2058
Notat til FEU og TRU om afgivelse af indlæg i
retssagen for EU-Domstolen, C-167/22, Eu-
ropa-Kommissionen mod Kongeriget Dan-
mark, vedr. 25-timers parkeringsbegræns-
ning
1. Indledning
–
stævning indgivet af Kommissionen
Europa-Kommissionen har den 4. marts 2022 indgivet stævning
ved EU-Domstolen mod Danmark med påstand om, at Danmark
ved at begrænse den maksimale parkeringsvarighed på statsejede
rastepladser langs motorvejsnettet i Danmark til 25 timer (herefter
”25-timersreglen”)
har tilsidesat sine forpligtelser i henhold til be-
stemmelserne om den frie udveksling af transportydelser, som
fastsat i artikel 1, 8 og 9 i Rådets og Europa-Parlamentets forord-
ning (EF) nr. 1072/2009 (herefter forordningen om international
godskørsel)
1
.
25-timersreglen er indført på baggrund af
Aftale om finansloven
for 2018.
Det fremgår af aftalen, at
”Regeringen og Dansk Folke-
parti er enige om at indføre tidsbegrænset parkering for lastbiler
på de statslige rastepladser på motorvejsnettet. Det skal forhindre,
at særligt udenlandske lastbiler langtidsparkerer på danske raste-
pladser.”
2. Kommissionens argumenter i sagen
Kommissionen har i stævningen nedlagt påstand om, at Danmark
har tilsidesat sine forpligtelser i henhold til den frie udveksling af
transportydelser som fastsat i artikel 1, 8 og 9 i forordningen om
international godskørsel, der efter Kommissionens opfattelse skal
fortolkes i lyset af restriktionsbegrebet i TEUF artikel 56.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1072/2009 af 21.
oktober 2009 om fælles regler for adgang til markedet for internatio-
nal godskørsel.
1