Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 473
Offentligt
2563866_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg
Folketingets Indenrigs- og Boligudvalg
Center i departement
Center for Global
Klimahandling
Team
EU-grøn omstilling
Dato
25. april 2022
J nr. 
2022-1023
/ NABBE
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Klima-, Energi- og Forsy-
ningsudvalg om besvarelse af Kommissionens åbningsskrivelse nr. 2021/2270
Udenrigsministeriet har den 9. februar 2022 modtaget Kommissionens åbningsskri-
velse nr. 2021/2270 vedr. den danske gennemførelse af ændringen af bygningsdi-
rektivet fra 2018. Kommissionen er af den opfattelse, at Danmark mangler at gen-
nemføre fire bestemmelser.
Kommissionen bemærker, at der i dansk ret skal gennemføres en definition af
mikroisolerede systemer. Definitionen skal kunne finde anvendelse på bygninger,
som ikke er koblet på det overordnede el-net, f.eks. bygninger i ø-samfund. Kom-
missionen påpeger, at selvom Danmark har oplyst, at en sådan definition ikke er
nødvendigt, fordi alle bygninger i Danmark er koblet til det overordnede el-net, så
kan dette ikke fritage Danmark fra at gennemføre bestemmelsen, da det kun er når
gennemførelsen af et direktiv af geografiske årsager ikke har nogen genstand, at
direktivet ikke finder anvendelse.
For så vidt angår artikel 2, nr. 3, henvises der til den danske regerings besvarelse af
29. november 2013 af åbningsskrivelse nr. 2013/2132 vedrørende gennemførelse af
direktiv 2010/31/EU af 19. maj 2010 om bygningers energimæssige ydeevne (byg-
ningsdirektivet), hvorefter Danmark samlet set fortsat vurderer, at bygningsdirekti-
vets artikel 2, nr. 3, er gennemført i dansk ret (bilag
1).
Til dette bemærker regeringen, at det fremgår af direktiv 2018/844 artikel 2, nr. 20,
at der med mikroisoleret system menes et mikroisoleret system som defineret i arti-
kel 2, nr. 27, i direktiv 2009/72. Danmark har ikke i forbindelse med implementerin-
gen af direktiv 2009/72 defineret mikroisolerede systemer i lovgivningen. Det skyl-
des, at bestemmelsen af geografiske grunde ikke har haft betydning for Danmark.
Det bemærkes endvidere, at direktiv 2009/72 siden er blevet omarbejdet, og begre-
bet mikroisoleret system ikke længere fremgår af direktivet. Endvidere bemærker
regeringen, at der være tale om overflødig regulering at implementere definitionen i
dansk lovgivning, da der ikke gøres brug af undtagelsen om mikroisolerede syste-
mer, fordi der ikke forefindes mikroisolerede systemer i Danmark. Danmark har et
velfungerende elnet, hvor definition af mikroisolerede systemer og muligheden for
Side 1/2
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 473: Notat om svar på åbningsskrivelse vedr. bygningers energimæssige ydeevne (sag nr. 2021/2270)
2563866_0002.png
at undtage disse primært er tiltænkt fjerntliggende egne i EU, såsom øer i Atlanter-
havet, Caribien eller andre små øsamfund langt fra det kollektive elnet, hvilket ikke
optræder i Danmark.
Kommissionen bemærker endvidere, at der skal etableres bygningsautomatik i byg-
ninger over en vis størrelse, og der er krav til, hvad den pågældende automatik skal
kunne, herunder krav om interoperabilitet. Ifølge Kommissionen er der dog ikke i
dansk ret gennemført krav om interoperabilitet.
Til dette bemærker regeringen, at det er korrekt, at der ikke er brugt begrebet
inter-
operabilitet
i forbindelse med gennemførelsen i dansk ret. Dette hænger sammen
med, at
interoperabilitet
ikke er et begreb, som typisk anvendes af de personer, der
skal installere bygningsautomatik.
Frem for at stille krav om decentrale automatikker skal være interoperable, er der
indført krav i bygningsreglementet om, at bygningsautomatik skal være et samlet
system, hvilket efter regeringens opfattelse medvirker til at fremme forståelsen af
hensigten bag kravet. Gennemførelsen er ikke ensbetydende med, at der ikke kan
benyttes decentrale bygningsautomatik-systemer. Det kræver alene, at disse syste-
mer bliver koblet sammen og opererer i samspil.
Endelig bemærker Kommissionen, at der i dansk ret skal gennemføres krav om, at
stikprøver ved energiattester skal baseres på en stikprøve af alle de årligt udstedte
energiattester eller være af en tilstrækkelig størrelse for at sikre statistisk signifi-
kante resultater med hensyn til overholdelse. Ifølge Kommissionen er dette krav
ikke gennemført i dansk ret.
Til dette bemærker regeringen, at den relevante gennemførelsesforanstaltning ved
en fejl ikke er notificeret hos Europa-Kommissionen. Gennemførelsesforanstaltnin-
gen er derfor nu meddelt Kommissionen, og regeringen forventer, at Kommissionen
dermed vil anse kravet for gennemført.
Med undtagelse af bestemmelsen om stikprøver af energiattester, som har ressort
hos Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, så har de øvrige bestemmelser ressort
hos Indenrigs- og Boligministeriet.
Regeringen har besvaret Kommissionens åbningsskrivelse i overensstemmelse
med det ovenfor anførte.
Side 2/2