Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 447
Offentligt
2557888_0001.png
Den 6. april 2022
FVM 171
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om
Kommissionens forslag til Kommissionens forordning (EU) …/… af XXX om
ensartet praktisk planlægning af flerårige nationale kontrolplaner (MANCP'er)
for kemiske forureninger i fødevarer (komitesag), og
om Kommissionens udkast
til Kommissionens forordning (EU) …/… af XXX om
at supplere Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/625 med spe-
cifikke regler for officiel kontrol fsva. prøvetagning af flerårige nationale kon-
trolplaner for kemiske forureninger i fødevarer (delegeret retsakt)
KOM-dokumenter foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat to forslag, der tilsammen udgør rammen for flerårige nationale kontrol-
planer for kemiske forureninger i fødevarer som f.eks. dioxin, tungmetaller, mykotoksiner mv. (komi-
tesag/delegeret retsakt). Kommissionens forslag til kontrolplaner fastsætter hyppigheden og kriterier
for den offentlige analytiske kontrol af kemiske forureninger i fødevarer i de enkelte medlemsstater.
Kontrolplanerne omfatter både animalske og vegetabilske produkter samt de fødevarer, som er frem-
stillet i EU, og dem der importeres. Kommissionens forslag til kontrolplaner erstatter gældende regler
for kontrollen af kemiske forureninger i animalske produkter og fastsætter nye regler for hyppigheden
af den offentlige kontrol af kemiske forureninger i vegetabilske produkter. Det ene forslag er en dele-
geret retsakt, som sætter rammerne for, hvilke fødevaretyper og kemiske forureninger der vil være
omfattet af kontrolplaner, samt hvilke risikokriterier der skal anvendes for at udvælge partier, som
skal kontrolleres. Det andet forslag er en gennemførelsesretsakt, som fastsætter hyppigheden af kon-
trollen i form af kontrolfrekvenser. Komiteforslaget til gennemførelsesretsakten forventes sat til skrift-
lig afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF) med frist den
26. april 2022. Forslagene vurderes generelt at øge beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, da der
indføres minimumskrav for den analytiske kontrol i EU af vegetabilske produkter, men også i tredje-
lande, som ønsker at eksportere vegetabilske produkter til EU. Regeringen agter på den baggrund at
støtte komiteforslaget. Regeringen kan endvidere støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen
af den delegerede retsakt, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til to relaterede retsakter om specifikke regler for officiel kontrol med
hensyn til flerårige nationale kontrolplaner (MANCP) for kemiske forureninger i fødevarer, som supple-
ment til kontrolforordningen ((EU) 2017/625). Forslagene består af en delegeret retsakt og en gennem-
førelsesretsakt.
EUU Alm.del - Bilag 447: Komitésag og delegeret retsakt om kontrolplaner for kemiske forureninger i fødevarer
Udkast til den delegerede retsakt er fremsat med hjemmel i artikel 109 og artikel 19, stk. 1 i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning 2017/625 af 15. marts 2017 om offentlig kontrol og andre officielle
aktiviteter med henblik på at sikre anvendelsen af fødevare- og foderlovgivningen og reglerne for dyre-
sundhed og dyrevelfærd, plantesundhed og plantebeskyttelsesmidler.
Den delegerede retsakt er vedtaget af Kommissionen den 23. marts 2022 med hjemmel i Europa-Parla-
mentets og Rådets forordning 2017/625 om offentlig kontrol. Den delegerede retsakt kan kun træde i
kraft, hvis Europa-Parlamentet eller Rådet ikke gør indsigelse inden for en frist på to måneder. Fristen
for indsigelse kan forlænges med to måneder efter anmodning fra enten Europa-Parlamentet eller Rå-
det. Europa-Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med absolut flertal. Rådet træffer beslutning
om indsigelse med kvalificeret flertal. Forslaget blev sendt til Europa-Parlamentet og Rådet den 23.
marts. Forslaget forventes godkendt i Rådet den 23. maj 2022 med henblik på godkendelse af delega-
tion. Der er frist for indsigelse senest den 25. maj 2022.
Komiteforslaget er fremsat med hjemmel i artikel 19, stk. 3, litra a og artikel 19, stk. 3, litra b i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/625 af 15. marts 2017 om offentlig kontrol og andre offi-
cielle aktiviteter med henblik på at sikre anvendelsen af fødevare- og foderlovgivningen og reglerne for
dyresundhed og dyrevelfærd, plantesundhed og plantebeskyttelsesmidler.
Komiteforslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Føde-
varer og Foder (SCoPAFF). Afgiver Komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kom-
missionen forslaget. Afgiver Komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissi-
onen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for to måneder kan forelægge Komitéen et ændret forslag
eller indenfor en måned kan forelægge forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med
kvalificeret flertal, kan Kommissionen indenfor to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller
indenfor en måned forelægge forslaget for appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal
en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med
kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke no-
gen udtalelse med kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Komiteforslaget forventes sat til afstemning i skriftlig procedure i Den Stående Komité for Planter, Dyr,
Fødevarer og Foder (SCoPAFF) med frist den 26. april 2022.
Formål og indhold
Overordnet set fastsætter de to forslag tilsammen krav til nationale kontrolplaner for kemiske forure-
ninger i fødevarer i form af kriterier og hyppigheden (kontrolfrekvensen) af en analytisk kontrol.
Den delegerede retsakt fastsætter hvilke kombinationer af kemiske forureninger og animalske fødeva-
retyper (f.eks. dioxin i oksekød), der skal være omfattet af kontrolplaner i medlemsstaterne. Grundprin-
cipperne vil være uændrede i forhold til det nugældende direktiv 96/23/EF. Som noget nyt indføres der
krav om, at alle kombinationer af vegetabilske fødevaretyper og kemiske forureninger, hvor der er EU
grænseværdier, skal være omfattet af en kontrolplan.
Det gælder for både animalske og vegetabilske produkter, at kontrollen omfatter kemiske forureninger,
hvor der er fastsat EU maksimalgrænseværdier eller andre fastsatte grænseværdier i EU. Der kommer
løbende nye maksimalgrænseværdier og vejledende værdier for kemiske stoffer, som vil blive omfattet.
Kemiske forureninger uden nogen former for fastsatte værdier vil ikke være omfattet, og kontrollen
heraf vil ligge uden for kontrolplanen. Omfattede kemiske stoffer kan være mykotoksiner, tungmetaller,
2
EUU Alm.del - Bilag 447: Komitésag og delegeret retsakt om kontrolplaner for kemiske forureninger i fødevarer
naturlige toksiner, procesforureninger, dioxin og PCB mv. Fødevarekontrollen udføres primært i engros,
men for nogle kontaminanter er det også relevant at kontrollere i detail (f.eks. PAH i røget fisk).
Forslaget beskriver desuden en prøvetagningsstrategi samt kriterier for, hvad der bør inkluderes i kon-
trolplanerne. Kriterier er f.eks. tidligere overskridelser af maksimalgrænseværdier, risiko for forbrugere
og bidrag til eksponering for kemiske forureninger fra fødevarer. For importerede produkter skal også
fund fra inspektioner tages i betragtning. Det skal desuden tilstræbes, at prøver fordeles ud mellem for-
skellige fødevareproducenter.
Forslaget indeholder desuden bestemmelser om, at medlemsstater skal have deres kontrolplaner god-
kendt af Kommissionen og skal indsende kontrolresultaterne til Den Europæiske Fødevaresikkerheds-
autoritet (EFSA).
Komiteforslaget fastsætter hyppigheden (kontrolfrekvensen) af den officielle analytiske kontrol af ke-
miske forureninger i fødevarevirksomheders egenproduktion samt ved import for både vegetabilske og
animalske produkter. For den animalske del erstatter forslaget kontrollen hidtil beskrevet i direktiv
96/23 i forhold til omfanget, men er mere fleksibelt i forhold til at udvælge kombinationer af kemiske
forureninger og dyrearter. Omfanget af kontrollen af kemiske forureninger i de vegetabilske produkter
har hidtil har været overladt til medlemsstaterne.
Kontrollen skal være risikobaseret, men for animalske produkter fastsætter forslaget minimumskontrol-
frekvenser for hver enkelt dyreart/animalsk produkttype baseret på forrige års produktionstal i Dan-
mark. Der er fastsat frekvenser for svinekød, oksekød, får, geder, fjerkræ, hest og indmad fra disse dy-
rearter. Ligeledes for mælk, æg, honning, animalsk fedt, fisk og fiskerivarer. Importerede produkter er
også omfattet af kontrolplanerne.
For vegetabilske produkter er omfanget mere fleksibelt, idet de mindste medlemsstater skal udtage
mindst 100 prøver årligt og de største medlemsstater mindst 3.000 prøver årligt. Danmark er i et vej-
ledningsdokument foreslået at lave minimum 250 årlige prøver. Prøvetallet afspejler medlemsstatens
indbyggertal, fødevareproduktion mv. Denne kontrol skal omfatte både fødevarevirksomheders egen-
produktion og importerede produkter. I betragtning af, at der også i dag er kontrol med vegetabilske
produkter, som falder uden for forordningens område, så vurderes det, at 250 prøver er nogenlunde på
samme niveau, som den nuværende kontrol.
Komiteforslaget fastsætter desuden krav om Kommissionens godkendelse af medlemsstaternes kontrol-
planer samt om indberetning af data til EFSA.
Forslagene vil blive suppleret af en vejledning fra Kommissionen, som foreligger i udkast, og som f.eks.
vil give vejledning til udvælgelse af prøver samt eksempler på prøvetagning, hvor prøverne går på tværs
af lovgivningsområder.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt.
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Forslagene til vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet der er tale om gen-
nemførelsesbestemmelser til en allerede gældende retsakt.
3
EUU Alm.del - Bilag 447: Komitésag og delegeret retsakt om kontrolplaner for kemiske forureninger i fødevarer
2557888_0004.png
Gældende dansk ret
Kontrollen med kemiske forureninger i animalske produkter har tidligere været reguleret ved EU-direk-
tivet 96/23/EF. Kontrolforordningen trådte i kraft den 27. april 2017 og fandt med få undtagelser an-
vendelse fra den 14. december 2019. Både gennemførelsesforordningen og den delegerede forordning
finder først anvendelse fra den 14. december 2022 i overensstemmelse med artikel 150, i forordning
2017/625 vedr. overgangsforanstaltninger i forbindelse med ophævelse af direktiv 96/23/EF. Herefter
vil nærværende forslag træde i kraft. Forordningerne vil være direkte gældende i Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslagene har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslagene har ingen væsent-
lige statsfinansielle konsekvenser for det offentlige eller for EU’s budget, da Fødevarestyrelsens kontrol
overvejende vil være uændret. Forslagene skønnes heller ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser. Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Erhvervsstyrelsen vurderer, at forslagene ikke medfører administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslagene skønnes at have en positiv virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark, da der er stor sam-
handel med fødevarer produceret i EU, og da forslagene sikrer et minimumsniveau af analytisk kontrol
med indhold af kemiske forureninger i vegetabilske produkter, hvor der lige nu ikke er minimumskrav
til omfanget af kontrollen. Der vurderes ligeledes at ville bidrage til et øget beskyttelsesniveau, at tred-
jelande skal leve op til kravene i forordningerne.
Høring
Forslagene har været i høring på høringsportalen ad flere omgange senest i oktober 2021, hvor der ikke
indkom nogen høringssvar.
Landbrug & Fødevarer har i maj 2020 angivet, at det er svært at gennemskue, hvad denne nye lovgivning
kommer til at betyde for antallet af kobberprøver hos kvæg. Landbrug & Fødevarer har spurgt til, om
forslaget vil betyde flere prøver til analyse for kobber i kalvelever.
Fødevarestyrelsen bemærker hertil, at det nye forslag til erstatning for direktiv 96/23 for kemiske foru-
reninger vil have omtrent samme prøveniveau for de danskproducerede animalske prøver. Det er opdelt
på dyreart, men matricen (muskelkød, lever, nyre) er ikke specificeret. Der vil være større frihedsgrader
til valg af kemisk forurening, når blot prøvetal inden for dyrearten er fast, således at det overordnede
minimums prøvetal fortsat baseres på produktionstal, men at det er mere fleksibelt, hvor mange prøver
der lægges indenfor f.eks. metaller, dioxin og fluorerede stoffer.
Landbrug & Fødevarer har i september 2020 foreslået en tilgang, hvor der i henhold til risikobase-
rede kontrolplaner kan laves flere analyser på samme prøve.
Fødevarestyrelsen bemærker hertil, at forslagene efterfølgende er tilpasset og nu giver mulighed for at
teste flere grupper af kemiske forureninger på samme prøve under forudsætning af, at det er risikoba-
seret.
De Samvirkende Købmænd har i april 2020 spurgt til, hvordan data fra kontrollen bliver samlet og even-
tuelt offentliggjort.
Fødevarestyrelsen har orienteret de Samvirkende Købmænd om, at styrelsen allerede i dag indberetter
alle kontrolresultater til EFSA, og at det også vil ske fremover. Derudover offentliggøres alle danske
kontrolresultater på Fødevarestyrelsens hjemmeside.
4
EUU Alm.del - Bilag 447: Komitésag og delegeret retsakt om kontrolplaner for kemiske forureninger i fødevarer
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslagene i andre medlemsstater.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er væsentligt for regeringen, at der sikres et højt niveau af forbrugerbeskyttelse mod kemiske foru-
reninger i fødevarer. Forslagene betyder et øget beskyttelsesniveau, da forslagene sikrer, at alle med-
lemsstater og tredjelande, hvorfra der indføres fødevarer, har et minimumsniveau af analytisk kontrol.
Da der er en væsentlig samhandel af EU-producerede fødevarer samt en væsentlig import fra tredjelande
via andre medlemsstater i EU, vil dette have betydning for fødevarer markedsført i Danmark. På nuvæ-
rende tidspunkt er der kun krav til omfanget af analytisk kontrol for animalske produkter. Ved en ved-
tagelse af forslaget vil der også komme krav til omfanget af analytisk kontrol for vegetabilske produkter.
Der er for vegetabilske produkter i dag kun krav til omfanget af analytisk kontrol for produkter, som er
underlagt særlige importrestriktioner.
Regeringen agter på den baggrund at støtte komiteforslaget. Regeringen kan endvidere støtte, at Rådet
ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede retsakt, og vil 8 dage fra oversendelsen af nær-
værende notat lægge dette til grund.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5