Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 413
Offentligt
2550736_0001.png
Den 28. marts 2022
FVM 166
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om udkast til Kommissionens delegerede forordning om tildeling af ekstraordi-
nær støtte til producenter i landbrugssektorerne (delegeret retsakt)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremlagt en delegeret forordning om støtte til producenter i landbrugssektorerne
på 500 mio. euro på grund af markedsustabilitet, som konsekvens af den russiske invasion af Ukraine
(delegeret forordning). Den danske andel er på ca. 10,4 mio. euro (ca. 77,4 mio. kr.). Der lægges op til
mulighed for op til 200 pct. national medfinansiering. Medlemsstaterne skal anvende midlerne til til-
tag i de sektorer, der er påvirket af stigende priser på inputmaterialer eller handelsrestriktioner. Det
skal være på baggrund af objektive kriterier, og må ikke medføre konkurrenceforvridning. De tiltag
medlemsstaterne vælger kan vedrøre et eller flere af følgende tiltag: cirkulær økonomi, forvaltning af
næringsstoffer, effektiv udnyttelse af ressourcer og miljø- og klimavenlige produktionsmetoder. En
vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU. Regeringen kan
støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede retsakt, og vil 8 dage fra overs-
endelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Baggrund
Kommissionen har fremsat en delegerede forordning om tildeling af ekstraordinær støtte til producen-
ter i landbrugssektorerne.
Den delegerede retsakt er fremsat med hjemmel i artikel 219 i Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning 1308/2013 om en fælles markedsordning for landbrugsprodukter og om ophævelse af Rådets for-
ordning (EØF) nr. 922/72, (EØF) nr. 234/79, (EF) nr. 1037/2001 og (EF) nr. 1234/2007.
Den delegerede retsakt er vedtaget af Kommissionen med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 1308/2013 som en delegeret retsakt. Den sættes i kraft efter hasteprocedure i forord-
ningens artikel 228, stk. 1, hvorefter delegerede retsakter vedtaget i henhold til denne artikel, træder i
kraft straks og anvendes, så længe der ikke er gjort indsigelse efter proceduren i artikel 227 stk. 1, hvor-
efter Europa-Parlamentet eller Rådet kan gøre indsigelse inden for en frist på 2 måneder. Fristen for
indsigelse kan forlænges med 2 måneder efter anmodning fra enten Europa-Parlamentet eller Rådet.
Europa-Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med absolut flertal. Rådet træffer beslutning om
indsigelse med kvalificeret flertal.
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 413: Notat om delegeret retsakt om tildeling af ekstraordinær støtte til producenter i landbrugssektorerne
Rådssekretariatet har sat en frist for eventuel første indsigelse i Rådet til den 6. april 2022.
Formål og indhold
Den delegerede forordning er fremsat på grund af den russiske invasion af Ukraine. Krisen vil sandsyn-
ligvis få alvorlige konsekvenser for forsyningen af korn og vegetabilske olier fra Ukraine til EU, hvilket
vil føre til en stigning i foderpriserne. Krisen bidrager endvidere til de nuværende kraftigt stigende priser
på energi og gødning. Ukraine er den fjerdestørste eksportør af fødevarer til EU navnlig for korn, hvor
Ukraine står for 52 pct. af EU’s majsimport, og 19 pct. af EU’s import af blød hvede. Hertil kommer,
at
Ukraine er en stor leverandør til EU af vegetabilsk olie og oliefrø. Den kombinerede virkning af disse
omkostningsstigninger mærkes hårdest på husdyrbruget, især den kornbaserede svine- og fjerkræsek-
tor. Andre sektorer er også påvirket af deres afhængighed af energi og gødning. Kommissionen finder,
at der er en akut trussel for markedsforstyrrelser forårsaget af betydelige omkostningsstigninger og han-
delsforstyrrelser, som kræver effektiv handling. Mens markedet gradvist skal tilpasse sig nye forhold, er
der behov for støtte til producenter i sektorer, hvor inputomkostningerne stiger til uholdbare niveauer,
og hvor produkter ikke kan finde deres normale markedsafsætning.
Kommissionen har derfor fremsat forslag om at stille et beløb på 500 mio. euro til rådighed for med-
lemsstaterne. Beløbet er delt ud til medlemsstaterne ud fra en fordelingsnøgle ud fra medlemsstaternes
andel af den direkte støtte til landbrugere, som fremgår af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 1307/2013. Danmarks tildeling er på 10,4 mio. euro (ca. 77,4 mio. kr.).
De 350 mio. euro hidrører fra den såkaldte krisereserve. Den er finansieret ved en årlig nedsættelse af
de direkte betalinger gennem ordningen for finansiel disciplin. Reserven består af årlige trancher af 400
mio. euro. Anvendes krisereserven ikke et regnskabsår, bliver midlerne ført tilbage til de landbrugere,
der i det efterfølgende regnskabsår søger om direkte betalinger. De resterende 150 mio. euro finansieres
af uforbrugte
midler fra EU’s budget. Medlemslandene får mulighed for at supplere deres tildeling
af
EU-midler med nationale midler med op til 200 pct.
Medlemsstaterne skal anvende midlerne til tiltag i de sektorer, der er påvirket af stigende priser på in-
putmaterialer eller handelsrestriktioner. Det skal være på baggrund af objektive kriterier, og må ikke
medføre konkurrenceforvridning. De tiltag medlemsstaterne vælger skal vedrøre et eller flere af neden-
stående tiltag:
Cirkulær økonomi
Forvaltning af næringsstoffer
Effektiv udnyttelse af ressourcer
Miljø- og klimavenlige produktionsmetoder.
Medlemsstaterne skal senest 30. juni 2022 sende Kommissionen en meddelelse om, hvordan man agter
at anvende midlerne. Senest 30. september 2022 skal midlerne være udbetalt til støttemodtagerne.
Samtidig bliver der etableret en ny krisereserve for det nye regnskabsår. Som noget nyt vil ubrugte mid-
ler fra den eksisterende krisereserve ved udgangen af 2022 blive overført til en ny landbrugsreserve for
regnskabsåret 2023. Støttemodtagerne vil derfor i 2022 ikke modtage en tilbagebetaling af krisereser-
ven. Anvendes hele eller dele af reserven i løbet af et regnskabsår, vil Kommissionen fylde reserven op
via uforbrugte midler inden for landbrugsbudgettet, formålsbestemte indtægter eller i sidste ende ved
finansiel disciplin.
Bliver dele af den nuværende krisereserve udbetalt nu, skal beløbet udbetales inden 30. september 2022.
Der vil således kun være en forholdsvis begrænset krisereserve at videreføre ved udgangen af 2022. En
ny krisereserve på 450 mio. euro vil derfor skulle etableres pr. 1. december 2022. At det kommer til at
2
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 413: Notat om delegeret retsakt om tildeling af ekstraordinær støtte til producenter i landbrugssektorerne
2550736_0003.png
ske ved finansiel disciplin i form af nedsættelse af de direkte betalinger kan ikke udelukkes. Det vil af-
hænge af, om Kommissionen kan finde ledige midler i form af ubrugte midler i budgettet eller som for-
målsbestemte indtægter.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet er tilgo-
deset.
Gældende dansk ret
Landbrugsstøtteloven (lovbekendtgørelse nr. 115 af 6. februar 2020).
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Der vil skulle udstedes en bekendtgørelse med hjemmel i Landbrugsstøtteloven
Økonomiske konsekvenser
Forslaget medfører en udgift på
EU’s budget på 150
mio. euro. De hidrører fra uforbrugte midler på
landbrugsbudgettet eller finansielle korrektioner. De resterende 350 mio. euro kommer fra den såkaldte
krisereserve, finansieret af landbrugsbudgettet. Finansieringen via landbrugsbudgettet vil samtidig be-
tyde, at samtlige danske landbrugere, som modtager direkte støtte pr. 1. december 2022, forventelig vil
få nedsat den direkte støtte for 2022. Danmark betaler ca. 2 pct.
af EU’s udgifter.
Af den samlede ramme på 500 mio. euro tildeles Danmark ca. 10,4 mio. euro (ca. til 77,4 mio. kr.). Hertil
kommer, at Danmark kan vælge at anvende muligheden for national supplering af støtten. Forslaget vil
kunne få statsfinansielle konsekvenser, hvis der anvendes national supplering af støtten med op til 200
pct.
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser. Administration af ord-
ningen vil have statsfinansielle konsekvenser, da den vil medføre administrative udgifter og udgifter til
IT. Omfanget heraf vil afhænge af, hvorledes udformningen af en eventuel ordning bliver i Danmark.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i §2-udvalget (landbrug).
Landbrug & Fødevarer bemærker, at Kommissionens forslag er begrundet i de negative konsekvenser af
den russiske invasion af Ukraine. Den samlede støtte på EU-niveau er på 500 mio. euro, der er fordelt
på nationale konvolutter. Den danske andel af den samlede støttepakke er på ca. 77,4 mio. kr. Man kan
nationalt beslutte at fordoble dette beløb med nationale midler. Det overlades til medlemslandene at
beslutte, hvordan de nationale beløb skal fordeles. Det skal ske på baggrund af objektive og ikke-diskri-
minerende kriterier. Dog skal støtten ifølge forslaget rettes mod sektorer, der berøres af højere priser på
rå- og hjælpestoffer samt handelsbegrænsninger. Samtidigt skal støtten rettes mod landmænd, der bi-
3
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 413: Notat om delegeret retsakt om tildeling af ekstraordinær støtte til producenter i landbrugssektorerne
drager til eller deltager i: cirkulær økonomi, forvaltning af næringsstoffer, effektiv udnyttelse af res-
sourcer, eller miljø- og klimavenlige produktionsmetoder. Støtten skal udbetales senest den 30. septem-
ber 2022.
Finansieringen af de 500 mio. euro sker dels via 150 mio. euro uforbrugte midler på EU-budgettet og
dels 350 mio. euro fra EU's krisereserve. Sidstnævnte skal efterfølgende refinansieres. Det kan enten
ske i form af uforbrugte midler eller ved anvendelse af finansiel disciplin. I lyset en lang række hjælpe-
programmer m.v. som følge af corona-pandemien og Ukraine-krigen anser Landbrug & Fødevarer det
for usandsynligt, at der vil være uforbrugte midler af nævneværdigt omfang i budgettet. Det betyder, at
man vil skulle anvende finansiel disciplin, der medfører, at man reducerer støtten til alle landmænd med
en given procentsats, idet der som følge af den såkaldte franchise ikke sker nogen reduktion for de første
ca. 15.000 kr. per bedrift.
Landbrug & Fødevarer anerkender Kommissionens hensigt om at støtte landmændene i en kritisk peri-
ode, hvor de uforvarende er blevet ramt af konsekvenserne af den russiske invasion af Ukraine. Men den
valgte finansieringsmodel gør, at Landbrug & Fødevarer er meget kritisk over for forslaget. Omkring tre
fjerdedele af støtten må forventes at blive finansieret af landmændene selv i form af en procentvis re-
duktion af den landbrugsstøtte ud over franchisen på 15.000 kr., der udbetales til bedrifterne til decem-
ber 2022. Franchisen betyder også, at danske landmænd kommer til at betale en større andel end andre
EU-lande, idet lande med mange små bedrifter relativt kommer til at betale mindre.
I forhold til en model for udbetaling af de 77,4 mio. kr. er der flere forhold, der bør inddrages. Dels er
der en meget korte frist for udbetaling af støtten, hvad der taler for en enkel udbetalingsmodel. Dernæst
har krisen ramt meget bredt blandt andet i form af store prisstigninger på en lang række rå- og hjælpe-
stoffer. Det gør det vanskeligt at udpege særlige sektorer eller grupper af landmænd, der bør prioriteres.
Det samme gør sig gældende i forhold til Kommissionens krav om at støtten skal målrettes tiltag inden
for de ovenfor nævnte elementer.
På den baggrund anbefaler Landbrug & Fødevarer en model, der vil kunne fordele midlerne til alle støt-
teberettigede arealer på bedrifter, der afleverer et gødningsregnskab. Først og fremmest vil det være en
enkel model, der burde kunne sikre, at Landbrugsstyrelsen kan nå at udbetale støtten inden den 30.
september
og som ikke vil være forbundet med væsentlige administrative omkostninger for landmæn-
dene. For det andet adresserer det alle de hensyn, som Kommissionen ønsker i form af cirkulær øko-
nomi; forvaltning af næringsstoffer; effektiv udnyttelse af ressourcer og miljø- og klimavenlige produk-
tionsmetoder. Landbrug & Fødevarer vil dog være positive over for andre modeller, der på tilsvarende
vis fordeler midler til alle støtteberettigede arealer.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemsstaterne forventes generelt at være positive over for den delegerede retsakt, men der udtrykkes
bekymring for effekten og de administrative byrder.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt forbeholden overfor at anvende krisereserven, da midlerne skal betales af land-
brugerne selv via træk i den direkte støtte. Regeringen vil endvidere arbejde imod muligheden for nati-
onal medfinansiering. Endeligt vil det være svært at nå udbetaling til 30. september 2022, især nu hvor
administrationen er optaget af gennemførelse af landbrugsreformen, der finder anvendelse fra årsskif-
tet.
4
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 413: Notat om delegeret retsakt om tildeling af ekstraordinær støtte til producenter i landbrugssektorerne
Regeringen kan dog støtte, at Rådet ikke gør indsigelser mod udstedelsen af den konkrete delegerede
retsakt på grundlag af den fælles henstilling, og vil otte dage fra oversendelsen af nærværende notat
lægge dette til grund.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5