Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 409
Offentligt
2549562_0001.png
Den 25. marts 2022
FVM 165
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag om tilladelse til markedsføring af produkter, der in-
deholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret majs NK603 × T25
x DAS-40278-9 og underkombinationen T25 x DAS-40278-9 i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 1829/2003 om genetisk modifice-
rede fødevarer og foderstoffer (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om godkendelse af fødevarer, foder og andre produkter end føde-
varer og foder, der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret majs NK603 × T25
x DAS-40278-9 og dens underkombination T25 x DAS-40278-9 i henhold til GMO-forordningen (ko-
mitesag). Godkendelsen omfatter ikke dyrkning i EU. De to majs er baseret på krydsninger mellem tre
allerede godkendte genmodificerede majs: NK603, T25 og DAS-40278-9. NK603 indeholder to CP4
epsps gener, som gør planten tolerant over for herbicider baseret på glyphosat. T25 indeholder genet
pat, som giver tolerance over for herbicider baseret på glufosinat-ammonium. DAS-40278-9 indehol-
der genet aad-1, som giver tolerance over for herbicider baseret på 2,4-dichlorophenoxyeddikesyre
(2,4-D) og aryloxyphenoxypropionater (AOPP). I krydsningerne kombineres egenskaberne fra de tre
majs. Majsene indeholder ikke antibiotikaresistens-markørgener. Den Europæiske Fødevaresikker-
hedsautoritet (EFSA) har konkluderet, at de genmodificerede majs er lige så sikre at anvende som
tilsvarende ikke-genmodificerede majs med hensyn til potentielle effekter på menneskers og dyrs
sundhed og på miljøet ved de påtænkte anvendelser. De rådgivende, danske eksperter ved DTU Føde-
vareinstituttet og Aarhus Universitet er enige i denne vurdering. Forslaget forventes sat til afstemning
i forbindelse med mødet i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF) den 1.
april 2022. En vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark og
EU. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om tilladelse til markedsføring af fødevarer, foder og andre produk-
ter end fødevarer og foder, der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret majs
NK603 × T25 x DAS-40278-9 og underkombinationen T25 x DAS-40278-9 efter reglerne i Europa-Par-
lamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1829/2003 af 22. september 2003 om genetisk modificerede
fødevarer og foderstoffer (GMO-forordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i GMO-forordningens artikel 7 og 19.
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 409: Notat om komitésag om genetisk modificeret majs
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og
Foder. Afgiver komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget.
Afgiver komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget,
idet Kommissionen inden for to måneder kan forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en
måned kan forelægge forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret fler-
tal, kan Kommissionen vedtage forslaget, inden for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag
eller inden for en måned forelægge forslaget for appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret
flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludval-
get med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget
ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i forbindelse med mødet i Den Stående Komité for Planter, Dyr,
Fødevarer og Foder (SCoPAFF) den 1. april 2022.
Formål og indhold
I december 2019 indsendte Pioneer Overseas Corporation, Belgien, på vegne af Pioneer Hi-Bred Inter-
national en ansøgning om godkendelse af fødevarer, foder og andre produkter end fødevarer og foder,
der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret majs NK603 × T25 x DAS-40278-9
samt underkombinationer heraf i henhold til reglerne i GMO-forordningen. Formålet er import og mar-
kedsføring af afgrøden eller produkter heraf til anvendelse som fødevarer og foder eller fremstilling
heraf, samt til andre formål, som ikke er fødevarer eller foder. Ansøgningen omfatter ikke dyrkning af
majsene i EU.
Majs NK603 x T25 x DAS-40278-9 er en krydsning mellem de tre majs NK603, T25 og DAS-40278-9.
NK603 indeholder genet
cp4 epsps,
som giver tolerance over for glyphosat-holdige herbicider. T25 in-
deholder genet
pat,
som giver tolerance over for herbicider baseret på glufosinat. DAS-40278-9 inde-
holder genet
add-1,
som giver tolerance over for herbiciderne 2,4-dichlorophenoxyaceticsyre (2,4-D) og
aryloxyphenoxypropionate (AOPP). De tre GM majs er tidligere blevet vurderet af EFSA og godkendt i
EU som enkelt-GMO’er.
Majs NK603 x T25 x DAS-40278-9 indeholder ikke antibiotikaresistens-markørgener.
Den sundheds- og ernæringsmæssige kvalitet af majs NK603 x T25 x DAS-40278-9 og dens underkom-
binationer adskiller sig ifølge ansøgningen ikke fra konventionel (ikke-genmodificeret) majs.
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) kom den 29. oktober 2021 med en udtalelse om
sikkerheden af majsene til de ansøgte formål. EFSA’s
konklusion er, at majsen
og dens underkombina-
tioner er lige så sikre at anvende som tilsvarende ikke-genmodificeret majs til de ansøgte formål. Udta-
lelsen er udarbejdet som led i ansøgningsproceduren for godkendelse af genmodificerede organismer til
fødevare- og foderbrug i henhold til forordning (EF) 1829/2003 om genetisk modificerede fødevarer og
foder.
EFSA har ligeledes vurderet, at den af ansøger indsendte miljømæssige monitoreringsplan i form af en
generel overvågningsplan er på linje med den påtænkte anvendelse af produkterne.
EFSA har i sin vurdering taget hensyn til de specifikke spørgsmål og bekymringer, der var indsendt af
EU-medlemsstaterne i forbindelse med høringen af de kompetente myndigheder i henhold til artikel 6
og artikel 18 i GMO-forordningen.
2
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 409: Notat om komitésag om genetisk modificeret majs
2549562_0003.png
Godkendelsens omfang
Da to af de ansøgte underkombinationer allerede var godkendt, lægger Kommissionens forslag op til, at
der gives tilladelse til import, forarbejdning og markedsføring af fødevarer og foder og andre produkter
end fødevarer og foder, som indeholder, består af eller er fremstillet af majs NK603 x T25 x DAS-40278-
9 og underkombinationen T25 x DAS-40278-9. Godkendelsen omfatter ikke dyrkning af majsene i EU.
Godkendelsen vil gælde fra datoen for offentliggørelse af en eventuel beslutning om godkendelse i EU-
Tidende. Beslutningen vil gælde i 10 år fra denne dato. Såfremt godkendelsen ønskes opretholdt efter
udløb af 10 års-fristen, vil der skulle ansøges om re-godkendelse.
Mærkning
Produkter til fødevare- og foderbrug, der består af, indeholder eller er fremstillet af majs NK603 x T25
x DAS-40278-9 og dens underkombination skal i henhold til forslaget mærkes til den endelige forbruger
med ”genetisk modificeret
majs”
eller ”fremstillet af genetisk modificeret
majs”
i overensstemmelse med
de almindelige GMO-mærkningsregler.
Teksten ”Ikke til dyrkning” skal fremgå af mærkningen af foder og produkter til andre formål end føde-
vare- og foderbrug, hvis disse indeholder eller består af spiredygtige frø af de genmodificerede majs.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
En vedtagelse af forslaget kræver ikke implementering og har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser i
Danmark, idet området overordnet er reguleret af en forordning, og dermed er reglerne umiddelbart
gældende i Danmark.
Konsekvenser
Forslaget har ikke samfundsøkonomiske eller statsfinansielle konsekvenser og vurderes ikke at inde-
bære administrative byrder for erhvervet. Det vurderes, at forslaget kan have positive, erhvervsøkono-
miske konsekvenser for den animalske produktion i Danmark, idet det vil muliggøre, at danske virk-
somheder kan indkøbe råvarer på verdensmarkedet, selvom den pågældende genmodificerede variant
skulle forekomme heri som resultat af dyrkning i tredjelande. Omvendt vil en manglende godkendelse
kunne afskære erhvervet fra forsyningen af gængse råvarer på verdensmarkedet, da danske virksomhe-
der dermed skal sikre sig, at de konkrete GM majs ikke indgår i råvarerne. Godkendelsen af de konkrete
GM majs forventes ikke at medføre ændringer af det eksisterende importmønster.
Med hensyn til de sundheds- og miljømæssige konsekvenser af anvendelsen af majs NK603 x T25 x
DAS-40278-9 og dens underkombinationer konkluderer EFSA, at majsene ved de påtænkte anvendelser
er lige så sikre som tilsvarende konventionel, ikke-genmodificeret majs med hensyn til potentielle effek-
ter på menneskers og dyrs sundhed og på miljøet.
Fødevarestyrelsen bemærker, at sikkerheden ved brug af pesticider og rester heraf i fødevarer og foder
vurderes og reguleres under EU’s pesticidregler, ikke under GMO-reglerne.
Eventuelle restindhold af
pesticider skal overholde de samme grænser som konventionelle (ikke-genmodificerede) afgrøder.
3
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 409: Notat om komitésag om genetisk modificeret majs
2549562_0004.png
DTU Fødevareinstituttet har ligeledes vurderet det fremsendte ansøgningsmateriale. Instituttet kan til-
slutte sig EFSA’s vurdering af, at
majs NK603 x T25 x DAS-40278-9 og dens underkombinationer er lige
så sikre som konventionel ikke-genmodificeret majs. Instituttet har endvidere fundet den fremsendte
analysemetode egnet til kontrolformål.
Landbrugsstyrelsen har bedt Aarhus Universitet (AU) om at vurdere risikoen for effekter på dansk natur
og miljø ved en godkendelse af majs NK603 x T25 x DAS-40278-9 og dens underkombinationer til fø-
devare-
og foderbrug samt at vurdere relevansen af EFSA’s risikovurdering i en dansk kontekst. AU fin-
der EFSA’s risikovurdering relevant for danske forhold og vurderer, at risikoen for effekter på natur og
miljø som følge af import af majsene er negligerbar. AU vurderer endvidere, at den generelle overvåg-
ningsplan dækker behovet for overvågning i Danmark, men at det på længere sigt vil være formålstjen-
ligt, at der fremadrettet indsamles oplysninger om forekomst af
”ukrudtsmajs” samt majs og teosinte
uden for dyrkningssystemet i Danmark.
De danske eksperter har ikke fundet anledning til at indsende bemærkninger til EFSA i forbindelse med
behandlingen af ansøgningen om godkendelsen af majs NK603 x T25 x DAS-40278-9 og dens under-
kombinationer.
På den baggrund skønnes forslaget ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og i EU.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærkninger:
Biodynamisk Forbrugersammenslutning er imod godkendelsen. Foreningen er ikke enig i vurderingen
af, at markedsføringen af majsene ikke vil have negative effekter på menneskers og dyrs sundhed eller
på miljøet. Forbrugersammenslutningen er af den opfattelse, at GMO’er generelt er farlige for
sundhe-
dens opretholdelse.
DI Fødevarer bakker op om, at markedsføringen godkendes, da Den Europæiske Fødevaresikkerheds-
autoritet (EFSA) har konkluderet, at de genmodificerede majs er lige så sikre at anvende som tilsvarende
ikke-genmodificeret majs til de ansøgte formål.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Hidtidige komitéafstemninger
blandt medlemsstaterne om godkendelse af GMO’er under GMO-for-
ordningen har hverken vist et kvalificeret flertal for eller imod. Forslaget kan på den baggrund forven-
tes at blive sendt til appeludvalget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at afgørelser vedrørende tilladelse til at anvende genmodificerede
afgrøder skal træffes på baggrund af en sundheds- og miljømæssig risikovurdering som fastsat i GMO-
forordningen.
Den sundheds- og miljømæssige vurdering af anvendelse af fødevarer og foder bestående af eller frem-
stillet af majs NK603 x T25 x DAS-40278-9 og dens underkombination giver ikke danske og internatio-
nale eksperter anledning til bemærkninger.
Der er ikke krav i lovgivningen om, at ansøgere skal redegøre for den samfundsmæssige nyttevirkning
af GMO’er. Dette aspekt indgår ikke i forordningens kriterier for godkendelse.
4
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 409: Notat om komitésag om genetisk modificeret majs
Regeringen noterer sig, at betingelserne for opnåelse af en godkendelse er opfyldt, og at der på den bag-
grund ikke er fagligt eller juridisk grundlag for at modsætte sig en godkendelse. Regeringen agter på den
baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5