Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 406
Offentligt
2549030_0001.png
Den 23. marts 2022
FVM 164
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om
Kommissionens forslag til Kommissionen forordning (EU) …/… af XXX om
genanvendt plastikmaterialer og -genstande beregnet til at komme i kontakt med
fødevarer og om ophævelse af forordning (EF) nr. 282/2008 (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om en ny forordning om genanvendt plast til kontakt med fødeva-
rer, som skal erstatte den nuværende forordning 282/2008 (komitesag). Forslaget øger muligheden
for, at plastaffald kan genanvendes til fødevareemballage og til andre produkter, der er beregnet til
kontakt med fødevarer, samtidig med at det sikres, at den genanvendte plast ikke giver anledning til
afsmitning af stoffer i sundhedsskadelige mængder til maden. Forslaget harmoniserer de nuværende
regler for genvundet plast yderligere og vurderes at føre til et øget beskyttelsesniveau i Danmark og
EU. Forslaget forventes sat til skriftlig afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer
og Foder (SCoPAFF) med forventet frist den 4. april 2022. Regeringen agter på den baggrund at støtte
forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsat
forslag til Kommissionen forordning (EU) …/… af XXX om genanvendt
pla-
stikmaterialer og -genstande beregnet til at komme i kontakt med fødevarer og om ophævelse af forord-
ning (EF) nr. 282/2008.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 5, stk. 1 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 1935/2004 af 27. oktober 2004 om materialer og genstande bestemt til kontakt med fødevarer.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Føde-
varer og Foder (SCoPAFF). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen
med
henblik på legalitetskontrol
forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholds-
vis kvalificeret og absolut flertal inden for tre måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet
og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der
ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF) forelæg-
ger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 406: Notat om komitésag om genanvendt plast til fødevarekontaktmaterialer
og absolut flertal inden for to måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-
Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
Forslaget forventes sat til skriftlig afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder
(SCoPAFF) med forventet frist den 4. april 2022.
Formål og indhold
Formålet med Kommissionens forslag til en ny forordning er at revidere de nuværende regler, så for-
ordningen kan implementeres fuldt ud og dermed understøtte og øge mulighederne for at fremstille
fødevareemballage af genanvendt plast, uden at det kompromitterer fødevaresikkerheden. Det har ikke
været muligt at gennemføre alle dele af den nuværende forordning uden, at det begrænser mulighederne
for at genanvende plast til kontakt med fødevarer. Der er således egnede genanvendelsesprocesser, der
er på markedet i dag, og processer, som vil blive udviklet i fremtiden, som ikke ville kunne anvendes
under de nuværende regler, hvis disse blev implementeret fuldt ud.
Forslaget uddyber og præciserer desuden krav til genanvendt plast til kontakt med fødevarer fremstillet
med nye teknologier. Uddybningen og præciseringen gør kravene tydelige for virksomheder, der ønsker
at fremstille plast til kontakt med fødevarer.
Forslaget viderefører de grundlæggende krav fra den nuværende forordning herunder, at den genan-
vendte plast skal være fremstillet af plastaffald, der oprindeligt var anvendt til kontakt med fødevarer.
Plasten skal desuden renses for eventuelle udefrakommende forureninger (dekontamineres), og sam-
mensætningen af plasten skal være den samme, som da plasten var ny. Den nuværende forordning in-
deholder desuden krav om vurdering og EU-godkendelse af teknologier og processer til fremstilling af
genanvendt plast.
I forhold til den nuværende forordning indeholder forslaget følgende væsentlige ændringer:
Det indfører en overgangsordning for genanvendelsesprocesser, der er på markedet i dag, men hvor
der ikke endnu er søgt om godkendelse af processen. Overgangsordningen muliggør, at eksisterende
processer kan blive på markedet, hvis de ansvarlige parter søger om godkendelse inden ni måneder
efter forordningens ikrafttrædelse.
Det stiller krav til kvalitetssikring af indsamlingen af det affald, der skal indgå i fremstillingen af
genanvendt plast til kontakt med fødevarer.
Det giver mulighed for at fremstille genanvendt plast ved brug af ny teknologi, som er i en udvik-
lingsfase og efterfølgende markedsføre plasten. Det vil til nye teknologier være et krav, at den virk-
somhed, der udvikler en ny teknologi, offentliggør deres egen risikovurdering før markedsføring,
monitorerer tilstedeværelse af forureninger i plasten og offentliggør resultaterne fra denne monito-
rering. Når der er tilstrækkelig med data, skal Kommissionen tage stilling til, om en ny teknologi er
egnet, og om de individuelle processer efterfølgende skal godkendes.
Det øger muligheden for offentlig kontrol. Forslaget indfører et system (Compliance Monitoring
Summary Sheet) til videregivelse af kritiske kontrolparametre i genanvendelsesprocessen til kon-
trolmyndighederne og giver hjemmel til risikohåndtering af produkter, som ikke overholder reg-
lerne.
Det indfører mulighed for etablering af en ordning
(”recycling scheme”),
der mindsker risikoen for
forurening af det indsamlet plastaffald og dermed reducerer kravene til efterfølgende dekontamine-
ring i forbindelse med genanvendelsen. Ordningen skal knyttes til specifikke egnede teknologier og
til produkter, der indsamles i lukkede kredsløb, og som ikke har været ude hos forbrugerne.
2
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 406: Notat om komitésag om genanvendt plast til fødevarekontaktmaterialer
Det fjerner kravet om godkendelse af individuelle processer, der fremstiller genanvendt plast ud fra
plast, der er indsamlet i lukkede kredsløb, dvs. plastaffald som ikke har været ude hos forbrugere.
Det indfører krav om test og vurdering af effekten af en funktionel barriere, der anvendes i visse
eksisterende flerlagsmaterialer for at sikre, at der ikke afgives uønskede stoffer til fødevarerne.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forslaget er en særforanstaltning, der vedtages i medfør af Europa-Parlamentet og Rådets forordning
nr. 1935/2004 om materialer og genstande bestemt til kontakt med fødevarer. Den nye forordning vil
være direkte gældende i dansk ret.
Konsekvenser
Forslaget har ikke har væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige
eller konsekvenser for EU’s budget.
Fødevarestyrelsen fører allerede i dag kontrol med alle virksomhe-
der, der fremstiller fødevarekontaktmaterialer, herunder også virksomheder, der genanvender plast til
kontakt med fødevarer. Styrelsen vurderer, at forslaget ikke har væsentlige konsekvenser for omfanget
af kontrollen.
Fødevarestyrelsen vurderer, at forslaget heller ikke har væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser
for de virksomheder, der fremstiller fødevarekontaktmaterialer, idet der allerede i dag er krav om vur-
dering og godkendelse af genanvendelsesprocesser.
Miljøministeriet har vurderet de dele af forslaget, som vedrører indsamling af affald, der genanvendes
til plast til kontakt med fødevarer. Miljøministeriet har vurderet forslaget, dels i forhold til den nye
strømlining af indsamling af husholdningsaffald jf. Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær øko-
nomi, dels i forhold til krav til kvalitetssikring af indsamling af affald, der skal indgå i fremstilling af
genanvendt plast til kontakt med fødevarer. Det er Miljøministeriets vurdering, at den nye strømlinede
indsamling af plast og de kombinationsmuligheder, der følger af affaldsbekendtgørelsen, ligger inden
for rammerne af kravene i artikel 6 i den nye forordning til, hvordan affald af fødevarekontaktplast skal
indsamles for at kunne gå videre til genanvendelse til ny fødevarekontaktplast.
Det er desuden Miljøministeriets vurdering, at det for at sikre tilliden til kvaliteten af genanvendt føde-
varekontaktplast er hensigtsmæssigt med krav til kvalitetssikring af indsamling af affald, der senere skal
kunne indgå i fremstilling af genanvendt plast bestemt til kontakt med fødevarer. Indsamlingen er første
led i kæden frem mod genanvendt fødevarekontaktplast. I dag er der ikke krav om certificering af ind-
samlingsvirksomhederne og deres processer omkring indsamling af affald som grundlag for, at genan-
vendeligt affald kan gå til genanvendelse. Indsamlingsvirksomheder vil derfor efter forslaget skulle ind-
arbejde kvalitetssikringsprocedurer og opnå tredjepartscertificering, hvis det ønskes at afsætte den ind-
samlede plastaffald til videre sortering med henblik på, at fødevarekontaktplast kan gå videre til gen-
3
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 406: Notat om komitésag om genanvendt plast til fødevarekontaktmaterialer
2549030_0004.png
anvendelsesprocesser frem mod ny fødevarekontaktmateriale. Forordningen stiller ikke krav til kom-
muner, affaldsselskaber eller producentansvarsordninger om, at de skal sende affald af fødevarekon-
taktplast til genanvendelse som ny fødevarekontaktplast. Den skaber derimod rammer for, hvordan
dette kan ske på betryggende vis. Det forventes derfor kun, at affaldsindsamlere får omkostninger til
kvalitetssikring og certificering, hvis der er en efterspørgsel på markedet herfor og dermed villighed til
at betale for, at indsamlerne udfører den certificerede kvalitetssikring.
Det forventes, at der vil være en omstillingsperiode, hvor kommuner/affaldsselskaber/producentan-
svarsorganisationer tager stilling til de nye muligheder og herefter kan vælge, om de fremover vil indar-
bejde krav om certificering i udbud af affaldsindsamlingen af plast fra husholdninger. Virksomhederne
i affaldssektoren kan på den baggrund vælge at tredjepartscertificere kvalitetsstyringssystemer, hvis de
vil byde på opgaver, hvor det skal dokumenteres, at plast er indsamlet inden for rammerne af forord-
ningen. Omkostninger for affaldsindsamlerne er således frivillige og forventes kun at blive afholdt, hvis
der er et økonomisk incitament hertil.
Miljøministeriet vurderer, at forordningen vil medføre øgede omkostninger til myndighedsopgaver. Mil-
jøministeriet vil have omkostninger til implementering, der skønnes til ca. 1,5 mio. kr. i 2023 til vejled-
ningsopgaver, udarbejdelse af nyt materiale til indsamleruddannelsen mv. Dertil vil der være varige ad-
ministrative opgaver, ekskl. tilsyn, der skønnes til ca. 0,5 mio. kr. årligt fra 2023 og frem.
Samlet set vurderer Miljøministeriet, at forslaget giver mulighed for et øget marked for genanvendt ma-
teriale, der kan understøtte den cirkulære økonomi og øget genanvendelse af plast i en høj kvalitet.
Det bemærkes, at der som følge af det kommende affaldstilsyn, der snarligt skal forhandles, lægges op
til, at statens og kommunernes tilsynsopgaver fremover skal finansieres af affaldsvirksomhederne.
Miljøministeriet bemærker, at omkostninger for både stat og kommuner i relation til affaldsbehandling
af emballager, herunder fødevareemballageplast, vil skulle finansieres af emballageproducenterne fra
2025, jf. det kommende udvidede producentansvar for emballage.
Forslaget skønnes at have positiv virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Sagen har været i høring på høringsportalen.
De Samvirkende Købmænd udtrykker opbakning til forslagets mulighed for i en overgangsperiode at
fremstille genanvendt plast ud fra endnu ikke godkendte teknologier.
Landbrug & Fødevarer er overordnet tilfredse med, at forslaget til en ny forordning sikrer, at genanvendt
plast til kontakt med fødevarer ikke giver anledning til forurening af fødevarer. De bakker op om hen-
sigten om at få klare rammer for genanvendelse ved nye teknologier. Det er vigtigt, at forordningen giver
klare incitamenter til teknologisk udvikling, så plast i højere grad kan genanvendes til fødevareembal-
lage. De finder det positivt, at kemisk depolymerisering, hvor der sker en komplet depolymerisering til
udgangsstoffer (monomerer), fortsat er undtaget i reglerne om genanvendt plast. Dette bør dog fremgå
eksplicit af forordningen. Landbrug & Fødevarer
beder om uddybning af, hvad der menes med ”recycling
schemes”, og hvad formålet med mærkningen af dette er. Hvis
formålet med mærkningen er at sikre
sortering af fødevareemballage fra de øvrige materialefraktioner, bør der ikke være krav om et synligt
4
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 406: Notat om komitésag om genanvendt plast til fødevarekontaktmaterialer
2549030_0005.png
mærke, men det bør være muligt at gøre brug af nyere teknologiske mærker, som f.eks. Holy Grail sam-
arbejdet. For den egnede teknologi, mekanisk genanvendelse af plast af typen PET (polyethylen tereph-
talat), angives det, at inputmateriale maksimalt kan tillades 5 pct. PET, der ikke har været brugt til kon-
takt til fødevarer. De beder om evidens, der kan demonstrere, at denne tærskelværdi er den optimale
balance mellem fødevaresikkerhed og øget genanvendelse af plast.
Fødevarestyrelsen bemærker, at det er præciseret i det endelige udkast, at udgangsstoffer, som ikke ad-
skiller sig fra udgangsstoffer fremstillet ved konventionelle teknologier, er undtaget reglerne for genan-
vendelse af plast til kontakt med fødevarer. Stofferne er omfattet af i Kommissionens forordning (EF)
nr. 10/2011 af 14. januar 2011 om plastmaterialer og -genstande bestemt til kontakt med fødevarer. Dette
vil gælde for stoffer fremstillet ved kemisk depolymerisering. Fødevarestyrelsen bemærker, at Landbrug
& Fødevarer har ret i, at der mangler en uddybning af hvordan ’recycling schemes’ skal forstås og bruges.
I det endelige udkast er dette blevet uddybet og præciseret. Den særlige mærkning af produkter i et
lukket kredsløb skal kunne læses af alle, der er involveret i den konkrete ordning, uden brug af en særlig
teknologi. Fødevarestyrelsen bemærker, at kravet om maksimalt 5 procent in-putmaterialer, som ikke
har været i kontakt med fødevarer, er udgangspunktet i EFSA’s vurdering af processer til genanvendelse
af PET plast. Hvis en genanvender ønsker at afvige fra dette krav, skal processen søges godkendt som
en ny teknologi, hvor det påvises, at en højere andel af PET, der ikke stammer fra fødevarekontakt-
materialer, er sikker.
Bryggeriforeningen fremfører, at forslaget vil medføre nye administrative krav og vil ikke gøre det lettere
at øge andelen af genanvendt plast i nye fødevarekontaktmaterialer. De foreslår at indføre en definition
af ’closed loop’, som følger den etablerede definition
under CEN (European Committee for Standardis-
ation). De ønsker fokus på dekontaminering af den genanvendte plast, og at det er genanvenderne, der
sikrer den nødvendige kvalitet af det genanvendte materiale. Denne forordning bør ikke indeholde krav
til indsamling af den genanvendelige plast, som er reguleret via anden lovgivning. Det er positivt, at
mekanisk genanvendelse af PET opføres som en egnet genanvendelsesteknologi. Det er positivt, at der
indføres rammer, der gør det muligt at tage nye genanvendelsesteknologier i brug, før de er autoriseret,
og at forslaget indfører en procedure, så nye teknologier efterfølgende kan risikovurderes og autoriseres.
De mener dog, at kravene og procedurerne er meget bureaukratiske. De foreslår, at der indføres tidsfri-
ster for Kommissionens arbejde med at give godkendelser, registrere egnede teknologier og godkende
processer.
’Closed loop’ genanvendelse bør også omfatte indsamling og genanvendelse
af f.eks. flasker
af plasttypen PET, der indsamles via pantsystemer til genanvendelse. De anser det for en overordentlig
stor opgave, at der skal laves overensstemmelseserklæringer for alle batch, selv om den enkelte batch
følger den samme proces og de samme kvalitetskrav. De mener, det er tilstrækkeligt at udstede en over-
ensstemmelseserklæring på grundlag af den godkendte proces og kvalitetssikring. De ikke ønsker et nyt
mærke på fødevarekontaktmaterialer af genanvendt plast. Et mærke vil være forbundet med store tek-
niske problemer, og Bryggeriforeningen efterlyser begrundelse for kravet om mærkning af genanvendte
fødevarekontaktmaterialer.
Fødevarestyrelsen bemærker,
at en stor del af Bryggeriforeningens høringssvar handler om ”closed
loop” og ”recycling schemes”. I udkastet, som blev sendt i høring, var det uklart, om der kan etableres et
”recycling scheme” for flasker fra det danske pantsystem. Efterfølgende er det blevet præciseret, at fla-
sker indsamlet i det danske pantsystem ikke falder ind
under betegnelsen ”closed loop”, da de har været
ude hos forbrugerne, hvor der er risiko for forurening. Flasker fra det danske pantsystem vil derfor skulle
dekontamineres i en genanvendelsesproces. Fødevarestyrelsen bemærker, at det øgede krav om en over-
ensstemmelseserklæring for alle batch begrundes i, at der vil kunne være forskelle på indholdet i den
genanvendte plast, hvorfor der er et øget behov for overvågning, vurdering og dokumentation for hvert
5
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 406: Notat om komitésag om genanvendt plast til fødevarekontaktmaterialer
2549030_0006.png
batch. Fødevarestyrelsen bemærker, at der i forslaget er særlige mærkningskrav til det genavendte plast-
materiale, som brugs som råvare i fremstillingen af færdige fødevarekontaktmaterialer. Mærkningen på
de færdige produkter følger de almindelige krav om mærkning af fødevarekontaktmaterialer, således at
fødevarevirksomheder og forbrugere kender eventuelle begrænsninger i anvendelsen. For produkter,
der indgår i et ”recycling scheme”, er der særlige mærkningskrav, der skal sikre, at de bestemte materi-
aler, der indgår i den specifikke ordning, kan genfindes. Dette vil ikke være et krav for f.eks. flasker i det
danske pantsystem, da de ikke indgår i et ”recycling scheme”.
Dansk Retursystem fremfører, at flasker indsamlet i det danske pantsystem er en ren fraktion, som med
fordel kan indgå i genanvendelse af plast bestemt til fødevarekontakt. Da det danske pantsystem er un-
derlagt omfattende, national regulering og kontrol, mener de, at pantsystemet bør undtages for kravet
om tredjepartscertificering. Det er ikke tydeligt, hvordan rollen som pantsystem skal forstås i forhold til
”recycling schemes”.
Forbrugeremballager indsamlet via pantsystemer bør særskilt anerkendes som eg-
nede til at indgå i et ”closed loop”.
Fødevarestyrelsen
bemærker, at emballage indsamlet i pantsystemet ikke kan betragtes som ”closed
loop”,
da flaskerne har været ude hos forbrugerne. Det danske pantsystem skal betragtes som en affalds-
indsamling. Kravet om tredjepartscertificering af kvalitetsstyringssystemet for indsamlingen af plast,
der skal indgå i fremstillingen af genanvendt fødevareemballage, er nødvendigt, da der ikke i de nuvæ-
rende affaldsregler kan stilles krav om myndighedskontrol af, om den indsamlede fraktion er egnet til
genanvendelse til fødevareemballage. Hvis affaldsreglerne i fremtiden ændres, så myndighedskontrol-
len er tilstrækkelig til at sikre dette, vil kravet om tredjepartscertificering blive slettet.
Dansk Affaldsforening bakker op om, at der stilles krav til både indsamlingen og genanvendelsesproces-
ser af plastemballager, der kan indgå i fremstillingen af fødevareemballage. De efterspørger oplysninger
om, hvilke regler der gælder for kemisk genanvendelse. Det er uklart, hvilke dele af kravene til affalds-
indsamling der gælder for hvilke aktører. De foreslår, at der indføres en tolerancetærskel for ensartet-
heden af den indsamlede fraktion, der tillader en vis sammenblanding og fejlsortering. De foreslår, at
kravene til affaldsindsamlingen udvides til at indsamlingen enten skal tredjepartscertificeres eller myn-
dighedsgodkendes.
Fødevarestyrelsen bemærker, at kemisk genanvendelse er omfattet af Kommissionens forordning (EF)
nr. 10/2011 af 14. januar 2011 om plastmaterialer og -genstande bestemt til kontakt med fødevarer, hvis
de fremstillede udgangsstoffer ikke kan adskilles fra udgangsstoffer fremstillet ved konventionelle tek-
nologier. Fødevarestyrelsen bemærker, at kravene til ensartethed af de indsamlede fraktioner følger af
beskrivelsen af de egnede teknologier. Fødevarestyrelsen bemærker, at kravet om tredjepartscertifice-
ring kan erstattes af myndighedskontrol i takt med, at kravene til kontrol ændres i affaldsreglerne.
Dansk Industri finder forslaget meget bureaukratisk og administrativt vanskeligt for industrien. Den
foreslåede mærkning er ikke anvendelig, da den ikke tager højde for udviklingen
man er allerede i
industrien i gang med at udvikle et vandmærke i selve materialet.
Fødevarestyrelsen bemærker, at den foreslåede mærkning ikke er tiltænkt alle fødevareemballager, men
kun emballager, der tilbagetages i et ”recycling scheme”. Styrelsen forventer derfor
ikke, at forordningen
vil stå i vejen for udviklingen af vandmærke eller andre nye teknologier for sortering af fødevareembal-
lager, der indsamles med henblik på genanvendelse.
6
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 406: Notat om komitésag om genanvendt plast til fødevarekontaktmaterialer
2549030_0007.png
Færch A/S støtter det generelle krav om, at alt genanvendt plast i fødevarekontaktmaterialer skal de-
kontamineres. De finder det positivt, at der indføres en procedure for genanvendelse ved brug af nye
teknologier. De mener, at producenter, der bruger genanvendt plast som råvare i deres produktion af
fødevarekontaktmaterialer, skal foretage deres egen risikovurdering af evt. indhold af forureninger i
plastmaterialet. De efterspørger en procedure for, at genanvendt plast kan afvige fra de betingelser for
anvendelse, der er i godkendelsen. De nye regler fritager producenter af materialer og genstande for
ansvaret for sikkerheden ved de færdige produkter. De nye regler forhindrer genanvendelse af visse ty-
per materialer, som f.eks. ubrugt fødevareemballage og produktionsafklip, som ville være sikre at gen-
anvende. Kravene til myndighedskontrol er upræcise og vagt formuleret. De nye regler er skrevet i et
snørklet og svært tilgængeligt sprog. Visse dele af forslaget kan fortolkes på forskellige måder.
Fødevarestyrelsen bemærker, at i den endelige udgave af forslaget er det præciseret, at alle krav til sam-
mensætning af plasten fra plastforordningen også gælder for genanvendt plast. Der er indsat en forkla-
ring på, hvorfor udefrakommende kontaminanter forureninger i genanvendt plast ikke er dækket af de-
finitionen af ikke bevidst tilsatte stoffer (NIAS) i plastforordningen. Derfor er det den virksomhed, der
genanvender plasten, der skal sikre sig, at udefra kommende forureningen er fjernet. Fødevarestyrelsen
bemærker, at det er et grundlæggende krav i reglerne for genanvendt plast er, at plasten kun må bruges
til de anvendelser, der er givet godkendelse til. Godkendelsen er givet ud fra den Europæiske Fødevare-
sikkerhedsautoritets (EFSA’s) vurdering af de anvendelser, der oprindeligt blev søgt om. Hvis der er
begrænsninger i godkendelsen, f.eks. i forhold til temperatur, kan de efterfølgende led i forsyningskæ-
den ikke fravige dette ved hjælp af deres egen risikovurdering. Det er muligt at indsende en ansøgning
om ændring af en proces og dermed få godkendt en ny anvendelse. For nye ansøgninger, der indsendes
i overgangsperioden, kan processen anvendes, indtil der er truffet afgørelse om godkendelse. Fødevare-
styrelsen bemærker, at det er genanvenderen, der skal sikre, at plastmaterialet er dekontamineret, kon-
trolleret og mærket korrekt. De efterfølgende led, som bruger plastmaterialet til fremstilling af færdige
genstande, fritages ikke for ansvaret for deres videreforarbejdning. De skal bl.a. sikre sig, at de bruger
plasten til det, den er egnet til, og at nye tilsatte stoffer og materialer overholder plastforordningen.
Producenten af de færdige genstande skal dokumentere det, som de gør i deres proces, udfylde en over-
ensstemmelseserklæring og mærke produkterne. Fødevarestyrelsen bemærker, at i det udkast til forslag,
som har været i høring, kunne beskrivelsen af inputtet til fremstilling af genavendt plast forhindrer gen-
anvendelse af visse typer materialer, som ville være egnede til fremstilling af fødevarekontaktmaterialer.
Dette har styrelsen påpeget over for Kommissionen, hvilket har givet anledning til ændringer i forslaget.
Produktionsafklip og -skrot, som ikke er affald, kan således indgå direkte i fremstillingen af fødevare-
kontaktmaterialer. Dette skal efterfølgende tilrettes i Kommissionens forordning (EF) nr. 10/2011 af 14.
januar 2011 om plastmaterialer og -genstande bestemt til kontakt med fødevarer. Affald, som stammer
fra produktionsafklip og -skrot, som ikke har været ude hos forbrugerne, kan genanvendes under reg-
lerne for lukkede kredsløb. Fødevarestyrelsen bemærker, at de nye regler om myndighedskontrol af gen-
anvendelsesanlæg henviser til konkrete artikler i fødevarekontrolforordningen. Kravene til kontrol er
bekrevet heri og skal derfor ikke gentages i reglerne om genanvendelse af plast til kontakt med fødevarer.
Fødevarestyrelsen bemærker, Kommissionen har oplyst, at den har til hensigt at udarbejde en vejled-
ning til forordningen.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.
7
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 406: Notat om komitésag om genanvendt plast til fødevarekontaktmaterialer
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen ønsker at fremme en bæredygtig udvikling, herunder at fremme genbrug af plast. Regerin-
gen lægger samtidig vægt på at fastholde et højt niveau af forbrugerbeskyttelse. Forslaget øger mulighe-
den for, at plastaffald kan genanvendes til emballage og til andre produkter, der er beregnet til kontakt
med fødevarer, samtidigt med at det sikres, at den genanvendte plast ikke giver anledning til afsmitning
af stoffer i sundhedsskadelige mængder til maden. Forslaget vurderes at føre til et øget beskyttelsesni-
veau i Danmark og EU. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
8