Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 400
Offentligt
2545578_0001.png
Den 17. marts 2022
MIM 44-22
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPA-UDVALG
om “Udkast til Kommissionens gennemførelsesforordning
(EU) xx/202x af dd.mm.2022
om ændring af gennemførelsesforordning 540/2011 for så vidt angår forlængelse af
godkendelsesperioden for de 51 aktivstoffer: 2,5-dichlorbenzosyre methylester,
aclonifen, aluminium-ammoniumsulfat, aluminium phosphid, aluminiumsilikat
(kaolin), beflubutamid, benthiavalicarb, bifenazat, boscalid, calcium carbid, captan,
cymoxanil, dimetomorph, dodemorph, eddikesyre, ethephon, ethylen, ekstrakt af
tetræ
1
, fedtdestillationsrester, fedtsyrer C7 til C20 (pelargonsyre)
2
, fedtsyrer C7 til C18,
fluoxastrobin, flurochloridon, folpet, formetanat, fårefedt, gibberellinsyre,
gibberelliner, heptamaloxyloglucan, hydrolyserede proteiner, jern(II)sulfat,
magnesium phosphid, metam, metamitron, metazachlor, metribuzin, milbemectin,
phenmedipham, pirimiphos-methyl, planteolier (citronella, nellike, raps og
pebermynte), propamocarb, proquinazid, prothioconazol, pyrethriner, kvartssand,
fiskeolie, S-metolachlor, ligekædede sommerfugle-feromoner, sulcotrion, tebuconazol
og urea.
(Komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen foreslår, at forlænge udløbsdatoen for 51 aktivstoffer, hvor godkendelsen i henhold til
forordning 1107/2009 udløber mellem maj 2022 og august 2022. Hvis forslagene bliver vedtaget, vil
udløbsdatoen for godkendelserne i Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) Nr. 540/2011 af
25. maj 2011 om gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009
for så vidt angår listen over godkendte aktivstoffer blive forlænget med 1 år. Forlængelserne er en
konsekvens af, at den igangværende genvurdering ikke er færdiggjort, samt en udskydelse af
fornyelsesprogrammet pga. forsinkelser. Forslaget forventes behandlet på et videomøde i den
stående komité for planter, dyr, fødevarer og foder den 30. og 31. marts 2022, og efterfølgende sat til
skriftlig afstemning.
Der er ingen væsentlige administrative konsekvenser for regioner, kommuner eller erhvervslivet.
Der er marginale administrative konsekvenser for staten, da de danske godkendelser af midler med
eddikesyre, aclonifen, aluminiumphosphid, bifenazat, boscalid, cymoxanil, dimetomorph, ethephon,
1 Tea-tree oil
2 Fedtsyrerne: Nonansyre, caprylsyre, pelargonsyre, caprinsyre, laurinsyre, oliesyre, octansyre, decansyre, dodecansyre,
cis9-octadecensyre, samt umættede fedtsyrer(C7-C18) kaliumsalte.
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 400: Notat om komitésag om forlænget godkendelse af 51 aktivstoffer
fedtsyrer C7
C20 (pelargonsyre), fedtsyrer C7
C18, folpet, fårefedt, gibberellinsyre, jern(II)sulfat,
metamitron, ligekædede sommerfugle-feromoner, milbemectin, phenmedipham, planteolier (raps og
pebermynte), propamocarb, proquinazid, prothioconazol, pyrethriner og tebuconazol skal
forlænges.
Forslagene har umiddelbart ingen væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser. Sagen kan dog
potentielt have erhvervsøkonomiske konsekvenser, såfremt der ikke opnås enighed om forlængelse af
de 25 aktivstoffer, hvor der på nuværende tidspunkt er godkendte midler med disse stoffer i
Danmark.
Samlet set påvirker forslaget miljøbeskyttelsesniveauet neutralt, da stofferne er godkendt i EU i dag.
Regeringen mener, at det er rimeligt at forlænge udløbstiden for de pågældende aktivstoffer for at
kunne nå genvurderingen, da der kræves ekstra tid til at gennemføre revurderingsprogrammerne.
Regeringen agter derfor at støtte Kommissionens forslag, idet man lægger vægt på, at
Kommissionen skal opfylde sin forpligtelse om indenfor 6 måneder efter publikation af den
Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA) konklusioner at fremsætte forslag om godkendelse
eller ikke godkendelse af de pågældende aktivstoffer. Desuden lægges der vægt på, at Kommissionen
skal sikre, at forslagene kommer til afstemning så snart som muligt efter at Kommissionens
vurderingsrapporter foreligger, særligt hvis EFSA har identificeret en risiko for sundhed eller miljø.
Baggrund
Kommissionen forventes at fremlægge udkast til Kommissionens gennemførelsesforordning (EU)
xx/2021 af dd.mm.2021 om ændring af gennemførelsesforordning 540/2011 for så vidt angår
forlængelse af godkendelsesperioden for 51 aktivstoffer.
Forslaget har hjemmel i forordning 1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler artikel 17, som fastlægger,
at en godkendelse af et aktivstof kan forlænges i en periode, der er tilstrækkelig til at vurdere en
ansøgning om fornyet godkendelse.
Forslaget behandles i den stående komité for planter, dyr, fødevarer og foder. Afgiver komitéen en
positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslagene. Afgiver komitéen en
negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslagene. Afgives der ikke
nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen indenfor to måneder forelægge komitéen
ændrede forslag, eller indenfor en måned forelægge forslagene for appeludvalget.
Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslagene, kan Kommissionen
ikke vedtage forslagene. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager
Kommissionen forslagene. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan
Kommissionen på egen hånd vedtage forslagene.
Forslaget forventes behandlet på et videomøde i den stående komité for planter, dyr, fødevarer og
foder den 30. og 31. marts 2022, og efterfølgende sat til skriftlig afstemning.
Formål og indhold
De foreløbige forslag drejer sig om at forlænge godkendelsen af 51 aktivstoffer, der tidligere har været
optaget på bilag I til direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler, og som med
plantebeskyttelsesmiddelforordningens ikrafttræden den 14. juni 2011 er overført til listen over
godkendte aktivstoffer.
2
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 400: Notat om komitésag om forlænget godkendelse af 51 aktivstoffer
2545578_0003.png
Grunden til at der foreslås en forlænget godkendelse er, at EU vil give tilstrækkelig tid til at tilgodese
en ligelig fordeling af opgaver mellem medlemsstaterne, og at sørge for, at der er tilstrækkelige
ressourcer til vurdering og afgørelse mht. stoffernes eventuelle fornyelse.
Godkendelsen forventes forlænget for de nævnte aktivstoffer, hvor godkendelsen udløber mellem maj
og august 2022. Det forventes, at Kommissionen vil foreslå en midlertidig forlængelse af disse
aktivstoffer på 1 år, med henblik på at fremskynde revurderingerne og derefter tage stilling til
yderligere mulighed for forlængelse.
Aktivstoffer som foreslås forlænget, hvor der er godkendt midler i Danmark (anvendelsesområder er
angivet), hvor der i forbindelse med revurderingen foreligger en EFSA konklusion:
1.
Bifenazat. Anvendes til bekæmpelse af mider i prydplanter, bær og visse grøntsager.
Der foreligger en EFSA konklusion, der viser risiko for sundhed og miljø. Kommissionen har
allerede præsenteret et forslag om fornyet godkendelse med begrænsning til anvendelse i
væksthuse. Forslaget forventes til afstemning i marts 2022.
Fedtsyrer C7 til C20 (pelargonsyre). Anvendes til ukrudtsbekæmpelse.
Der foreligger en EFSA konklusion om Pelargonsyre fra juli 2021. Pelargonsyre er under
behandling i den stående komite og forventes til afstemning medio 2022.
Fårefedt. Anvendes som afskrækningsmiddel.
Der foreligger en EFSA konklusion fra januar 2022. Stoffet er under behandling i den stående
komité, og der forventes afstemning medio 2022.
Ligekædede sommerfugle-feromoner. Anvendes til insektbekæmpelse i æbler og pærer.
Der foreligger en EFSA konklusion fra juni 2021. Stoffet er under behandling i den stående
komité og der forventes afstemning medio 2022.
2.
3.
4.
Aktivstoffer, som foreslås forlænget, hvor der ikke er godkendt midler i Danmark, og hvor der i
forbindelse med revurderingen foreligger en EFSA konklusion:
5.
Benthiavalicarb.
Der foreligger en EFSA konklusion fra september 2021. Stoffet er hormonforstyrrende og er
under behandling i den stående komité angående en artikel 4(7) godkendelse, for de anvendelser,
hvor der ikke findes alternativer.
Captan.
Der foreligger en EFSA konklusion fra september 2020, der angiver problemer ved udendørs
anvendelse. Stoffet er under yderligere vurdering hos EFSA.
Fiskeolie.
Der foreligger en EFSA konklusion fra januar 2022. Stoffet er under behandling i den stående
komité, og der forventes afstemning medio 2022.
6.
7.
3
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 400: Notat om komitésag om forlænget godkendelse af 51 aktivstoffer
2545578_0004.png
Aktivstoffer, som foreslås forlænget (anvendelsesområder er angivet for de aktivstoffer hvor der er
midler godkendt i Danmark), og hvor der i forbindelse med revurderingen endnu ikke foreligger en
EFSA konklusion:
8. 2,5-dichlorbenzosyre methylester
9. Eddikesyre, anvendes til ukrudtsbekæmpelse på befæstede arealer.
10. Aclonifen. Anvendes til ukrudtsbekæmpelse i forskellige afgrøder.
11. Aluminiumphosphid. Anvendes til bekæmpelse af insekter på kornlagre samt bekæmpelse af
mosegrise, rotter og lignende.
12. Aluminium silikat (kaolin)
13. Beflubutamid.
14. Boscalid. Anvendes til bekæmpelse af svampesygdomme i korn og frøgræs.
15. Calcium carbid.
16. Dodemorph.
17. Ethylen.
18. Ekstrakt fra te-træ.
19. Fedtdestillationsrester.
20. Fedtsyrer C7
C18. Anvendes til ukrudtsbekæmpelse.
21. Flurochloridon.
22. Heptamaloxyloglucan.
23. Hydrolyserede proteiner.
24. Jern(II)sulfat. Anvendes til bekæmpelse af mos i græsplæner.
25. Magnesiumphosphid.
26. Metam. Stoffet er tidligere blevet identificeret som hormonforstyrrende af Center for
Hormonforstyrrende Stoffer (CeHoS).
27. Metamitron. Ukrudtsbekæmpelse bederoer, rødbeder og jordbær.
28. Metazachlor.
29. Planteolier (citronella, nellike, raps og pebermynte). Rapsolie anvendes til insektbekæmpelse i en
række afgrøder på friland og i væksthus. Pebermynteolie anvendes til spirehæmning af kartofler.
30. Proquinazid. Anvendes til bekæmpelse af svampesygdomme i korn og frøgræs.
31. Pyrethriner. Anvendes til insektbekæmpelse i en række afgrøder på friland og i væksthus.
32. Kvartssand.
33. Sulcotrion.
34. Tebuconazol. anvendes til bekæmpelse af svampesygdomme i korn, raps og frøgræs.
Der foreligger endnu ikke en ny EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
Stoffet er dog tidligere blevet identificeret som hormonforstyrrende af Center for
Hormonforstyrrende Stoffer (CeHoS). En endelig afklaring af stoffets hormonforstyrrende
egenskaber, der tager højde for de nyeste data, udestår, og stoffet figurerer pt. ikke på de
internationale lister over hormonforstyrrende stoffer, som er lanceret på dansk initiativ.
35. Urea.
Aktivstoffer, som foreslås forlænget (anvendelsesområder er angivet for de aktivstoffer hvor der er
midler godkendt i Danmark) for stoffer, der er under revurdering af EFSA med henblik på afklaring af
hormonforstyrrende egenskaber:
36. Aluminium ammonium sulfat.
Der foreligger endnu ikke en EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
37. Cymoxanil. Anvendes til bekæmpelse af svampesygdomme i kartofler.
Der foreligger endnu ikke en EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
4
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 400: Notat om komitésag om forlænget godkendelse af 51 aktivstoffer
38. Dimethomorph.
Der foreligger endnu ikke en EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
Er hormonforstyrrende, og der undersøges mulighed for en artikel 4(7) dispensation.
39. Ethephon, anvendes til vækstregulering.
Der foreligger endnu ikke en EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
40. Fluoxastrobin.
Der foreligger endnu ikke en EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
41.
Folpet, anvendes til bekæmpelse af svampesygdomme i korn.
Der foreligger endnu ikke en EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
42. Formetanat.
Der foreligger endnu ikke en EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
43. Gibberelinsyre, anvendes til vækstregulering i græs til fodder.
Der foreligger endnu ikke en EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
44. Gibberelin.
Der foreligger endnu ikke en EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
45. Metribuzin.
Der foreligger endnu ikke en EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
Er hormonforstyrrende, og der undersøges mulighed for en artikel 4(7) dispensation.
46. Milbemectin, anvendes til bekæmpelse af insekter i æbler og pærer på friland, samt i prydplanter
og jordbær på friland og i væksthus.
Der foreligger endnu ikke en EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
47. Phenmedipham, anvendes til ukrudtsbekæmpelse i bederoer og i spinat til frøproduktion.
Der foreligger en delvis EFSA konklusion, som viser uafklaret risiko for miljø, og som ikke kan
afvise en risiko med hensyn til menneskers sundhed og forbrugerrisiko.
48. Pirimiphos-methyl.
Der foreligger endnu ikke en EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
49. Propamocarb, anvendes til bekæmpelse af svampesygdomme i en række afgrøder.
Der foreligger endnu ikke en EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
50. Prothioconazol, anvendes til bekæmpelse af svampesygdomme i korn.
Der foreligger endnu ikke en EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
51.
S-metolachlor.
Der foreligger endnu ikke en EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget/forslagene.
5
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 400: Notat om komitésag om forlænget godkendelse af 51 aktivstoffer
2545578_0006.png
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslagene er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Udløbsdatoen for godkendelserne af de nævnte stoffer ligger mellem maj og august 2022 i henhold til
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) Nr. 540/2011 af 25. maj 2011 om gennemførelse af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009. Forordningen er direkte gældende i
Danmark.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Hvis forslaget bliver vedtaget, vil udløbsdatoen for godkendelserne i Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) Nr. 540/2011 af 25. maj 2011 om gennemførelse af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009 for så vidt angår listen over godkendte
aktivstoffer blive ændret. Denne liste er direkte gældende i Danmark, og der vil derfor ikke være
lovgivningsmæssige konsekvenser af forslaget.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige
eller konsekvenser for EU’s budget. Der er marginale administrative konsekvenser for staten, da de
danske godkendelser af midler med disse aktivstoffer skal forlænges.
Evt. statsfinansielle konsekvenser afholdes, jf. budgetvejledningens retningslinjer, indenfor
ressortministeriets egne rammer. Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser.
Forslaget har ingen væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser. Sagen kan potentielt have
erhvervsøkonomiske konsekvenser, såfremt der
ikke
opnås enighed om forlængelse til følgende
aktivstoffer: eddikesyre, aclonifen, aluminiumphosphid, bifenazat, boscalid, cymoxanil, dimetomorph,
ethephon, fedtsyrer C7
C20 (pelargonsyre), fedtsyrer C7
C18, folpet, fårefedt, gibberellinsyre,
jern(II)sulfat, metamitron, ligekædede sommerfugle-feromoner, milbemectin, phenmedipham,
planteolier (raps og pebermynte), propamocarb, proquinazid, prothioconazol, pyrethriner og
tebuconazol, da der på nuværende tidspunkt er godkendt midler med disse stoffer i Danmark. På
nuværende tidspunkt er det vanskeligt at estimere de erhvervsøkonomiske konsekvenser, da det
afhænger af, om der søges om dispensationer til anvendelse af stofferne i Danmark, eller af om der er
alternativer.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslagene vil påvirke miljøbeskyttelsesniveauet i Danmark neutralt, idet det ikke ændrer på, hvilke
midler med de pågældende aktivstoffer, der på nuværende tidspunkt er godkendt i Danmark.
Høring
Rådet for Grøn Omstilling bemærker, at der er tale om en broget gruppe af stoffer, hvor nogle er uden
de store problemer, mens andre er skadelige for sundheden og/eller miljøet, og at udsættelserne er
uholdbare, da det medfører at sidstnævnte ikke fjernes fra markedet, men forsat er i anvendelse.
Derudover bemærkes det, at for de stoffer, hvor der forventes en EFSA afgørelse medio 2022, bør
forlængelsen kun være 6-8 måneder. Slutteligt kommer Rådet for Grøn Omstilling med en opfordring
6
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 400: Notat om komitésag om forlænget godkendelse af 51 aktivstoffer
2545578_0007.png
til, at der på EU-plan afsættes de nødvendige resurser til at afvikle denne pukkel af
kemikalievurderinger.
Danmarks Naturfredningsforening (DN) betragter en del af stofferne som problematiske, idet det for
nogle stoffers vedkommende drejer sig om potentielt hormonforstyrrende stoffer, nr. 34 og 45. For nr.
47 gælder det, at det er uafklaret hvilken risiko stoffet udgør for menneskers helbred. Gruppen af
pyretriner anser DN som værende uønskede i landbruget på kortere eller lidt længere sigt, idet de
udgør en stor risiko for andre insekter end ”target-organismerne”.
DN vil følge med, når de tre stoffer
skal have en fornyelse genforhandlet.
Dansk Planteværn bakker op om regeringens positive holdning, da forlængelsen giver tid til at
gennemføre revurderingsprogrammerne samt ekspertdrøftelser i SCoPAFF-regi i henhold til
pesticidforordningen fastlagte proces. I relation til redegørelsen for forslagets erhvervsøkonomiske
konsekvenser finder Dansk Planetværn det imidlertid misvisende at dispensationer nævnes som en
grund til, at det er umuligt at estimere de erhvervsøkonomiske konsekvenser, hvis godkendelserne af
de 51 aktivstoffer ikke bliver forlænget. Dansk Planteværn anser ikke dispensationer som en mulighed,
da der både fra europæisk og national side (senest i den nylig aftalte pesticidstrategi) er et ønske om at
minimere antallet af dispensationer.
Til høringssvaret fra Danmarks Naturfredningsforening bemærker Miljøministeriet, at EFSA endnu
ikke har afsluttet sin vurdering af pyretriner. Danmark vil følge vurderingen og være særligt
opmærksom på risikoen for bier og andre ikke-mål organismer.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater. På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der at være et
kvalificeret flertal for forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er enig med Kommissionen i, at det er nødvendigt at give ekstra tid til at gennemføre
revurderingsprogrammerne, og forlænge godkendelsesperioden for de nævnte stoffer. Regeringen
agter derfor at støtte Kommissionens forslag, idet man lægger der vægt på, at Kommissionen skal
opfylde sin forpligtelse om indenfor 6 måneder efter publikation af den europæiske
fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA) konklusioner at fremsætte forslag om godkendelse eller ikke
godkendelse af de pågældende aktivstoffer. Desuden lægges der vægt på, at Kommissionen skal sikre,
at forslagene kommer til afstemning så snart som muligt efter at Kommissionens vurderingsrapporter
foreligger, særligt hvis EFSA har identificeret en risiko for sundhed eller miljø.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslagene har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Et lignende notat omfattende næsten samme aktivstoffer har været oversendt til Folketingets
Europaudvalg, samt Miljø og Fødevareudvalget i marts 2021. Dog er stofferne calcium carbonat,
cyazofamid, famoxadon, flumioxazin, kalium hydrogencarbonat, kuldioxid, phosmet og
Purpureocillium lilacinum
strain 251 ikke medtaget i det nuværende forslag, da revurderingen af disse
stoffer er afsluttet. Det nuværende forslag indeholder ud over stofferne i det tidligere oversendte notat
også 2,5-Dichlorobenzosyre-methylester, eddikesyre, aclonifen, aluminiumphosphid, calciumcarbid,
dodemorph, ethylen, magnesiumphosphid, metam, metamitron, planteolier (citronella, nellike, raps
og pebermynte), proquinazid, pyrethriner, fiskeolie og sulcotrion.
7
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 400: Notat om komitésag om forlænget godkendelse af 51 aktivstoffer
Der er tidligere oversendt grundnotat om aktivstoffet bifenazat, til Folketingets Europaudvalg den 9.
marts 2018, hvor Danmark lægger op til, at støtte Kommissionens forslag om ikke at forny
godkendelsen af bifenazat. Der er et nyt notat i proces for bifenazat idet Kommissionen har ændret
deres forslag til fornyet godkendelse på baggrund af ny vurdering fra EFSA.
Der er endvidere oversendt grundnotat om aktivstoffet phenmedipham til Folketingets Europaudvalg
den 15. oktober 2018, hvor Danmark lægger op til at støtte Kommissionens forslag om ikke at forny
godkendelsen af phenmedipham.
Notaterne er ligeledes sendt til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.
8