Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 33
Offentligt
2465167_0001.png
Side1af2
Notat
Orienteringsnotat til Folketinget vedr. dansk høringssvar til
Kommissionens evaluering af direktiv 2102/2016
Kommissionen påbegyndte den 19. juli 2021 en høring af alle interesserede parter,
herunder medlemsstater, interesseorganisationer og regionale og lokale myndighe-
der, vedrørende direktiv 2102/2016 om tilgængelighed af offentlige organers web-
steder og mobilapplikationer (webtilgængelighedsdirektivet). Direktivet har til for-
mål at sikre, at alle borgere kan tilgå offentlige websteder og mobilapplikationer på
lige vilkår, uanset eventuelle funktionsnedsættelser. Høringssvar skal indgives se-
nest den 25. oktober.
Kommissionen ønsker, at høringen skal bidrage til en vurdering af i hvilken ud-
strækning, direktivet og dets gennemførelsesafgørelser:
har gjort det lettere for personer med handicap at tilgå offentlige tjenester
og oplysninger, hvilket styrker den sociale og digitale inklusion
stadig er relevante og egnede til formålet i lyset af relateret lovgivning og
de teknologiske ændringer, og
hvorvidt de har harmoniseret markedet for webtilgængelighed
15. oktober 2021
KDI/CKAGG
J.nr. 2021 - 6207
Kommissionen bemærker, at resultaterne af høringen skal indgå i eventuelle frem-
tidige politiske initiativer relateret til webtilgængelighed. Kommissionen tager an-
vendelsen af direktivet op til revision senest den 23. juni 2022.
Af det danske høringssvar fremgår, at regeringen anser webtilgængelighedsdirekti-
vet som et vigtigt bidrag til den digitale udvikling og sikring af lige adgang til digi-
tale offentlige services. Regeringen mener, at Kommissionen i sin evaluering bør
lægge vægt på klarhed og specificering af de centrale begreber i direktivet for at
sikre størst mulig harmonisering af direktivets implementering på tværs af EU.
Særligt bemærkes, at der på nuværende tidspunkt ikke findes en klar definition for
hvad der udgør et ”websted”, hvilket er et centralt begreb i direktivet.
Regeringen bemærker dertil,
at definitionen af ”mobilapplikation” udelukkende
omfatter applikationer, som er udviklet af eller på vegne af en offentlig myndighed
eller offentligretligt organ. Det betyder, at kommercielle applikationer, der udvik-
les af private leverandører med henblik på afsætning til offentlige myndigheder
ikke er omfattet af lovens krav. Ligeledes bemærkes, at det på nuværende tids-
punkt er uklart for borgere, hvor en tilgængelighedserklæring for en mobilapplika-
tion findes, da denne kan placeres flere forskellige steder. Som konsekvens heraf
vil det i mindre grad være muligt for borgere med handicap at henvende sig til den
pågældende offentlige myndighed vedrørende tilgængelighedsfejl på en applika-
tion.
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 33: Notat og dansk høringssvar vedr. revision af webtilgængelighedsdirektivet
Side 2 af 2
Regeringen bemærker, at der findes en uoverensstemmelse mellem definitionen af
”uforholdsmæssig stor byrde” i præamblen og i direktivets artikel 5, hvilket gør
det uklart for offentlige myndigheder og offentligretlige organer hvornår og i hvil-
ket omfang, det er muligt at anvende denne undtagelsesbestemmelse.
Slutteligt bemærker regeringen, at direktivets definition af ”tredjepartsindhold” I
Danmark har givet anledning til fortolkningstvivl hos de danske offentlige myn-
digheder, hvorfor der den 9. marts 2021 blev vedtaget en præcisering af den dan-
ske lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer
(L100). Denne præcisering fastslår, at indhold, der produceres af en offentlig myn-
dighed eller et offentligretligt organ, men publiceres eller leveres af en anden of-
fentlig myndighed eller offentligretligt organ, ikke kan undtages lovens krav om
tilgængelighed.