Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 251
Offentligt
2518855_0001.png
Notat om delegeret retsakt til Folketingets Europaudvalg
Dato
xx. januar.2022
Europa-Kommissionens delegerede forordning om supplerende regler til Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets forordning 2021/1153 for så vidt angår de speci-
fikke udvælgelseskriterier og de nærmere detaljer for udvælgelsesprocessen
for grænseoverskridende projekter inden for vedvarende energi (CEF-VE)
Intet KOM-nr.
1. Resumé
Europa-Kommissionen har den 21. december 2021 vedtaget en delegeret forordning
om supplerende regler til Europa-Parlamentets og Rådets forordning 2021/1153 for
så vidt angår de specifikke udvælgelseskriterier og de nærmere detaljer for udvæl-
gelsesprocessen for grænseoverskridende projekter inden for vedvarende energi.
Den delegerede forordning supplerer Connecting Europe-faciliteten, der understøtter
grænseoverskridende infrastrukturprojekter på transport-, energi- og det digitale om-
råde. For finansieringsperioden 2021-2027 er der indført en ny kategori af støttebe-
rettigede projekter i energidelen for "grænseoverskridende projekter inden for ved-
varende energi". Grænseoverskridende projekter inden for vedvarende energi skal
fremme grænseoverskridende samarbejde mellem medlemsstaterne inden for plan-
lægning, udvikling og omkostningseffektiv udnyttelse af vedvarende energi.
Den delegerede forordning træder kun i kraft, hvis hverken Europa-Parlamentet eller
Rådet har gjort indsigelse inden for en frist på to måneder fra meddelelsen af den
pågældende retsakt til Europa-Parlamentet og Rådet, eller hvis Europa-Parlamentet
og Rådet inden udløbet af denne frist begge har informeret Kommissionen om, at de
ikke agter at gøre indsigelse. Fristen forlænges med to måneder på Europa-Parla-
mentets eller Rådets initiativ.
Den delegerede forordning medfører ikke i sig selv lovgivningsmæssige, statsfinan-
sielle, samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser ud over even-
tuelle tilskud til danske projekter, ligesom beskyttelsesniveauet ikke påvirkes.
Regeringen støtter, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede
forordning, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til
grund. Frist for indsigelse er to måneder efter forordningens offentliggørelse.
Side 1/5
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 251: Notat om delegeret retsakt vedr. udvælgelseskriterier for grænseoverskridende projekter inden for vedvarende energi
2518855_0002.png
2. Baggrund
Europa-Kommissionen har den 21. december 2022 vedtaget en delegeret forordning
om supplerende regler til Europa-Parlamentets og Rådets forordning 201/1153 for
så vidt angår de specifikke udvælgelseskriterier og de nærmere detaljer for udvæl-
gelsesprocessen for grænseoverskridende projekter inden for vedvarende energi.
Den delegerede forordning er udstedt med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning (EU) 2021/1153, Connecting Europe Faciliteten (CEF). CEF under-
støtter infrastruktur og forbindelser i Europa på transport-, energi- og det digitale om-
råde. For finansieringsperioden 2021-2027 blev der i CEF indført en ny kategori af
støtteberettigede projekter i energidelen for "grænseoverskridende projekter inden
for vedvarende energi".
Den nye kategori af støtteberettigede projekter komplementerer støtten til grænse-
overskridende infrastruktur i henhold til TEN-E-forordningen (Forordningen om Ret-
ningslinjer for den transeuropæiske energiinfrastruktur 2013/347).
Der er i CEF's energibudget på 5,83 mia. EUR afsat 15 % (svarende til 875 mio.
EUR) til grænseoverskridende projekter inden for vedvarende energi. Hvis tærsklen
på 15 % nås, øger Kommissionen andelen til 20 %. Hvis efterspørgslen viser sig at
være utilstrækkelig, vil Kommissionen omdirigere det uudnyttede budget til at opfylde
målene i TEN-E. Fra 2024 kan uudnyttet budget også anvendes til medfinansiering
af EU’s finansieringsmekanisme for vedvarende energi (gennemførelsesforordning
2020/1294).
3. Formål og indhold
Det fremgår af den delegerede forordning, at det overordnede formål med grænse-
overskridende projekter inden for vedvarende energi er at fremme grænseoverskri-
dende samarbejde mellem medlemsstaterne om planlægning, udvikling og omkost-
ningseffektiv udnyttelse af vedvarende energikilder og at bidrage til dekarbonisering,
virkeliggørelse af det indre energimarked, forbedring af forsyningssikkerheden og
innovation og fremme deres integration gennem energilagringsfaciliteter.
Der henvises desuden til, at samarbejdet om udbredelse af vedvarende energi kan
muliggøre en mere omkostningseffektiv opskalering, når lokaliteterne med det bed-
ste potentiale udnyttes, når ressourcerne samles, og når planlægningen og udbre-
delsen af produktionen af vedvarende energi finder sted. Samarbejde, herunder in-
den for rammerne af regionale samarbejdsplatforme, kan bidrage til yderligere at til-
passe politikkerne for vedvarende energi og støtte det igangværende arbejde i regi-
onale energifora som blandt andet Nordsøsamarbejdet (North Seas Energy Coope-
ration. NSEC) og planen for sammenkobling af det baltiske energimarked (Baltic
Energy Market Interconnection Plan, BEMIP). Samarbejdet kan desuden bidrage til
den strategiske udbredelse af vedvarende teknologier med henblik på at fastholde
og udvide EU's teknologiske førerposition inden for vedvarende energi.
Side 2/5
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 251: Notat om delegeret retsakt vedr. udvælgelseskriterier for grænseoverskridende projekter inden for vedvarende energi
2518855_0003.png
Det anføres desuden, at tempoet i udbredelsen af vedvarende energi skal fordobles
i løbet af det næste årti. Opskaleringen af vedvarende energikilder til elektricitet skal
navnlig holde trit med elektrificeringen af de energiforbrugende sektorer og en for-
ventet fordobling af andelen af elektricitet i slutenergiforbruget senest i 2050. Det nye
CEF-område for vedvarende energi skal bidrage til at integrere vedvarende energi i
energiforbrugende sektorer, fremme sektorintegration og bidrage markant til den bre-
dere energiomstilling.
Den delegerede retsakt fastsætter i overensstemmelse med artikel 7 i CEF-forord-
ningen de specifikke udvælgelseskriterier og nærmere detaljer for udvælgelsespro-
cessen for grænseoverskridende projekter inden for vedvarende energi.
Indhold
Efter den beskrevne ordning vil der kunne opnås støtte til forprojekter og anlægsud-
gifter til vedvarende energiproduktionsanlæg, der indgår i et grænseoverskridende
dokumenteret samarbejde mellem mindst to medlemslande. De grænseoverskri-
dende projekter bør udgøre en mere effektiv løsning på udbredelsen af vedvarende
energi, og der skal påvises socioøkonomiske nettofordele ved projektet. Der ned-
sættes en arbejdsgruppe til udvælgelse af projekter med deltagelse af medlemslan-
dene. Kommissionen vedtager den endelige liste over projekter.
Det fremgår af retsakten, at de støtteberettigede produktionsteknologier følger VE-
direktivets definition, jf.
"vindkraft, solenergi (solvarme og solceller) og geotermisk
energi, omgivelsesenergi, tidevands-, bølge- og andre former for havenergi, vand-
kraft, biomasse, lossepladsgas, gas fra spildevandsanlæg og biogas."
Hertil kommer
tilknyttede lagringringsfaciliteter, informations-, og kommunikationsteknologier, for-
bindelse til transmissionsnettet m.m., som udgør en integreret del af projektet, effek-
tivt muliggør integration af og supplerer et anlæg til produktion af vedvarende energi.
Der henvises i den delegerede forordning til VE-direktivets fire mekanismer, der kan
bruges til samarbejde: statistiske overførsler af VE-produktion, fælles projekter mel-
lem medlemsstaterne, fælles projekter mellem medlemsstaterne og tredjelande og
fælles støtteordninger. For at være støtteberettigede skal grænseoverskridende pro-
jekter for vedvarende energi anvende og dokumentere en af disse fire samarbejds-
mekanismer.
Projektiværksætteren skal påvise, at de potentielle overordnede omkostningsbespa-
relser i forbindelse med udbredelsen af vedvarende energi og/eller fordele for sy-
stemintegration, forsyningssikkerhed eller innovation, der er forbundet med projektet,
mere end opvejer omkostningerne (socioøkonomiske nettofordele). Kommission vil
sammen med den delegerede forordning offentliggøre en cost-benefitmetode.
Ifølge den delegerede forordning vil Kommissionen nedsætte en gruppe for grænse-
overskridende projekter bestående af repræsentanter for medlemslandene med
Side 3/5
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 251: Notat om delegeret retsakt vedr. udvælgelseskriterier for grænseoverskridende projekter inden for vedvarende energi
2518855_0004.png
Kommissionen som formand. Gruppen skal udarbejde udkast til liste over projekter,
der kan komme i betragtning, samt overvåge gennemførelsen af projekterne.
Det fremgår, at Kommissionen mindst en gang årligt indkalder ansøgninger. Kom-
missionen udarbejder den endelige liste, som skal reflektere gruppens udkast til liste
samt sikre passende geografisk fordeling. Listen vil blive revideret mindst hvert andet
år.
Projektiværksætteren skal årligt fremlægge en situationsrapport og offentliggøre op-
lysninger om projektet på egen hjemmeside.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Da der er tale om en delegeret forordning, der udstedes i medfør af en allerede ved-
taget forordning, vurderer regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Der er ikke fastsat regler i Danmark for fælleseuropæiske udvælgelseskriterier og de
nærmere detaljer for udvælgelsesprocessen for grænseoverskridende projekter in-
den for vedvarende energi.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Den delegerede forordning har direkte virkning og får ikke konsekvenser for dansk
lovgivning. Den delegerede forordning er udstedt med hjemmel i CEF forordningens
artikel 7, stk. 2.
Økonomiske konsekvenser
Den delegerede forordning vurderes ikke at få økonomiske konsekvenser ud over de
mulige positive samfundsøkonomiske konsekvenser af, at danske projektudviklere
får mulighed for at søge EU-støtte til den danske del af grænseoverskridende ved-
varende energiprojekter.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Den delegerede forordning vurderes ikke at få konsekvenser for beskyttelsesni-
veauet og vurderes at bidrage til indfrielse af Danmarks og EU's ambitiøse klimamål.
8. Høring
Den delegerede forordning har været sendt i høring i EU-Specialudvalget for Klima,
Energi- og Forsyningspolitik den 4. januar 2022 med frist den 10. januar 2022. Der
er ikke indkommet høringssvar.
Side 4/5
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 251: Notat om delegeret retsakt vedr. udvælgelseskriterier for grænseoverskridende projekter inden for vedvarende energi
2518855_0005.png
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at medlemslandene vil være positive overfor forordningen.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side har man støttet revisionen af forordningen om Connecting Europe-
faciliteten, herunder ændringen om, at det fremover vil være muligt at søge om støtte
til grænseoverskridende VE-projekter. Rettidig udbygning af energiinfrastruktur i Eu-
ropa er centralt for at fremme det indre marked, øge forsyningssikkerheden og
fremme integration af vedvarende energi.
Regeringen er derfor generelt positiv over for formålet med den delegerede forord-
ning, som kan medvirke til at fremme den grønne dagsorden og opnåelsen af de
fælles VE-mål i 2030. Regeringen finder desuden, at tildelingskriterierne kan gøre
det muligt for danske projekter at hjemtage midler, blandt andet i relation til energi-
øerne.
Regeringen støtter, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede
forordning, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til
grund. Frist for indsigelse er to måneder efter forordningens offentliggørelse.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 5/5