Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 250
Offentligt
Sundhedsministeriet
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPDCC
Koordineret med:
Sagsnr.: 2201314
Dok. nr.: 2099716
Dato: 25-01-2022
Resumé af uformelt videomøde for sundhedsministrene i EU den 21. januar 2022
Det franske formandsskab havde med meget kort varsel indkaldt til
hastemøde for EU’s sundhedsministre
den 21. januar 2022
for at udveksle overvejelser om reviderede strategier til håndtering af COVID-19 i lyset af Omikron, med fokus på restriktioner,
revaccination og vaccineindkøb- og donation. Formålet med mødet var at drøfte de koordinationsudfordringer, der kan opstå,
efterhånden som landene genovervejer deres strategier og tiltag. Der skulle ikke træffes beslutninger på mødet, men alene
udveksles overvejelser og erfaringer. Den danske sundhedsminister gav et kort indlæg om den danske tilgang.
Kommissionen understregede, at EU-koordination i forhold til COVID-19 er afgørende for effektiv håndtering af pandemien. EU
skulle fortsat handle evidensbaseret. Det var tydeligt, at boostervacciner var afgørende i lyset af den faldende immunitet, lige-
som en klar læring var, hvor vigtigt et solidt beredskab var. Kommissionen meddelte, at den endnu ingen anbefaling havde i
forhold til 4. vaccinestik, idet der fortsat afventedes mere data. Kommissionen meddelte desuden, at det var tid til at se på den
forestående beslutning om, hvorvidt der skulle indkøbes tilpassede vacciner. Omikron havde gjort det klart, at der var behov for
at prioritere det spørgsmål. HERA, EU's nye myndighed for kriseberedskab- og indsats på sundhedsområdet, ville facilitere dette
arbejde.
ECDC understregede, at vaccinerne stadig var effektive og opfordrede til at fortsætte vaccinationsindsatsen. ECDC var begyndt
at yde støtte til de EU-lande, hvor vaccinationsraten lå under det europæiske gennemsnit. Det var ECDS’s holdning, at ikke-
farmaceutiske tiltag fortsat var nødvendige. Det blev meddelt, at ECDC netop havde lanceret anbefalinger til opdatering af ka-
rantæne- og isolationsperioderne. ECDC forudså, at de fleste europæere til sommer ville have været smittet og/eller vaccine-
rede. Man advarede dog imod ikke at blive
for
optimistiske, da COVID-19 var kommet for at blive og fortsat ville mutere. Der var
behov for at adressere befolkningernes træthed.
EMA bemærkede, at der var aktiv dialog med virksomheder og med WHO, om hvilket vidensgrundlag der ville være nødvendigt
for tilpasning af vaccinerne. EMA så først og fremmest et behov for kliniske data, der tydeligt dokumenterede, at tilpassede
vacciner var de eksisterende vacciner overlegne, ligesom der også var behov for at undersøge muligheden for at udvikle såkaldt
multivalente vacciner, som er tilpasset flere varianter. Der var endnu uklarhed om beslutningen om indkøb af tilpassede vacciner.
HERA fremhævede det gode EU-samarbejde om at oparbejde en stor portefølje af lægemidler og vacciner. To principper skulle
være bærende i det forestående arbejde med tilpassede vacciner. For det første skulle videnskaben dokumentere, at de var sikre
og effektive. For det andet skulle der være opmærksomhed på, at Deltavarianten fortsat var udbredt visse steder. Tilpassede
vacciner ville ikke komme til at være tilgængelige i løbet af foråret. Hvis det blev besluttet at gå videre med indkøb af tilpassede
vacciner, ville det tidligst blive i løbet af sommeren, hvorefter vaccinerne ville være klar inden den næste vinter. Hvad angik
COVID-19-lægemidler, ville HERA arbejde for, at der blev sikret lige adgang for alle medlemslande.
Det danske indlæg lagde vægt på at fremhæve revaccinationsprogrammets afgørende betydning for de lave indlæggelsestal til
trods for den stigende smitte, at bakke op om det fælles indkøb af varianttilpassede vacciner, at give en status på de danske
overvejelser om fjerde stik til sårbare borgere, og at fastholde fokus på vaccinedonationer til 3. lande.
Blandt medlemslandene var der generel enighed om, at Omikron ikke i samme grad førte til indlæggelser. Enkelte lande - her-
under Danmark - nævnte deres aktuelle overvejelser om at lempe visse restriktioner, mens andre stadig var afventende. Stort
set alle lande havde reduceret isolationsperioden, men fra forskellige udgangspunkter. På dette område var der stadig visse
forskelle mellem landene, men landene så ud til at nærme sig hinanden mere. Flere lande, herunder Danmark, kunne meddele
at man var gået i gang med at tilbyde fjerde vaccinestik til immunsvækkede borgere, mens mange fremhævede, at der fortsat
var behov for mere viden, før fjerde vaccinestik kunne udbredes til flere befolkningsgrupper. EMA bemærkede, at der var behov
for, at landene afstemte deres tilgang til dette spørgsmål.