Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 234
Offentligt
2516479_0001.png
Rent drikkevand og sikker
kemi
J.nr. 2021-2615
Ref. MBJOE
Den 19. januar 2022
MIM 23-22
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anven-
delser af 4-nonylphenol, ethoxyleret (NPE) som proceskemikalie til industriel
produktion af fugemasse i flyindustrien henhold til Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af stof-
fet 4-nonylphenol, ethoxyleret (NPE) som proceskemikalie til industriel produktion af fugemasse i
flyindustrien i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH)
(komitésag). Forslaget giver tilladelse til fortsat anvendelse til virksomheden Chemetall GmbH fra
Tyskland samt til virksomheder, som aftager deres produkter. Tilladelsen gives efter optag på god-
kendelseslisten, bilag XIV i REACH, til anvendelse af stoffet i en periode på 4 år fra solnedgangsda-
toen. Forslaget blev drøftet på et videomøde i REACH-komitéen d. 7. december og er efterfølgende
forelagt til afstemning i skriftlig procedure med frist den 27. januar 2022. Forslaget forventes ikke at
have nævneværdige økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej heller stats-
finansielle konsekvenser. Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet. Regeringen øn-
sker generelt at begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke kan
demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. I den konkrete sag er bekymrin-
gen ved anvendelse af stoffet ikke relateret til eksponering for arbejdstagere eller mennesker via mil-
jøet, men relateret til hormonforstyrrende effekter i miljøet af nedbrydningsproduktet nonylphenol.
Konsekvenserne af udledning af nonylphenol kan ikke kvantificeres socioøkonomisk. Den samlede
udledning af nonylphenol estimeres til maksimalt at være 1,75 kg pr. år. Der findes ikke alternativer
til den specifikke anvendelse af stoffet. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af 4-
nonylphenol, ethoxyleret (NPE) som proceskemikalie til industriel produktion af fugemasse i flyindu-
strien.
Forslaget er fremlagt i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH). Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8.
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 234: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelser af 4-nonylphenol, ethoxyleret (NPE) som proceskemikalie til industriel produktion af fugemasse i flyindustrien henhold (REACH)
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i REACH-komiteen. Afgiver Komitéen en positiv ud-
talelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver Komitéen en negativ udta-
lelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for to
måneder kan forelægge Komitéen et ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge forslaget
for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen inden
for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for
appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan
Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udta-
lelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret
flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget blev drøftet på et videomøde i REACH-komitéen d. 7. december og er efterfølgende forelagt til
afstemning i skriftlig procedure med frist den 27. januar 2022.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig med
at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret, og at
disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er økonomisk
og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter ved optagelsen af stoffet på kandidat-
listen, hvor en del virksomheder begynder arbejdet med at skifte til egnede alternativer. Udfasningspro-
cessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over stoffer, der kræver
godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste ende skal de virksom-
heder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne, ansøge om og få godken-
delse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de socioøkonomiske fordele
opvejer risici.
Forordningens bilag XIV indeholder de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan mar-
kedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (dvs. den
dato, hvor anvendelse skal op-
høre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om godkendelse af
fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan anvendes sikkert, og
at der ikke findes egnede alternativer. I de tilfælde, hvor behandling af sagen er påbegyndt efter solned-
gangsdatoen, gives godkendelsen fra vedtagelsesdatoen jf. REACH Afsnit VII.
Forslaget til gennemførelsesretsakt vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen træffer
afgørelse vedrørende ansøgning fra virksomheden Chemetall GmbH fra Tyskland, samt virksomheder
som aftager deres produkter, om fortsat produktion med anvendelse af 350 kg (0,35 ton) om året af 4-
nonylphenol, ethoxyleret (NPE):
1.
Til formulering af blandinger i industriel produktion af fugemasse i flyindustrien.
2.
Til anvendelse i industriel produktioner af fugemasse i flyindustrien.
Chemetall fremsendte den 2. juli 2019 ansøgning om godkendelse af 4-nonylphenol, ethoxyleret (NPE)
til ovennævnte anvendelser. Ansøgningen har i henhold til procedurerne i REACH-forordningen været
behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovurdering, RAC, og socio-
økonomisk vurdering, SEAC, som den 24. december 2020 har afgivet følgende udtalelser:
2
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 234: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelser af 4-nonylphenol, ethoxyleret (NPE) som proceskemikalie til industriel produktion af fugemasse i flyindustrien henhold (REACH)
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
hormonforstyrrende i miljøet. RAC konkluderede endvidere, at de risikohåndterings-
foranstaltninger og anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, er passende og effektive.
RAC konkluderede desuden, at anvendelsen kan medføre en udledning til miljøet på op til 1,75 kg
NPE om året.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren. SEAC finder ansøgers
substitutionsplan troværdig. SEAC har desuden konkluderet, at de socioøkonomiske fordele for
ansøger ved fortsat anvendelse udgør mindst 10 millioner euro over en 1-årig periode. SEAC har
anbefalet en 4-årig frist for fornyet vurdering.
o
Kommissionen anbefaler på ovenstående baggrund, at der gives 4 års godkendelse fra solnedgangsda-
toen d. 4. januar 2021 for de beskrevne anvendelser under forudsætning af anvendelse af de risikohånd-
teringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som ansøgeren har beskrevet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt under REACH-forordningen har direkte retsvirkning
i Danmark og skal ikke implementeres i dansk ret.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har ingen statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller konsekven-
ser
for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at medføre nævneværdige erhvervs- eller samfundsøkono-
miske konsekvenser.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, da udlednin-
gen er minimeret, så vidt det er teknisk og praktisk muligt.
Høring
Et notat om forslaget har været i skriftlig høring i EU-Miljø specialudvalget, hvor der er indkommet
høringssvar fra Fagbevægelsens Hovedorganisation og fra 3F, som begge støtter den foreslåede indstil-
ling.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat anven-
delse være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal opveje
eventuelle risici for mennesker og miljø.
3
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 234: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelser af 4-nonylphenol, ethoxyleret (NPE) som proceskemikalie til industriel produktion af fugemasse i flyindustrien henhold (REACH)
Regeringen finder, at der er redegjort for et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau, og at der ikke findes
egnede alternativer til den specifikke anvendelse. Forslaget til gennemførelsesretsakt tager herudover
udgangspunkt i, at ansøgeren skal overholde de generelle krav i REACH om kontrol af risici for
mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4