Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 224
Offentligt
2514531_0001.png
Den 11. januar 2022
MIM 04-22
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om “Udkast til Kommissionens gennemførelsesforordning
om ændring af
gennemførelsesforordning 540/2011 for så vidt angår forlængelse af
godkendelsesperioden for aktivstofferne: abamectin, Bacillus amyloliquefaciens QST
713, Bacillus thuringiensis subsp. Aizawai (ABTS-1857 og GC-91), Bacillus thuringiensis
subsp. Israeliensis (serotype H-14) AM65-52, Bacillus thuringiensis subsp. Kurstaki
(ABTS 351, PB 54, SA 11, SA12 og EG 2348), Beauveria bassiana (ATCC 74040 og GHA),
clodinafop, Cydia pomonella Granulovirus (CpGV), cyprodinil, dichlorprop-P,
fenpyroximat, fosetyl, malathion, mepanipyrim, Metarhizium anisopliae (var.
anisopliae) BIPESCO 5/F52
1
, metconazol, metrafenon, pirimicarb, Pseudomonas
chlororaphis MA342, pyrimethanil, Pythium oligandrum M1, rimsulfuron, spinosad,
Trichoderma asperellum ICC012, T25 og TV1, Trichoderma atroviride T11, Trichoderma
gamsii ICC080, Trichoderma harzianum T-22 og ITEM 908, triclopyr, trinexapac,
triticonazol og ziram.
(Komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen foreslår, at forlænge udløbsdatoen for 31 aktivstoffer, hvor godkendelsen i henhold til
forordning 1107/2009 udløber i april 2022. Hvis forslagene bliver vedtaget, vil udløbsdatoen for
godkendelserne i Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) Nr. 540/2011 af 25. maj 2011 om
gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009 for så vidt angår
listen over godkendte aktivstoffer blive forlænget med 1 år. Forlængelserne er en konsekvens af, at
den igangværende genvurdering ikke er færdiggjort. Forslaget forventes behandlet på et videomøde
i den stående komité for planter, dyr, fødevarer og foder den 27. og 28. januar 2022, og
efterfølgende sat til skriftlig afstemning. Der er ingen væsentlige administrative konsekvenser for
regioner, kommuner eller erhvervslivet. Der er marginale administrative konsekvenser for staten,
da de danske godkendelser af midler med abamectin, Bacillus amyloliquefaciens QST 713, Bacillus
thuringiensis subsp. Aizawai (ABTS-1857 og GC-91), Bacillus thuringiensis subsp. Israeliensis
(serotype H-14) AM65-52, Bacillus thuringiensis subsp. Kurstaki (ABTS 351, PB 54, SA 11, SA12 og
EG 2348), Beauveria bassiana (ATCC 74040 og GHA), clodinafop, Cydia pomonella Granulovirus
(CpGV), cyprodinil, dichlorprop-P, fosetyl, mepanipyrim, metconazole, metrafenon, pirimicarb,
1
Har ændret navn til Metarhizium brunneum MA43, og i EFSA’s konklusion hedder den Metarhizium brunneum
BIPESCO 5/F52.
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 224: Notat om komitésag om forlængelse af godkendelsesperioden for diverse aktivstoffer til plantebeskyttelsesmidler
Pseudomonas chlororaphis MA342, pyrimethanil, spinosad, Trichoderma harzianum T-22 og ITEM
908, trinexapac skal forlænges. Forslagene har umiddelbart ingen væsentlige erhvervsøkonomiske
konsekvenser. Sagen kan dog potentielt have erhvervsøkonomiske konsekvenser, såfremt der ikke
opnås enighed om forlængelse af de 20 aktivstoffer, hvor der på nuværende tidspunkt er godkendte
midler med disse stoffer i Danmark. Samlet set påvirker forslaget miljøbeskyttelsesniveauet neutralt,
da stofferne er godkendt i EU i dag. Regeringen mener, at det er rimeligt at forlænge udløbstiden for
de pågældende aktivstoffer for at kunne nå genvurderingen, da der kræves ekstra tid til at
gennemføre revurderingsprogrammerne. Regeringen agter derfor at støtte Kommissionens forslag,
idet man lægger vægt på, at Kommissionen skal opfylde sin forpligtelse om indenfor 6 måneder efter
publikation af den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA) konklusioner at fremsætte
forslag om godkendelse eller ikke godkendelse af de pågældende aktivstoffer. Desuden lægges der
vægt på, at Kommissionen skal sikre, at forslagene kommer til afstemning så snart som muligt efter
at Kommissionens vurderingsrapporter foreligger, særligt hvis EFSA har identificeret en risiko for
sundhed eller miljø.
Baggrund
Kommissionen forventes at fremlægge udkast til Kommissionens gennemførelsesforordning om
ændring af gennemførelsesforordning 540/2011 for så vidt angår forlængelse af godkendelsesperioden
for 31 aktivstoffer:
Forslaget har hjemmel i forordning 1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler artikel 17, som fastlægger,
at en godkendelse af et aktivstof kan forlænges i en periode, der er tilstrækkelig til at vurdere en
ansøgning om fornyet godkendelse.
Forslaget behandles i den stående komité for planter, dyr, fødevarer og foder. Afgiver komitéen en
positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslagene. Afgiver komitéen en
negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslagene. Afgives der ikke
nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen inden for to måneder forelægge komitéen
ændrede forslag, eller inden for en måned forelægge forslagene for appeludvalget.
Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslagene, kan Kommissionen
ikke vedtage forslagene. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager
Kommissionen forslagene. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan
Kommissionen på egen hånd vedtage forslagene.
Forslaget forventes behandlet på et videomøde i den stående komité for planter, dyr, fødevarer og
foder den 27. og 28. januar 2022, og efterfølgende sat til skriftlig afstemning.
Formål og indhold
De foreløbige forslag drejer sig om at forlænge godkendelsen af 31 aktivstoffer, der tidligere har været
optaget på bilag I til direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler, og som med
plantebeskyttelsesmiddelforordningens ikrafttræden den 14. juni 2011 er overført til listen over
godkendte aktivstoffer.
Grunden til at der foreslås en forlænget godkendelse er, at EU vil give tilstrækkelig tid til at tilgodese
tid til en ligelig fordeling af opgaver mellem medlemsstaterne, og at sørge for, at der er tilstrækkelige
ressourcer til vurdering og afgørelse mht. stoffernes eventuelle fornyelse.
Godkendelsen forventes forlænget for de nævnte aktivstoffer, hvor godkendelsen udløber i april 2022.
Det forventes, at Kommissionen vil foreslå en midlertidig forlængelsen af disse aktivstoffer på 1 år,
2
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 224: Notat om komitésag om forlængelse af godkendelsesperioden for diverse aktivstoffer til plantebeskyttelsesmidler
2514531_0003.png
med henblik på at fremskynde revurderingerne og derefter tage stilling til yderligere mulighed for
forlængelse.
Aktivstoffer stoffer, som foreslås forlænget, hvor der er godkendt midler i Danmark
(anvendelsesområder er angivet), hvor der i forbindelse med revurderingen foreligger en EFSA
konklusion:
1.
Abamectin, anvendes kun i væksthuse som insektbekæmpelse i agurk, courgette, drueagurk,
melon, vandmelon, græskar, vintersquash, peberfrugt, tomat, jordbær, snitblomster og
potteplanter i væksthuse.
EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen viser uacceptabel risiko for ikke-mål
organismer vandlevende organismer, bier og forbrugersikkerheden. Danmark støtter
fornyet godkendelse, med en begrænsning til anvendelse i permanente væksthuse
2. Bacillus amyloliquefaciens QST 713, anvendes til bekæmpelse af visse svampesygdomme; i
væksthuse i jordbær, tomat, peber og aubergine, samt på friland i salat, gulerødder, kartofler, raps,
hvede, triticale, byg, rug og havre.
EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen viser kritisk bekymring for bier. Der er
tale om at risiko ikke kan udelukkes, ikke at risiko er påvist.
3. Bacillus thuringiensis subsp. Aizawai (ABTS-1857 og GC-91), anvendes til bekæmpelse af larver af
sommerfugle i kål på friland, på tomater, agurker og peberfrugt i væksthus, på prydplanter og
planteskolekulturer i væksthus og på friland samt i æbler, pærer, kirsebær og blommer.
EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen viser flere datamangler og problematiske
områder f.eks. for forbrugersikkerheden. Miljøstyrelsen har været EU-ansvarlig for
vurderingen af mikroorganismen og
er ikke enig i EFSA’s vurdering.
4. Bacillus thuringiensis subsp. Israeliensis (serotype H-14) AM65-52, anvendes til bekæmpelse af
larver af sørgemyg i prydplanter og planteskolekulturer dyrket i væksthuse.
Der foreligger en EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen som ikke påpeger
kritiske områder.
5.
Bacillus thuringiensis subsp. Kurstaki (ABTS 351, PB 54, SA 11, SA12 og EG 2348), anvendes til
bekæmpelse af larver af sommerfuglearter (Lepidoptera arter) i grøntsager og prydplanter i
væksthus og på friland.
Der foreligger en EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen som ikke påpeger
kritiske områder, men der er en del mangler.
6. Metarhizium anisopliae var. Anisopliae BIPESCO 5/F52, anvendes til bekæmpelse af larver af
væksthussnudebiller i prydplanter, planteskolekulturer, buskfrugt samt jordbær.
EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen viser problematiske områder i forhold til
menneskers sundhed, grundvand, bier og jordmikroorganismer. Danmark støtter fornyet
godkendelse som lavrisiko aktivstof, idet der lægges vægt på, at der indsendes data på
eventuel dannelse af swainsonin i spiselige afgrøder ved indendørs anvendelse og yderligere
data for honningbier og humlebier.
7.
Pseudomonas chlororaphis MA342, anvendes til bejdsning af byg i lukkede industrielle anlæg.
EFSA konklusionen viser en risiko for forbrugere, men Miljøstyrelsen har været EU-
ansvarlig for vurderingen af mikroorganismen og er ikke enig i EFSA’s
vurdering. Der er
3
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 224: Notat om komitésag om forlængelse af godkendelsesperioden for diverse aktivstoffer til plantebeskyttelsesmidler
2514531_0004.png
oversendt grundnotat til Folketingets Europaudvalg om mikroorganismen den 11. januar
2018.
Aktivstoffer, som foreslås forlænget, hvor der ikke er godkendt midler i Danmark, og hvor der i
forbindelse med revurderingen foreligger en EFSA konklusion:
8. Pythium oligandrum M1.
Der foreligger en ny EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen som ikke påpeger
kritiske områder.
Aktivstoffer, som foreslås forlænget (anvendelsesområder er angivet for de aktivstoffer, hvor der er
midler godkendt i Danmark), og hvor der i forbindelse med revurderingen endnu ikke foreligger en
EFSA konklusion:
9. Beauveria bassiana (ATCC 74040 og GHA), anvendes til bekæmpelse af mellus og
væksthusspindemider i grønsager og jordbær i væksthuse.
10. Cydia pomonella Granulovirus (CpGV), anvendes til bekæmpelse af larver af æbleviklere (Cydia
pomonella) i æbler og pærer.
11. Malathion
12. Trichoderma harzianum (T-22 og ITEM 908), anvendes til bekæmpelse af svampesygdomme i
grøntsager og prydplanter i væksthus, i gulerødder og salat på friland samt i etablerede
græsarealer.
13. Trichoderma asperellum (ICC012, T25 og TV1).
14. Trichoderma atroviride (T11 og IMI 206040).
15. Trichoderma gamsii (ICC080).
Aktivstoffer, som foreslås forlænget (anvendelsesområder er angivet for de aktivstoffer, hvor der er
midler godkendt i Danmark) for stoffer, der er under revurdering af EFSA med henblik på afklaring af
hormonforstyrrende egenskaber:
16.
Clodinafop, anvendes til ukrudtsbekæmpelse i vinterhvede, vinterrug og triticale.
Der foreligger EFSA konklusion som viser uacceptabel risiko for menneskers sundhed, dette
problem er løst vha. indsendelse af supplerende data. Stoffet er dog sendt retur til EFSA
med henblik på en opdateret vurdering af menneskers sundhed og af stoffets eventuelt
hormonforstyrrende egenskaber.
Cyprodinil, anvendes til bekæmpelse af svampesygdomme i havre, triticale, hvede, byg og rug.
Der foreligger endnu ikke en ny EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
17.
18. Dichlorprop-P, anvendes til ukrudtsbekæmpelse i etablerede græsplæner i private haver.
EFSA konklusionen viser ingen uacceptabel risiko. Stoffet er dog sendt retur til EFSA med
henblik på en opdateret vurdering af stoffets eventuelt hormonforstyrrende egenskaber.
19.
Fenpyroximat.
Der foreligger endnu ikke en ny EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen. Stoffet
er under vurdering for hormonforstyrrende effekter.
4
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 224: Notat om komitésag om forlængelse af godkendelsesperioden for diverse aktivstoffer til plantebeskyttelsesmidler
20. Fosetyl, anvendes til bekæmpelse af svampesygdomme i jordbær, agurk, asier, squash, græskar
og melon på friland og i væksthus, salat på friland samt prydplanter og planteskolekulturer på
friland og i væksthus.
EFSA konklusionen viser ingen uacceptabel risiko. Stoffet er dog sendt retur til EFSA med
henblik på en opdateret vurdering af stoffets eventuelt hormonforstyrrende egenskaber.
21.
Mepanipyrim, anvendes mod gråskimmel i jordbær.
EFSA konklusionen viser en uacceptabel risiko ved udendørsanvendelse. Stoffet er dog
sendt retur til EFSA med henblik på en opdateret vurdering af stoffets eventuelt
hormonforstyrrende egenskaber.
Der er oversendt grundnotat til Folketingets Europaudvalg om mepanipyrim den 18. marts
2018.
22. Metconazol, anvendes til bekæmpelse af svampesygdomme i hvede, byg, rug, triticale og raps
samt til vækstregulering i vinterraps om efteråret.
Der foreligger endnu ikke en ny EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
23. Metrafenon, anvendes til bekæmpelse af svampesygdomme i hvede, byg, rug, triticale og raps
samt til vækstregulering i vinterraps om efteråret.
Der foreligger endnu ikke en ny EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
24. Pirimicarb, anvendes til bekæmpelse af bladlus i visse afgrøder i landbrug, gartneri, frugtavl og
planteskoler.
Der foreligger endnu ikke en ny EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
25. Pyrimethanil, anvendes til bekæmpelse af svampesygdomme i æbler, pærer og jordbær udendørs.
Der foreligger endnu ikke en ny EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen af stoffet.
26. Rimsulfuron
EFSA konklusionen fra 2018 viser uacceptabel risiko for så vidt angår grundvand. Stoffet er
dog sendt retur til EFSA med henblik på en opdateret vurdering af udvaskningsrisikoen og
eventuelt hormonforstyrrende egenskaber for et nedbrydningsprodukt.
27. Spinosad, anvendes til bekæmpelse af trips og minerfluer i prydplanter, agurk og tomat i
væksthuse.
EFSA konklusionen påpeger en usikkerhed, hvad angår menneskers sundhed. Stoffet er dog
sendt retur til EFSA med henblik på en opdateret vurdering af stoffets eventuelt
hormonforstyrrende egenskaber.
28. Triclopyr.
Der foreligger endnu ikke en ny EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
29. Trinexapac, anvendes til vækstregulering af hvede, byg, rug, triticale, havre, rødsvingel, rajgræs,
timothe, engsvingel, strandsvingel og hundegræs.
EFSA konklusionen viser ingen uacceptabel risiko. Stoffet er dog sendt retur til EFSA med
henblik på en opdateret vurdering af stoffets eventuelt hormonforstyrrende egenskaber.
30. Triticonazol.
Der foreligger endnu ikke en ny EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
5
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 224: Notat om komitésag om forlængelse af godkendelsesperioden for diverse aktivstoffer til plantebeskyttelsesmidler
31.
Ziram.
Der foreligger endnu ikke en ny EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget/forslagene.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslagene er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Udløbsdatoen for godkendelserne af de nævnte stoffer ligger i april 2022 i henhold til Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) Nr. 540/2011 af 25. maj 2011 om gennemførelse af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009. Forordningen er direkte gældende i Danmark.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Hvis forslaget bliver vedtaget, vil udløbsdatoen for godkendelserne i Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) Nr. 540/2011 af 25. maj 2011 om gennemførelse af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009 for så vidt angår listen over godkendte
aktivstoffer blive ændret. Denne liste er direkte gældende i Danmark, og der vil derfor ikke være
lovgivningsmæssige konsekvenser af forslaget.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige
eller konsekvenser for EU’s budget. Der er marginale
administrative konsekvenser for staten, da de
danske godkendelser af midler med disse aktivstoffer skal forlænges.
Evt. statsfinansielle konsekvenser afholdes, jf. budgetvejledningens retningslinjer, indenfor
ressortministeriets egne rammer. Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser.
Forslaget har umiddelbart ingen væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Sagen kan potentielt have erhvervsøkonomiske konsekvenser, såfremt der ikke opnås enighed om
forlængelse til følgende aktivstoffer: abamectin, Bacillus amyloliquefaciens QST 713, Bacillus
thuringiensis subsp. Aizawai (ABTS-1857 og GC-91), Bacillus thuringiensis subsp. Israeliensis
(serotype H-14) AM65-52, Bacillus thuringiensis subsp. Kurstaki (ABTS 351, PB 54, SA 11, SA12 og EG
2348), Beauveria bassiana (ATCC 74040 og GHA), clodinafop, Cydia pomonella Granulovirus (CpGV),
cyprodinil, dichlorprop-P, fosetyl, mepanipyrim, metconazole, metrafenon, pirimicarb, Pseudomonas
chlororaphis MA342, pyrimethanil, spinosad, Trichoderma harzianum T-22 og ITEM 908 og
trinexapac, da der på nuværende tidspunkt er godkendt midler med disse stoffer i Danmark. På
nuværende tidspunkt er det vanskeligt at estimere de erhvervsøkonomiske konsekvenser, da det
afhænger af, om der søges om dispensationer til anvendelse af stofferne i Danmark, eller af om der er
alternativer.
6
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 224: Notat om komitésag om forlængelse af godkendelsesperioden for diverse aktivstoffer til plantebeskyttelsesmidler
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslagene vil påvirke miljøbeskyttelsesniveauet i Danmark neutralt, idet det ikke ændrer på, hvilke
midler med de pågældende aktivstoffer, der på nuværende tidspunkt er godkendt i Danmark.
Det bemærkes, at der for stoffet fenpyroximat er identificeret problematiske områder i revurderingen,
der gør, at denne bør færdiggøres hurtigst muligt.
Høring
Sagen har været i høring i EU miljøspecialudvalget.
Dansk Planteværn har sendt høringssvar, hvor de stiller sig uforstående over for regeringens holdning
om ikke at støtte Kommissionens forslag om at forlænge godkendelsesperioden for fenpyroximat med
begrundelsen, at der er en EFSA konklusion der viser problematiske områder. Dansk Planteværn
påpeger, at der ikke er en EFSA konklusion og at stoffet er under udredning for hormonforstyrrende
effekter. Dansk Planteværn mener alle stofferene skal forlænges, og opfordrer til, at man fra dansk side
arbejder for at opsplitte forslagene således, at problematiske stoffer behandles i særskilte forslag fra
Kommissionens side, således, at det undgås, at disse blokerer for godkendelse/forlængelse af andre
stoffer. Desuden kommenterer Dansk Planteværn, at de finder det misvisende, at man i afsnittet om
erhvervsøkonomiske konsekvenser nævner dispensationer som en grund til at det er umuligt at
estimere de erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Som reaktion på ovenstående høringssvar giver Miljøministeriet Dansk Planteværn ret i, at der endnu
ikke forelægger en EFSA konklusion for fenpyroximat og, at stoffet er under udredning for evt.
hormonforstyrrende effekter. Rammenotatet er derfor blevet justeret således, at regeringen kan støtte
Kommissionens forslag om forlængelse af de 31 stoffer. Endvidere bemærkes det, at Miljøministeriet
tidligere har rejst forslaget om at opdele forlængelserne over for Kommission, som dog ikke ønskede at
ændre den nuværende praksis.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater. På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der at være et
kvalificeret flertal for forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er enig med Kommissionen i, at det er nødvendigt at give ekstra tid til at gennemføre
revurderingsprogrammerne, og forlænge godkendelsesperioden for de nævnte stoffer. Regeringen
agter derfor at støtte Kommissionens forslag, idet man:
- lægger vægt på, at Kommissionen skal opfylde sin forpligtelse om indenfor 6 måneder efter
publikation af den europæiske fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA) konklusioner at fremsætte
forslag om godkendelse eller ikke godkendelse af de pågældende aktivstoffer.
- lægger der vægt på, at Kommissionen skal sikre, at forslagene kommer til afstemning så snart
som muligt efter at Kommissionens vurderingsrapporter foreligger, særligt hvis EFSA har
identificeret en risiko for sundhed eller miljø.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Et lignende forslag har været oversendt til Folketingets Europaudvalg 15. januar 2021. Dog er stofferne
clopyralid og Streptomyces K61 ikke med i det nuværende forslag, da revurderingen af disse stoffer er
afsluttet. Stoffet malathion var ikke med i forslaget fra januar 2021, men er med i det nuværende
forslag.
7
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 224: Notat om komitésag om forlængelse af godkendelsesperioden for diverse aktivstoffer til plantebeskyttelsesmidler
2514531_0008.png
Der er tidligere oversendt grundnotater til Folketingets Europaudvalg om følgende aktivstoffer:
Abamectin, den 15. marts 2021, hvor Danmark støtter forslaget om fornyet godkendelse, med en
begrænsning til anvendelse i permanente væksthuse.
Pseudomonas chlororaphis MA342, den 11. januar 2018, hvor Danmark stemmer imod ikke-
fornyet godkendelse.
Mepanipyrim, 18. marts 2028, hvor Danmark støtter fornyet godkendelse, med begrænsning til
indendørsanvendelse.
Metarhizium brunneum stammerne BIPESCO 5/F52
2
, 25. juni 2021, hvor Danmark støtter
fornyet godkendelse som lavrisiko aktivstof, idet der lægges vægt på, at der indsendes data på
eventuel dannelse af swainsonin i spiselige afgrøder ved indendørs anvendelse og yderligere data
for honningbier og humlebier.
Notaterne er ligeledes sendt til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.
2
Hedder Metarhizium anisopliae var. Anisopliae BIPESCO 5/F52 i dette notat.
8