Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 207
Offentligt
2513519_0001.png
Kemikalier
Ref. MIAUM/HESEL
Den 12. januar 2022
MIM 07-22
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens delegerede retsakt om ændring med henblik på tilpasning til
den tekniske udvikling af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2011/65/EU (RoHS-direktivet) vedrørende ophævelse af undtagelse 1.a-e for
anvendelsen af kviksølv i (kompakt)lysstofrør med én sokkel til almenbelysning
(delegeret retsakt)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har den 17.12.2021 fremsendt en delegeret retsakt om ændring med henblik på tilpas-
ning til den tekniske udvikling af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/65/EU af
8. juni 2011 om begrænsning af anvendelsen af visse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr.
Med retsakten ophæves undtagelse 1.a-e for anvendelsen af kviksølv i (kompakt)lysstofrør med én
sokkel til almenbelysning efter en overgangsperiode på 12 måneder. Den delegerede retsakt vurderes
generelt at styrke beskyttelsesniveauet i Danmark, da mængden af kviksølv reduceres, og der opnås
betydelige energibesparelser. Retsakten vurderes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske eller
erhvervsøkonomiske konsekvenser. Regeringen kan støtte ophævelsen af undtagelsen, da ingen af
betingelserne for dens fornyelse er opfyldt. Regeringen kan derfor støtte, at Rådet ikke gør indsigelse
mod udstedelsen af den delegerede retsakt, og vil otte dage fra oversendelsen af nærværende notat
lægge dette til grund.
Baggrund
Kommissionen har den 17.12.2021 fremsendt delegeret retsakt om tilpasning til den tekniske udvikling
af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/65/EU om begrænsning af anvendelsen af
visse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr (RoHS-direktivet).
Kommissionen har vedtaget den delegerede retsakt med hjemmel i RoHS-direktivets artikel 5, stk.1, litra
a), som et delegeret direktiv. Artikel 5 indeholder bestemmelser om tilpasning af direktivets bilag III og
IV til den videnskabelige og tekniske udvikling.
Den delegerede retsakt er udstedt i henhold til TEUF artikel 290 og kan kun træde i kraft, såfremt Eu-
ropa-Parlamentet eller Rådet ikke gør indsigelse inden for en frist på to måneder, i dette tilfælde indtil
14.02.2022. Fristen for indsigelse kan forlænges med to måneder efter anmodning fra enten Europa-
Parlamentet eller Rådet. Europa-Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med absolut flertal. Rå-
det træffer beslutning om indsigelse med kvalificeret flertal.
Rådssekretariatet har anmodet om eventuelle indsigelser fra medlemsstaterne senest den 21.01.2022.
Formål og indhold
RoHS-direktivet giver aktører og virksomheder mulighed for at ansøge om midlertidige undtagelser
fra de begrænsninger, som et stof er underlagt under direktivet, eller forlængelse af eksisterende und-
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 207: Notat om delegeret retsakt om ændring af RoHS-direktivet ang. anvendelsen af kviksølv i (kompakt) lysstofrør med én sokkel til almenbelysning
tagelser. Direktivets bilag III og IV indeholder en optegnelse over de materialer og komponenter i elek-
trisk og elektronisk udstyr, til specifikke anvendelser, som er fritaget fra begrænsning i henhold til di-
rektivet.
For at en undtagelse ifølge direktivets artikel 5, stk. 1, litra a) kan optages eller forlænges på bilag III og
IV skal det fastslås, at optagelsen ikke svækker den miljø- og sundhedsbeskyttelse, der ydes efter
forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH), og at en af følgende betingelser er opfyldt:
- Det er ikke teknisk eller videnskabeligt muligt i praksis at eliminere eller substituere dem ved hjælp
af ændringer af udformningen eller materialer og komponenter, der ikke kræver anvendelse af
materialer eller stoffer på listen i bilag II;
- Alternativernes pålidelighed er ikke sikret;
- Den samlede negative miljø-, sundheds-, og forbrugerbeskyttelsesmæssige indvirkning som følge af
substitutionen er større end de samlede miljø-, sundheds- og forbrugerbeskyttelsesmæssige fordele
herved.
Beslutninger om optagelse eller fornyelse af undtagelser og disses gyldighedsperioder skal tage hensyn
til alternativernes tilgængelighed, substitutionens socioøkonomiske indvirkning og enhver potentiel
indvirkning på innovationen.
Er ingen af ovenstående betingelser opfyldt, skal undtagelsen ifølge direktivets artikel 5, stk. 1, litra b)
ophæves og fjernes fra bilag III og IV. I de tilfælde udløber undtagelsen tidligst tolv måneder og senest
atten måneder efter beslutningen er truffet.
Kommisionen modtog to ansøgninger om fornyelse af undtagelse 1.a-e i RoHS-direktivets bilag III for
anvendelsen af kviksølv i (kompakt)lysstofrør med én sokkel til almenbelysning hhv. den 19. december
2014 og den 15. januar 2015. En af ansøgningerne blev fornyet med nye oplysninger i januar 2020.
Undtagelsen gælder i alle produktkategorier af elektrisk og elektronisk udstyr, som direktivet dækker,
jf. RoHS bilag I.
Kviksølv anvendes i kompaktlysstofrør med én sokkel til at frembringe ultraviolet lys, som derefter
omdannes til synligt lys af pærens fluorescerende coating.
Kommissionens tekniske og videnskabelige vurdering fremhævede følgende forhold:
Det konkluderes i undersøgelsen fra 2015-2016, at der findes pålidelige kviksølvfrie alternativer
på markedet i EU. Undersøgelsen gav omfattende dokumentation for, at substitution af kviksølv i
de lyskildekategorier, der er omfattet af undtagelsen, er videnskabeligt og teknisk mulig i praksis.
I undersøgelsens ajourføringer fra 2019 og 2020 var der fokus på tilgængeligheden af
alternativer og de samfundsøkonomiske indvirkninger af substitution. De viste, at de samlede
substitutionsomkostninger i høj grad afhænger af andelen af lyskilder, der er til rådighed på
markedet til udskiftning, og at substitutionsomkostningerne relativt hurtigt vil blive opvejet af de
fordele, der opnås ved de energibesparelser, som substitution vil medføre. Ajourføringen fra
2020 viste, at en substitution af kviksølv med LED-alternativer i de lyskildekategorier, som
undtagelsen dækker, generelt vil forhindre, at 856 kg kviksølv i lyskilder i perioden 2021-2035
bringes i omsætning på markedet i EU. Samlet set vil den for tidlige produktion af affald af
elektrisk og elektronisk udstyr, som følge af behovet for ny tilslutning og udskiftning af
lyskilderne i visse lyskildekategorier blive opvejet både af undgåelsen af fremtidig brug af kviksølv
og opnåelsen af betydelige energibesparelser.
2
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 207: Notat om delegeret retsakt om ændring af RoHS-direktivet ang. anvendelsen af kviksølv i (kompakt) lysstofrør med én sokkel til almenbelysning
2513519_0003.png
Kommissionen har vurderet, at undtagelsen kan ophæves, da det er vurderingen, at tilstrækkeligt
pålidelige kviksølvfrie alternativer til de lyskilder, der er omfattet af undtagelsen, allerede er tilgængelige
i vidt omfang, at substitutionen af kviksølv i disse lyskilder er videnskabeligt og teknisk mulig i praksis,
og at fordelene ved substitution klart vil opveje eventuelle negative indvirkninger.
Kommissionen har vurderet, at undtagelsen kan ophæves med en overgangsperiode på tolv måneder,
da der ikke er nogen praktiske omstændigheder, der berettiger en længere udløbsdato, navnlig i
betragtning af at mange af de pågældende lyskilder også er omfattet af Kommissionens forordning (EU)
2019/2020, som fastsætter mindstekrav til energieffektivitet, der skal overholdes, for at produkterne
kan bringes i omsætning, hvilket indebærer, at lyskilder indeholdende kviksølv de facto ikke vil blive
bragt i omsætning fra den 1. september 2021.
Det delegerede direktiv forventes ikke at få nogen negativ indvirkning på innovationen på området.
Kommissionen har hørt ekspertgruppen for delegerede retsakter under RoHS-direktivet den 1. septem-
ber 2016, den 29. oktober 2018 og den 21. oktober 2019.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt og kan gøre indsigelse mod den indtil
14.02.2022, hvorefter denne frist kan forlænges med yderligere to måneder. Regeringen er ikke bekendt
med, at Europa-Parlamentet har udtalt sig om sagen på nuværende tidspunkt.
Nærhedsprincippet
Da der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt, hvor formålet vedrører
realiseringen af det indre marked, finder regeringen, at retsakten er i overensstemmelse med nærheds-
princippet.
Gældende dansk ret
RoHS-direktivet er implementeret i dansk ret ved bekendtgørelse om begrænsning af anvendelse af visse
farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr i EU (RoHS-bekendtgørelsen).
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Det delegerede direktiv skal implementeres i dansk ret ved en tilpasning af RoHS-bekendtgørelsen,
hvorved undtagelsen udgår. Implementeringsfristen er seks måneder efter det delegerede direktivs
ikrafttræden.
Økonomiske konsekvenser
Ophævelsen af undtagelsen forventes ikke at medføre væsentlige statsfinansielle eller administrative
konsekvenser for det offentlige
eller EU’s budget. Det
skønnes heller ikke at medføre samfunds- og er-
hvervsøkonomiske konsekvenser for de to produktvarianter, der berøres af den nævnte undtagelse, da:
CFLi
1
ikke må markedsføres efter 1. september 2021 som en konsekvens af indførelsen af Ecode-
sign energi-effektivitetskriterier (EU) 2019/2020. Derfor vil en efterfølgende ophævelse af RoHS
undtagelsen ikke medføre yderligere konsekvenser.
1
CFLi er en forkortelse for kompakt(compact) fluorescerende lyskilder med integreret elektrisk ballast
3
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 207: Notat om delegeret retsakt om ændring af RoHS-direktivet ang. anvendelsen af kviksølv i (kompakt) lysstofrør med én sokkel til almenbelysning
2513519_0004.png
Det forventes at substitutionen af CFLni
2
til LED teknologi vil medføre forøgede indkøbsomkost-
ninger, som forventes at være tjent ind pga. energibesparelser ca. 6 år efter undtagelsen er ophæ-
vet.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Vedtagelse af det delegerede direktiv vurderes at styrke beskyttelsesniveauet i Danmark, da det sænker
forbruget af kviksølv.
Høring
Retsakten har været i skriftlig høring i EU-Miljøspecialudvalget, hvor der er indkommet bemærkninger
fra Rådet for Grøn Omstilling, som støtter vedtagelsen.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Den delegerede retsakt forventes at opnå støtte fra et kvalificeret flertal af medlemsstater.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Der er tale om en sænkelse af forbruget af kviksølv, samt en betydelig energibesparelse og dermed en
styrkelse af beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen kan derfor støtte, at Rådet ikke gør indsigelse
mod udstedelsen af den delegerede retsakt, og vil otte dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge
dette til grund.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
2
CFLni er en forkortelse for kompakt(compact) fluorescerende lyskilder med ikke-integreret elektrisk ballast
(non-integrated)
4