Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 184
Offentligt
2506597_0001.png
Notat om delegeret retsakt (forordning) til Folketingets Europaudvalg
Dato
20. december 2021
Kommissionens delegerede forordning (EU)
…/… af
19. november 2021
om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
347/2013 for så vidt angår EU-listen over projekter af fælles interesse
(”PCI-listen”) (skriftlig forelæggelse)
Resumé
Kommissionen har udstedt en delegeret forordning (EU) …/… af 19. november
2021 om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om retningslinjer
for den transeuropæiske energiinfrastruktur (EU) nr. 347/2013 (herefter kaldet
TEN-E) for så vidt angår EU-listen
over projekter af fælles interesse (”PCI-listen”).
Den delegerede forordning regulerer, hvilke transeuropæiske energiinfrastruktur-
projekter der har status af projekter af fælles europæisk interesse. Den delegerede
forordning træder i kraft på tyvendedagen for offentliggørelse i Den Europæiske
Unions Tidende, medmindre Rådet eller Europa-Parlamentet forinden gør indsi-
gelse. Den delegerede forordning vurderes ikke at have konsekvenser for beskyt-
telsesniveauet i Danmark.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den kon-
krete delegerede forordning og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat
lægge dette til grund.
1. Baggrund
I medfør af TEN-E forordningen (forordning nr. 347/2013 af 17. april 2013) skal der
hvert andet år vedtages en liste med energiinfrastrukturprojekter af fælles europæisk
interesse - den såkaldte PCI-liste. Den første PCI-liste blev vedtaget i 2013, og den
seneste i 2019. Kommissionen har fremlagt den femte PCI-liste som delegeret for-
ordning den 19. november 2021.
PCI-projekter omfatter infrastruktur inden for elforsyning, naturgasforsyning, olie-
transportledninger, CO
2
-transport (som led i kulstoflagring, "carbon capture and
storage"), intelligente net ("smart grid") og elmotorveje ("e-highways"), som kan for-
binde stigende overskudsproduktion af vedvarende energi til store lageringsfaciliteter
og forbrugscentre. Danmark har PCI-projekter inden for el- og naturgasforsyning.
For at et projekt kan udvælges som PCI-projekt, skal det opfylde følgende kriterier:
Side 1/5
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Delegeret retsakt vedr. EU-listen over projekter af fælles interesse (PCI-listen)
2506597_0002.png
Projektet passerer grænsen mellem to eller flere medlemsstater eller én
medlemsstat og ét EØS-land; eller projektet er beliggende i en enkelt med-
lemsstat, men har en betydelig grænseoverskridende virkning.
Projektets samlede fordele
forstået som dets bidrag til markedsintegration
og konkurrence, forsyningssikkerhed og bæredygtighed, herunder bl.a. inte-
gration af vedvarende energi
overstiger omkostningerne.
At være udpeget som PCI-projekt indebærer bl.a., at projektet er berettiget til en
samlet sagsbehandlingstid på maksimalt 3,5 år hos myndighederne i hver enkelt
medlemsstat, samt mulighed for at få støtte til projektet i form af tilskud eller lån under
Connecting Europe Facility (CEF-midler).
Sammensætningen af den endelige PCI-liste sker på baggrund af input fra regionale
grupper
nedsat i medfør af TEN-E forordningen
i form af regionale PCI-lister. De
regionale grupper omfatter repræsentanter fra medlemsstaterne, de nationale til-
synsmyndigheder, transmissionssystemoperatørerne, ENTSO-G og ENTSO-E,
ACER og Kommissionen. Beslutningskompetencen vedrørende de regionale PCI-
lister ligger hos medlemslandene i hver enkelt af de regionale grupper samt hos
Kommissionen.
På elområdet (TEN-E
forordningens ”prioriterede elkorridorer”) er Danmark medlem
af to regionale grupper: NSOG (Nordsøområdet) og BEMIP elektricitet (Østersøom-
rådet). På gasområdet (”prioriterede gaskorridorer”) er Danmark medlem af BEMIP
gas (Østersøområdet) og NSI vest gas (gasinfrastruktur til nord-syd gasstrømme).
De endelige regionale lister for el og gas blev vedtaget af de regionale højniveau-
grupper den 9. november 2021. Kommissionen har, jf. TEN-E forordningens artikel
3(4), beføjelser til at vedtage delegerede forordninger med henblik på at opstille PCI-
listen på grundlag af de regionale lister.
Indsigelse imod den delegerede forordning kan ske med kvalificeret flertal.
2. Formål og indhold
Den opdaterede PCI-liste indeholder 98 projekter af fælles interesse, herunder 67
inden for eltransmission, 20 inden for naturgasforsyning, fem inden for smart grid og
seks grænseoverskridende projekter inden for CO
2
-transport (CCS). Medlemmerne
af den regionale gruppe for olie havde i lyset af fællesskabets klimamål og klimaneu-
tralitetsmålsætning besluttet ikke at foreslå olieprojekter til den 5. PCI-liste. Denne
liste vil derfor ikke indeholde PCI-projekter inden for olietransport. Med hensyn til den
tematiske kategori for elmotorveje ("e-highways") blev det besluttet ikke at udnævne
projekter i denne kategori, dels fordi det er den sidste liste under den nuværende
TEN-E forordning, dels fordi kategorien foruden anerkendelse af projektets relevans
for udviklingen af elmotorveje ikke giver yderligere fordele.
Fra dansk side er indstillet tre PCI-kandidater, som alle har opnået PCI-status på den
femte PCI-liste. Der er tale om to elinfrastrukturprojekter og et projekt på gasområdet,
hvor Danmark samarbejder med et eller flere medlemslande.
Side 2/5
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Delegeret retsakt vedr. EU-listen over projekter af fælles interesse (PCI-listen)
2506597_0003.png
Det ene af elinfrastrukturprojekterne er genganger fra den fjerde PCI-liste: En eller
flere knudepunkter i Nordsøen med samkøringslinjer til landene rundt om Nordsøen
(Danmark, Tyskland, Holland) (p.t. kendt under betegnelsen "North Sea Wind Po-
wer Hub"). Det andet, et højtryksellager (en del af Green Hydrogen Hub-projektet),
er nyt på femte PCI-liste.
På gasområdet drejer det sig om Baltic Pipe-rørledningen mellem Danmark og Po-
len inkl. forstærkning af transmissionssystemet fra Nybro i Vestjylland til Østsjæl-
land. Projektet har til formål at bringe norsk naturgas til Polen via Danmark. Baltic
Pipe-projektet er ligeledes en genganger fra fjerde PCI-liste.
Det fremgår af den delegerede forordning, at EU-listen omfatter projekter, som er
afgørende for at fuldføre det indre europæiske marked for energi, for at nå EU's
energipolitiske mål om økonomisk overkommelig, sikker og bæredygtig energi og
for at nå EU's klimamål. Projekterne af fælles interesse omfatter alle de prioriterede
projekter, som er vedtaget af de højniveaugrupper, der er nedsat i forbindelse med
TEN-E forordningen for at fremme udviklingen af grænseoverskridende og transeu-
ropæiske projekter samt gennemførelse af harmoniserede regler på regionalt plan.
Når de er fuldført, vil projekterne af fælles interesse inden for elektricitet hjælpe
medlemsstaterne med at opfylde de klima- og energipolitiske målsætninger for
2030 samt elsammenkoblingsmålene for 2030. Projekterne af fælles interesse in-
den for gas vil adressere de tilbageværende flaskehalse i fællesskabets gastrans-
missionsnet som identificeret af de regionale grupper. PCI-listen vil sikre de fleste
medlemsstaterne adgang til mindst tre gaskilder inklusiv flydende naturgas og vil
sikre, at ingen af medlemsstaterne forbliver energimæssigt isoleret.
Den samlede femte PCI-liste indeholder i alt 34 % færre projekter end den fjerde
PCI-liste, som blev vedtaget i 2019 heraf 38 % færre gasprojekter. Det fremgår af
den delegerede forordning, af det lavere antal PCI-projekter inden for gas hovedsa-
gelig skyldes: 1) at nogle projekter er afsluttet, 2) at der er en mere robust proces
for udvælgelse af projekter af fælles interesse og 3) at der sker en prioritering af
projekter vedrørende de resterende og mest presserende vigtige flaskehalse under
hensyntagen til den anslåede nedgang i gasefterspørgsel i overensstemmelse med
EU's dekarboniseringsmål.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede forordning og har ligesom Rådet
mulighed for at gøre indsigelse.
4. Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførsel af en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
5. Gældende dansk ret
Den delegerede forordning gennemfører TEN-E forordningen fra 2013 (forordning
nr. 347/2013 af 17. april 2013), der er direkte gældende i dansk ret.
Side 3/5
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Delegeret retsakt vedr. EU-listen over projekter af fælles interesse (PCI-listen)
2506597_0004.png
6. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Den delegerede forordning har direkte virkning og får ikke konsekvenser for dansk
lovgivning. Den delegerede forordning er udstedt med hjemmel i TEN-E forordnin-
gens artikel 3(4).
Økonomiske konsekvenser
Den delegerede forordning vurderes ikke at få økonomiske konsekvenser ud over de
mulige positive samfundsøkonomiske konsekvenser af, at Energinet får mulighed for
at søge EU-støtte til de danske PCI-projekter. Det vides dog ikke, om projekterne vil
opnå fremtidig støtte.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Den delegerede forordning får ikke konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
Den delegerede forordning kan få den øvrige konsekvens, at integrationen af ener-
gimarkederne i EU gennemføres i et højere tempo, end det ellers ville have været
tilfældet.
7. Høring
Notatet har været sendt i høring i EU-Specialudvalget for Klima-, Energi- og Forsy-
ningspolitik den 25. november 2021 med frist den 2. december 2021.
Der er indkommet høringssvar fra NOAH og Dansk Erhverv.
NOAH fremfører, at den 5. PCI-liste skaber langsigtet afhængighed af naturgas. Det
fremhæves, at formålet med listen er at diversificere det europæiske gasmarked,
men at EU samtidig øger sin afhængighed af fossil gas. Dermed understøtter PCI-
listen ifølge NOAH først og fremmest olie- og gassektorens interesser, og den er ikke
i europæernes fællesinteresse. NOAH argumenterer for, at det europæiske gasnet
er overdimensioneret, og at der er ikke brug for mere infrastruktur til gas. Det, at
listen indeholder 30 projekter med naturgas, tydeliggør ifølge NOAH en manglende
overensstemmelse med ml. PCI-listen og EU's grønne pagt ("European Green Deal")
og
EU’s klimapolitik i øvrigt. Med henvisning til
en afgørelse fra EU's Ombudsmand
i forbindelse med den 4. PCI-liste argumenterer NOAH for, at processen med at ud-
vælge projekter til den 5. PCI-liste mangler gennemsigtighed og et uafhængigt tilsyn.
NOAH argumenter for, at den fossile brændselsindustri har en for central rolle i be-
slutningsprocessen. NOAH opfordrer endelig til, at Danmark arbejder for at alle fos-
sile gasprojekter fjernes fra den 5. PCI-liste, og at godkendelsen udsættes, indtil re-
visionen af TEN-E-forordningen er vedtaget og trådt i kraft.
Dansk Erhverv fremfører, at de bakker helhjertet
op om EU’s klimamålsætning om
at nedbringe CO
2
-emissioner med 55 pct. inden 2030 samt opnå klimaneutralitet i
2050. I forbindelse med dette mener Dansk Erhverv, at det er forkert at give euro-
pæisk støtte til fossil energi og infrastruktur. Derfor støtter Dansk Erhverv beslutnin-
gen om at ekskludere olierelaterede projekter fra den 5. PCI-liste. Dansk Erhverv
kritiserer, at gasprojekterne er inkluderet, idet disse ifølge Dansk Erhverv hæmmer
Side 4/5
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 184: Delegeret retsakt vedr. EU-listen over projekter af fælles interesse (PCI-listen)
2506597_0005.png
den grønne omstilling til vedvarende energikilder. Derfor anbefaler Dansk Erhverv,
at man fra dansk side arbejder imod PCI-projekter, der giver støtte til gasinfrastruktur.
Dette skal blandt andet ses i lyset af, at klima-, energi- og forsyningsminister Dan
Jørgensens er initiativtager til
”Beyond Oil and Gas Alliance”
og Danmarks beslutning
om at stoppe indvinding af olie og naturgas fra Nordsøen i 2050. Ifølge Dansk Er-
hverv bør CEF-miderne prioriteres på at udvikle den europæiske elinfrastruktur mhp.
at fremskynde den grønne omstilling. Dansk Erhvervs argumenterer for, at dette vil
sende et klart signal til markedet om, at fremtidige investeringer bør kanaliseres hen
til vedvarende energikilder frem for fossil infrastruktur. Dansk Erhverv understreger,
at der kan fortsat investeres i fossil infrastruktur og fossile kraftværker, men at disse
investeringer bør ikke subsidieres.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke specifikt kendskab til andre landes holdninger til forslaget. PCI-listen er
dog vedtaget ved konsensus af Kommissionen og medlemsstaterne, og derfor for-
modes det, at ingen medlemsstater vil gøre indsigelse imod listen.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse imod udstedelsen af den dele-
gerede forordning og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette
til grund.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 5/5