Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 117
Offentligt
2492247_0001.png
Europaudvalget
Referat af
29.
europaudvalgsmøde
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
torsdag den 15. april 2021
kl. 12.30
vær. 2-133
Jens Joel (S), Mogens Jensen (S), Christian Rabjerg Madsen (S),
Henrik Vinther (RV), Søren Søndergaard (EL), Jan E. Jørgensen (V),
Kim Valentin (V), Troels Lund Poulsen (V), René Christensen (DF),
Orla Østerby (UFG), Katarina Ammitzbøll (KF) og Peter Seier Chri-
stensen (NB).
Finansminister Nicolai Wammen, transportminister Benny Engel-
brecht, erhvervsminister Simon Kollerup og udenrigsminister Jeppe
Kofod.
Desuden deltog:
Jan E. Jørgensen fungerede som formand under hele mødet.
L
Punkt 1. Samråd med finansministeren vedr. indholdet af det danske
konvergensprogram 2021 og nationale reformprogram (enslydende samrådsspørgsmål
er stillet på FIU alm. del
samrådsspørgsmål K)
KOM (2020) 0408 og KOM (2020) 0575
EUU alm. del (20)
samrådsspørgsmål O (samrådsspørgsmål O)
KOM (2020) 0408
bilag 7 (fortroligt foreløbigt udkast til den danske
genopretningsplan)
KOM (2020) 0408
bilag 8 (kopi af svar fra FIU vedr. skitsen til
genopretningsplanen)
Samrådsspørgsmål O:
Stillet af Eva Kjer Hansen (V) på vegne af udvalget
”Vil
ministeren redegøre for indholdet af det danske konvergensprogram 2021 og nationale reform-
program, og herunder særligt den danske genopretningsplan i forbindelse med udmøntning af de
forventede 11,5 mia. kr. fra genopretningsfaciliteten, som sendes til Kommissionen inden udgan-
gen af april? Vil ministeren desuden orientere om den mulige kobling mellem det europæiske se-
mester og overvågningen af landenes opfyldelse af deres genopretningsplaner og de tilknyttede
udbetalinger af midler fra genopretningsfaciliteten frem mod 2026? Enslydende samrådsspørgsmål
er stillet på FIU alm. del - samrådsspørgsmål K.”
Punktet blev behandlet for lukkede døre.
Side 839
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 117: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/4-21
29. europaudvalgsmøde 15/4 2021
FO
Punkt 2. Kommissionens forslag til ændringsbudget
nr. 2 til EU’s budget for 2021
Forventes vedtaget i skriftlig procedure
KOM (2021) 0201 og KOM (2021) 0200
KOM (2021) 0201
bilag 2 (samlenotat)
EUU alm. del (20)
bilag 441 (kommenteret dagsorden)
Finansministeren:
Forslaget til ændringsbudget 2 indebærer et øget forpligtelsesniveau på 261
mio. euro og et øget betalingsniveau på 253 mio. euro. Danmark finansierer godt
2 pct. af EU’s ud-
gifter. Derfor medfører forslaget isoleret set en stigning i det danske EU-bidrag i 2021 på ca. 43
mio. kr.
Langt størstedelen af merudgifterne i ændringsbudget 2 målrettes den fælleseuropæiske håndte-
ring af covid-19-pandemien. Konkret foreslår Kommissionen at afsætte 156 mio. euro
til EU’s nød-
hjælpsinstrument og 60 mio. euro til Det Europæiske Center for Forebyggelse af og Kontrol med
Sygdomme. Midlerne skal blandt andet bruges på det forberedende arbejde til udviklingen af et di-
gitalt grønt certifikat, som har til formål at fremme den frie bevægelighed ved at sikre, at medlems-
landenes certifikater for vaccination, test og covid-19-smitte kan snakke sammen
altså et EU-co-
ronapas. Derudover skal sekventeringskapaciteten i medlemslandene styrkes med henblik på hur-
tigt at kunne påvise nye varianter af covid-19. Endelig udmøntes midler til specialiserede PCR-ana-
lyser, spildevandsmonitorering og til håndtering af eventuelle covid-relaterede behov, som måtte
opstå.
Kommissionen oplyser, at man har fundet 8 mio. euro i omprioriteringer fra eksisterende bevillin-
ger, som vil blive bragt i spil til finansieringen. Med ændringsbudgettet foreslår Kommissionen des-
uden at tilføre 48 mio. euro til Solidaritetsfonden med henblik på at kunne mobilisere i alt 484 mio.
euro fra fonden. Midlerne tildeles en række lande til håndtering af de sundhedsmæssige konse-
kvenser ved covid-19 samt en række naturkatastrofer i 2020 i Frankrig og Grækenland. Endelig in-
deholder ændringsbudgettet en række tekniske justeringer, der skal ses som led i implementerin-
gen af MFF-aftalen.
FO
Regeringen støtter Kommissionens forslag til ændringsbudget 2. Covid-19 udgør en stor trussel for
EU-borgernes sundhed og for samfundsøkonomien.
Regeringen støtter derfor, at der fra EU’s
side
gøres en aktiv indsats på områder, hvor der er behov for fælleseuropæiske svar.
Det gælder eksempelvis forslaget om et grønt digitalt certifikat, som flugter med regeringens ambi-
tion om at bruge coronapas til en sundhedsmæssigt sikker og forsvarlig genstart af rejseaktiviteten.
Det gælder ligeledes midler til at styrke sekventeringskapaciteten i medlemslandene, så vi hurtigt
kan påvise nye varianter af covid-19. Regeringen finder det desuden rigtigt, at EU-budgettet anven-
des til at støtte medlemslande, som lider store tab som følge af naturkatastrofer, og til at hjælpe de
lande, der er mest berørt af covid-19.
Regeringen anerkender, at merudgifterne i ændringsbudget 2 delvist modgås ved omprioriteringer
inden for 2021-budgettets bevillinger. Vi ser dog gerne, at man går yderligere til værks med ompri-
Side 848
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 117: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/4-21
29. europaudvalgsmøde 15/4 2021
oriteringer. Regeringen lægger således vægt på, at merudgifterne i videst muligt omfang finansie-
res ved omprioriteringer frem for ved merbidrag fra medlemslandene. Dette skal blandt andet ses i
lyset af, at medlemslandenes finanspolitiske råderum er reduceret betydeligt som følge af covid-19.
Jan E. Jørgensen:
Venstre støtter regeringens forhandlingsoplæg.
Den fungerende formand
konkluderede, at der ikke var flertal imod regeringens forhandlingsop-
læg, idet kun Nye Borgerlige havde ytret sig imod det.
Efterfølgende meddelte Dansk Folkeparti, at de ikke støttede regeringens forhandlingsoplæg.
Side 849
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 117: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/4-21
29. europaudvalgsmøde 15/4 2021
Punkt 3.
Uformel videokonference for EU’s økonomi-
og finansministre den 16. april
2021
EUU alm. del (20)
bilag 441 (kommenteret dagsorden)
Finansministeren
forelagde alle sagerne til orientering.
1. Status for kapitalmarkedsunionen: Opdatering om et fælles europæisk
adgangspunkt
Præsentation af Kommissionen
KOM (2020) 0590
Videokonference 16/4-21
Økofin
bilag 1 (samlenotat side 2)
EUU alm. del (20)
bilag 375 (regeringens høringssvar vedr. etablering af ESAP)
Finansministeren:
Økofin
skal have en orientering om det løbende arbejde med EU’s kapitalmar-
kedsunion. Det vil sige de tiltag, der skal udvikle de finansielle markeder i alle EU-lande for at
fremme vækst og arbejdspladser. Kapitalmarkedsunionen har været drøftet løbende her i udvalget,
senest forud for Økofin i december, hvor jeg præsenterede rådskonklusioner om det videre arbejde
med kapitalmarkedsunionen.
På dette Økofin skal Kommissionen særligt orientere om arbejdet med et såkaldt fælleseuropæisk
adgangspunkt, ESAP (European Single Access Point). Det er en portal i stil med de danske myn-
digheders internetside
virk.dk.
ESAP skal således være en digital portal med offentlige finansielle
og ikke-finansielle oplysninger om virksomheder i EU, herunder om bæredygtighed. ESAP skal
fremme investeringer ved at gøre det let for investorer at sammenligne virksomheder på tværs af
EU.
Regeringen støtter arbejdet med ESAP og særligt, at bæredygtighedsrelaterede oplysninger om
virksomheder indarbejdes i portalen. Regeringen arbejder for, at ESAP så vidt muligt bygger på ek-
sisterende systemer, f.eks. vedrørende rapportering af regnskabsoplysninger, og dermed ikke øger
virksomhedernes byrder. Regeringen vil tage nærmere stilling til ESAP, når Kommissionen har
fremsat forslag om ESAP ultimo 2021.
Medlemmerne havde ingen kommentarer til dette punkt.
Side 850
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 117: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/4-21
29. europaudvalgsmøde 15/4 2021
2. Økonomisk genopretning i EU:
a) Den økonomiske situation
Udveksling af synspunkter
Videokonference 16/4-21
Økofin
bilag 1 (samlenotat side 10)
EUU alm. del (19)
bilag 487 (finansministerens brev og erklæring vedr. vk for
EU’s finansministre 23/3-20)
EUU alm. del (19)
bilag 467 (erklæring fra eurogruppens møde 16/3-20 vedr.
covid-19 tiltag)
EUU alm. del (20)
bilag 247 (udvalgsmødereferat side
1099, landespecifikke anbefalinger senest behandlet i EUU 8/6-20)
KOM (2020) 0500
bilag 1 (skriftlig forelæggelse 19/6-20 af landespecifikke
anbefalinger)
Videokonference 16/4-20
Økofin
bilag 2 (skriftlig forelæggelse af vk økofin
16/4-20)
Finansministeren:
Økofin skal igen drøfte den økonomiske genopretning i EU, herunder den øko-
nomiske situation, implementering af genopretningsfaciliteten og finansiering af genopretningsin-
strumentet.
Med hensyn til den økonomiske situation har covid-19-krisen ramt de europæiske økonomier hårdt,
og BNP er faldet betydeligt i 2020. De seneste prognoser fra IMF og ECB peger dog på, at tilbage-
slaget var mindre end tidligere ventet, både globalt og i EU. Lempelig finanspolitik og målrettede
hjælpepakker har været med til afbøde en del af tilbageslaget, men har samtidig øget underskud
og gæld betydeligt i mange lande.
Både IMF og ECB forventer en delvis genopretning med relativt høj vækst i 2021, som vil fortsætte
i 2022. Begge prognoser er behæftet med stor usikkerhed, da udviklingen i økonomien vil afhænge
af pandemiens videre forløb og udrulningen af vacciner samt effekterne af inddæmningstiltag, gen-
opretningspakker og gradvise genåbninger.
Kommissionen ventes på mødet at kommentere på den økonomiske situation, hvor Kommissionen
også ventes at informere om status for implementeringen af EU’s midlertidigt tilpassede
statsstøt-
terammer, der blev indført sidste forår for at understøtte smidig gennemførelse af landenes hjælpe-
pakker.
Medlemmerne havde ingen kommentarer til dette punkt.
Side 851
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 117: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/4-21
29. europaudvalgsmøde 15/4 2021
b) Implementering af genopretningsfaciliteten (RRF)
Status/udveksling af synspunkter
KOM (2020) 0408
Videokonference 16/4-21
Økofin
bilag 1 (samlenotat side 15)
KOM (2020) 0408
bilag 8 (kopi af svar fra FIU vedr. skitsen til
genopretningsplanen)
KOM (2020) 0408
bilag 7 (fortroligt foreløbigt udkast til den danske
genopretningsplan)
KOM (2020) 0408
bilag 6 (kopi af svar i FIU om dansk genopretningsplan om
anvendelse af midler fra genopretningsfaciliteten)
KOM (2020) 0408
bilag 5 (Kopi af svar i FIU om udbetaling af midler fra
genopretningsfaciliteten)
KOM (2020) 0408
bilag 4 (kopi af svar i SAU om forhandlingerne om
genopretningsfonden u forhold til økonomisk støtte og EU’s sortliste)
KOM (2020) 0408
svar på spm. 1 om genopretningsplanens påvirkning på
modtagerlandenes bruttogæld, fra finansministeren
KOM (2020) 0408
svar på spm. 2 om, hvordan udpeges de grønne og digitale
projekter fra dansk side, der forventes finansieret gennem genopretningsfonden
(Recovery and Resilience Facility), fra finansministeren
KOM (2020) 0408
spørgsmål 3 (spm. om anvendelse af midler fra EU's
genopretningsfond)
KOM (2020) 0408
spørgsmål 4 (spm. om efterlevelse af kriterier i
art. 3 vedr. genopretningsfaciliteten)
KOM (2020) 0408
spørgsmål 5 (spm. om kommunikation om anvendelse af
midler)
KOM (2020) 0408
spørgsmål 6 (spm. om manglende kommunikation til EUU
om budgettering af midler)
EU-note (20)
E 16 (Løsning på budgetveto)
EUU alm. del (20)
bilag 401 (fortroligt udvalgsmødereferat side 1098, FO vedr.
genopretningsfaciliteten forelagt EUU 16/6-20)
Finansministeren:
Økofin skal endnu en gang drøfte status over arbejdet med at implementere
EU’s genopretningsfacilitet. Som
vi tidligere har talt om her i udvalget, arbejder EU-landene på at
færdiggøre deres genopretningsplaner, der skal afleveres til Kommissionen inden udgangen af
april. Genopretningsplanerne beskriver de tiltag, som faciliteten skal finansiere, og skal i de kom-
mende måneder godkendes af Økofin på basis af Kommissionens vurderinger.
I forbindelse med tidligere Økofin-drøftelser har flere lande præsenteret udkast til deres genopret-
ningsplaner. Denne gang er vi blevet bedt om at præsentere vores udkast til den danske genopret-
ningsplan. Det har vi takket ja til, hvilket jeg også redegjorde for i forbindelse med forelæggelsen af
semestersamrådet.
Drøftelsen ventes derudover at fokusere på planernes overordnede prioriteter, herunder bidrag til
den grønne og digitale omstilling samt tiltag til at bekæmpe mulig svig med genopretningsmidlerne.
Side 852
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 117: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/4-21
29. europaudvalgsmøde 15/4 2021
Regeringen støtter EU-arbejdet med implementering af genopretningsfaciliteten og lægger vægt
på, at landenes genopretningsplaner bidrager til den grønne omstilling.
Medlemmerne havde ingen kommentarer til dette punkt.
c) Finansiering af genopretningsinstrumentet
Præsentation af Kommissionen og udveksling af synspunkter
KOM (2020) 0441
Videokonference 16/4-21
Økofin
bilag 1 (samlenotat side 20)
EU-note (20)
E 23 (EU-note af 23/2-21 om ordningen for
EU’s egne indtægter)
EU-note (20)
E 16 (EU-nyt: Løsning på budgetveto)
EUU alm. del (20)
bilag 401 (fortroligt udvalgsmødereferat side 1098, FO vedr.
genopretningsfaciliteten forelagt EUU 16/6-20)
Finansministeren:
Økofin skal endvidere gøre status over genopretningsinstrumentet, som tilveje-
bringer finansiering til genopretningsfaciliteten og andre EU-budgetprogrammer. Det foregår sådan,
at EU optager fælles lån ved at udstede obligationer for 750 mia. euro. Kommissionen vil på Økofin
orientere om sin plan for disse obligationsudstedelser, som blev offentliggjort den 14. april.
Planen indebærer, at en del af udstedelserne skal være grønne obligationer. Planen handler også
om timing, rente og løbetid på de obligationer, som skal udstedes de kommende år, samt om den
interne organisering af arbejdet i Kommissionen, risikostyring og involvering af private finansielle
aktører, så udstedelserne kan forløbe bedst muligt.
Genopretningsinstrumentet og dets obligationsudstedelser kræver, at alle EU-lande ratificerer den
nye ordning for EU-budgettets egne indtægter. På Økofin skal der gøres status over denne proces,
som er i gang i alle EU-lande.
Med Folketingets beslutning den 23. marts (B 135) har Danmark ratificeret den nye ordning for
egne indtægter.
Medlemmerne havde ingen kommentarer til dette punkt.
Side 853
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 117: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/4-21
29. europaudvalgsmøde 15/4 2021
3. EU's udviklingsfinansielle arkitektur
Udveksling af synspunkter
Videokonference 16/4-21
Økofin
bilag 1 (samlenotat side 24)
EUU alm. del (19)
bilag 257 (udvalgsmødereferat side 319, senest behandlet i
EUU 29/11-19)
Finansministeren:
Økofin skal drøfte en rapport om europæisk udviklingsfinansiering. Det er en
uafhængig
rapport, der vurderer forskellige muligheder for at forbedre EU’s udviklingsfinansielle ar-
kitektur, dvs. rammer for finansiering af udviklingsaktiviteter. Formålet er mere effektivt at adressere
klima- og udviklingsmæssige udfordringer uden for EU, særligt i lavindkomstlande.
Rapporten er en opfølgning på anbefalingerne i rapporten fra højniveaugruppen, som jeg forelagde
for udvalget forud for Økofin i oktober 2019.
Den nye uafhængige rapport analyserer tre optioner:
Option A: Man opretter én Europæisk Bank for Klima og Bæredygtig Udvikling (ECSDB) i
regi af EBRD, dvs. den Europæiske Bank for Genopbygning og Udvikling.
Option B: En Europæisk Bank for Klima og Bæredygtig Udvikling oprettes som et dattersel-
skab i den Europæiske Investeringsbank (EIB).
Option C: Man bygger videre på og forbedrer den eksisterende arkitektur
optionen kaldes
også Status Quo+.
Rapporten er generelt blevet positivt modtaget af EU-landene. EU-landene ventes generelt at fore-
trække Status Quo+, der vurderes at kunne sikre bedre koordination og brug af eksisterende EU-
programmer, og som anses for at være den mest omkostningseffektive og realistiske mulighed.
Rapporten ventes også drøftet på Rådet for udvikling (FAC-udvikling) i dette forår. Der ventes i
denne forbindelse vedtaget rådskonklusioner.
Regeringen kan støtte den ventede konsensus om Status Quo+, og løsninger, der effektivt kan le-
vere kvalitet, særligt i fattige og skrøbelige lande med fokus på Afrika syd for Sahara. EU skal le-
vere et mere slagkraftig bidrag i forbindelse med de store aktuelle udfordringer, herunder årsager til
migration, og hjælpe landene med en grøn omstilling og håndtering af klimaforandringer. Det er
bl.a. vigtigt at styrke samarbejdet mellem de nationale og europæiske aktører, Kommissionen, EIB,
og EBRD, så man undgår overlap og huller i indsatsen.
Henrik Vinther:
I regeringens holdning står der, at det på længere sigt kan føre til, at man opretter
en bank. Hvad skal der efter finansministerens vurdering til, før det skridt kan tages?
Finansministeren:
Det ville nok give bedst mening at få udviklingsministeren til at komme med sit
perspektiv på, hvornår en sådan situation måtte være realistisk. Den generelle vurdering
som re-
geringen deler
er, at StatusQuo+-modellen vil kunne sikre en bedre koordination og brug af eksi-
sterende EU-programmer og dermed være den mest omkostningseffektive måde at gøre det på.
Det er klart, at det i sig selv vil kræve tid og kræfter, hvis man skal til at etablere et helt nyt instru-
ment, og før man begiver sig ned ad den vej, skal man være rimelig overbevist om, at det vil give
merværdi i forhold til at anvende eksisterende strukturer. På den baggrund
og som tingene står i
Side 854
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 117: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/4-21
29. europaudvalgsmøde 15/4 2021
dag
mener vi i lighed med en række andre lande, at StatusQuo+-modellen er at foretrække. Med
hensyn til hvad der måtte kunne ske på et tidspunkt ude i fremtiden på det udviklingspolitiske om-
råde, vil jeg henvise til udviklingsministeren.
Side 855
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 117: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/4-21
29. europaudvalgsmøde 15/4 2021
4. Opfølgning på IMF- og G20-møderne 7.-11. april 2021
Information fra formandskabet og Kommissionen
Videokonference 16/4-21 - økofin
bilag 1 (samlenotat side 31)
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
5. Implementering af EU-instrument til understøttelse af nationale
lønkompensationsordninger (SURE)
Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet den 16. april 2021, men ventes vedtaget i
skriftlig procedure
KOM (2021) 0164, KOM (2021) 0163, KOM (2021) 0165, KOM (2021) 0166, KOM (2021)
0167 og KOM (2021) 0168
Videokonference 16/4-21
økofin
bilag 1 (samlenotat side 35)
KOM (2020) 0139
bilag 5 (opfølgning på skriftlig forelæggelse vedr. retsakter
om lån til 16 EU-lande)
KOM (2020) 0139
bilag 4 (samlenotat og skriftlig forelæggelse
17/9-20, retsakter vedr. lån til 16 EU-lande)
KOM (2020) 0651
bilag 3 (opfølgning på skriftlig forelæggelse vedr. retsakter
om midlertidig støtte til Ungarn)
KOM (2020) 0651
bilag 2 (skriftlig forelæggelse 22/10-20 vedr. retsakter om
midlertidig støtte til Ungarn)
KOM (2020) 0754
bilag 2 (skriftlig forelæggelse 23/11-20 vedr. nationale
lønkompensationsordninger i Irland)
KOM (2020) 0139
svar på spm. 4 om udbetalinger/udstedelser under SURE, fra
finansministeren
KOM (2020) 0139
svar på spm. 3 om, hvilke sundhedsrelaterede tiltag på
arbejdspladsen der kan finansieres via SURE, fra finansministeren
KOM (2020) 0139
svar på spm. 2 om, hvorvidt der stadig vil være behov for de
nationale garantier for Kommissionens lånoptag til finansiering af SURE, hvis
EU’s budgetloft hæves som led i oprettelsen af en covid-19-genopretningsfond,
fra finansministeren
KOM (2020) 0139
svar på spm. 1 om, hvilke vilkår der kommer til at gælde for
lånene i lønkompensationsordningen (SURE), fra finansministeren
EUU alm. del (19)
bilag 629 (udvalgsmødereferat side 809 FO,
forhandlingsoplæg forelagt EUU 6/4-20)
EUU alm. del (19)
bilag 780 (udvalgsmødereferat side 951, behandlet i EUU
19/5-20)
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
Side 856
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 117: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/4-21
29. europaudvalgsmøde 15/4 2021
6. Eventuelt
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
7. Siden sidst
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
Side 857
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 117: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/4-21
29. europaudvalgsmøde 15/4 2021
FO
Punkt 4. Forslag til Kommissionens gennemførelsesretsakt vedrørende tiltag i
forbindelse med RP3
Performance and Charging Scheme (komitésag)
EUU alm. del (20)
bilag 425 (samlenotat)
EUU alm. del (20)
bilag 441 (kommenteret dagsorden)
Transportministeren:
Jeg vil i dag forelægge en
komitésag om fastlæggelse af EU’s
præstations-
mål for lufttrafikstyring for perioden 2020-24 som forhandlingsoplæg. Sagen omhandler, hvilke krav
der på europæisk niveau stilles til trafikstyring af den civile luftfart.
Lufttrafikstyring
Flyvninger i det danske luftrum bliver kontrolleret og styret af det statsejede selskab Naviair. Nor-
malt bliver de tjenester, som Naviair leverer, finansieret af afgifter, som bliver betalt både af fly, der
letter fra danske lufthavne, og af fly, der flyver igennem det danske luftrum uden at lande.
Det er ingen hemmelighed, at covid-19-krisen har medført et voldsomt fald i lufttrafikken. For Navi-
air og luftfartstjenester i andre lande har det betydet, at deres indtægtsgrundlag er forsvundet.
Samtidig har virksomhederne fortsat udgifter til deres medarbejdere, og trods det lave niveau af tra-
fik har de fortsat en forpligtelse til at levere luftfartstjenester døgnet rundt.
Kommissionens forslag til nye præstationsmål
Hvert 5. år fastlægges på europæisk niveau en plan for luftfartstjenesters tilladte omkostninger og
forventede indtjening. I forbindelse med fastlæggelse af denne plan fremsatte Kommissionen et
forslag til nye præstationsmål for sikkerhed, miljø, kapacitet og omkostningseffektivitet i marts i år.
Forslaget har været behandlet i Komiteen for Det Fælles Europæiske Luftrum.
Sikkerhed i luftfarten vil naturligvis altid blive prioriteret højest, men høje krav til omkostningseffekti-
vitet kan betyde, at det er sværere at levere på kravene til miljø og kapacitet. Kommissionens ud-
spil lagde op til at præstationsmålet for sikkerhed skulle fastholdes, fordi det uanset trafikniveauet
er vigtigt med et højt sikkerhedsniveau.
Hvad angår præstationsmålet for miljø, lever Naviair allerede op til målet i dansk luftrum, i og med
at der arbejdes for altid at tildele flyene så direkte ruter som muligt.
For kapacitet var det europæiske luftrum forud for covid-19-krisen stærkt plaget af manglende ka-
pacitet i luftrummet. Kommissionen havde derfor i sit forslag til præstationsmål for kapacitet sat
ekstra høje krav.
Luftfartstjenester blev af Kommissionen i 2020 opfordret til at nedbringe deres omkostninger af
hensyn til den lavere trafik. I gennemsnit er det i EU kun lykkedes at reducere omkostningerne med
1 pct. i forhold til det faktiske omkostningsniveau i 2019. På grund af den lave reduktion har Kom-
missionen vurderet, at der er behov for yderligere omkostningsreduktioner i perioden. Derfor frem-
satte Kommissionen et forslag, hvor der blev lagt op til, at der hvert år fra 2020-24 skal være en be-
sparelse på minimum 10 pct. i forhold til luftfartstjenesternes faktiske omkostninger i 2019.
Udviklingen i trafikken har betydning for, hvor stor en omkostningsreduktion luftfartstjenesterne skal
levere. Det har det, fordi omkostningerne bliver opgjort som de enhedsomkostninger, der er forbun-
det ved at betjene ét fly. Da trafikken udvikler sig forskelligt i EU, vil der være regionale forskelle på,
Side 858
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 117: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/4-21
29. europaudvalgsmøde 15/4 2021
hvor meget omkostningsniveauet skal reduceres. I Danmark ventes trafikken at udvikle sig lang-
sommere end gennemsnittet i EU. Derfor skal Danmark forventeligt reducere mere i de samlede
omkostninger for at nå målet. Kommissionens forslag mødte dog betydelig modstand fra medlems-
landene.
Det er vores vurdering, at luftfartstjenesterne ikke kan levere en omkostningsreduktion af den på-
gældende størrelse, uden at det får negative konsekvenser for nødvendige investeringer og mulig-
hederne for at opfylde målene på miljø og kapacitet.
Kommissionens kompromisforslag
Kommissionen fremsatte derfor den 24. marts et kompromisforslag, hvor omkostningerne i stedet
skal reduceres til 93 pct. af 2019 niveauet i årene 2020 til 2022, herefter til 94 pct. i 2023 og endelig
til 95 pct. i 2024. Samtidig lagde Kommissionen vægt på, at der vil blive taget hensyn til lokale for-
hold, når de nationale præstationsplaner skal vurderes. Det betyder, at der sandsynligvis vil blive
taget et vist hensyn til, at Danmark forventes at have lavere trafikvækst end EU-gennemsnittet.
Kommissionens kompromisforslag mødte dog også modstand, og flere medlemslande ser gerne,
at sparekravet bliver reduceret endnu mere.
Konsekvenser for Naviair
Ligesom resten af luftfartsbranchen har Naviair haft et hårdt år. Naviairs kapitalreserver er brugt, og
det har været nødvendigt med et statsgaranteret lån, for at Naviair kunne overleve. Naviair har dog
oplyst, at de forventer at kunne håndtere de sparekrav, som Kommission har lagt op til i sit seneste
forslag. Det vil til gengæld medføre en længere tilbagebetaling af lånet, og Naviair vil ikke opbygge
sin kapitalreserver i perioden 2020-2024. Det er samtidig under forudsætning af, at der findes en
aftale med Kommissionen, som tager hensyn til den forventede lavere trafikudvikling i Danmark.
Kommissionen seneste forslag er med andre ord på kanten af, hvad Naviair kan klare. Som nogen
måske husker, var Naviair igennem en nedskæringsrunde i efteråret, som blev håndteret ved frivil-
lig afgang. Det er Naviairs vurdering, at de nye foreslåede besparelser kan håndteres uden yderli-
gere afskedigelser i virksomheden.
Vurdering af forslaget
Overordnet set er det positivt, at der med forslaget kommer klare krav til sikkerhed, miljø og kapaci-
tet. Det er også fornuftigt, at der stilles krav til omkostningseffektivitet, da flyselskaberne er i en
svær situation og derfor ikke skal betale unødigt høje afgifter.
Det er dog vigtigt, at kravene til omkostningseffektivitet ikke betyder, at der skal foretages for store
besparelser i Naviair, da Naviair allerede er presset økonomisk på grund af de manglende indtæg-
ter under covid-19-krisen. Det er også vigtigt, at besparelserne ikke går ud over muligheden for, at
de europæiske luftfartstjenester kan levere en god service til gavn for miljøet og kapaciteten i det
europæiske luftrum.
Der er planlagt en ny behandling af forslaget den 13. april 2021, men det er uvist, om Kommissio-
nen vil komme med et revideret forslag på mødet, eller om forhandlingerne vil tage udgangspunkt i
Kommissionens nuværende kompromisforslag.
FO
Regeringens forhandlingsoplæg er på den baggrund, at man fra dansk side overordnet kan støtte
det foreliggende kompromisforslag, men
Side 859
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 117: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/4-21
29. europaudvalgsmøde 15/4 2021
-
-
-
lægger afgørende vægt på, at tabet for Naviair ikke bliver større, end virksomheden kan
overleve uden behov for tilførsel af egenkapital;
lægger vægt på, at de europæiske mål for safety, miljø og kapacitet ikke bliver lavere end
foreslået af Kommissionen, og om muligt styrkes; og
arbejder for, at der i arbejdet med de nationale præstationsplaner tages højde for forskelle
i den regionale trafikudvikling, når luftfartstjenesteudøvernes omkostningsniveau fastlæg-
ges.
Søren Søndergaard:
Jeg håber ikke, at vi har meddelt, at vi bakker op om forhandlingsoplægget.
Mig bekendt er det relateret til et forslag, som vi behandlede i august 2020. Da stemte vi imod, og
vores udgangspunkt er det samme. Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad der ville ske, hvis det
var op til luftfartsselskaberne selv at dække omkostningerne.
Transportministeren:
Kommissionen lægger op til, at luftfartsselskaberne selv betaler for de fakti-
ske omkostninger, hvilket grundlæggende er måden at finansiere lufttrafikstyring på. Naviairs øko-
nomi hviler dermed i sig selv. Spørgsmålet er i stedet, hvor lang en periode, at det kommer til at
ske over. Hvad end der er ét eller hundrede fly på himlen, er der ikke den store forskel på bered-
skabet. Derfor har den gennemsnitlige besparelse på trods af den kraftigt reducerede flytrafik ikke
været på mere end 1 pct. på tværs af Europa, og det demonstrerer meget godt de omkostninger,
der bliver lagt over på luftfartsselskaberne. Det vil ske med forsinkelse: Over tid vil man se det sam-
let i afregningen. Vi beder om det skærpede mandat med afgørende vægt på, at tabet for Naviair
ikke bliver større, end at virksomheden kan overleve uden behov for tilførsel af egenkapital.
Søren Søndergaard:
Set fra Enhedslistens synspunkt er covid-19-tiden måske en lidt barsk for-
smag på, hvad man kan forestille sig kommer til at ske for luftfarten. At der skal flyves mindre, er et
udgangspunkt for Enhedslisten, og det er bl.a. derfor, at vi arbejder for hurtigere togforbindelser i
Europa og i Danmark. Flytrafikken skal begrænses, og folk skal have gode, hurtige og billige alter-
nativer. Efter vores mening er det derfor et must, at man indstiller sig på mindre flytrafik, og flybran-
chen og luftfartsselskaberne må jo tilvænne sig den situation. Det samme gælder angående prisni-
veauet. Men det virker, som om jeg havde misforstået forhandlingsoplægget til at begynde med,
fordi nu lyder det på ministeren, som om de penge, der skal betales og hele tiden har skullet beta-
les, faktisk
vil
blive betalt af luftfartsselskaberne
bare med en vis forsinkelse. Hvis det er korrekt
forstået, kan vi alligevel støtte forhandlingsoplægget.
Transportministeren:
Det er helt korrekt forstået. Vi har brug for at få mandat til at lægge afgø-
rende vægt på, at Naviair i sidste ende ikke skal tvinges til at skære så hårdt i deres omkostninger,
at de har de nødvendige indtægter til at dække udgifterne i forbindelse med at yde den sikkerhed,
som jo er afgørende. Uanset om der er få eller mange fly på himlen, koster det at have en flysikker-
hed; folk skal sidde i døgndrift og holde øje, og der er grænser for, hvor mange timer, man kan
sidde ved skærmen, når man skal være fokuseret hele tiden. Der er nogle meget klare og præcise
retningslinjer for sikkerheden, og det er umuligt at gå kompromis med det. Det koster nu engang
penge, og som Søren Søndergaard siger, er det i sidste ende luftfartindustrien selv, der skal betale.
Derfor har vi brug for et mandat, der sikrer, at meromkostningen bliver dækket af de rater for 2023,
som selskaberne skal betale for.
Side 860
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 117: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/4-21
29. europaudvalgsmøde 15/4 2021
Søren Søndergaard:
Nu lægger regeringen jo afgørende vægt på punkt. Hvad sker der, hvis den
afgørende vægt ikke bliver efterlevet? Hvad sker der formelt i beslutningsprocessen? Og hvad vil
der ske der med Naviair? Jeg går ikke ud fra, at vi kan havne i en situation, hvor Naviair bliver tvun-
get til at skære så meget i deres budgetter, at de ikke kan leve op til sikkerhedskravene, uanset
hvad der sker. Vil det i så fald betyde, at Naviair må komme til den danske stat, eller betyder det, at
der skal laves et nyt selskab? Selvfølgelig skal Naviair ikke nedskæres så meget, at det går ud
over sikkerheden, og jeg forstår, at det er, hvad regeringen forsøger at forhindre. Det har Enhedsli-
stens fulde opbakning til. Men hvad vil der konkret ske, hvis de bliver tvunget til det?
Transportministeren:
Det er et relevant spørgsmål. Først og fremmest er det ikke kun Danmark,
som har fokus på denne problematik. Flere af de store lande er også imod for høje besparelses-
krav. Hvis man alligevel skulle havne i en situation, hvor der bliver stemt for et forslag af et flertal,
som medfører, at omkostningerne bliver for høje for Naviair, må vi tage stilling til situationen da. I
min opfattelse vil det ikke være realistisk. Vi vurderer Kommissionens forslag som inden for det ri-
melige set fra et økonomisk perspektiv, men skulle de positive vinde vende, må vi jo tage stilling til
det der. Som udgangspunkt er Naviair et statsejet selskab, som selv har ansvar for at træffe de
nødvendige konklusioner, men i sidste ende kan det få statsfinansielle omkostninger. Den situation
vil vi selvfølgelig helst undgå, hvilket er årsagen til at bede om det klare mandat. På den måde kan
Danmark klart udtrykke sin position.
Den fungerende formand:
Jeg kan konkludere, at der ikke er flertal imod regeringens forhand-
lingsoplæg, idet ingen partier har ytret sig imod det.
Side 861
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 117: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/4-21
29. europaudvalgsmøde 15/4 2021
FO
Punkt 5. Gennemførelsesretsakt om det tekniske system til understøttelse af
grænseoverskridende automatisk udveksling af dokumentation og anvendelsen af
engangsprincippet
Vedtagelse
EUU alm. del (20)
bilag 412 (samlenotat)
EUU alm. del (20)
bilag 441 (kommenteret dagsorden)
EUU alm. del (171)
bilag 187 (udvalgsmødereferat side 255 FO,
forhandlingsoplæg forelagt EUU 17/11-17)
Erhvervsministeren:
Gennemførelsesretsakten er fremsat for, at medlemslandene kan implemen-
tere bestemmelser fra forordningen om en fælles digital portal, der blev vedtaget i 2018 med bred
støtte fra EU-landene. Denne gennemførelsesretsakt skal vedtages inden den 12. juni 2021.
Der har siden vedtagelsen af forordningen været arbejdet med at implementere portalen, og i de-
cember sidste år fandt første del af forordningen anvendelse. Det blev dermed muligt at tilgå infor-
mation om rettigheder og pligter for EU-borgere og -virksomheder inden for en række områder. De
kan finde information om, hvilke online- og offline-procedurer, f.eks. ansøgninger, indberetninger og
anmeldelser, myndighederne kræver. Det kan være oplysninger om ens rettigheder som arbejdsta-
ger, hvordan man flytter sin virksomhed til et andet EU-land, eller hvordan man søger ind på en vi-
deregående uddannelse i et andet EU-land.
I december 2023 skal det så være muligt at gennemføre nogle af disse procedurer helt online på
tværs af EU. For at brugerne skal kunne gennemføre disse procedurer, skal der oprettes et teknisk
system, så brugerne
når de ansøger om f.eks. anerkendelse af deres uddannelse som læge eller
stilladsarbejder
kan bede om, at der automatisk udveksles dokumentation, som en myndighed i
et EU-land allerede har udstedt. På den måde slipper brugerne for selv at grave det frem og uplo-
ade det i ansøgningsprocessen. Dette kaldes også engangsprincippet, hvor borgerne og virksom-
hederne ikke skal indgive de samme data til offentlige myndigheder mere end én gang.
Siden vi oversendte sagen, er der kommet et endeligt udkast til gennemførelsesretsakten fra Kom-
missionen, som er næsten identisk med de foreløbige udkast, vi har modtaget tidligere. Vi har dog
også modtaget et ledsagende dokument med Kommissionens konsekvensvurdering af behandlin-
gen af personoplysninger i det tekniske system for engangsprincippet. Her konkluderer Kommissio-
nen, at forslaget til det tekniske systems udformning er i overensstemmelse med databeskyttelses-
forordningen.
Selve udkastet er stadig af ret overordnet karakter, og de tekniske specifikationer, er ikke nævnt i
udkastet. Samtidig lægger Kommissionen op til, at medlemsstaterne skal involveres i det overord-
nede rammesættende arbejde med systemet, men ikke når det handler om at træffe afgørelse om
udviklingen af systemet.
Kommissionen har fået foretaget et meget foreløbigt skøn over de samlede omkostninger ved im-
plementering af engangsprincippet. Det er vigtigt at fremhæve i denne sammenhæng, da vurderin-
gen indikerer, at de danske myndigheders samlede etableringsudgifter kan blive på mere end 1
mia. kr. og de årlige driftsudgifter på op til anslået 0,4 mia. kr. Der er er altså meget store tal på spil.
Side 862
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 117: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/4-21
29. europaudvalgsmøde 15/4 2021
Forhandlingsoplæg
Regeringen støtter den fælles digital portals overordnede formål om, at det skal være lettere for
EU-borgere og -virksomheder at søge information og betjene sig selv digitalt på det indre marked
også på tværs af grænserne. Danmark er i front i EU med at anvende digitale løsninger. Digitalise-
ring er et stærkt redskab til at effektivisere og modernisere administrationen, øge produktiviteten og
skabe mere sammenhæng i borgernes og virksomhedernes oplevelse af den offentlige service, og
vi har gradvist forbedret og udviklet den offentlige digitalisering over de sidste mange år.
Vi er dog meget forbeholdne over for indholdet af gennemførelsesretsakten. Det er vi både af øko-
nomiske og sikkerhedsmæssige årsager og i forbindelse med persondatabeskyttelsen.
Det har hele tiden været klart, at vedtagelsen af den fælles digitale portal ville være forbundet med
økonomiske konsekvenser
også da den blev vedtaget i 2018. Men som det ser ud nu, risikerer
kravene forbundet med systemet til engangsprincippet at blive meget dyre at implementere for de
danske myndigheder. Det skyldes et stykke hen ad vejen, at udkastet til gennemførelsesretsakten
ikke er tilstrækkeligt uddybet. Der udestår bl.a. mange af de tekniske specifikationer. Derfor kan
medlemsstaterne ikke påbegynde implementeringen af systemet allerede i år, og det kan give for-
sinkelser og gøre det dyrere. Derudover er rammerne for, hvordan landene inddrages, ikke specielt
klare. Det kan også medføre uforholdsmæssigt store økonomiske byrder, hvis Kommissionen ikke
inddrager medlemsstaterne ved væsentlige ændringer af systemet.
Vi er altså både meget bekymrede over, hvad det vil koste, og hvordan implementeringen kan for-
løbe. Vi ønsker at sikre en omkostningseffektiv, teknisk mulig og brugervenlig implementering af
forordningen. Det er ikke tilfældet i øjeblikket. Det er desuden afgørende, når man udvikler et sy-
stem til udveksling af dokumentation mellem tusindvis af myndigheder og millioner af brugere, at
risikoen for brud på persondatasikkerhed, fejl såvel som misbrug af systemet ikke øges.
Forhandlingssituationen
For at præge arbejdet i den rigtige retning har regeringen det sidste halve år i samarbejde med om-
kring 17 medlemsstater arbejdet for at påvirke indholdet af gennemførelsesretsakten. Flere med-
lemsstater deler nemlig bekymringen om, at Kommissionen ikke tilstrækkeligt har uddybet det tek-
niske system i forhold til, hvor langt vi burde være i processen. Det er på den baggrund lykkedes at
få Kommissionen til at foretage en konsekvensanalyse af databeskyttelsen i det tekniske system
med hjemmel i persondataforordningen.
Tidligere forhandlingsoplæg
Den forhenværende regering indhentede forhandlingsmandat på forordningen om en fælles digital
portal i Folketingets Europaudvalg den 17. november 2017. Heri støttede Danmark formålet med
forslaget, men lagde vægt på en række forhold, herunder at portalen skulle have fokus på slutbru-
gernes behov, og at det ikke blev unødigt bureaukratisk og ressourcekrævende for de involverede
myndigheder. Derudover blev der arbejdet for, at introduktionen af portalen skulle være faseinddelt.
Overordnet følger vi altså linjen fra forhandlingsoplægget til selve forordningen, men understreger
og skærper for denne gennemførelsesretsakt, hvor vigtigt det er, at medlemsstaterne kan imple-
mentere det tekniske system uden unødigt store økonomiske byrder. Desuden er sikkerheden og
Side 863
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 117: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/4-21
29. europaudvalgsmøde 15/4 2021
efterlevelse af persondatabeskyttelsesreglerne i systemet helt afgørende. Indholdet i forhandlings-
oplægget er altså:
FO
Regeringen arbejder for, at Kommissionen introducerer en trinvis implementering, så kravet om au-
tomatisk udveksling af dokumentation indledningsvist kun vil gælde få af de udvalgte områder.
Samtidig lægger regeringen afgørende vægt på, at medlemslandenes byrder ved implementering
af forordningen ikke skal være unødigt store. Det skal sikres ved, at gennemførelsesretsakten inde-
holder klare bestemmelser for governance af drift, vedligehold og videreudvikling af det tekniske
system.
Derudover bør Europa-Kommissionen inden vedtagelsen af gennemførelsesretsakten fremlægge
uddybede tekniske og operationelle specifikationer for det tekniske system. Her er det altafgø-
rende, at specifikationerne beskriver et system, som garanterer en omkostningseffektiv, teknisk
mulig og brugervenlig implementering af forordningen.
Derudover lægger regeringen afgørende vægt på, at gennemførelsesretsakten sikrer beskyttelsen
af brugernes persondata og dataintegritet. Myndigheder bør kun pålægges at udveksle dokumen-
tation, hvor der er gennemført en tilstrækkelig sikker identifikation af brugeren, der ønsker doku-
mentationen udvekslet.
Regeringen vil i den forbindelse tage højde for, at rammerne for den automatiske udveksling af do-
kumentation vurderes i overensstemmelse med Databeskyttelsesforordningen via en konsekvens-
vurdering af datasikkerheden.
Derudover arbejder regeringen for, at der opnås tilstrækkelig sikker identifikation af den myndig-
hed, der skal modtage dokumentationen, samt at brugeren er informeret om udvekslingen af doku-
mentation.
Endeligt arbejder regeringen for, at Kommissionen stiller open source-komponenter til rådighed for
medlemsstaternes implementering.
Og vi arbejder for at højne brugervenligheden i de digitale løsninger.
Jan E. Jørgensen:
Når regeringen lægger afgørende vægt på noget, betyder det jo i sidste ende,
at regeringen kan stemme imod, hvis man ikke får det, som man vil have det. Hvad betyder det så,
når regeringen vil lægge afgørende vægt på at udgifterne ikke bliver unødigt store? Man kan vel
altid argumentere for, at udgifterne ikke er unødigt store.
Søren Søndergaard:
Mandatet omhandler en gennemførelsesretsakt til en forordning og ikke
selve forordningen, som vi behandlede i udvalget den 17. november 2017. Da var vi flere partier,
der stemte imod, bl.a. Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten. Enhedslistens holdning var, at det
ikke var rimeligt, at vi i Danmark skulle tilpasse alle vores mange digitale platforme til at oplyse om
det indre markeds rettigheder for EU-borgere og -virksomheder. Vi finder ikke, at det er Danmarks
opgave at oplyse om disse, ligesom vi finder, at de væsentlige statsfinansielle omkostninger, som
er forbundet med forslaget, ikke er proportionelle med de eventuelt positive effekter af forslaget.
Jeg vil ikke kalde det profetisk, men vi kan jo konstatere, at de advarslerne, vi kom med dengang,
nu med al tydelighed viser sig at have haft deres berettigelse. Det er blevet meget omkostnings-
fuldt.
Side 864
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 117: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/4-21
29. europaudvalgsmøde 15/4 2021
Nu er det imidlertid ikke forordningen, vi behandler; den er vedtaget
det løb er kørt, desværre,
med et flertal i Folketinget. Nu behandler vi gennemførelsesretsakten; forordningen skal jo gen-
nemføres, og vi vil selvfølgelig arbejde for, at den bliver gennemført på den bedst mulige måde.
Det viser sig så heldigvis, at Enhedslistens prioriteter faktisk stemmer overens med regeringens
prioriteter, og det er vi jo glade for
altså borgernes retssikkerhed, datasikkerhed og at det ikke bli-
ver unødigt dyrt og besværligt. Her er jeg enig med Jan E. Jørgensen i, at dette
”unødigt”
nok kan
præciseres, for som det er lagt op til, bliver omkostningerne stadig for store.
Vi er desuden overordentlig glade for, ikke bare at regeringens og vores prioriteter er de samme,
men at regeringen tilmed lægger afgørende vægt på dem. Vi har jo ofte talt om, at der skulle læg-
ges afgørende vægt på forskellige forhandlingspunkter, og derfor ville vi jo være nogle skarn, hvis
vi ikke kunne støtte dette forhandlingsoplæg, hvor der virkelig bliver lagt afgørende vægt på noget,
som stemmer overens med vores prioriteter. Jeg vil derfor tage spændingen ud af det hele og
meddele, at vi bakker op om forhandlingsoplægget.
Når det så er sagt, kan jeg alligevel ikke lade være at rejse en mere generel diskussion. Gennem-
årene har der været adskillige situationer
både under den siddende regering, under den tidligere
regering og under Thorning-regeringen
hvor Enhedslisten har sagt, at noget er så vigtigt, at der
bør lægges afgørende vægt på det. Og så har vi fra skiftende regeringer inklusive den siddende
fået at vide, at man meldte sig ud af forhandlingerne, hvis man lagde afgørende vægt. At gøre det
ville angiveligt være det samme som at sige:
”I
skal ikke regne med os”. Så var man efter sigende
ude af det gode selskab; man sad i et hjørne for sig selv og havde absolut ingen indflydelse på no-
get som helst. Derfor ligger det jo lidt på den flade hånd at spørge: Har regeringen med denne til-
kendegivelse meldt sig totalt ud af forhandlingerne, sat sig hen i et hjørne og isoleret sig selv uden
nogen som helst mulighed for at få indflydelse på det endelige resultat?
Erhvervsministeren:
Jan E. Jørgensens spørgsmål er godt, men svært at give et præcist svar på.
Egentlig bliver der spurgt om, hvornår byrderne er tilstrækkelig lave til, at man finder det rimeligt.
Det er svært at sætte en præcis grænse, da der på nuværende tidspunkt er så store usikkerheder
om systemets endelige udformning, og det er også grunden til, at jeg var lidt firkantet i talen om
gennemførselsretsakten. Det bedste, vi har at holde os til, er de givne estimater om, at det for Dan-
marks vedkommende vil beløbe sig til 1 mia. kr. i omstilling og 0,4 mia. kr. i løbende årlige udgifter.
Man kan selvfølgelig have forskellige holdninger til, hvorvidt omkostningerne står mål med den
værdi, som systemet vil kunne skabe for vores samfund. Regeringens holdning er, at omkostnin-
gerne er alt for høje, som de ligger nu; de skal væsentligt ned, før tingene i vores optik står mål
med hinanden. Jeg er slet ikke i tvivl om, at der
hvis man gennemfører dette
vil være mulighe-
der i det; det er et spændende system, men tingene skal stå mål med hinanden. Da estimaterne er
så usikre, som de er, har jeg svært ved at skulle nævne et beløb, hvormed man ville være klar til at
hugge til. Der er dog ingen tvivl om, at det skal være en markant lavere udgift. Det er desværre så
præcist et svar, jeg kan give.
Søren Søndergaards profetier om udgifterne har ikke ramt helt ved siden af. Det er jo bl.a. derfor, vi
forelægger dette forhandlingsoplæg. Jeg er glad for tilkendegivelsen om, at vores prioriteter stem-
mer overens, nu hvor vi skal få tingene til at blive bedre. Jeg er også glad for
og det ligger lidt i
forlængelse af det andet spørgsmål om det her med indflydelse på situationen
at vi sammen med
Side 865
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 117: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/4-21
29. europaudvalgsmøde 15/4 2021
17 andre lande har underskrevet et brev, der påpeger manglerne i udkastet og efterspørger forbed-
ringer fra Kommissionens side.
Sætter man sig selv uden for forhandlingerne, når man lægger afgørende vægt? Det vil der selvføl-
gelig altid være en risiko for. Det er derfor, vi ofte nævner denne mulighed, når vi drøfter vægte.
Men her er der tale om en gennemførelsesretsakt; der er kort tid at arbejde i, og landenes indfly-
delse er begrænset, så her er der virkelig behov for, at vi sætter foden ned
forhåbentligt er der
mange, der gør det
og får givet en timeout til dette system, så det kan blive ordentligt. I denne si-
tuation er jeg derfor ikke bange for at blive sat uden for døren, men det ændrer ikke ved, at jeg godt
kan se andre forhandlingssituationer, hvor afgørende vægt kan
havde jeg nær sagt
– ”vægte”
ind
på en anden måde. Her er jeg under alle omstændigheder ret sikker på, at det er det, der skal til for
at opnå de prioriterer, som jeg er glad for, at vi er enige om.
Jan E. Jørgensen:
Det er fair nok, at regeringen skal have et vist forhandlingsrum.
Søren Søndergaard:
Ministeren skal overhovedet ikke prøve at undskylde eller bortforklare noget.
Vi er jo kun glade for, at man sætter hælene ned, når forslag helt åbenlyst går i en forkert retning
og er uhensigtsmæssige. Vi støtter, at man har lagt de her afgørende vægte, og jeg vil bare ønske
ministeren al mulig held og lykke i forhandlingerne, for det, vi står med, er ikke særlig godt, og det
er vigtigt, at det ikke ender på den måde, som der er lagt op til.
Den fungerende formand:
Jeg kan konkludere, at der ikke er et flertal imod regeringens forhand-
lingsoplæg, idet kun Dansk Folkeparti og Nye Borgerlige har ytret sig imod det.
Side 866
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 117: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/4-21
29. europaudvalgsmøde 15/4 2021
Punkt 6. Siden sidst: Orientering om kommende forhandlingsoplæg på Digital Markets
Act og Digital Services Act
KOM (2020) 0825 og KOM (2020) 0842
KOM (2020) 0842
bilag 1 (grund- og nærhedsnotat om forslaget om digitale
markeder)
KOM (2020) 0825
bilag 1 (grund- og nærhedsnotat om forslaget om indre
marked for digitale tjenester)
KOM (2020) 0825
bilag 2 (Erhvervsudvalgets udtalelse vedr. forslaget om indre
marked for digitale tjenester)
EUU alm. del (20)
bilag 162 (henvendelse af 12/12-20 fra Berlingske, Jysk
Fynske Medier og JP/Politikens Hus vedr. forslaget om indre marked for digitale
tjenester)
EU-note (20)
E 20 (EU-note af 9/2-21 om forslaget om indre marked for digitale
tjenester)
Erhvervsministeren:
Digitale platforme har stor og voksende betydning i den digitale økonomi og
giver mange muligheder for både virksomheder og forbrugere. Men den digitale udvikling medfører
også nye udfordringer bl.a. for forbrugerne og for konkurrencen, men også bredere i forhold til
f.eks. at udbrede ulovligt indhold.
Kommissionen fremsatte kort inden jul forslag til to nye forordninger, der begge har fokus på digi-
tale platforme og techgiganter, herunder deres ansvar og forpligtelser: Digital Services Act og Digi-
tal Markets Act.
Digital Services Act
Digital Services Act ophæver dele af det 20 år gamle e-handelsdirektivs bestemmelser om platfor-
mes ansvarsfrihed i forhold til formidlet information og direktivets generelle forbud mod overvåg-
ningsforpligtelser.
Digital Services Act lægger op til en række nye forpligtelser for digitale tjenester. Det er helt centralt
for regeringen, at den digitale omstilling sker på ansvarlig vis. Derfor er der behov for skærpede
krav over for de digitale platforme i forhold til, hvordan informationer spredes. Der skal ikke være
ulovligt indhold, der får lov til at florere på internettet.
Regeringen er derfor positiv over for en række af de skærpede forpligtelser, som Kommissionen
lægger op til, herunder krav om procedurer for anmeldelse og fjernelse af ulovligt indhold, transpa-
rensrapportering og kontrol af sælgere på platformene. Regeringen ser dog gerne, at der i forord-
ningen også bliver stillet krav til, at i hvert fald de største platforme mere proaktivt skal bidrage til at
fjerne ulovligt indhold og sørge for, at det forbliver nedtaget.
Digital Markets Act
Nu vil jeg vende mig mod den anden forordning
Digital Markets Act. Her er fokus på de allerstør-
ste digitale platforme og påvirkningen på konkurrencen.
De digitale platforme, der fungerer som såkaldte ”gatekeepere” for den digitale økonomi,
er så
store, at de reelt kan bestemme regler og rammer
både for andre virksomheder og forbrugerne.
Side 867
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 117: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/4-21
29. europaudvalgsmøde 15/4 2021
Forslaget giver mulighed for, at Kommissionen kan gribe hurtigere ind, så vi undgår, at markeder
udvikler sig til monopoler.
Regeringen støtter forslaget og Kommissionens intention om at skabe en mere åben og fair plat-
formsøkonomi. Regeringen ser behov for skærpede krav over for de største digitale platforme. Her
er det centralt, at der indføres en liste med forpligtelser, som gatekeepere skal leve op til, og hertil
lægger regeringen vægt på, at kravene derudover kan skræddersyes til den enkelte gatekeeper
så vi kan ramme den skadelige adfærd.
Derfor skal platformene også kunne pålægges betydelige bøder, hvis de ikke lever op til kravene i
forordningen.
Videre proces
Der er tale om to store og meget vigtige
men også komplekse
sager. Jeg vil derfor gerne til-
byde udvalget en teknisk gennemgang af de to forslag. Jeg forventer at forelægge begge sager til
tidlige forhandlingsoplæg i maj.
Digital Governance Act
Til maj forventer jeg også
udover DSA'en og DMA'en
at forelægge forordningen for europæisk
datastyring som forhandlingsoplæg. Denne orienterede jeg jer om, da jeg var forbi i februar.
Medlemmerne havde ingen kommentarer til dette punkt.
Side 868
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 117: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/4-21
29. europaudvalgsmøde 15/4 2021
Punkt 7.
Uformel videokonference for EU’s
udenrigsministre den 19. april 2021
EUU alm. del (20)
bilag 441 (kommenteret dagsorden)
Udenrigsministeren:
Videokonferencen var oprindeligt planlagt som et formelt udenrigsrådsmøde
i Luxembourg, men er nu ændret til et uformelt videomøde. Grundet det virtuelle format er det be-
sluttet at udsætte drøftelsen af Vestbalkan, hvormed Ukraine og Etiopien er eneste formelle diskus-
sionspunkter på dagsordenen. Jeg forelægger alle punkter til orientering.
Udg.
1. Vestbalkan
Politisk drøftelse
Videokonference 19/4-21 - udenrigsanliggender
bilag 1 (samlenotat side 2)
EUU alm. del (20)
bilag 295 (udvalgsmødereferat side 71, senest behandlet i
EUU 9/10-20)
Punktet var udgået.
Side 869
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 117: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/4-21
29. europaudvalgsmøde 15/4 2021
2. Ukraine
Politisk drøftelse
Videokonference 19/4-21 - udenrigsanliggender
bilag 1 (samlenotat side 4)
Udenrigsministeren:
På videokonferencen ventes en drøftelse af Ukraine, som er sat på dagsor-
denen på bl.a. dansk opfordring. Det ser jeg et behov for, ikke mindst i lyset af den bekymrende
udvikling i det østlige Ukraine, på Krim-halvøen og langs grænsen til Rusland.
Situationen er eskaleret siden slutningen af marts. Antallet af våbenhvileovertrædelser langs kon-
taktlinjen i Donbass-regionen er markant forøget. Efter en forholdsvis stabil periode efter våbenhvi-
len indgået i sommeren 2020, mister flere ukrainske soldater nu livet hver uge. Forhandlingerne i
OSCE’s trilaterale kontaktgruppe er fastlåste, og der er ikke udsigt til fremskridt om en politisk løs-
ning i Normandiet-formatet, med fransk og tysk deltagelse.
På samme tid ses usædvanlig russisk militær aktivitet på Krim og langs Ukraines nordøstlige
grænse mod Rusland. Der er tilført et betydeligt antal styrker til området fra andre dele af Rusland.
Situationen udvikler sig løbende og det eksakte omfang kan være vanskeligt at fastslå. Det anslås
dog allerede nu at være den største styrkeopbygning siden konfliktens højdepunkt i 2014.
Situationen er åbenlyst bekymrende, og jeg følger den nøje sammen med allierede og partnere.
Jeg talte den 9. april med min ukrainske kollega Dmytro Kuleba, der tegnede et alvorligt billede. Ef-
ter videokonferencen på mandag vil der være et uformelt videomøde mellem EU’s udenrigsmini-
stre og Kuleba, ligesom han deltog ved et møde i NATO-Ukraine-kommissionen i tirsdags, hvor der
var lejlighed til at drøfte situationen samt mulige reaktioner fra NATO’s side.
På videokonferencen vil jeg bekræfte Danmarks utvetydige støtte til Ukraines suverænitet og terri-
toriale integritet og opfordre til, at EU sender lignende tydelige budskaber. Ukraine skal vide, at de
ikke står alene. Det påhviler nu Rusland at deeskalere situationen. Rusland skal forstå, at vi ikke vil
finde os i militær intimidering på denne måde i Europa.
Samtidigt er det vigtigt, at Ukraine fortsætter sine reformbestræbelser og ikke lader sig provokere.
Det vil kun blive misbrugt fra russisk side.
De fortsatte reformer er afgørende for at styrke Ukraines stabilitet, demokrati og europæiske tilnær-
melse. Det er også derfor, at Danmark har så stort et engagement i Ukraine og at vi har påtaget os
lederskabet
for EU’s anti-korruptionsprogram.
Reformerne er et langt sejt træk, men de er nødven-
dige for at styrke Ukraine på lang sigt, også mod russisk påvirkning.
Katarina Ammitzbøll:
Det er godt med et skærpet fokus på Ukraine og Rusland. Ud fra hvad man
kan læse sig til i øjeblikket, er situationen er yderst kritisk. Hvad forestiller udenrigsministeren sig, at
man kan gøre med hensyn til Rusland, både i forbindelse med Ukraine og styrkeopbygning, men
selvfølgelig også i forbindelse med Aleksej Navalnyj, der nu er blevet overflyttet til et fængsel, hvil-
ket lader til at være meget hårdt for hans fysiske og psykiske helbred. Kan ministeren sige lidt mere
om, at Ukraine ikke skal føle, at de står alene? Ligger der handling bag ordene?
Side 870
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 117: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/4-21
29. europaudvalgsmøde 15/4 2021
Desuden blev der talt om reformproces. Er der i denne forbindelse noget, vi gør eller kan gøre,
f.eks. gennem vores naboskabsprogram? Er der elementer, som man kan sætte noget mere fokus
på? Så vidt jeg ved, har vi en repræsentant derovre. Kunne udenrigsministeren uddybe dette?
Udenrigsministeren:
Ruslands troppeopbygning på Krim og på grænsen til Ukraine er stærkt be-
kymrende og udgør de største troppeopbygninger og -omflytninger siden 2014, hvor konflikten var
meget høj. Det har altid været en mærkesag for skiftende regeringer i Danmark, inklusive for denne
regering, at få sat Ukraine på dagsordenen. Derfor er jeg glad for, at vi får den drøftelse blandt
EU’s udenrigsministre
om, hvordan vi kan støtte Ukraine. Vi er partnere med Ukraine i EU, og jeg
ved, at både det danske forsøg på at få EU med og den danske bilaterale støtte betyder rigtig me-
get i øjeblikket. Ukraine beder netop om offentlige støtteerklæringer, hvilket jeg gav efter min sam-
tale med Kuleba den 9. april.
Ukraines evne til selvforsvar er væsentlig højere i dag, end den var i 2014. Dette har Danmark bi-
draget til, også gennem langsigtet støtte. Vi har bl.a. bidraget med personel til den internationale,
canadisk ledede militære træningsmission, til
EU’s civile træningsmission samt
monitoreringskapa-
citeter til OSCE’s SMM-mission
langs kontaktlinjen, men situationen i Ukraine er anspændt. På nu-
værende tidspunkt handler det først og fremmest om at sende de rette signaler, da Ukraine ikke
har anmodet om yderligere militære bidrag.
Mere generelt vil jeg sige, at den bedste sikring med henblik på Ukraines fremtid og styrke er at
fortsætte reformprocesserne i landet. Her spiller Danmark en særlig rolle i bekæmpelse af korrup-
tion. Ukraine er et naboskabsprogramland for Danmark, hvilket betyder, at vi desuden har aktivite-
ter f.eks. for unge i Ukraine, som jo udgør den fremtidige demokratiske rygrad i landet. Så det er et
vigtigt fokuspunkt for os, men jeg skal ikke lægge skjul på, at vi er bekymrede over Ruslands mili-
tære ageren. I mange andre sammenhænge har vi set Rusland foretage sig ting, som er bekym-
rende for sikkerheden i vesten.
Side 871
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 117: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/4-21
29. europaudvalgsmøde 15/4 2021
3. Etiopien
Politisk drøftelse
Videokonference 19/4-21 - udenrigsanliggender
bilag 1 (samlenotat side 6)
Udenrigsministeren:
Herudover ventes en drøftelse af situationen i Etiopien, særligt den meget
bekymrende udvikling i Tigray-regionen. Den finske udenrigsminister Pekka Haavisto forventes her
at afrapportere fra sit besøg i Etiopien i sidste uge, som han har foretaget på vegne af EU’s uden-
rigsrepræsentant Josep Borrell.
Konflikten i Tigray har haft enorme konsekvenser for regionens befolkning, hvor 4,5 millioner
ud
af en befolkning på omkring 6 millioner
nu vurderes at have behov for humanitær nødhjælp,
mens over en million er blevet fordrevet. Konflikten har desuden medvirket til omfattende ødelæg-
gelser af bl.a. medicinske faciliteter og flygtningelejre.
Humanitær adgang har været en kæmpe udfordring. Heldigvis er der efter massivt internationalt
pres sket forbedringer med hensyn til bureaukratiske begrænsninger, men adgangen er fortsat
stærkt udfordret af sikkerhedssituationen på jorden.
Den etiopiske menneskerettighedskommission og andre aktører som Human Rights Watch og Am-
nesty International har i flere rapporter peget på alvorlige menneskerettighedskrænkelser, henret-
telser og drab på civile samt systematiske seksuelle krænkelser og overgreb i Tigray. Beskyldnin-
ger rettes mod alle militære aktører involveret i konflikten. Det gælder også Eritreas bekymrende
involvering.
Den etiopiske regering og premierminister, Abiy Ahmed, har offentligt anerkendt, at der har fundet
alvorlige menneskerettighedskrænkelser sted i Tigray. Ligeledes har Abiy og regeringen understre-
get, at enhver soldat skal holdes ansvarlig for ethvert brud på menneskerettighederne. Regeringen
har også åbnet for, at menneskerettighedskrænkelser nu kan undersøges
også af FN.
Jeg talte derfor i torsdags med den etiopiske vicepremier- og udenrigsminister Demeke Mekonnen.
Jeg fremhævede min store bekymring over den humanitære situation og den manglende beskyt-
telse af civile. Jeg anerkendte den forbedrede adgang til regionen, men understregede, at vi fortsat
ser store udfordringer.
Jeg fremhævede det store behov for at tilvejebringe bedre fakta om de begåede forbrydelser i Tig-
ray, så ansvaret kan placeres, og gerningspersoner retsforfølges, ligesom jeg gav udtryk for min
store bekymring over den rolle, som eritreiske styrker og regionale militser har spillet. Ministeren
understregede over for mig, at den etiopiske regering var forpligtet til at undersøge menneskeret-
tighedskrænkelser. Det er som sagt et løfte, som jeg vil holde min etiopiske kollega op på.
Søren Søndergaard:
Situationen er ekstremt alvorlig i Tigray, men det afspejler måske de store
forhåbninger, mange af os havde til Abiy Ahmed, og som jo bl.a. gav sig udtryk ved, at han fik No-
bels fredspris i 2019. Nogle af de forhåbninger er måske blegnet lidt på den demokratiske front.
Derfor ville jeg høre, om ministeren kunne udvide billedet en vurdering af den demokratiske situa-
tion i Etiopien. I Eritrea er den helt forfærdelig
det ved vi; men hvordan står det til med de forhåb-
Side 872
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 117: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/4-21
29. europaudvalgsmøde 15/4 2021
ninger, der er i Etiopien? Når jeg spørger, er det, fordi Danmark mig bekendt skal afholde en konfe-
rence i FN-regi i samarbejde med Etiopien, og derfor kunne det være relevant at supplere med det
perspektiv.
Udenrigsministeren:
Jeg deler absolut den bekymring, som Søren Søndergaard beskriver, også
med henblik på centralregeringen i Etiopien, Abiy og de forventninger og forhåbninger, der var, til et
stabilt og demokratisk Etiopien. Der er valg i Etiopien den 5. juni 2021, og det er afgørende, at det
bliver gennemført frit, retfærdigt, stabilt og demokratisk. Dette nævnte jeg desuden i min samtale
med udenrigsministeren, at vi lagde vægt på det og ville give støtte til det, fordi det er helt afgø-
rende. Det er ikke kun Danmark og EU, men en række andre lande, der har lagt massivt pres på
den etiopiske regering om at leve op til sine forpligtelser, bl.a. med hensyn til konflikten, øget huma-
nitær adgang, adgang for international presse og internationale undersøgelser af de pågående
menneskerettighedskrænkelser. G7-landene udsendte den 2. april 2021 en fælleserklæring, der
udtrykte de stærke bekymringer for situationen i Tigray. USA har under den nye Biden-administra-
tion især lagt et massivt pres på Etiopien. En række europæiske ledere har desuden drøftet situati-
onen med premierminister Abiy, og det er vigtigt, at vi fastholder presset. Det er det budskab, jeg vil
tage med til mine udenrigsministerkolleger på mandag. Her skal vi spille en særlig rolle. En kerne-
gruppe af donorer, der ud over Danmark tæller Sverige, Irland, Schweiz, Storbritannien, Tyskland,
EU og USA, indgår i aktiv dialog med den etiopiske regering, bl.a. for at øge presset for humanitær
adgang, både med hensyn til valget og til situationen i Tigray. Det er vigtigt, at vi fortsætter med at
forfølge det.
Side 873
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 117: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/4-21
29. europaudvalgsmøde 15/4 2021
4. Eventuelt
Rådskonklusioner om Sahel og den indo-pacifiske region
Endelig vil jeg nævne, at vi også i forbindelse med videokonferencen forventer at vedtage nye
rådskonklusioner om Sahel, der samtidig vil udgøre EU’s reviderede Sahelstrategi. Fra dansk side
har vi været tæt engageret i forhandlingerne og arbejdet for en sammentænkt indsats, hvor udvik-
lingsaspektet står centralt sammen med sikkerhedsindsatsen. Det skal gå hånd i hånd. Særligt mili-
tærkuppet i Mali har understreget behovet for at stille endnu klarere krav til Sahellandene inden for
god regeringsførelse, respekt for menneskerettighederne inklusiv kvinders rettigheder og bekæm-
pelse af korruption. Det er vi lykkedes med at få afspejlet i rådskonklusionerne. Jeg er derfor sam-
let tilfreds med resultatet, der flugter med danske prioriteter og understreger behovet for et stærkt
regionalt perspektiv.
Der ventes også vedtaget rådskonklusioner om den indo-pacfiske region, dvs. landene omkring det
Indiske Ocean og Stillehavet. Rådskonklusionerne medfører, at der udvikles og lanceres en stra-
tegi for EU's engagement med landene i regionen. Formålet er, at EU styrker sine relationer, part-
nerskaber og sit engagement med ligesindede lande
også i lyset af Kinas stigende betydning og
indflydelse. Danmark har i forhandlingerne lagt særlig vægt på et bredspektret EU engagement,
herunder for klima og maritime aspekter såsom retten til fri sejlads.
Medlemmerne havde ingen kommentarer til dette punkt.
5. Siden sidst
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
Side 874
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 117: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/4-21
29. europaudvalgsmøde 15/4 2021
Punkt 8.
Uformel videokonference for EU’s europaministre
den 20. april 2021
EUU alm. del (20)
bilag 441 (kommenteret dagsorden)
Udenrigsministeren:
Covid-19-situationen gør, at der som udgangspunkt fortsat ikke afholdes fy-
siske rådsmøder. Alle punkter forelægges til orientering. Der er tale om en længere dagsorden. Vi
skal drøfte den landespecifikke retsstatsdialog, som denne gang har fokus på Tyskland, Irland,
Grækenland, Spanien og Frankrig. Der vil også blive gjort status over koordinationen af indsatsen
mod covid-19 samt forholdet mellem EU og Storbritannien. Desuden vil formandskabet informere
om status for EU-udvidelse og Konferencen om Europas Fremtid.
1. Forholdet mellem EU og Storbritannien
Status
KOM (2020) 0856 og KOM (2020) 0855
Videokonference 20/4-21
almindelige anliggender
bilag 1 (samlenotat side 2)
EUU alm. del (20)
bilag 207 (notat af 29/12-20 vedr. aftalen mellem EU og
Storbritannien)
EUU alm. del (19)
bilag 428 (fortroligt udvalgsmødereferat side 640 FO,
forhandlingsoplæg forelagt 6/2-20)
Udenrigsministeren:
Brexit-aftalen har været midlertidigt i kraft siden årsskiftet, men afventer fort-
sat Europa-Parlamentets endelige godkendelse, som ventes på plenarforsamlingen i slutningen af
april. Der har navnlig på britisk side været betydelige udfordringer i forbindelse med de nye admini-
strative og kontrolmæssige aspekter i samhandlen, som er en uundgåelig konsekvens af Brexit.
Storbritannien har endnu engang måtte udsætte kontrol med import og eksport af varer på de fle-
ste områder indtil udgangen af 2021.
Forholdet mellem EU og Storbritannien under de nye rammevilkår har indtil videre været præget af
en række konflikter. Den væsentligste Brexit-relaterede konflikt vedrører udmøntningen af Nordir-
landsprotokollen under Udtrædelsesaftalen, der er central for den nordirske fredsaftale såvel som
sikringen af
EU’s
indre marked, som Nordirland fortsat er knyttet til.
Den 3. marts forlængede Storbritannien egenhændigt og uden forudgående dialog med EU en
række overgangsperioder for bl.a. kontrol med handel af landbrugsvarer mellem Storbritannien og
Nordirland, der stod til udløb med udgangen marts. Kommissionen indledte som reaktion den 15.
marts en traktatkrænkelsessag mod Storbritannien.
Selv om Kommissionen er i dialog med Storbritannien om at finde konstruktive løsninger, er det
ikke en særlig positiv start på det nye forhold. Det er dog lykkedes at blive enige med Storbritan-
nien om et forum for samarbejde om finansielle tjenesteydelser. Det omhandler informationsud-
veksling og berører ikke EU’s beslutningsautonomi på området. Fra
dansk side støtter vi aftalen
om etablering af dette forum.
Side 875
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 117: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/4-21
29. europaudvalgsmøde 15/4 2021
På videokonferencen forventer jeg en status over samarbejdet mellem EU og Storbritannien efter
Brexit og herunder udeståender i forbindelse med Nordirlandsprotokollen. Jeg håber, at Storbritan-
nien snart vil vise sig mere rimelig og konstruktiv i de forskellige udeståender, så vi kan få forholdet
og samarbejdet mellem EU og Storbritannien ind i en mere positiv gænge.
Søren Søndergaard:
Jeg har selvfølgelig forståelse for, at aftaler skal overholdes, men ser mini-
steren nogen sammenhæng mellem det, at Storbritannien har udskudt deres aftale med Nordir-
land, og de uroligheder, der foregår i Nordirland? Der er jo ingen tvivl om, at den de facto forening
af Irland, som er sket, ikke tiltaler unionisterne i Nordirland.
Udenrigsministeren:
Den sammenhæng kan man godt spekulere over, men jeg ved det sådan
set ikke. Det rejser samtidig det spørgsmål, hvorfor EU ikke kan være mere fleksibel. Storbritan-
nien ønsker jo ikke at forlænge overgangsordningen i udtrædelsesaftalen, selv om EU faktisk tilbød
det. Alligevel har EU udvist ekstra fleksibilitet og er gået med til, at en række af elementerne i Nord-
irlandsprotokollen kunne udskydes yderligere. Vi vil endda nok ikke afvise en yderligere udsky-
delse, og Kommissionen forsøger nu igen at engagere briterne i konstruktive løsninger. Men det
skal i givet fald aftales mellem parterne, og når det indebærer risici for det indre marked, er det ikke
noget, som Storbritannien bare selv kan beslutte, Vi har brug for en sikkerhed for, at Storbritannien
ikke forsøger at løbe fra aftaler, men rent faktisk gennemfører Nordirlandsprotokollen. Boris John-
son fravalgte selv den model for mere smidig grænsehåndtering, som EU ellers havde forhandlet
på plads med Theresa May, altså hvor Storbritannien blev tilknyttet
EU’s toldunion. Det
kunne have
været en anden model.
Side 876
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 117: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/4-21
29. europaudvalgsmøde 15/4 2021
2. Konferencen om Europas fremtid
Orientering fra formandskabet
KOM (2020) 0027
Videokonference 20/4-21
almindelige anliggender
bilag 1 (samlenotat side 6)
Udenrigsministeren:
Jeg venter ikke en egentlig drøftelse, blot en kort status over forberedelses-
arbejdet. Siden sidst har den bestyrelse, som har fået ansvaret for den daglige tilrettelæggelse af
konferencen, mødtes et par gange.
Går det efter planen, vil konferencen officielt blive indledt den 9. maj i Strasbourg. Det er dog stadig
uvist, om det bliver som en digital begivenhed, et egentligt fysisk møde eller en blanding. Det af-
hænger af covid-19-situationen. Samtidig er det planen, at Kommissionens digitale platform for bor-
gerdialogerne vil blive lanceret den 19. april.
Selv om der gøres fremskridt, er der desværre stadig en række praktiske spørgsmål, som vi mang-
ler at få svar på. Det gælder bl.a. spørgsmålet om afviklingen af plenarmøderne og den nøjagtige
sammensætning af deltagerne i konferencen. Jeg forventer, at bestyrelsen inden for de næste uger
vil gøre os klogere på de spørgsmål.
Jeg glæder mig meget til at komme i gang med det politiske arbejde på Konferencen og med de-
batten med borgerne. Som I formentligt har bemærket, har jeg sat mig i spidsen for at samle en
bred gruppe af ligesindede medlemslande om et fælles indspil til Konferencen. Målet er at præge
dagsordenen og forventningerne til Konferencen fra starten. Derfor er jeg er glad for, at det er lyk-
kedes at samle en gruppe af tolv ligesindede lande, som dækker alle fire hjørner af EU.
Det fælles hovedbudskab er, at Konferencen bør fokusere på, hvordan EU leverer reelle politiske
resultater til gavn for borgerne på de områder, som betyder mest for dem. Vi ønsker også, at Kon-
ferencen skal fokusere på øget åbenhed og en styrket rolle for de nationale parlamenter.
Medlemmerne havde ingen kommentarer til dette punkt.
Side 877
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 117: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/4-21
29. europaudvalgsmøde 15/4 2021
3. Den landespecifikke retsstatsdialog
Politisk drøftelse
KOM (2020) 0580 og SWD (2020) 0300-0326
Videokonference 20/4-21
almindelige anliggender
bilag 1 (samlenotat side 8)
Udenrigsministeren:
På den uformelle videokonference i november havde vi den første landespe-
cifikke drøftelse af de første fem landekapitler i Kommissionens retsstatsrapport. På den kom-
mende uformelle videokonference er der planlagt drøftelser af de næste fem landekapitler: Tysk-
land, Irland, Grækenland, Spanien og Frankrig.
Som I ved, er det er afgørende for regeringen, at alle
medlemsstater lever op til EU’s grundlæg-
gende værdier. Ikke mindst retsstatsprincippet. Kommissionens retsstatsrapport og dialogen i Rå-
det er vigtige redskaber til tidligere at opdage og forebygge negative tendenser, før de for alvor ud-
vikler sig til problemer, som det er svært at rette op på. Derfor er jeg stolt af, at Danmark kunne bi-
drage til at få initiativet godt fra start ved at være blandt de første fem lande, der blev drøftet i no-
vember.
Jeg forventer, at vi får en konstruktiv erfaringsudveksling ligesom sidste gang. Og jeg vil engagere
mig aktivt i drøftelserne og støtte op om formatet, så det bliver videreført under fremtidige formand-
skaber. På den måde kan medlemslandene fortsætte med løbende at se hinanden i kortene og
være med til at sikre efterlevelsen af retsstatsprincippet.
Medlemmerne havde ingen kommentarer til dette punkt.
Side 878
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 117: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/4-21
29. europaudvalgsmøde 15/4 2021
4. Udvidelse og stabiliserings- og associeringsprocessen
Status
KOM (2020) 0057, SWD (2020) 0046 og SWD (2020) 0047
Videokonference 20/4-21
almindelige anliggender
bilag 1 (samlenotat side 10)
EUU alm. del (20)
bilag 334 (udvalgsmødereferat side 142, senest behandlet i
EUU 5/11-20)
Udenrigsministeren:
Der kan især forventes fokus på to sager. For det første spørgsmålet om for-
handlingsrammer for optagelsesforhandlingerne med Albanien og Nordmakedonien. Den anden
sag vedrører Montenegro og Serbien.
Albanien og Nordmakedonien
Som bekendt besluttede Rådet i marts sidste år at give grønt lys for, at der kan indledes optagel-
sesforhandlinger med de to lande. I november sidste år fremlagde Kommissionen sine udkast til
forhandlingsrammer for Albanien og Nordmakedonien. Jeg forelagde sagen for udvalget samme
måned.
Som jeg sagde i min forelæggelse, er forhandlingsrammerne blevet udarbejdet med udgangspunkt
i den ny metode for udvidelsen, der blev indført i marts sidste år. Det er vi tilfredse med, og Dan-
mark støtter op om forslagene til forhandlingsrammer, som de nu foreligger.
Imidlertid har et medlemsland blokeret for forhandlingsrammen for Nordmakedonien på grund af en
bilateral strid. Vetoet vedrører ikke forhandlingsrammen for Albanien, men en række medlems-
lande ønsker ikke at opsplitte vedtagelsen af forhandlingsrammerne for de to lande. Så vedtagel-
sen af begge forhandlingsrammer er foreløbigt sat på hold. På videokonferencen får vi forhåbentlig
en tilkendegivelse om, hvorvidt der er udsigt til, at det blokerende medlemsland har til hensigt at
hæve sit veto.
Det er ikke nogen hemmelighed, at vi fra dansk side har opstillet kriterier for, at landene skal kunne
blive inviteret til optagelsesforhandlinger. Det gør vi stadig. Både Albanien og Nordmakedonien
skal levere på de kriterier, der blev opstillet i marts sidste år.
Montenegro og Serbien
Både Montenegro og Serbien forhandler som bekendt allerede om optagelse i EU. Begge lande
har erklæret, at de ønsker at forhandle videre under den nye metode for udvidelsen. Det er meget
glædeligt. Den nye metode er bedre end den gamle, da den dels indeholder skrappere krav til re-
spekt for demokrati og retsstatsprincipper, dels rummer bedre muligheder for at skrue udvidelses-
processen tilbage, hvis udviklingen går den forkerte vej. Og så er det nu engang enklest, hvis alle
lande fremover forhandler efter den samme metode.
Nu arbejdes der på at finde en model for, hvordan de to landes eksisterende forhandlingsrammer
kan tilpasses den ny metode. En række medlemslande håber, at der kan komme en afklaring på
dette inden for de kommende måneder, så der kan afholdes regeringskonferencer med de to lande
til juni. Disse regeringskonferencer skal markere overgangen til den nye metode og fremlægge en
køreplan for de videre forhandlinger. Fra regeringens side støtter vi, at der bliver afholdt sådanne
regeringskonferencer.
Side 879
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 117: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/4-21
29. europaudvalgsmøde 15/4 2021
Det er ikke min forventning, at der bliver truffet beslutninger vedrørende udvidelsen på videokonfe-
rencen. Der vil primært være tale om, at formandskabet gør status over de to sager, jeg netop har
omtalt.
Katarina Ammitzbøll:
Ministeren lød ret positiv over for den nye metode, men tidligere har stats-
ministeren været ret kritisk over for overhovedet tale om optagelse. Er der sket et skifte i regerin-
gens politik? Hvad er det ved den nye metode, der gør, at man er mere positiv?
Udenrigsministeren:
Hvis man skal lave en analogi for Kommissionens nye metodologi, som vi
har presset på for at få, så er det en rulletrappemodel. Tidligere var det, som om rulletrappen kun
kunne køre én vej
hen mod optagelse. Den nye metode giver imidlertid mulighed for at køre rulle-
trappen tilbage, hvis der er tilbageskridt, hvilket er vigtigt set fra regeringens perspektiv. Det drejer
sig bl.a. om områder som demokrati, retsstat, korruption i ansøgerlandet, når man forhandler. Der-
for er det vigtigt med den nye metode, og derfor har vi været optagede af at få den på plads. Det er
positivt, at alle landene på Vestbalkan nu bliver omfattet af den nye metode, så der er en fælles
metode. Når vi taler om udvidelsesprocessen, har det jo hele tiden været regeringens linje, at det
skal være en strengt meritbaseret tilgang. Det er vigtigt, at man gennemfører og håndhæver refor-
merne, særligt inden for områder som demokrati og retsstatsprincipper. Hvis noget så går tilbage,
skal det også reflekteres ved, at man så kommer længere væk fra et eventuelt medlemskab.
Side 880
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 117: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/4-21
29. europaudvalgsmøde 15/4 2021
5. Covid-19 EU-koordination
Status
Videokonference 20/4-21– almindelige anliggender
bilag 1 (samlenotat side 12)
Udenrigsministeren:
Der er på nuværende tidspunkt ikke lagt op til en egentlig drøftelse. Det er
forventningen, at Kommissionen vil give en status på den seneste udvikling. Den forventes at om-
handle tre forhold.
For det første den generelle sundhedssituation og status for vaccineudrulningen. Vi står fortsat i en
kritisk situation i mange lande. Generelt har der været stigende smittetal i Europa de sidste mange
uger. Flere lande har måtte indføre nye restriktioner eller udsætte planlagte genåbninger. Særligt
spredningen af de nye virusvarianter og mutationer udgør en trussel, som vi skal tage os i agt for.
Det er også derfor, at det er så afgørende, at vi fortsætter arbejdet med at få accelereret vaccine-
udrulningen. Kommissionen, Danmark og flere andre medlemslande arbejder på højtryk for at øge
tempoet. Der bliver lagt stort pres på vaccineproducenterne, og muligheder for at opskalere pro-
duktionen undersøges.
For det andet forventer jeg, at Kommissionen vil give en status for udviklingen af det europæiske
coronapas
det såkaldte digitale grønne certifikat
der sikrer, at medlemslandenes egne corona-
pas kan arbejde sammen og vil gøre det lettere at rejse i EU. Jeg var allerede i sidste uge her i ud-
valget for at sikre mig opbakning til regeringens linje i sagen. Som der også var opbakning til her i
udvalget, lægger vi stor vægt på at fastholde, at det er medlemslandene, der beslutter at skærpe
og lempe deres rejserestriktioner. Forhandlingerne går stærkt, og i går gav vi i Rådet formandska-
bet mandat til at indlede forhandlinger med Europa-Parlamentet. Vi håber, at forhandlingerne går
hurtigt, så vi kan tage det europæiske coronapas i brug i slutningen af juni.
Herudover kan spørgsmålet om EU’s fælles
vaccinedelingsmekanisme komme op. Arbejdet med
at etablere mekanismen er i gang. Men vi skal have sat yderligere fart på processen, så vi er klar til
at dele vacciner, så snart det er muligt. Her er det centralt, at vaccinedelingsmekanismen komple-
menterer COVAX-faciliteten. Donation af vacciner er ikke kun et spørgsmål om solidaritet. Det er
også spørgsmål om vores fælles sundhed. At få vaccinationsprogrammer rullet ud i EU’s nærområ-
der vil være med til at sikre vores egne befolkninger imod nye mutationer og smittekæder. Men do-
nation og adgang til vacciner er også et sikkerhedspolitisk spørgsmål. Kina og Rusland bruger do-
nation og salg af vacciner som et redskab til at øge deres indflydelse i EU’s nærområde. Det sker
på bekostning af EU. Det skal vi modarbejde. EU skal ind i kampen, og det presser vi på for fra
dansk side.
Udvalget havde ingen kommentarer til dette punkt.
Side 881
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 117: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/4-21
29. europaudvalgsmøde 15/4 2021
6. Eventuelt
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
7. Siden sidst
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
Mødet sluttede kl. 14.52.
Side 882