Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 106
Offentligt
2488772_0001.png
Den 26. november 2021
FVM 125
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens delegerede forordning om supplerende regler til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1139/2021 om Den Europæiske Hav-
, Fiskeri- og Akvakulturfond for så vidt angår de perioder, hvor støtteansøgninger
er uantagelige, samt start- og slutdato for nævnte perioder (delegeret retsakt)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Grundforordningen 1380/2013 om den fælles fiskeripolitik indeholder en betingelse om, at finansiel
støtte fra Den Europæiske Hav-, Fiskeri- og Akvakulturfond (EHFAF) (forordning 1139/2021) er
betinget af, at operatørerne overholder den fælles fiskeripolitiks regler. Kommissionen er i henhold til
forordningen om EHFAF bemyndiget til i en delegeret retsakt at fastlægge supplerende bestemmelser
til reglerne, herunder perioden for udelukkelse af ansøgning om finansiel bistand. Der eksisterer
lignende regler for så vidt angår antagelighed for ansøgninger i medfør af Den Europæiske Hav og
Fiskerifond 2014-20 (EHFF). Den delegerede retsakt, som Kommissionen har fremlagt, vil finde
anvendelse for støtteansøgninger i medfør af EHFAF fra 1. januar 2021 og vurderes ikke at have
konsekvenser for beskyttelsesniveauet i Danmark og EU. Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør
indsigelser mod udstedelsen af den konkrete delegerede retsakt og vil 8 dage fra oversendelse af
nærværende notat, lægge dette til grund.
Baggrund
Kommissionen har den 5. november 2021 fremsat forslag til Kommissionens delegerede retsakt om
supplerende regler til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1139/2021 om Den
Europæiske Hav-, Fiskeri- og Akvakulturfond for så vidt angår de perioder, hvor støtteansøgninger er
uantagelige, start- og slutdato for nævnte perioder samt ændring af perioden for uantagelighed.
Forslaget er fremsat med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2021/1139 af 7.
juli 2021 om oprettelse af Den Europæiske Hav-, Fiskeri- og Akvakulturfond og om ændring af
forordning (EU) 2017/1004, særlig artikel 11, stk. 4.
Den delegerede retsakt kan kun vedtages og træde i kraft, hvis Europa-Parlamentet eller Rådet ikke gør
indsigelse inden for en frist på to måneder. Fristen for indsigelse kan dog forlænges med yderligere to
måneder efter anmodning fra enten Europa-Parlamentet eller fra Rådet. Europa-Parlamentet træffer
beslutning om indsigelse med simpelt flertal, mens Rådet træffer beslutning med kvalificeret flertal.
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 106: Delegeret retsakt vedr. støttebetingelser under Den Europæiske Hav-, Fiskeri- og Akvakulturfond
Formål og indhold
Formålet med den delegerede retsakt er at fastlægge nye supplerende bestemmelser til reglerne om, at
operatører (fysisk eller juridisk person, som driver eller ejer virksomhed inden for fiskerisektoren) i
henhold til artikel 4, punkt 30 i grundforordning 1380/2013 om den fælles fiskeripolitik ikke kan ansøge
om støtte fra EHFAF, hvis de har begået alvorlige overtrædelser af reglerne i den fælles fiskeripolitik.
Reglerne om ansøgningers antagelighed under Den Europæiske Hav-, Akvakultur- og Fiskerifond 2021-
27 (EHFAF) skal for ansøgninger under EHFAF afløse bestemmelserne i Kommissionens delegerede
forordning (EU) 2015/288 om ansøgningers antagelighed under Den Europæiske Hav- og Fiskerifond
2013-20 (EHFF), men er tilpasset den aktuelle situation.
Alvorlige overtrædelser af den fælles fiskeripolitik tildeles point i henhold til reglerne i
fiskerikontrolforordningen 1224/2009. Konsekvenserne i forhold til støtteansøgninger reguleres i
antagelighedsreglerne. Erfaring med anvendelse af pointsystemet under EHFF har vist, at den mest
hensigtsmæssige måde at sikre proportionalitet og lige vilkår på er, at operatørens ansøgninger gøres
afhængige af et vist antal point, hvorfor antagelighedsreglerne ønskes videreført under det nye EHFAF
program.
Kommissionens forslag til de nye antagelighedsregler tager udgangspunkt i medlemsstaternes
erfaringer med anvendelse af point. Da antagelighedsreglerne er komplekse at administrere, har der
været et ønske om forenkling af antagelighedsreglerne, samt et behov for skærpelse af visse typer af
overtrædelser af den fælles fiskeripolitik.
Det fremgår af artikel 42 i grundforordningen 1380/2013, at der kun ydes finansiel bistand fra EHFAF
på betingelse af, at operatørerne overholder den fælles fiskeripolitiks regler. Alvorlige overtrædelser
begået af operatørerne skal resultere i, at de midlertidigt eller permanent skal udelukkes fra at modtage
finansiel EU-bistand. I grundforordningen er det tillige anført, at hvis det er konstateret, at en operatør
har begået en alvorlig overtrædelse, må den pågældende operatør ikke modtage finansiel støtte fra
EHFAF i en periode på mindst 12 måneder.
Med denne delegerede retsakt fastlægges tærsklen for, hvornår ansøgninger fra operatører, der har
begået alvorlige overtrædelser, strafbare handlinger på miljøområdet eller svig er uantagelige. Desuden
fastsættes hvor længe perioden for uantagelighed er, med start og slutdato, samt betingelserne for
ændring af perioden for uantagelighed.
Forhandlingerne om ændring af fiskerikontrolforordning 1224/2009 forventes at medføre, at antallet af
typer af overtrædelser, der defineres som alvorlige vil blive øget. Her kan der ligge en skærpelse, som
der ikke er taget højde for i nærværende forslag til antagelighedsreglerne.
Generel regel om uantagelighed som følge af alvorlige overtrædelser
Vurderingen af, hvorvidt ansøger, som har indgivet en ansøgning inden for rammerne af EHFAF, er
uantagelige, vil afhænge af hvilken type overtrædelse, der er tale om, antallet af alvorlige overtrædelser
og det samlede antal tildelte point.
I overensstemmelse med EHFAF-forordningen er hovedreglen om tærsklen for uantagelighed to eller
flere alvorlige overtrædelser. Hvis den kompetente myndighed konstaterer, at en operatør har begået
2
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 106: Delegeret retsakt vedr. støttebetingelser under Den Europæiske Hav-, Fiskeri- og Akvakulturfond
2488772_0003.png
mindst to alvorlige overtrædelser
1
, skal vedkommende udelukkes fra at kunne ansøge om støtte fra
EHFAF’s støtteordninger i en periode på 12 måneder.
Hvor der under EHFF programmet er 13 overtrædelser som kategoriseres som alvorlige, der fører til
direkte uantagelighed, så ændrer forslaget antallet til otte overtrædelser, der fører til direkte
uantagelighed. Ændringen er et udtryk for de forenklinger, der er søgt opnået under EHFAF
programmet for administrationen af reglerne. Følgende alvorlige overtrædelser medfører fortsat direkte
uantagelighed under EHFAF-programmet:
1. Fiskeri uden gyldig licens, godkendelse eller tilladelse udstedt af flagstaten eller den relevante
kyststat.
2. Direkte fiskeri efter en bestand, der er indført fiskeristop eller fiskeriforbud for.
3. Hindring af fiskerikontrollørernes arbejde med at kontrollere om de gældende bevarelses- og
forvaltningsforanstaltninger overholdes, og af observatørernes arbejde med at observere om de
gældende EU-bestemmelser overholdes.
4. Omladning eller deltagelse i fællesfiskeri med andre fartøjer eller støtte til eller forsyning af
sådanne fartøjer, som beviseligt har udøvet ulovligt, urapporteret og ureguleret fiskeri (IUU-
fiskeri)
efter forordning 1005/2008, især fartøjer opført på EU’s eller en regional
fiskeriforvaltningsorganisations IUU-liste.
5. Anvendelse af fiskerifartøjer uden nationalitet dvs. statsløse fartøjer, jf. folkeretten.
6. Handel, der er direkte forbundet med IUU-fiskeri, herunder handel med eller import af
fiskevarer.
7. Forfalskning af de dokumenter, der er omhandlet i denne forordning, eller anvendelse af
sådanne falske eller ugyldige dokumenter.
8. Manipulation af en maskine for at øge dens effekt ud over den maksimale kontinuerlige
maskineffekt ifølge maskincertifikatet.
Visse typer af overtrædelser udløser ikke længere uantagelighed allerede ved første overtrædelse under
EHFAF:
1. Forfalskning eller tilsløring af mærkning, identitet eller registrering.
2. Tilsløring, forfalskning eller tilintetgørelse af bevismateriale vedrørende undersøgelser.
3. Fiskeri i en regional fiskerforvaltningsorganisations område på en måde, der er uforenelig eller
i strid med den pågældende organisations bevarelses- og forvaltningsforanstaltninger.
4. Fiskeri i et lukket område, i en forbudsperiode, uden kvote, efter at kvote er opbrugt, eller dybere
end en tilladt dybde.
5. Manglende landing af arter underlagt kvoter, som fanges under et fiskeri, medmindre sådan
landing ville stride mod forpligtelser, der følger af reglerne i den fælles fiskerpolitik, når fiskeriet
eller fiskerområderne er omfattet af disse regler.
For tre alvorlige overtrædelser under EHFF programmet ændres reglerne fra, at man under EHFF kunne
akkumulere flere point før det medførte uantagelighed til, at det under EHFAF medfører uantagelighed
allerede ved mindst 2 alvorlige overtrædelser:
1.
Manglende overholdelse af logbogsforpligtelser.
2. Anvendelse af fiskeredskaber, der ikke opfylder kravene i EU-lovgivningen.
3. Har taget undermålsfisk om bord, omladet eller landet undermålsfisk i strid med gældende
lovgivning (indtil udsmidsforbuddet er fuldt indfaset).
1
Som omhandlet i artikel 42 stk. 1 i forordning nr. 1005/2008 eller artikel 90 stk. 1 i forordning nr. 1224/2009.
3
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 106: Delegeret retsakt vedr. støttebetingelser under Den Europæiske Hav-, Fiskeri- og Akvakulturfond
2488772_0004.png
Alle øvrige regler og principper vedrørende uantagelighed på grund af IUU-fiskeri, svig eller strafbare
handlinger på miljøområdet
2
, forbliver de samme som inden for rammerne af den tidligere EHFF.
Reglerne for operatører, der ejer mere end ét fiskerfartøj, reglerne om overdragelse af ejendomsretten
til et fiskefartøj og reglerne for permanent inddragelse af fiskerilicensen er også uændrede.
Ændring af perioden for uantagelighed
Reglerne for ændring af perioden for uantagelighed ændres væsentligt. Reglerne lempes, idet den mulige
forkortelse af uantagelighedsperioden går fra to måneder under EHFF programmet til fire måneder
under EHFAF programmet. Perioden kan forkortes, hvis et fiskerfartøj f.eks. enten anvender et
fartøjsovervågningssystem (FOS), frivilligt deltager i fiskeri for at forbedre fiskeredskabers selektivitet
eller accepterer en fangstplan med en nedsættelse af 10 pct. af fiskerimulighederne for indehaveren af
fiskerilicensen. Derimod skærpes reglerne i flere tilfælde, og særligt for strafbare handlinger på
miljøområdet. Hvis den yderligere overtrædelse er begået med grov uagtsomhed forlænges perioden
med 12 måneder, og hvis den yderligere overtrædelse er begået forsætlig forlænges perioden med 24
måneder og herefter vil hver yderligere overtrædelse, der begås i uantagelighedsperioden forlænge
perioden med 24 måneder.
Tilbagesøgning af støtte
Medlemsstaterne foretager uændret finansiel korrektion af udbetalt EHFAF-støtte, hvis operatøren
bliver uantagelige i perioden mellem den dato, hvor operatøren indgiver ansøgningen, og fem år efter
den sidste betaling i henhold til artikel 44 i forordning 1139/2021 og artikel 103, stk. 1 i forordning
1060/2021.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprincippet er tilgodeset.
Gældende dansk ret
Regler om antagelighed af ansøgninger om støtte fra EHFF er implementeret i Lov om Hav- og
Fiskerifonden, LBEK nr. 19 af 4. januar 2017 og underliggende bekendtgørelser.
Konsekvenser
Forslaget er tilpasset den aktuelle situation med anvendelse af point for overtrædelse af den fælles
fiskeripolitik. De supplerende bestemmelser vil fortsat sikre lige vilkår for operatører i EU. Forslagets
ændring af perioden for uantagelighed må dog forventes at medføre tilfælde, hvor perioden for
uantagelighed vil kunne blive forlænget. Dette vil medføre efterlevelseskonsekvenser for operatører, der
i perioden for uantagelighed ikke kan ansøge om støtte fra EHFAF.
I de kommende år vil der derfor eksistere to regelgrundlag for antagelighed henholdsvis for EHFF støtte
og EHFAF støtte, hvor de gamle antagelighedsregler fortsat vil finde anvendelse for ikke afsluttede
projekter, der modtager EHFF støtte. De nye antagelighedsregler vil finde anvendelse for de nye
projekter, der modtager EHFAF støtte.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Forslaget vurderes ikke at medføre væsentlige erhvervsøkonomiske
konsekvenser.
2
Se dog afsnit om ”ændring af perioden for uantagelighed”.
4
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 106: Delegeret retsakt vedr. støttebetingelser under Den Europæiske Hav-, Fiskeri- og Akvakulturfond
2488772_0005.png
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, idet der i vidt
omfang er tale om en videreførelse af de regler, der eksisterer for ansøgninger om EHFF.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i §5-udvalget (fiskeri).
Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation (DFPO) bemærker først og fremmest, at udspillet vil
risikere, at støtten til operatører vil ophøre, da det ikke vil være rentabelt for operatørerne at risikere at
skulle tilbagebetale udbetalt tilskud. DFPO mener, at bestemmelserne om antagelighed og strafpoint vil
betyde, at fiskerne bliver dobbeltstraffet, da fiskerne i forvejen straffes efter det nationale strafferetlige
system med bøder og konfiskationskrav. Desuden er det fortsat DFPO’s synspunkt, at pointstraffen er i
strid med det danske retsforbehold. Derfor finder DFPO det afgørende, at rækkevidden for disse regler
om antagelighed tydeliggøres. DFPO ønsker blandt andet at få opklaret, hvorvidt reglerne vil få virkning
i forbindelse med udbetalingen af midlerne fra Brexit-reserven. Grundlæggende er DFPO imod
forslaget, og DFPO ønsker følgende væsentlige ændringer.
Med henvisning til grundforordningen finder DFPO hverken, at de foreslåede bestemmelser i
tilstrækkelig grad tager hensyn til overtrædelsens karakter eller til fiskerens ”forsæt” i forbindelse med
sanktionering. Selvom det er en betingelse i grundforordningen, at finansiel støtte fra EU forudsætter
operatørernes overholdelse af den fælles fiskeripolitik, så mener DFPO ikke, at et system med strafpoint
og antagelighed er svaret. DFPO mener, at det bør være muligt at foretage en konkret vurdering af de
enkelte operatørers mulighed for at modtage bistand. DFPO anbefaler, at Kommissionen bør overlade
det til de enkelte medlemsstater at sikre overholdelse af den fælles fiskeripolitik.
DFPO finder ikke, at der er dokumentation for medlemsstaternes erfaringer, da DFPO endnu ikke har
set valide sammenligninger mellem de forskellige medlemsstaters håndtering af strafpoint og
antagelighedsregler. I forhold til tærsklen for uantagelighed anbefaler DFPO, at grænsen for
uantagelighed for operatører hæves til 18 strafpoint, så det svarer til grænsen for, hvornår fiskerilicensen
for et fartøj suspenderes første gang. DFPO stiller desuden spørgsmålstegn ved, at ”fiskeri uden gyldig
licens”
mv. vil medføre uantagelighed ved én overtrædelse. DFPO ønsker, at der bliver taget hensyn til
de konkrete omstændigheder ved overtrædelsen, da der kan være tilfælde, hvor der f.eks. er formelle fejl
i licensen, eller at operatøren har været uvidende og søgt en forkert licens. Desuden ønsker DFPO en
klarhed over, hvad der ligger i en ”hindring af fiskerikontrollørernes arbejde”.
Hvad angår de tre typer af alvorlige overtrædelser, der medfører umiddelbar uantagelighed, hvis
operatøren begår mindst én alvorlig overtrædelser, bemærker DFPO, at der i dag gælder visse
usikkerheder omkring disse bestemmelser samt måling af motorkraft. Ligeledes fremgår det, at
operatøren skal opretholde sin antagelighed i 5 år efter sidste udbetaling af støtte, ellers skal
myndighederne søge tilbagebetaling af støtten. DFPO vurdering er, at dette er uforholdsmæssigt lang
tid, særligt set i lyset af reglernes udformning. DFPO anbefaler, at perioden nedsættes til 3 år. I tillæg
hertil anbefaler DFPO, at der indskrives regler om, at tilbagesøgningskrav nedsættes forholdsmæssigt
per år efter udbetalingen.
Det bemærkes fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris side, at hvorvidt retsforbeholdet
finder anvendelse, afhænger af, om en retsakt er udstedt med hjemmel i tredje del, afsnit V, i Traktaten
om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (jf. protokol nr. 22 om Danmarks stilling, der er knyttet til
Lissabontraktaten). Da forslaget ændrer i retsakter, der ikke er vedtaget med hjemmel i tredje del, afsnit
V, i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde, er det ikke omfattet af retsforbeholdet.
5
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 106: Delegeret retsakt vedr. støttebetingelser under Den Europæiske Hav-, Fiskeri- og Akvakulturfond
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der blandt medlemsstaterne vil være tilslutning til forslaget. Blandt nogle
medlemsstater har der været udtrykt bekymring for, at kun én alvorlig overtrædelse kunne udløse
uantagelighed.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen forholder sig positivt til gennemførelsen af tiltag i fiskeriforvaltningen, som udmønter regler
i grundforordningen om den fælles fiskeripolitik.
Regeringen arbejder for, at reglerne til udmøntning af betingelserne bliver udformet så der sikres lige
vilkår for operatørerne, uanset hvilken medlemsstat operatøren er hjemmehørende i. Herudover
arbejder regeringen for, at reglerne bliver så enkle, kontrollerbare og omkostningseffektive som muligt.
Endelig arbejder regeringen for at inkludere en revisionsklausul, når forslaget KOM(2018)368 om
revision af EU's fiskerikontrol er på plads.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede forordning, og
vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6