Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 102
Offentligt
2485641_0001.png
NOTAT
Den 17. november 2021
MIM 095
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens udkast til gennemførelsesbeslutning om fastlæggelse af
formatet for rapportering af data og oplysninger om indsamlet affald efter
forbrug af tobaksvarer med filtre, og filtre der markedsføres til anvendelse i
kombination med tobaksvarer, i overensstemmelse med artikel 13(4) og artikel
13(1) i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2019/904 om reduktion af
visse plastikprodukters miljøpåvirkning (Engangsplastikdirektivet).
Resumé
Kommissionen har forelagt gennemførelsesafgørelse om fastlæggelse af formatet for rapportering af
data og oplysninger om indsamlet affald efter forbrug af tobaksvarer med filtre, og filtre der
markedsføres til anvendelse i kombination med tobaksvarer, iht. Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2019/904 om reduktion af visse plastikprodukters miljøpåvirkning
(Engangsplastikdirektivet). Forslaget er sat til skriftlig afstemning i den tekniske tilpasningskomité
med frist den 30. november 2021. Forslaget indeholder tekniske specifikationer og format for
rapportering, som følger af artikel 13, stk. 4 og artikel 13, stk. 1 i Engangsplastikdirektivet.
Afgørelsen forventes ikke at medføre væsentlige økonomiske konsekvenser. Regeringen agter på den
baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt en gennemførelsesafgørelse om fastlæggelse af formatet for rapportering
af data og oplysninger om indsamlet affald efter forbrug af tobaksvarer med filtre, og filtre der
markedsføres til anvendelse i kombination med tobaksvarer (herefter kaldet cigaretfiltre).
Forslaget har hjemmel i artikel 13, stk. 4 og artikel 13, stk. 1 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2019/904 om reduktion af visse plastikprodukters miljøpåvirkning (herefter
Engangsplastikdirektivet).
Forslaget behandles efter en undersøgelsesprocedure i den tekniske tilpasningskomité nedsat under
affaldsdirektivet. Afgiver Komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager
Kommissionen forslaget. Afgiver Komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager
Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for to måneder kan forelægge Komitéen et
ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke
nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen vedtage forslaget/inden for to måneder
forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for appeludvalget.
Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen
Miljøstyrelsen • Tolderlundsvej 5 • 5000
Odense C
Tlf. 72 54 40 00
• CVR 25798376 • EAN 5798000860810 • [email protected] • www.mst.dk
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 102: Notat om komitésag om Engangsplastikdirektivet
ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager
Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan
Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget er sat til skriftlig afstemning i den tekniske tilpasningskomité med frist den 30. november
2021.
Formål og indhold
Det er et krav i Engangsplastdirektivet, at medlemslandene rapporterer på indsamlet affald efter
forbrug af cigaretfiltre. Formålet er at skaffe data på omfanget af cigaretfiltres aftryk på miljøet.
Afgørelsen fastsætter formatet og beregningsmetode til indberetning, som medlemslandene skal
benytte, når data rapporteres til Kommissionen. Dataindsamlingen skal finansieres som en del af
tobaksproducenternes finansielle forpligtigelse, når det udvidede producentansvar for cigaretfiltre
træder i kraft senest den 5. januar 2023.
I bilag til Kommissionens afgørelse beskrives metoder og datakilder, som benyttes til at måle vægten af
cigaretfiltre, og skema til indrapportering af data. Indrapportering skal ske årligt til Kommissionen,
som skal offentliggøre de indrapporterede data.
Data skal baseres på cigaretfiltre, der indsamles via offentlige affaldsindsamlingssystemer og
oprydning af henkastet affald, i overensstemmelse med artikel 13, stk. 1, litra f), i direktiv (EU)
2019/904.
Afgørelsen fastsætter, at medlemsstaterne skal beregne affaldsmængden efter forbrug af cigaretfiltre i
løbet af et kalenderår. Affaldsmængden skal opgøres i vægt. Medlemslandene skal derudover beskrive
den anvendte målemetode, hvordan repræsentativitet er sikret, og hvordan der i vægtopgørelsen tages
højde for bl.a. fugtighed og papirrester. Såfremt medlemslande opgør affaldsmængden af cigaretfiltre
pr. stk. for derefter at omregne til vægt, skal medlemslandene angive den metode, der anvendes for at
omregne til vægt. Der skal desuden redegøres for, hvis beregningsmetoden til at bestemme mængden
af cigaretfiltre ændres.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Der er ikke i dansk lovgivning fastsat regler for, hvordan affaldsmængder fra tobaksvarer med filtre og
filtre, der markedsføres til anvendelse i kombination med tobaksvarer opgøres.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Regler, der pålægger Danmark rapporteringsforpligtelser, som udelukkende er forpligtelser over for
Kommissionen, skal normalt blot overholdes i praksis. Det vil sige, at reglerne ikke implementeres i
lovgivningen.
2
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 102: Notat om komitésag om Engangsplastikdirektivet
2485641_0003.png
Nærværende forslag vil således, når den er vedtaget, sammen med bestemmelserne i
Engangsplastikdirektivets artikel 13 udgøre det regelsæt, som Danmark skal overholde.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Dette vurderes, at der er tale om minimumsimplementering af direktivets krav vedrørende
fastlæggelsen af formatet for indrapportering. Det vurderes derfor, at fastlæggelsen af formatet for
indrapportering ikke i sig selv har erhvervsøkonomiske økonomiske konsekvenser.
Der vil være omkostninger forbundet med indsamlingen af de data, som skal rapporteres. Det
forventes, at data kan tilvejebringes gennem det udvidede producentansvar, som implementeres på
cigaretfiltre.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil ikke have indflydelse på beskyttelsesniveauet i Danmark, da afgørelsen
udelukkende omfatter formatet for indrapportering.
Høring
Sagen har været i høring i Miljøspecialudvalget. Der er ikke indkommet høringssvar.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Generelt forventes der at være opbakning til forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen bemærker, at Kommissionen har udarbejdet et forslag til en afgørelse, der følger
direktivets intentioner, og som danner ramme for præcise indberetninger for at leve op til direktivets
forpligtelser.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Forslaget om Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om reduktion af visse plastprodukters
miljøpåvirkning har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 26. oktober 2018, jf. samlenotat
oversendt til Folketingets Europaudvalg den 18. oktober 2018.
3