Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del Bilag 99
Offentligt
2502617_0001.png
3
Bestyrelsen og direktionen for
Danske Bank A/S
Holmens Kanal 2-12
1092 København K
Sendt digitalt til Danske Bank A/S via sikker post
3. december 2021
Ref. KASA, UBP
J.nr. 21 - 003066
FINANSTILSYNET
Århusgade 110
2100 København Ø
Påbud om forlængelse og udvidelse af den uvil-
dige undersøgelse af Danske Bank A/S’s gælds-
inddrivelse
Afgørelse
Finanstilsynet påbyder Danske Bank A/S (Danske Bank eller banken) at ud-
vide og forlænge den uvildige undersøgelse, som Finanstilsynet ved afgø-
relse af 26. november 2020 påbød banken at lade foretage og afholde udgif-
terne til, jf. § 347 b i lov om finansiel virksomhed.
Undersøgelsen skal forlænges og udvides, så den uvildige undersøger lø-
bende skal følge og vurdere:
-
de foranstaltninger, som banken har truffet og træffer i relation til de
fire definerede hovedårsager til fejlene i bankens gældsinddrivelse,
og bankens analyser og konkrete gennemførelse af foranstaltninger i
forhold til de yderligere 28 kendte problemstillinger og eventuelle
yderligere generelle problemstillinger i bankens gældsinddrivelse,
som måtte blive afdækket efter meddelelsen af dette påbud,
bankens foranstaltninger til at identificere og kommunikere overfor de
kunder, som er berørt af de fire hovedårsager og alle yderligere iden-
tificerede problemstillinger,
bankens løbende fremdrift i ovennævnte processer, herunder om
banken afsætter tilstrækkelige ressourcer til arbejdet, og
implementering af den fremtidige systemmæssige understøttelse af
bankens gældsinddrivelse, herunder om nye systemer og/eller opda-
teringer til de eksisterende systemer vil sikre, at banken har IT-syste-
mer, der understøtter bankens fremtidige gældsinddrivelse.
Tlf.
33 55 82 82
Fax
33 55 82 00
CVR-nr. 10 59 81 84
[email protected]
www.finanstilsynet.dk
ERHVERVSMINISTERIET
-
-
-
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 99: Orientering om Finanstilsynets afgørelse vedr. påbud om at forlænge og udvide den uvildige undersøgelse af Danske Banks gældsinddrivelsessag, fra erhvervsministeren
2
Når banken har renset alle data og indlagt disse i bankens IT-systemer, alle
kontroller er gennemført og bankens IT-systemer til gældsinddrivelse er i al-
mindelig drift, gennemgår den uvildige undersøger de endelige systemim-
plementeringer og/eller systemændringer.
Banken udarbejder sammen med de uvildige undersøgere en detaljeret og
realistisk tidsplan med konkrete milepæle for det videre arbejde med ban-
kens opfyldelse af Finanstilsynets påbud af 21. september 2020. Tidsplanen
skal forelægges og godkendes af Finanstilsynet, og der skal rapporteres
herpå i forbindelse med vurderingen af fremdriften.
Afgørelsen er truffet efter forelæggelse for Finanstilsynets bestyrelse, jf. §
345, stk. 12, nr. 5, i lov om finansiel virksomhed.
Baggrund
Finanstilsynet gav den 21. september 2020 Danske Bank fire påbud med
henblik på at sikre, at banken standsede fejlagtig inddrivelse af beløb, som
banken ikke var berettiget til, og fik rettet op på alvorlige fejl i bankens gæld-
inddrivelse, herunder særligt på fejl i bankens gældsinddrivelsessystemer,
som var blevet konstateret. Opfyldelse af påbuddene havde til hensigt at
sikre, at banken fremadrettet i alle tilfælde ville kunne foretage en korrekt
gældsinddrivelse. Endvidere påbød Finanstilsynet banken at sørge for, at be-
rørte kunder blev orienteret om fejlene, så snart banken havde afdækket kun-
dernes identitet.
I henhold til denne afgørelse skulle Danske Bank indenfor en måned under-
rette Finanstilsynet om efterlevelsen af de fire påbud. Danske Bank sendte
den 20. oktober 2020 den første redegørelse om bankens arbejde med at
efterleve de fire påbud.
Finanstilsynet vurderede på baggrund af Danske Banks redegørelse, at der
var behov for at få afdækket og vurderet de forskellige foranstaltninger, som
Danske Bank havde truffet og ville træffe for at rette op på fejlene i bankens
gældsinddrivelsessystem, herunder om gældsinddrivelse sker i overens-
stemmelse med de civilretlige regler og med anvendelse af korrekte og fyl-
destgørende data.
Finanstilsynet vurderede desuden, at Finanstilsynet ikke besad den fornødne
ekspertise til at kunne afgøre, om de analyser, overvejelser, vurderinger mv.,
som måtte ligge til grund for bankens foranstaltninger, var fyldestgørende.
Baggrunden herfor var, at dette arbejde kræver inddragelse af sagkyndige
personer, som gennem deres særlige ekspertise kan følge og vurdere ban-
kens analyser og vurderinger, herunder om der er taget tilstrækkelig højde
for de regelsæt, der gælder i forhold til renteopkrævning, forældelse og in-
kasso, som er regler, der falder udenfor Finanstilsynets kernefagområde.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 99: Orientering om Finanstilsynets afgørelse vedr. påbud om at forlænge og udvide den uvildige undersøgelse af Danske Banks gældsinddrivelsessag, fra erhvervsministeren
3
Endvidere vurderede Finanstilsynet, at tilsynet ikke havde de nødvendige
kompetencer til at vurdere om bankens korrektion af data og forbedrede kon-
troller i IT-systemerne på tilstrækkelig måde ville tage hånd om alle årsager
til fejlagtig opkrævning og de afledte konsekvenser.
Danske Bank blev derfor i Finanstilsynets afgørelse af 26. november 2020
påbudt at lade foretage og afholde udgifterne til en uvildig undersøgelse af
bankens efterlevelse af de fire påbud vedrørende de fire hovedårsager samt
de yderligere problemstillinger, som banken efterfølgende konstaterer samt
udbedring af manglerne i bankens IT-systemer for gældsinddrivelse, jf. § 347
b i lov om finansiel virksomhed.
Af påbuddet fremgik det, at den uvildige undersøgelse skulle undersøge og
vurdere om de foranstaltninger, som Danske Bank havde truffet og vil træffe
for at rette op på fejlene i bankens gældsinddrivelse, ville være tilstrækkelige
til at tage hånd om årsagerne til fejlene og de afledte konsekvenser.
Banken skulle endvidere løbende orientere de uvildige undersøgere om de
valg, banken foretog og om fremdriften i arbejdet med at efterleve påbud-
dene, så de uvildige undersøgere ville kunne orientere Finanstilsynet, hvis
bankens arbejde ikke kunne leve op til kravene i Finanstilsynets påbud. Dette
skulle også sikre, at banken kunne afslutte opfølgningen overfor de berørte
kunder i sommeren 2021.
Den uvildige undersøgelse omfattede ligeledes en stillingstagen til de yderli-
gere problemstillinger og de skridt, banken tog i forhold til at løse disse for-
hold.
Endelig skulle den uvildige undersøgelse indeholde en vurdering af, om Dan-
ske Bank opstillede tilfredsstillende foranstaltninger, der kunne sikre, at eksi-
sterende data bliver renset og underlagt forbedrede kontroller, så der ikke
fremadrettet vil blive overført forkerte data til bankens IT-systemer for gælds-
inddrivelse. Hermed skulle det sikres, at gældsinddrivelse fremover ville ske
på et korrekt og fyldestgørende grundlag og håndteres ved hjælp af passende
kontroller.
Undersøgelsen skulle også afdække, om et nyt IT-system ville kunne under-
støtte de øvrige IT-systemer og gældsinddrivelsesprocessen fra implemente-
ringsdatoen.
Det var ikke forventningen, at det nye systemmæssige set up ville være fær-
dig-implementeret inden afgivelsen af de sagkyndiges rapport, men at de
sagkyndige ville kunne udtale sig om, hvorvidt man måtte forvente, at ban-
kens systemmæssige understøttelse og kontroller fremadrettet kunne under-
støtte en korrekt gældsinddrivelse.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 99: Orientering om Finanstilsynets afgørelse vedr. påbud om at forlænge og udvide den uvildige undersøgelse af Danske Banks gældsinddrivelsessag, fra erhvervsministeren
4
Det var i forbindelse med meddelelsen af påbuddet i november 2020 bankens
egen forventning, at den ville have afsluttet oprydningen i forhold til kunderne
i sommeren 2021 og på dette tidspunkt være klart til at foretage en rensning
af data og implementering af den fremtidige systemmæssige understøttelse
af gældsinddrivelsen. Bankens seneste tidsplan for genopretning af samtlige
af de konstaterede problemer, herunder de nye supplerende problemstillin-
ger, viser at processen vil strække sig ind i 2023.
I februar 2021 indgik banken aftale med Advokatfirmaet Poul Schmidt (Kam-
meradvokaten) og KPMG (de uvildige undersøgere) om, at de i fælleskab
skulle gennemføre den uvildige undersøgelse. Af aftalen fremgik det, at de
uvildige undersøgere skulle afslutte deres arbejde ultimo juni 2021 med en
rapport til Finanstilsynet. Det blev desuden aftalt, at der skulle afholdes lø-
bende orienteringsmøder mellem Finanstilsynet og de uvildige undersøgere.
Det første statusmøde blev afholdt i slutningen af marts 2021, og på mødet
oplyste de uvildige undersøgere, at der efter påbegyndelsen af undersøgel-
sen var konstateret en række forhold, som indebar, at det ikke ville være mu-
ligt at afslutte undersøgelsen ultimo juni 2021, såfremt den endelige rapport
skulle indeholde en fyldestgørende vurdering af Danske Banks væsentlige
tiltag til at imødegå de identificerede problemstillinger i forbindelse med ban-
kens gældsinddrivelse.
På den baggrund meddelte Finanstilsynet ved brev af 13. april 2021 de sag-
kyndige og banken, at man var indforstået med, at de uvildige undersøgere
afleverede rapporten til Danske Bank og Finanstilsynet ved udgangen af ok-
tober 2021.
I slutningen af juni 2021 meddelte Danske Bank Finanstilsynet, at man pr. 1.
juli 2021 ville have orienteret og kompenseret ca. 96 pct. af de kunder, som
var omfattet af de oprindelig fire hovedårsager til fejlagtig gældsinddrivelse.
Der udestod således stadig en endelig kvalitetskontrol af ca. 5.600 kundefor-
hold.
Banken måtte samtidig konstatere, at opgaven til stadighed var vokset i kom-
pleksitet og omfang, idet banken foruden de 14 yderligere problemstillinger,
som var omtalt i bilag 2.5 til bankens redegørelse af 10. september 2020,
havde afdækket yderligere 13 nye problemstillinger. Kompleksiteten bestod
blandt andet i indbyrdes afhængigheder mellem de fire hovedårsager og de i
alt 27 yderligere problemstillinger. Banken tilkendegav samtidig, at den ikke
kunne udelukke, at der i det kommende arbejde ville blive afdækket yderli-
gere problemstillinger. Banken meddelte efterfølgende den 1. september
2021, at den havde afdækket en yderligere fejlkilde, så der nu var 28 yderli-
gere problemstillinger.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 99: Orientering om Finanstilsynets afgørelse vedr. påbud om at forlænge og udvide den uvildige undersøgelse af Danske Banks gældsinddrivelsessag, fra erhvervsministeren
5
De ovennævnte forhold indebar samtidig, at de uvildige undersøgere ikke
ville have mulighed for at afgive deres afsluttende rapport i forhold til alle dele
af den opgave, de var blevet engageret til med udgangen af oktober 2021.
Efter en dialog med Danske Bank og de uvildige undersøgere accepterede
Finanstilsynet, at alene den del af undersøgelsen, der vedrører de oprindelige
fire hovedårsager, ville blive afsluttet med udgangen af oktober 2021. Det
indebar, at der herefter ville udestå en vurdering af bankens foranstaltninger
i forhold til de i alt 28 yderligere problemstillinger.
Finanstilsynets accepterede ligeledes, at vurderingen af bankens foranstalt-
ninger for at rense eksisterende data, kontroller i forbindelse med indlæg-
gelse af data i bankens gældsinddrivelsessystemer og en vurdering af, om
bankens IT-systemer fremadrettet kan understøtte en korrekt gældsinddri-
velse først ville foreligge senere.
Der har efterfølgende været yderligere dialog med banken og de uvildige un-
dersøgere om tilrettelæggelse af afleveringen af de øvrige dele af opgaven
og dermed den endelige rapport.
Som led i denne dialog har Finanstilsynet konstateret, at afhjælpningen af de
fire hovedårsager, som i september 2021 blev anset for de væsentligste fejl-
kilder har vist sig at udgøre en meget mere begrænset del af problemkom-
plekset. Arbejdet med at analysere og korrigere de yderligere problemstillin-
ger har således i omfang og kompleksitet oversteget arbejdet og udredningen
og korrektionen af de fire hovedårsager.
Derfor udestår der stadig et omfattende analyse- og korrektionsarbejde, som
samtidig indebærer, at banken ikke kan påbegynde rensningen af de eksiste-
rende data og implementeringen af den nye systemmæssige understøttelse
af bankens gældsinddrivelse.
Banken har i den forbindelse oplyst, at den har tilført alle tilgængelige res-
sourcer til opgaven, men at den er udfordret af, at arbejdet i høj grad er af-
hængig af få nøglemedarbejdere, der har kendskab til både de tidligere og
de eksisterende systemer og deres opbygning. Det vil derfor ikke være muligt
at fremskynde arbejdet ved at tilføre yderligere ressourcer. Samtidig vil frem-
skaffelse af nødvendige informationer og data til den uvildige undersøgelse
være afhængig af de samme nøglemedarbejdere.
De uvildige undersøgere har bekræftet disse oplysninger og har tilkendegivet,
at banken arbejder seriøst og målrettet med opgaverne. Dog har banken op-
rindeligt valgt en tilgang, hvor den analyserede fejlkilderne enkeltvis og uden
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 99: Orientering om Finanstilsynets afgørelse vedr. påbud om at forlænge og udvide den uvildige undersøgelse af Danske Banks gældsinddrivelsessag, fra erhvervsministeren
2502617_0006.png
6
en holistisk tilgang, hvilket indebar, at banken ikke nødvendigvis blev op-
mærksom på indbyrdes afhængigheder og derfor måtte genåbne færdigana-
lyserede problemstillinger. Banken har efterfølgende ændret denne tilgang.
Bankens foreløbige estimater viser, at den først i løbet af 2022 vil have af-
sluttet analyserne og korrektionerne af de 28 yderligere problemstillinger, og
først herefter vil banken kunne påbegynde rensning af data og indlæsning af
disse i bankens gældsinddrivelsessystemer.
Retligt grundlag
Efter § 347 b, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed kan Finanstilsynet påbyde
en finansiel virksomhed at lade foretage og afholde udgifterne til en uvildig
undersøgelse af et eller flere forhold i virksomheden, hvis Finanstilsynet vur-
derer, at dette er af væsentlig betydning for tilsynet med virksomheden, og
der ikke er tale om en for Finanstilsynet sædvanligt forekommende undersø-
gelse.
Det fremgår af de specielle bemærkninger til § 347 b i lov om finansiel virk-
somhed
1
, at Finanstilsynets påbud skal bero på en konkret vurdering. Der
skal således være tale om en situation, hvor Finanstilsynet finder det hen-
sigtsmæssigt, at der foretages en uvildig undersøgelse af et eller flere forhold
af væsentlig betydning for tilsynet med den pågældende virksomhed.
Der må ikke være tale om en sædvanligt forekommende undersøgelse for
Finanstilsynet. Bestemmelsen finder af den grund ikke anvendelse på under-
søgelser, som ligger indenfor Finanstilsynets almindelige virke og kompeten-
ceområde.
Det fremgår af § 347 b, stk. 5, at de sagkyndige personer straks skal give
Finanstilsynet oplysninger om forhold, de bliver opmærksomme på i forbin-
delse med den uvildige undersøgelse, såfremt der er en ikke uvæsentlig ri-
siko for, at disse forhold kan udvikle sig således, at virksomheden vil miste
sin tilladelse.
Som pengeinstitut udgør Danske Bank en finansiel virksomhed, jf. § 5, stk. 1,
nr. 1, litra a, i lov om finansiel virksomhed. Banken er derfor omfattet af § 347
b i lov om finansiel virksomhed.
Høring
Finanstilsynet sendte udkast til afgørelse i høring hos Danske Bank A/S den
8. november 2021. Danske Bank har haft få bemærkninger til formuleringen
1
De specielle bemærkninger til det fremsatte lovforslag for lov nr. 579 af 1. juni 2010. Se Folketings-
tidende 2009-10, tillæg A, L 175 som fremsat, side 73.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 99: Orientering om Finanstilsynets afgørelse vedr. påbud om at forlænge og udvide den uvildige undersøgelse af Danske Banks gældsinddrivelsessag, fra erhvervsministeren
7
af påbuddet, herunder et ønske om at det tydeliggøres, at de sagkyndige ikke
løbende skal følge rensning af data og implementeringen af de systemmæs-
sige ændringer, men skal vurdere de påtænkte foranstaltninger og først efter
implementeringen af disse, foretage en vurderingen af den systemmæssige
understøttelse af bankens gældsinddrivelse, når den er taget i drift.
Finanstilsynets vurdering
Det er afgørende for tilliden til Danske Bank, at der sikres en fremdrift og
stabilitet i bankens håndtering af gældsinddrivelsessagerne og genopretning
af troværdigheden om og tilliden til bankens gældsinddrivelsessystem.
Finanstilsynet har i sin afgørelse af 26. november 2020 fastslået, at der er
behov for, at det i forbindelse med bankens håndtering af gældsinddrivelses-
sagerne undersøges, om de foranstaltninger, som Danske Bank har truffet
og vil træffe for at rette op i bankens gældsinddrivelsessystem, er tilstrække-
lige til, at de reelt kan rette op på fejlene i bankens gældsinddrivelse. Dette
både i forhold til at sikre, at gældsinddrivelsen fremadrettet sker i overens-
stemmelse med de civilretlige regler og med anvendelse af korrekte og fyl-
destgørende data samt få foretaget en undersøgelse og vurdering af bankens
IT-systemer for gældsinddrivelse.
Banken har efterfølgende ad flere omgange meddelt Finanstilsynet, at den
ikke vil kunne afslutte arbejdet med at rette op på fejlene i gældsinddrivelses-
systemerne indenfor den oprindeligt udmeldte tidshorisont. Det skyldes den
stadigt voksende kompleksitet i opgaven blandt andet grundet de nu i alt 28
yderligere problemstillinger, som har indbyrdes afhængigheder, og som lø-
bende vanskeliggør processen med at genberegne de enkelte kunders gæld
til banken. Disse forhold har samtidig forhalet processen med identifikation
og endelig afsluttende beregning af kompensation til kunderne. Det har med-
ført, at den uvildige undersøgelse ikke kunne afsluttes i overensstemmelse
med påbuddet af 26. november 2020.
Det betyder, at såfremt den uvildige undersøgelse skal afsluttes på nuvæ-
rende tidspunkt, vil banken endnu ikke have færdiganalyseret samtlige yder-
ligere problemstillinger. Det medfører samtidig, at de uvildige undersøgere
ikke vil kunne udtale sig om, hvorvidt bankens tiltag for at identificere og even-
tuelt kompensere berørte kunder er tilstrækkelige. De uvildige undersøgere
vil heller ikke på nuværende tidspunkt have mulighed for at vurdere bankens
arbejde med at rense eksisterende data, opstille kontroller samt implemen-
tere en effektiv og korrekt systemmæssig understøttelse af bankens gældind-
drivelse, idet dette arbejde først forventes igangsat i løbet af 2022.
Finanstilsynet finder på den baggrund, at den uvildige undersøgelse bør for-
længes og mandatet udvides.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 99: Orientering om Finanstilsynets afgørelse vedr. påbud om at forlænge og udvide den uvildige undersøgelse af Danske Banks gældsinddrivelsessag, fra erhvervsministeren
8
I Finanstilsynets afgørelse af 26. november 2020 er det forudsat, at den uvil-
dige undersøgelse ville indeholde en stillingstagen til de yderligere identifice-
rede problemstillinger og de skridt, som banken anså nødvendige i forhold til
at løse disse forhold. Derfor skal de uvildige undersøgere ligeledes vurdere
bankens analyser og egentlige gennemførelse af foranstaltninger i forhold til
de yderligere 28 kendte problemstillinger og eventuelle nye problemstillinger,
som måtte blive afdækket efter meddelelsen af dette påbud. Finanstilsynet
vurderer således i den forbindelse, at det ikke, som forudsat i det oprindelige
påbud, vil være tilstrækkeligt, at den uvildige undersøgelse indeholder en vur-
dering af bankens analyser af de yderligere problemstillinger og bankens på-
tænkte foranstaltninger, men at de uvildige undersøgere også skal følge
selve implementeringen af disse foranstaltninger.
I Finanstilsynets afgørelse af 26. november 2020 er det endvidere forudsat,
at den uvildige undersøgelse kunne afsluttes, når den kan afdække, om ban-
ken har opstillet tilfredsstillende foranstaltninger, der sikrer, at eksisterende
data bliver renset og underlagt forbedrede kontroller, og at der ikke fremad-
rettet bliver overført forkerte data til bankens IT-systemer for gældinddrivelse.
Den uvildige undersøgelse ville dermed blive afsluttet inden de systemmæs-
sige ændringer er færdiggjort, og den nye systemmæssige understøttelse af
gældinddrivelsen er blevet sat i drift.
Finanstilsynet vurderer imidlertid på baggrund af erfaringerne med bankens
hidtidige arbejde og den til stadighed voksende kompleksitet i problemstillin-
gerne, at det ikke vil give tilstrækkelig betryggelse, at den uvildige undersø-
gelse afsluttes, inden banken har færdiggjort rensningen af data og har sat
den nye systemmæssige understøttelse af gældsinddrivelsen i drift. I forhold
til denne del af undersøgelsen vil de uvildige undersøgere kunne opdele un-
dersøgelsen i to dele, hvor de overordnet vurderer bankens påtænkte sy-
stemændringer og implementeringsforanstaltninger, for herefter at vende til-
bage for at gennemgå disse, når de er gennemført og den fremtidige system-
understøttelse af bankens gældsinddrivelse er sat i drift.
Finanstilsynet finder på den bagrund, at undersøgelsen først kan afsluttes
endeligt, når banken har gennemført samtlige foranstaltninger i forhold til de
yderligere problemstillinger samt har afsluttet rensning og genindlæsning af
data, gennemført kontroller og har sat den fremtidige systemmæssige gælds-
inddrivelse i drift.
Henset til det hidtidige forløb finder Finanstilsynet endvidere, at den uvildige
undersøgelse bør udvides til løbende at vurdere bankens fremdrift og tildeling
af ressourcer til projektet.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 99: Orientering om Finanstilsynets afgørelse vedr. påbud om at forlænge og udvide den uvildige undersøgelse af Danske Banks gældsinddrivelsessag, fra erhvervsministeren
9
Finanstilsynet har i den forbindelse noteret sig de uvildige undersøgeres op-
lysninger om, at banken oprindeligt ikke havde en tilstrækkelig holistisk til-
gang til problemkomplekset, hvilket betød, at banken måtte genåbne pro-
blemstillinger, når nye problemstillinger blev opdaget. Der er derfor behov for
løbende at vurdere, om banken benytter den rette tilgang og stiller de nød-
vendige ressourcer til rådighed, så fremdriften i projektet fastholdes.
Det er på baggrund heraf Finanstilsynets samlede vurdering, at der er til-
strækkeligt grundlag for at påbyde Danske Bank at forlænge og udvide den
uvildige undersøgelse og afholde udgifterne forbundet hermed.
Undersøgelsens udvidede fokus og omfang
Finanstilsynet skal i sin helhed henvise til beskrivelsen af den uvildige under-
søgelses fokus og omfang fastlagt i Finanstilsynets afgørelse af 26. novem-
ber 2020, og derudover påbyde banken at forlænge og udvide den uvildige
undersøgelsen, så de uvildige undersøgere løbende skal følge og vurdere:
-
de foranstaltninger, som banken har truffet og træffer i relation til de
fire definerede hovedårsager til fejlene i bankens gældsinddrivelse,
og bankens analyser og konkrete gennemførelse af foranstaltninger i
forhold til de yderligere 28 kendte problemstillinger og eventuelle
yderligere generelle problemstillinger i bankens gældsinddrivelse,
som måtte blive afdækket efter meddelelsen af dette påbud,
bankens foranstaltninger til at identificere og kommunikere overfor de
kunder, som er berørt af de fire hovedårsager og alle yderligere iden-
tificerede problemstillinger,
bankens løbende fremdrift i ovennævnte processer, herunder om
banken afsætter tilstrækkelige ressourcer til arbejdet, og
implementering af den fremtidige systemmæssige understøttelse af
bankens gældsinddrivelse, herunder om nye systemer og/eller opda-
teringer til de eksisterende systemer vil sikre, at banken har IT-syste-
mer, der understøtter bankens fremtidige gældsinddrivelse.
-
-
-
Når banken har renset alle data og indlagt disse i bankens IT-systemer, alle
kontroller er gennemført og bankens IT-systemer til gældsinddrivelse er i al-
mindelig drift, gennemgår de uvildige undersøgere de endelige systemim-
plementeringer og/eller systemændringer.
Banken udarbejder sammen med de uvildige undersøgere en detaljeret og
realistisk tidsplan med konkrete milepæle for det videre arbejde med bankens
opfyldelse af Finanstilsynets påbud af 21. september 2020. Tidsplanen skal
forelægges og godkendes af Finanstilsynet, og der skal rapporteres herpå i
forbindelse med vurderingen af fremdriften.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 99: Orientering om Finanstilsynets afgørelse vedr. påbud om at forlænge og udvide den uvildige undersøgelse af Danske Banks gældsinddrivelsessag, fra erhvervsministeren
10
Som angivet i Finanstilsynets afgørelse af 26. november 2020 skal de uvil-
dige undersøgere løbende afrapportere til Finanstilsynet om de forhold, der
er omfattet af undersøgelsen, imens undersøgelsen pågår. Resultatet af un-
dersøgelsen skal afgives i en skriftlig rapport.
Offentliggørelse
Den uvildige undersøgelse af Danske Bank er en del af opfølgningen på de
påbud, som Finanstilsynet gav banken den 21. september 2020 for overtræ-
delse af reglerne om god skik. Undersøgelsen er som følge heraf ikke omfat-
tet af Finanstilsynets tavshedspligt, jf. § 354, stk. 3, i lov om finansiel virksom-
hed.
Det fremgår af § 354 b i lov om finansiel virksomhed, at Finanstilsynet skal
orientere offentligheden om sager, som er behandlet af Finanstilsynet, og
som er af almen interesse. Finanstilsynet finder, at denne sag er af almen
interesse, og påbuddet vil derfor blive offentliggjort på Finanstilsynets hjem-
meside.
Klagevejledning
Finanstilsynets afgørelse kan, senest 4 uger efter at afgørelsen er modtaget,
jf. § 372, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed, indbringes for Erhvervsanke-
nævnet pr. e-mail til adressen [email protected] eller pr. post til Er-
hvervsankenævnet, Toldbolden 2, 8800 Viborg, tlf. 72 40 56 00. Det følger af
§ 7 i bekendtgørelse om Erhvervsministeriets Erhvervsankenævn, at det er
forbundet med et gebyr på 4.000 kr. at klage til Erhvervsankenævnet. Ved
klager over forhold, der ikke vedrører klagerens aktuelle eller fremtidige er-
hvervsforhold, er gebyret dog 2.000 kr. Efter § 15, stk. 4, i nævnte bekendt-
gørelse, kan nævnet eller formanden på dets vegne træffe bestemmelse om
hel eller delvis tilbagebetaling af det indbetalte gebyr, hvis der gives klageren
helt eller delvist medhold. Gebyret tilbagebetales, hvis klagen afvises.
Med venlig hilsen
Jesper Berg
Direktør