Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del Bilag 94
Offentligt
2501514_0001.png
Statusopdatering
9. DECEMBER 2021
OVERSIGT OVER FREMSKRIDT I HÅNDTERINGEN AF FEJL I ÆLDRE KUNDESAGER
I denne opdatering kan du læse om den seneste og væsentligste udvikling i vores indsats for at rette op på
fejl i de ældre kundesager, der bliver varetaget af en central enhed i Danske Bank.
For yderligere oplysninger om, hvor langt vi er med at rette op på fejlene i samtlige af de ældre kundesager,
som varetages af enheden, kan du besøge
www.danskebank.com/kundesager.
Fejlbehæftede data i inkassosystemerne
Vi har som tidligere kommunikeret igangsat undersøgelser af vores gældsinddrivelse i vores øvrige
markeder. Vi har afsluttet den indledende undersøgelse i Finland og en begrænset og foreløbig
stikprøve indikerer, at en problemstilling, der har lighed med en af de oprindelige hovedårsager til fejl i
vores inkassosystemer i Danmark, potentielt også er til stede i Finland. Vores stikprøveundersøgelse
viser eksempelvis, at et gebyr på 5 euro i flere tilfælde ved en fejl er blevet slået sammen med gældens
hovedstol i vores inkassosystem. Der er indført en kontrolmekanisme for at sikre, at fejlen ikke
gentages. Vi vil gennemføre en udvidet analyse af inkassosystemet i Finland, så vi kan få afklaret de
foreløbige resultater samt mulige afledte problemstillinger, og derigennem få afdækket behovet for
potentielle tiltag i forhold til berørte inkassokunder. Hvis det viser sig, at berørte kunder har lidt et tab
som følge af vores fejl, vil de naturligvis blive kompenseret. Vi forventer at have foreløbige resultater fra
de indledende undersøgelser af de øvrige markeder klar i løbet af januar 2022.
Vi fortsætter oprydningen i vores systemer, og i forbindelse med den gennemgang har vi både
konkluderet, at fire ud af de 28 tidligere identificerede yderligere problemstillinger kan udelukkes, idet
de ikke har nogen konsekvenser for vores kunder, og vi har samtidig identificeret yderligere otte mulige
problemstillinger, heriblandt en mulig fejl i en af vores pantebrevslånetyper samt en risiko for et
utilstrækkeligt setup ved afviklingsaftaler på inkassolån. Disse yderligere problemstillinger er
hovedsageligt relateret til manuelle procesfejl og er blevet identificeret for visse specifikke
kundegrupper. Derfor indikerer en foreløbig vurdering, at et begrænset antal kunder muligvis skal
kompenseres. Vi er fortsat i gang med at analysere disse mulige problemstillinger, og skulle der være
tilfælde, hvor det har påvirket vores kunder, vil de blive informeret hurtigst muligt.
Siden den seneste opdatering i november har vi informeret Finanstilsynet om vores håndtering af
akkordaftaler med inkassokunder. Akkordaftaler indgås frivilligt mellem kreditor og debitor i sjældne
tilfælde, hvor debitor ikke har økonomisk råderum til at betale den totale gæld. Da vi endnu ikke har
afsluttet vores analyser af fejlene i vores inkassosystem og dermed ikke med sikkerhed kan opgøre
inkassokunders gæld korrekt, har vi været tilbageholdende med at indgå akkordaftaler for at sikre, at
ingen overbetaling fandt sted. Da akkordaftaler kan være i kundens interesse har vi imidlertid besluttet
at indføre en mere formaliseret proces vedrørende vurdering på individuelt grundlag.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 94: Orientering vedr. arbejdet med gældsinddrivelsessag i Danske Bank, fra erhvervsministeren
2501514_0002.png
DECEMBER 2021
OVERSIGT OVER FREMSKRIDT I HÅNDTERINGEN AF FEJL I ÆLDRE KUNDESAGER
Som tidligere kommunikeret har vi valgt at trække indberetninger tilbage fra RKI for de inkassokunder,
hvor der er usikkerhed om deres restgæld som følge af problemstillingerne i vores inkassosystemer.
Fordringer fra Asset Finance Danmark (Nordania Leasing) registreres i Debitor Registret, og vi er
blevet opmærksomme på, at omkring 200 fordringer i det register kan være påvirket af samme
problemstilling. Indberetningerne er derfor trukket tilbage, og de berørte kunder vil blive orienteret
hurtigst muligt.
I november 2020 besluttede Finanstilsynet, at der skulle foretages en uvildig undersøgelse af
inkassosagen, som KPMG og Poul Schmith efterfølgende blev udpeget til at foretage, og senest har
Finanstilsynet besluttet, at undersøgelsen skal forlænges og udvides. Det er helt naturligt, at den
uvildige undersøgelse bliver forlænget og udvidet, fordi arbejdet med at rette op på fejlene i vores
gældsinddrivelse kan strække sig udover 2022. Samtidig er det vigtigt, at vi har et robust set-up for
vores gældsinddrivelse fremover, og vi ser frem til at få deres vurdering af vores endelige set-up.
Vil du vide mere? Få et overblik over sagen
her.
Renter på rykkergebyrer
I sagen, hvor vi uretmæssigt har opkrævet renter på rykkergebyrer, har 261.000 ud af de samlet set
ca. 550.000 berørte kunder i Danmark modtaget kompensation. Af disse har ca. 241.000 kunder fået
udbetalt under 10 kr. i kompensation, mens de resterende ca. 20.000 kunder i gennemsnit har
modtaget 20 kr. Det højeste beløb, vi indtil nu har udbetalt i Danmark, er på 512 kr.
I Norge har vi påbegyndt udbetalingen af kompensation for den samme problemstilling, og vi forventer
fortsat at have kompenseret de berørte kunder i 2022.
Som tidligere kommunikeret gør problemerne med uretmæssig opkrævning af renter på rykkergebyrer
sig også gældende i Asset Finance Norge. I november 2021 kommunikerede vi, at der var tale om
omkring 700 berørte kunder i Norge. Yderligere undersøgelser har vist, at der er tale om 1.800
berørte kunder. Den samlede kompensation estimeres på nuværende tidspunkt til at være i alt 1,8 mio.
norske kr.
Vil du vide mere? Få et overblik over sagen
her.
Danske Bank har udarbejdet dette materiale til orientering. Vi informerer alle berørte kunder direkte omkring ovenstående sager.
Redaktionen af dette dokument afsluttet den 9. december 2021.
Danske Bank A/S · CVR-nr. 61 12 62 28 - København
Frivillige underskudshandler via home
Som tidligere kommunikeret identificerede vi i foråret 2019 en problematik i bankens praksis med
såkaldte frivillige underskudshandler, hvor Danske Bank forhandlede salærer med alle
ejendomsmæglere på vegne af vores kunder – med undtagelse af ejendomsmægleren
home.
Denne praksis blev stoppet i sommeren 2019. Siden da har vi undersøgt, hvilke konsekvenser det kan
have haft for de berørte kunder. Vores undersøgelser har nu vist, at der i 915 handler ikke er blevet
forhandlet salær, hvilke potentielt kan have betydet, at kunden har betalt for højt salær
.
Den gennemsnitlige kompensation pr. handel er omkring 20.000 kr. eksklusive tidskompensation. Vi er
ved at afklare, hvorvidt de enkelte kunder skal have nedskrevet eksisterende gæld, have udbetalt et
beløb eller en kombination heraf, og vi forventer at have færdiggjort kompensationerne inden udgangen
af februar 2022.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 94: Orientering vedr. arbejdet med gældsinddrivelsessag i Danske Bank, fra erhvervsministeren
2501514_0003.png
DECEMBER 2021
OVERSIGT OVER FREMSKRIDT I HÅNDTERINGEN AF FEJL I ÆLDRE KUNDESAGER
Vil du vide mere? Få et overblik over sagen
her.
Sager relateret til vores skatteservices
Vi har tidligere konstateret forsinkelser i vores skatteservice vedrørende hhv. tilbagebetaling af
udbytteskat på udenlandske værdipapirer og vores refusion af skat på amerikanske værdipapirer,
hvilket berører hhv. 2.900 og 2.400 kunder. Vi er i øjeblikket i gang med at udfærdige og udsende
information til kunderne om kompensation og foretage udbetalinger i henhold til lokal lovgivning.
Bortset fra særlige tilfælde forventer vi at være færdige med udbetalingerne inden årets udgang.
I september 2021 kommunikerede vi om yderligere problemstillinger i vores skatteservices, som var
identificeret på basis af en grundig gennemgang af vores tjenester på området. Vi implementerede
derfor midlertidige løsninger for at sikre, at ingen af de væsentlige problemstillinger ville berøre
kunderne fremover. Yderligere analyser i november viste, at der kunne være sager blandt 130
erhvervskunder, som stadig potentielt var berørt af forkerte registreringer af skat på udbytter. Vi er i
gang med at informere de berørte kunder om sagen, og vi vil implementere yderligere procedurer og
kontroller for at sikre, at skattereglerne anvendes korrekt.
Vil du vide mere? Få et overblik over sagen
her.
Uendelige løbetider for lån
Som vi kommunikerede i oktober 2020, var løbetiden på en række kunders lån blevet uendelig, fordi
rentetilskrivningen oversteg den løbende tilbagebetaling efter rentestigninger. Vi har afsluttet vores
analyse og konstateret, at problemstillingen vedrører 39 kunder. Vi har kontaktet alle berørte kunder,
ændret deres vilkår individuelt og lavet nye aftaler om tilbagebetaling. Finanstilsynet er orienteret om
vores arbejde, og vi betragter sagen som afsluttet.
Vil du vide mere? Få et overblik over sagen
her.
Vil du vide mere? Få et overblik over sagen
her.
Uoverensstemmelser mellem investeringsprofil og -aftale
Danske Bank har udarbejdet dette materiale til orientering. Vi informerer alle berørte kunder direkte omkring ovenstående sager.
Redaktionen af dette dokument afsluttet den 9. december 2021.
Danske Bank A/S · CVR-nr. 61 12 62 28 - København
Gebyrer for erhvervskunder
Vi kommunikerede i februar 2021, at omkring 2.300 erhvervskunder potentielt i en periode kan have
betalt et kreditfornyelsesgebyr, vi ikke havde grundlag for at opkræve. Yderligere analyser har vist, at
der rent faktisk er tale om ca. 2.200 kunder. Siden vores seneste opdatering på denne problemstilling
har vi kompenseret yderligere 607 kunder, så det samlede antal kompenserede kunder nu er på
1.683.
Omkring 300 kunder er informeret om, at de ikke er omfattet af fejlen, mens de resterende 224
særlige sager bliver håndteret separat.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 94: Orientering vedr. arbejdet med gældsinddrivelsessag i Danske Bank, fra erhvervsministeren
2501514_0004.png
DECEMBER 2021
OVERSIGT OVER FREMSKRIDT I HÅNDTERINGEN AF FEJL I ÆLDRE KUNDESAGER
Som kommunikeret første gang i oktober 2020 vedrører denne problemstilling fejlregistrering af
omkring 600 kunders investeringsaftaler, hvilket har ført til uoverensstemmelser mellem deres
investeringsprofil og -aftale. Vores analyse viser, at ca. 320 kunder er berettiget til kompensation
(med et gennemsnitligt beløb på 8.100 kr.). Antallet af berørte kunder er lidt færre end tidligere
angivet, da vores beregninger har vist, at ca. 100 kunder ikke skal have udbetalt kompensation,
fordi fejlen ikke har medført tab for dem.
Vi har kontaktet alle berørte kunder i sagen og afholdt omkring 470 møder med kunder for at sikre
overensstemmelse mellem deres investeringsprofil og -aftaler. Vi afventer fortsat at høre fra de
resterende kunder, som vi ad flere omgange har forsøgt at kontakte. Nogle kunder har på et oplyst
grundlag valgt ikke at holde møde med os om deres investeringsaftale, og de sager har vi derfor
afsluttet.
Vil du vide mere? Få et overblik over sagen
her.
Danske Bank har udarbejdet dette materiale til orientering. Vi informerer alle berørte kunder direkte omkring ovenstående sager.
Redaktionen af dette dokument afsluttet den 9. december 2021.
Danske Bank A/S · CVR-nr. 61 12 62 28 - København