Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del Bilag 75
Offentligt
2487691_0001.png
TURISMEPOLITISK REDEGØRELSE
2021
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Turismepolitisk redegørelse 2021, fra erhvervsministeren
INDHOLDSFORTEGNELSE
1.
Sammenfatning ....................................................................................................... 3
2. Status i dansk turisme i lyset af COVID-19 ........................................................... 4
2.1 Udvikling i dansk turisme ........................................................................................ 4
2.2 Initiativer målrettet turismeerhvervet i lyset af COVID-19 ....................................... 7
3. Turismens økonomiske betydning og konkurrenceevne .................................... 9
3.1 Turismens økonomiske betydning i Danmark ......................................................... 9
4. Trends, muligheder og udfordringer for dansk turisme .................................... 12
4.1 Bæredygtig turismeudvikling i Danmark ................................................................ 12
4.2 Kapacitet, planlægning og investeringer ............................................................... 13
4.3 Digitalisering og innovation ................................................................................... 14
4.4 Balance med samfundet ....................................................................................... 14
4.5 Konkurrenceevne .................................................................................................. 14
4.6 Arbejdskraft ........................................................................................................... 15
4.7 Konsolidering af den offentlige turismefremmeindsats .......................................... 15
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Turismepolitisk redegørelse 2021, fra erhvervsministeren
2487691_0003.png
1. SAMMENFATNING
Turismen er et internationalt væksterhverv med stor betydning for vækst og beskæftigelse
i mange dele af Danmark. Før COVID-19 var dansk turisme i kraftig vækst, og i 2019 satte
antallet af turistovernatninger rekord for 6. år i træk med 56,1 mio. overnatninger. Samme
år skabte turisternes forbrug en omsætning på ca. 139,1 mia. kr. og finansierede 171.400
fuldtidsarbejdspladser.
Udbruddet af COVID-19 i starten af 2020 betød dog en brat afslutning på fremgangen i
dansk turisme, og det er fortsat usikkert, hvordan pandemien vil påvirke turismeerhvervet
de kommende år. Selvom flere danske turister rejste rundt i landet, opvejede det langt fra
tabet af udenlandske turistovernatninger og -omsætning. Samlet set faldt antallet af
turistovernatningerne i Danmark med 20,5 pct. fra 2019 til 2020, og et estimat for
omsætningen peger på et tab på 40,6 mia. kr. i 2020, svarende til et fald på 29 pct. i forhold
til 2019.
1
Særligt storby- og erhvervsturismen oplevede store fald i antallet af overnatninger og
omsætning i 2020 og 2021, hvorimod kyst- og naturturismen er kommet bedre gennem
krisen, blandt andet takket være en god højsæson med flere danske besøgende.
Selvom dansk turisme igen er inde i en positiv udvikling, er den internationale konkurrence
om turisterne hård. Det peger på et fortsat behov for at udvikle turismeproduktet, herunder
at skabe stærke og attraktive destinationer og sikre en stærk international markedsføring.
Som led i håndteringen af COVID-19 har regeringen sammen med Folketingets partier og
arbejdsmarkedets parter etableret en række hjælpepakker, hvorunder der er udbetalt over
16 mia. kr. til turismeerhvervet. Endvidere har der været iværksat en lang række
stimulitiltag målrettet blandt andet turismeerhvervet.
Efter genåbningen er der kommet godt gang i turismen i store dele af Danmark. Især
hovedstadsområdet er dog fortsat ramt af langt færre internationale turister. Derfor er der
igangsat arbejde med en plan for genopretning og udvikling af hovedstadens turisme i
2022-2023. Planen udarbejdes i samarbejde med hovedstadens turismeaktører.
Herudover har regeringen igangsat arbejdet med en ny national strategi for bæredygtig
vækst i dansk turisme, som er godt i gang i regi af det Det Nationale Turismeforum.
1
Turismens økonomiske betydning opgøres i et turismesatellitregnskab, der følger turisternes forbrug i Danmark og kobler
forbruget til nationalregnskabet. Metoden følger internationale retningslinjer for turismesatellitregnskaber. Således opgøres
omsætningen med udgangspunkt i efterspørgselssiden, dvs. køberne af produktet. Kilde: VisitDenmark.
3
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Turismepolitisk redegørelse 2021, fra erhvervsministeren
2487691_0004.png
2. STATUS I DANSK TURISME I LYSET
AF COVID-19
I det følgende kapitel beskrives udviklingen i dansk turisme i perioden fra 2019 til og med
de senest tilgængelige data. Det bemærkes, at seneste fulde dataår er 2020, og at der
fortsat ikke foreligger endelige data for 2021. Derudover sammenholdes den danske
markedsandel af 2020’s internationale
turismeovernatninger med konkurrenterne i
Nordeuropa.
2.1
UDVIKLING I DANSK TURISME
Turisme har stor betydning for vækst og beskæftigelse i mange dele af Danmark. Før
COVID-19 var dansk turisme i kraftig vækst, og i 2019 satte antallet af turistovernatninger
rekord for 6. år i træk med 56,1 mio. overnatninger. Samme år skabte turisternes forbrug
en omsætning på ca. 139,1 mia. kr. i 2019 og 171.400 fuldtidsarbejdspladser.
COVID-19-pandemien har i 2020 og 2021 imidlertid haft meget betydelige konsekvenser
for turismen både i Danmark og globalt. I Danmark faldt antallet af overnatninger således
med 11,5 mio. til 44,6 mio., svarende til et tab på 20,5 pct. i forhold til 2019. Først i 2023
forventes Danmark at nå niveauet for antallet af overnatninger i rekordåret 2019.
2
Udviklingen i overnatninger fordelt på forretningsområder
Figur 1 viser udviklingen i registrerede overnatninger på månedsbasis fra 2019-2021
fordelt på forretningsområder. Fra 2019 til 2020 faldt antallet af overnatninger inden for
alle tre forretningsområder. Tabet var mindst for kyst- og naturturisme, hvor antallet af
overnatninger faldt med 7 pct., mens både storbyturisme og erhvervs- og mødeturisme
tabte 54 pct. af overnatningerne i forhold til året før. Det skyldes blandt andet, at flere
danske turister valgte kyst- og naturferier, mens der var færre storbyturister og
erhvervsbesøgende grundet rejserestriktioner mv.
Målt på overnatninger er kyst- og naturturismen således fortsat det største
forretningsområde i dansk turisme. I 2020 blev i alt 83 pct., svarende til 37 mio. af alle
registrerede overnatninger, foretaget af turister på kyst- og naturferier. Dernæst fulgte
storbyturister med 4,1 mio. overnatninger og erhvervs- og mødeturister med 3,5 mio.,
svarende til henholdsvis 9 pct. og 8 pct. af alle registrerede overnatninger.
I en turismekontekst ser 2021 bedre ud end 2020, og særligt udviklingen i de seneste
måneder tegner et billede af en gradvis genopretning af turismen. I juli 2021 var der stort
set lige så mange overnatninger som i rekordåret 2019 (98 pct.), mens antallet af
overnatninger i både august og september måned var højere end i 2019 (111 pct. i august
og 121 pct. i september). Særligt de danske overnatninger driver udviklingen, men også
udenlandske overnatninger er steget kraftigt fra juli til august 2021. Antallet af
overnatninger indikerer således, at turisterne er på vej tilbage, idet det dog er vigtigt at
være opmærksom på, at tilstanden i dansk turisme også skal ses i sammenhæng med
ændringer i prisniveau mv., og at der er forskel på, hvor hurtigt genopretningen sker i hver
af de tre forretningsområder.
2
Kilde: Tourism Economics, foreløbig prognose.
4
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Turismepolitisk redegørelse 2021, fra erhvervsministeren
2487691_0005.png
Figur 1 Overnatninger fordelt på forretningsområder, 2019-2021
Kilde:
VisitDenmark.
Udviklingen i henholdsvis danske og udenlandske overnatninger
Gennem en årrække har væksten i dansk turisme især været drevet af vækst i de
udenlandske overnatninger. I 2014 var der en lille overvægt af danske overnatninger, men
5
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Turismepolitisk redegørelse 2021, fra erhvervsministeren
2487691_0006.png
i 2015 overgik antallet af udenlandske overnatninger antallet af danske og har haft højere
vækstrater frem til 2019, jf. figur 2.
Denne udvikling blev brudt i 2020, hvor antallet af udenlandske overnatninger faldt fra 28,9
mio. i 2019 til 16,1 mio. i 2020. Omvendt gik det med de danske overnatninger, der slog
rekord i 2020 med 28,5 mio. sammenlignet med 27,2 mio. i 2019, fordi ekstraordinært
mange danskere holdt ferie i Danmark. Det er forventningen, at udviklingen gradvist vil
normaliseres i takt med epidemiudviklingen og den gradvise udfasning af rejserestriktioner
mv. globalt, og blandt andet hotel- og feriehusbookinger for resten af 2021 peger på en
gradvis normalisering. Antallet af udenlandske overnatninger forventes dog først at
overstige 2019-niveauet i 2024.
3
Figur 2 Danske og udenlandske overnatninger, 2015-2020
44,7
42,1
43,1
44,6
44,4
44,5
46,7
49,0
51,3
52,3
53,8
56,1
44,6
26,7
27,6
28,9
16,1
Udlandet
21,2
20,0
20,9
21,9
21,8
21,8
23,2
24,7
26,0
Danmark
23,5
22,2
22,2
22,7
22,5
22,7
23,5
24,3
25,2
25,6
26,3
27,2
28,5
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Kilde: VisitDenmark.
Udenlandske overnatninger i forhold til det nordeuropæiske konkurrencefelt
Tilbagegangen i turismen under COVID-19 er et globalt fænomen, men i international og
europæisk sammenhæng er Danmark blandt de lande, der har klaret sig bedst igennem
pandemien målt på antallet af overnatninger. Det skyldes blandt andet, at særligt turister
fra Tyskland fortsat har besøgt Danmark i betydeligt omfang, særligt i sommermånederne.
For eksempel havde Danmark i 2020 en tilbagegang i udenlandske overnatninger på -
44,3 pct. sammenlignet med et fald på -69,8 pct. i det nordeuropæiske konkurrentfelt, jf.
figur 3.
3
Tourism Economics’ prognose for turistankomster, august 2021.
6
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Turismepolitisk redegørelse 2021, fra erhvervsministeren
2487691_0007.png
Figur 3 Udenlandske turistovernatninger i det nordeuropæiske konkurrentfelt,
Indeks 2019=100
120
110
100
90
80
70
60
Danmark 56
50
40
30
20
Nederlandene 41
Tyskland 36
Finland 32
Norge 31
Sverige 30
NE8 i alt 30
Storbritannien 26
Irland 22
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Kilde: Tourism Economics (Nederlandene, Storbritannien og Irland), nationale statistikbanker (Danmark, Norge, Sverige,
Finland og Tyskland).
2.2 INITIATIVER MÅLRETTET
LYSET AF COVID-19
TURISMEERHVERVET
I
Som led i håndteringen af COVID-19 har regeringen sammen med Folketingets partier og
arbejdsmarkedets parter igangsat en række hjælpepakker, kompensationsordninger og
stimulitiltag målrettet turismeerhvervet og andre hårdt ramte erhverv. Følgende initiativer
kan fremhæves.
Kompensationsordninger
Siden 2020 er der i alt udbetalt 48,4 mia. kr. i kompensationsordninger til danske
virksomheder og arrangører. Heraf er 16,3 mia. kr. udbetalt til turismeerhverv (ekskl.
transport). Der er udbetalt 5,6 mia. kr. under lønkompensationsordningen, 7,7 mia. kr.
under ordningen for faste omkostninger og 2,9 mia. kr. under ordningen for selvstændige
til turismeerhvervene. Størst udbetaling er sket til restauranter (7,5 mia. kr.),
forlystelsesparker mv. (2,2 mia. kr.) og hoteller (2,0 mia. kr.).
4
Sommerpakke, juni 2020
Med Aftale om Sommerpakke, juni 2020
blev der afsat 700 mio. kr. til at styrke dansk
økonomi både i land og by, herunder blandt andet til gratis indenrigsfærger og rejsepas til
hele landet, styrkelse af cykelturismen, billigere kulturoplevelser, forhøjelse af
bundfradraget ved udlejning af sommerhus samt genstart af kyst- og naturturismen og
storbyturismen i hovedstaden.
4
Kilde: Erhvervsstyrelsen. Note: Opgørelsen dækker udbetalt kompensation for år 2020 og 2021 per 12. oktober 2021.
Data er udtaget under Erhvervsstyrelsen kompensationsordninger og inkluderer ikke kulturministeriets område.
7
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Turismepolitisk redegørelse 2021, fra erhvervsministeren
Aftale om udfasning af hjælpepakker, stimuliinitiativer og eksportinitiativer, juni
2020
Med
Aftale om genopretning af dansk økonomi og udfasning af hjælpepakker, juni 2020
blev der afsat 50 mio. kr. til at styrke international turismemarkedsføring. I forlængelse
heraf nedsatte regeringen i august 2020 Forum for genstart af dansk eksport og otte
genstartsteams for udvalgte eksportsektorer med henblik på at understøtte vigtige danske
eksportmæssige styrkepositioners vej gennem krisen, herunder et genstartsteam for
turisme og oplevelsesøkonomi.
Aftale om Sommer i Naturen, juni 2020
Med
Aftale om Sommer i Naturen, juni 2020,
blev der afsat 19,2 mio. kr. til indsatser, der
skulle give danskerne gode oplevelser i naturen og sætte fokus på de oversete naturperler
for at sprede de besøgende ud på flere steder, blandt andet via en række
formidlingsindsatser, forbedret tilgængelighed og nye friluftsfaciliteter.
Aftale om genstart af dansk eksport, oktober 2020
Med
Aftale om genstart af dansk eksport, oktober 2020
blev der blandt andet afsat 67 mio.
kr. til at styrke turisme- og oplevelseserhvervet, herunder 10 mio. kr. til genstart af
hovedstadens turisme, 27 mio. kr. til at understøtte flyforbindelser til og fra nær- og
fjernmarkeder, 15 mio. kr. til COVID-19 relateret kompetenceudvikling til medarbejdere i
turisme- og oplevelseserhvervet og 15 mio. kr. til at fremme turismerelaterede
investeringsprojekter uden for de største byer.
Genopretningsplan for hovedstadens turisme: Comeback Copenhagen
I februar 2020 lancerede Erhvervsministeriet, Københavns Kommune og Wonderful
Copenhagen en fælles plan,
’Comeback
Copenhagen’,
med 12 initiativer til at genoprette
hovedstadens turisme, herunder blandt andet omstilling til en ny markedssituation og
bæredygtig turismeadfærd.
Sommer- og erhvervspakke mv., juni 2021
Med
Aftale om sommer- og erhvervspakke mv., juni 2021
blev der blandt andet afsat 295
mio. kr. til at sætte gang i turismen, 10 mio. kr. til en projektmodningsfond for
turismeinvesteringer, 45 mio. kr. til styrket markedsføring af turismen, 13 mio. kr. til
tiltrækning af internationale konferencer mv. til Danmark, 50 mio. kr. til genopretning af
hovedstadens turisme samt midler til kulturoplevelser, billigere transport mv.
Aftale om finansloven 2021, december 2020
Med
Aftale om Finansloven for 2021, december 2020
blev der afsat 750 mio. kr. til at
understøtte oplevelsesøkonomien, herunder blandt andet i form af skattefritagelse af
arbejdsgiverbetalte gavekort til turisme- og oplevelsesøkonomien.
8
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Turismepolitisk redegørelse 2021, fra erhvervsministeren
2487691_0009.png
3. TURISMENS
ØKONOMISKE
BETYDNING
OG
KONKURRENCEEVNE
Der er endnu ikke endelige nøgletal for turismens økonomiske betydning i 2020. I det
følgende kapitel tages der derfor udgangspunkt i 2019-tal, som dog giver et mere positivt
billede af turismens udvikling end tal for 2020 og frem til i dag, hvor turismen fortsat er
påvirket af COVID-19. Det markante fald i antallet af overnatninger er således foreløbigt
estimeret til at betyde et tab i turismeomsætningen på 40,6 mia. kr. i 2020 i forhold til 2019.
De nedenfor angivne værdier skal således tages som et billede på turismens økonomiske
betydning i det seneste fulde år uden COVID-19.
3.1
TURISMENS ØKONOMISKE BETYDNING I DANMARK
Turismen er et vigtigt erhverv i Danmark, som i 2019 skabte en omsætning på ca. 139,1
mia. kr. og 171.400 fuldtidsarbejdspladser.
Dansk turisme består af tre overordnede forretningsområder: Kyst- og naturturisme,
storbyturisme og møde- og erhvervsturisme. I 2019 udgjorde kyst- og naturturismen 48
pct. af den samlede turismeomsætning, mens storbyturisme og erhvervs- og mødeturisme
hver især udgjorde 26 pct. Kyst- og naturturismen er dermed langt det største
forretningsområde.
Figur 4 Turismeomsætning fordelt på forretningsområder, 2019
Erhvervs- og
mødeturisme -
udenlandske
turister
10,9 mia. kr.
(8 %)
Erhvervs- og
mødeturisme -
danske turister
24,7 mia. kr.
(18 %)
Udenlandske turister i alt:
78,9 mia. kr. (57 pct.)
Danske turister i alt:
60,2 mia. kr. (43 pct.)
Kyst- og
naturturisme -
danske turister
39,3 mia. kr.
(28 %)
Storbyturisme -
udenlandske
turister
21,1 mia. kr.
(15 %)
Storbyturisme - danske
turister
14,9 mia. kr.
(11 %)
Kyst- og
naturturisme -
udenlandske
turister
28,2 mia. kr.
(20 %)
Kilde: VisitDenmark og Center for Regional- og Turismeforskning.
9
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Turismepolitisk redegørelse 2021, fra erhvervsministeren
2487691_0010.png
Udenlandske turister spiller en væsentlig rolle for turismens værdiskabelse, da de skaber
et merforbrug i Danmark ved at bruge deres penge i Danmark frem for i hjemlandet eller
på en anden udenlandsk feriedestination. Det samme er tilfældet for danskere, som holder
ferie i Danmark frem for i udlandet, men for en væsentlig andel af disse er der tale om et
forbrug, som flyttes fra ét sted i Danmark til et andet, og som derfor ikke øger det samlede
forbrug. De danske turisters forbrug spiller dog stadig en væsentlig rolle lokalt og regionalt.
Turismeomsætning fordelt på destinationer
I 2019 havde Wonderful Copenhagen det højeste absolutte turismeforbrug blandt de 19
danske destinationer og tegnede sig for over en tredjedel af den samlede
turismeomsætning i Danmark. Herefter fulgte Aarhusregionen og Destination
NordVestkysten med henholdsvis 8,9 pct. og 6,4 pct.
Tabel 1 Turismeforbrug fordelt på destinationer og forretningsområder, 2019
Turismeomsætning, mia. kr.
Kystferie
Wonderful Copenhagen
2,6
Aarhusregionen
5,1
Destination NordVestkysten
8,3
Destination Fyn
4,4
Destination Vesterhavet
7,8
Destination Nord
3,1
Destination Trekantområdet
3,9
Destination Sønderjylland
5,4
VisitNordsjælland
3,4
Destination Bornholm
2,9
VisitFjordlandet
2,3
Destination Sjælland
2,1
VisitLolland-Falster
2,6
Destination SydkystDanmark
2,2
Destination Vadehavskysten
1,7
Destination Kystlandet
1,6
VisitHerning
1,1
Destination Himmerland
1,7
Destination Limfjorden
1,3
Uden for destination
4,0
Hele landet
67,5
-
36,0
1,2
35,6
5,3
139,1
3,8%
100%
1,5
2,3
-
0,2
1,5
1,1%
2,1
-
0,1
1,8
1,3%
2,4
-
0,9
2,0
1,4%
1,3
-
0,7
2,3
1,6%
1,6
-
0,7
2,4
1,8%
2,2
-
0,4
2,6
1,9%
2,5
-
0,3
2,8
2,0%
4,1
-
0,8
2,9
2,1%
1,5
-
0,6
2,9
2,1%
2,6
-
0,2
3,1
2,2%
9,9
-
0,5
3,9
2,8%
3,1
-
0,7
6,1
4,4%
2,9
-
2,4
6,3
4,6%
2,3
2,5
1,9
7,4
5,3%
2,7
-
0,4
8,2
5,9%
5,7
1,3
2,6
8,3
6,0%
2,2
-
0,5
8,9
6,4%
4,3
3,2
4,0
12,3
8,9%
1,6
29,0
16,6
48,1
34,6%
2,1
Storbyferie
Erhverv
I alt
Pct.
Turismeandel
Pct. af samlet økonomi
10
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Turismepolitisk redegørelse 2021, fra erhvervsministeren
2487691_0011.png
Hvad angår turismens relative betydning lokalt, er Destination Bornholm den destination,
hvor turismen udgør den største andel af destinationens samlede økonomi (9,9 pct.)
efterfulgt af Destination Vesterhavet (5,7 pct.). Turismen udgør den laveste andel af den
samlede omsætning i VisitHerning (1,3 pct.) og Destination Sjælland (1,5 pct.).
Ser man isoleret på turismeforbruget inden for kyst- og naturturismen, er Destination
NordVestkysten og Destination Vesterhavet langt de største destinationer. I alt bliver 69
pct. af forbruget inden for kyst- og naturturismen lagt vest for Storebælt.
I forhold til erhvervsturismen så bliver i alt 47 pct. af turismeforbruget på 35,6 mia. kr. inden
for erhvervs- og mødeturismen brugt i Wonderful Copenhagen efterfulgt af
Aarhusregionen (11 pct.) og Destination Fyn (7 pct.).
I forhold til storbyturismen dominerer København by og omegn. Fire femtedele af det totale
storbyturismeforbrug på 36,0 mia. kr. kan henføres til turister i hovedstaden.
Kilde: VisitDenmark
Turismeskabte arbejdspladser fordelt på forretningsområder
I 2019 skabte turisternes forbrug 171.000 fuldtidsarbejdspladser, svarende til 5,7 pct. af
den totale fuldtidsbeskæftigelse i Danmark. Af de turismeskabte arbejdspladser stod kyst-
og naturturismen for 37 pct., mens storbyturismen og møde- og erhvervsturismen stod for
henholdsvis 20 og 43 pct., jf. figur 5.
Figur 5 Turismeskabt beskæftigelse fordelt på forretningsområder, 2019
Erhverv
73.570
43%
Kystferie
63.837
37%
Storbyferie
33.948
20%
Kilde: VisitDenmark og Center for Regional- og Turismeforskning.
For en mere detaljeret gennemgang af turismens betydning i Danmark og dansk turismes
konkurrenceevne henvises til Det Nationale Turismeforums
Statusanalyse af turismens
udvikling og konkurrenceevne,
som blev offentliggjort februar 2021, og kan findes på
Erhvervsministeriets hjemmeside em.dk.
11
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Turismepolitisk redegørelse 2021, fra erhvervsministeren
4. TRENDS,
MULIGHEDER
OG
UDFORDRINGER FOR DANSK
TURISME
Efter COVID-19 står dansk turisme over for en række udfordringer, men også nye
muligheder, i en fremtid, der forventes at være præget af øget international konkurrence,
ændrede forbrugsvaner og nye præferencer. At kunne imødekomme både de langsigtede
trends og de udfordringer, der opleves på kort sigt, kræver fokus på omstilling af
turismeerhvervet, herunder særligt med henblik på at understøtte en turismeudvikling, der
både er miljømæssigt, økonomisk og socialt bæredygtig.
I det følgende gennemgås en række centrale udviklingstrends, som har betydning for
vækstmuligheder og udfordringer for det danske turismeerhverv. Med henblik på at
adressere blandt andet disse har regeringen igangsat arbejdet med en ny national strategi
for bæredygtig vækst i dansk turisme. Strategien udarbejdes af Det Nationale
Turismeforum og skal blandt andet understøtte en bæredygtig turismeudvikling, øget
digitalisering og innovation, øget kapacitet og investeringer og en turisme i balance med
det omgivende samfund.
4.1
BÆREDYGTIG TURISMEUDVIKLING I DANMARK
Inden for de seneste år er bæredygtighed i stigende grad blevet et udslagsgivende
rejsemotiv for både danske turister og turister fra Danmarks store markeder. En større
gruppe turister forventer således, at miljøvenlige og bæredygtige hensyn vil have
betydning for deres fremtidige ferievalg. VisitDenmark følger løbende turisternes
præferencer i forhold til bæredygtighed i udvalgte lande. I 2020 var andelen af befolkninger
i disse lande, der vil prioritere bæredygtighed ved deres næste rejse, højest i Tyskland (44
pct.) efterfulgt af Nederlandene (35 pct.), Sverige (34 pct.), Danmark (24 pct.) og Norge
(24 pct.), jf. figur 6. Udviklingen af miljømæssige og bæredygtige overnatningssteder,
oplevelser, infrastruktur, rejse- og transportformer mv. er derfor en central del af at styrke
dansk turismes konkurrenceevne.
12
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Turismepolitisk redegørelse 2021, fra erhvervsministeren
2487691_0013.png
Figur 6 Diagram over dansk turismes konkurrenceevne, 2019-2021
Andel af befolkningen, der vil prioritere bæredygtighed ved valg af næste ferierejse
2019
2020
2021
44%
38%
40%
35%
37%
36%
34% 33%
24% 23%
15%
24%
18%
22%
21%
Tyskland
Nederlandene
Sverige
Norge
Danmark
Kilde: VisitDenmark og Dansk Kyst- og Naturturisme. Image- og Potentialeanalysen i Danmark og på nærmarkederne,
2019, 2020 og 2021.
Der er allerede stort fokus på den grønne dagsorden i turismeerhvervet, herunder blandt
andet på at bidrage til den nationale målsætning om 70 pct. reduktion af
drivhusgasudledninger i 2030. Det kommer blandt andet til udtryk ved udbredelsen af
miljømærkninger. I 2020 var 24,2 pct. af de danske overnatningssteder miljøcertificerede,
heraf 39,1 pct. i storbyerne og 17,8 pct. i kyst- og naturturismen.
5
Regeringen har igangsat en række initiativer for at sikre grøn omstilling i turismeerhvervet,
naturvenlig turisme og rekreativ infrastruktur, herunder de 14 klimapartnerskaber med
dansk erhvervsliv og aftale om klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi
(2020), der blandt andet vil medføre øget sortering af husholdningsaffald og lignende på
for eksempel campingpladser og i sommerhuse. I de kommende år skal der fortsat
arbejdes for, at destinationer og turismeprodukter lever op til turisternes grønne
forventninger, og at turister inspireres til bæredygtig adfærd og forbrug under deres
ferieophold.
4.2 KAPACITET, PLANLÆGNING OG INVESTERINGER
Indfrielse af turismens vækstpotentiale kræver en tiltrækkelig kapacitet af den rette kvalitet
på de rette lokationer til at matche turisternes efterspørgsel. Dansk turisme har imidlertid
været udfordret af et investeringsefterslæb med et stigende antal overnatninger over for
en faldende værdi af kapitalapparatet i en årrække. Det medfører en nedslidning af
turismeproduktet og tab af markedsandele til for eksempel Sverige, Holland og Tyskland,
hvor der investeres markant i overnatningskapacitet. Investeringerne i turismeerhvervet er
samtidig skævt fordelt mellem land og by, hvor der de seneste år for eksempel er foretaget
omfattende investeringer i hovedstaden, mens der særligt på de mest populære
destinationer i kystområderne er mangel på overnatningskapacitet i højsæsonen.
5
Kilde: Danmarks Statistik med data for Green Key. Data er for 2020.
13
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Turismepolitisk redegørelse 2021, fra erhvervsministeren
Regeringen har på den baggrund igangsat flere initiativer, der skal sikre et stærkere
investeringsmiljø i dansk turisme baseret på langsigtet planlægning af turismerelateret
infrastruktur. Der er blandt andet afsat 25 mio. kr. til en projektmodningsfond, som skal
bidrage til konkrete investeringsprojekter, der kan styrke udvikling og modning af
overnatningskapaciteten i kyst- og naturturismen. Vækstfonden arbejder desuden på at
etablere investeringsfonden Dansk Turismekapital, der skal investere i turismerelateret
overnatningskapacitet på markedsvilkår inden for de rammer, der er besluttet med
Genstartsfonden.
4.3 DIGITALISERING OG INNOVATION
Innovativ og digital udvikling er vigtigt for at sikre et attraktivt turismeprodukt og en effektiv
drift i turismeerhvervet, der kan understøtte et rimeligt prisniveau i dansk turisme. Selvom
Danmark er den tredje mest digitale økonomi i EU (DESI, Europa-Kommissionen, 2020),
halter turismeerhvervet efter andre brancher i forhold til teknologianvendelse og
tilstrækkelig specialiseret viden om udviklingsmuligheder.
Globalt er startups en væsentlig innovationsdriver, og også i Danmark skal der være gode
muligheder for, at startups kan bidrage til en innovation i turismeerhvervet. Det kræver
understøttelse af en vækstorienteret virksomhedskultur, så turismestartups kan udvikle
nye tilbud og oplevelser.
Erhvervshusene arbejder allerede med at løfte de digitale kompetencer i turismeerhvervet,
der er kendetegnet ved mange små virksomheder, som arbejder sæsonpræget, og derfor
er afhængige af særligt tilrettelagte forløb og rekruttering. Derudover har Danmarks
Erhvervsfremmebestyrelse med erhvervshusene som operatører lanceret et nyt
virksomhedsprogram i 2021 med fokus på genstart af danske SMV’er,
blandt andet
gennem digital og grøn omstilling. Siden 2020 er der desuden afsat midler til
Omstillingspuljen, der giver tilskud til, at corona-ramte virksomheder kan omstille
forretningen til den nye virkelighed, herunder især virksomheder i turisme- og
oplevelseserhverv.
4.4 BALANCE MED SAMFUNDET
Turismen har stor betydning for borgere og lokalsamfund både i form af jobskabelse, og
fordi turisternes efterspørgsel er med til at skabe grundlag for detailhandel, restauranter,
udvikling af infrastruktur og rekreative områder mv., som gør det attraktivt at bo og leve i
hele Danmark. Turisme kan dog også opleves negativt, hvis det for eksempel medfører
øget trængsel, forurening, støj og trafik.
Lokal opbakning er en væsentlig forudsætning for en turisme, der bidrager til vækst,
beskæftigelse og udvikling i mange lokalsamfund. Det kræver blandt andet, at der er gode
rammevilkår for turismevirksomheder, som driver ansvarlig virksomhed, at der er
tilstrækkelig og kvalificeret arbejdskraft i turismeerhvervet, og at det er nemt at rejse til og
rundt omkring i Danmark. De kommende år vil derfor være kendetegnet ved et stadig
større fokus på at sikre en bæredygtig turisme, der skaber værdi for borgere og
lokalsamfund.
4.5
KONKURRENCEEVNE
Selvom Danmark har klaret sig bedre igennem 2020, end de lande vi normalt
sammenligner os med, er der fortsat behov for at styrke dansk turismes konkurrenceevne.
I Norge, Danmark og Storbritannien er prisniveauet generelt højere end i de øvrige
14
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Turismepolitisk redegørelse 2021, fra erhvervsministeren
2487691_0015.png
nordeuropæiske lande, hvorfor der fortsat er behov for at udvikle turismeprodukter og -
oplevelser af høj kvalitet, så Danmark fortsat kan stå stærkt i konkurrencen internationalt.
4.6 ARBEJDSKRAFT
Turismeerhvervet har i de seneste år oplevet stigende udfordringer med mangel på
arbejdskraft som en begrænsning for produktionen og samme tendens ses fra maj til
september 2021, jf. figur 7. Derudover er der fortsat behov for at styrke produktiviteten i
turismesektoren, hvor produktiviteten gennem en årrække stort set har stagneret. På kort
sigt er det således en central udfordring for erhvervet at sikre tilstrækkelig kvalificeret
arbejdskraft, hvis Danmark skal fastholde sin markedsposition.
Figur 7 Mangel på arbejdskraft i turismeerhvervet, 2019-2021
Kilde: Konjunkturbarometer for serviceerhverv, Danmarks Statistik.
4.7
KONSOLIDERING
AF
TURISMEFREMMEINDSATS
DEN
OFFENTLIGE
Med vedtagelsen af lov om dansk turisme, der trådte i kraft den 1. januar 2015 og de
efterfølgende ændringer med aftalen om forenkling af erhvervsfremmesystemet i 2018 og
Økonomiaftalen for 2019 mellem staten og KL, fornyede man organiseringen af den
offentlige turismefremmeindsats. Den nye organisering og konsolideringen i 19
destinationsselskaber er gennemført med henblik på at skabe stærkere destinationer og
bedre sammenhæng i turismefremmeindsatsen, så dansk turisme står stærkere i den
internationale konkurrence og bidrager til at skabe vækst, beskæftigelse og oplevelser i
Danmark.
Ændringerne har medvirket til, at den offentlige turismefremmeindsats med udgangen af
2021 fremstår med en stærkere organisering på både nationalt og decentralt niveau, og
det er disse aktører, der samlet skal gennemføre den kommende nationale strategi for
bæredygtig vækst i dansk turisme i fællesskab med erhvervslivet.
15
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Turismepolitisk redegørelse 2021, fra erhvervsministeren
Turismepolitisk
2021
redegørelse
Publikationen kan hentes på Erhvervs-
ministeriets hjemmeside: www.em.dk
ISBN elektronisk udgave: 87-[xxxxxxx]
Erhvervsministeriet
Slotsholmsgade
1216 København K
Telefon 33 92 33 50
[email protected]
www.em.dk
10-12
16
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Turismepolitisk redegørelse 2021, fra erhvervsministeren
2487691_0017.png
Erhvervsministeriet
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Telefon 33 92 33 50
[email protected]