København den 28. oktober 2021/jm/hlb
Kronik bragt i forkortet form i Børsen den 8. september 2021:
Kronik af Mikael Kenno Fogde, formand for Bygherreforeningens markedsudvalg, og Henrik Lindved
Bang, direktør i Bygherreforeningen:
Dansk udbudslov er på kant med EU-lov
Udbudsområdet har de seneste år udviklet sig til en bureaukratisk jungle, som unødigt fordyrer
og besværliggør indkøb af bygge og anlægsprojekter. Den danske udbudslov overdetailstyrer
bedømmelsesprocesserne, når de offentlige og almene indkøbere skal vurdere tilbud på
bygge- og anlægsprojekter. Og dermed strider den mod det EU-direktiv, den egentlig skulle
følge.
Den danske udbudslov blev vedtaget i Folketinget i 2016 som en implementering af EU's udbudsdirek-
tiv plus en række danske særregler. Loven bruges ved offentlige indkøb af bygge- og anlægsopgaver
med en værdi på mere end 41 mio. kr. og er særligt vigtig inden for bygge- og anlægsområdet, hvor
der er tradition for at udbyde langt de fleste opgaver. Ifølge Byggepipeline.dk og tal fra Byggefakta ind-
køber det offentlige bygge- og anlægsprojekter for omkring 50 mia. kr. årligt, hvor det er relevant at
følge udbudsloven.
Stort indkøb af byggeri
Bygge- og anlægsområdet er dermed et af de største offentlige indkøbsområder. Hele 16,5 pct. af alle
samlede indkøb målt på indløbsvolumen består af indkøb af fx af plejehjem, skoler, motorveje og me-
tro.
Ambitionen med den danske udbudslov var oprindeligt at sikre en god balance mellem godt købmand-
skab samt en objektiv og gennemskuelig behandling i de forskellige udbud. Men desværre indeholder
loven en række udfordringer.
Her tænker vi særligt på de tillæg til udbudsloven, som blev vedtaget i februar 2019. Her fik davæ-
rende erhvervsminister Rasmus Jarlov udvidet udbudsregimet med to nye danske særregler.
Den første regel var, at ordregiver i forbindelse med udbudsprocessen skulle fremlægge sin bedøm-
melsesmodel på forhånd, således at de bydende parter på forhånd vidste, hvordan de forskellige til-
bud blev bedømt. Den anden regel var det såkaldte ”to-konvolutsystem”, hvor indkøber skal vurdere et
byggeprojekts indhold separat fra pris. Målet var formentligt at sikre, at hensynet til prisen ikke kom til
at veje for tungt i en samlet bedømmelsesproces overfor indhold og kvalitet.
Begge regler rummer en række uhensigtsmæssigheder.
Uheldig bivirkning
En offentlig bedømmelsesmodel gør det fx langt nemmere for tilbudsgivere at aftale en konkurrence-
vinder imellem sig ved at bruge modellen til en såkaldt ”mestergris”. En uheldig bivirkning i en bran-
che, som indimellem har været plaget af karteldannelser og koordinering af tilbud og priser blandt by-
dende, som ønsker at dele et marked mellem sig. For at imødegå tilbud der prismæssigt ligger unor-
malt i forhold til det forventede, skal ordregiver opfinde alternative (”sekundære” og ”tertiære”) model-
ler som mulige alternativer til den primære bedømmelsesmodel, som fremlægges.
To-kuvertsystemet blev indført på projekter på over 350 mio. kr. og kun indført i bygge- og anlægs-
branchen. Det er dog ganske svært at gennemskue, hvorfor professionelle bygherrer skulle være dår-
ligere til at håndtere opgaven med at foretage en helhedsvurdering af det bedste indkøb end andre
1