København den 15. november 2021/mkf/hlb
Udbudslovens udfordringer i forhold til gældende EU-ret
Notat udarbejdet ifm. foretræde for Erhvervsudvalget den 18. november 2021
Følgende er en juridisk introduktion til udbudsloven, og de juridiske udfordringer loven har i forhold til
EU-retten.
Udbudsloven blev vedtaget i 2016, mens Lovforslag L 125 om ændringer til udbudsloven blev fremsat
12. december 2018 og vedtaget den 5. marts 2019. Lovforslaget indeholdt tre ændringer til udbudslo-
ven, hvoraf to af ændringerne efter Bygherreforeningens opfattelse formentlig er i strid med EU-retten
men under alle omstændigheder uhensigtsmæssige.
Med lovforslaget foreslog Erhvervsministeriet følgende to ændringer i udbudsloven, som vil blive be-
handlet her.
§ 159 stk. 8 (tvungent to-kuvert system)
Stk. 8. Ved offentligt eller begrænset udbud af offentlige bygge- og anlægskontrakter med en anslået
værdi på mere end 350 mio. kr. eksklusive moms, hvor ordregiver anvender tildelingskriteriet bedste
forhold mellem pris og kvalitet, jf. § 162, stk. 1, nr. 3, skal ordregiver foretage evalueringen af de kvali-
tative kriterier uden kendskab til evalueringen af priskriteriet, jf. dog stk. 9. Ved gennemførelse af ud-
bud omfattet af 1. pkt. finder § 7 i lov om indhentning af tilbud i bygge- og anlægssektoren ikke anven-
delse
§ 160 (tvungen fremlæggelse af samtlige evalueringsmodeller)
Stk. 1. En ordregiver skal i udbudsmaterialet fastlægge og beskrive indholdet af alle dele af evalue-
ringsmodellen. Specifikke parametre i evalueringsmodellen kan afhænge af de indkomne tilbud, men
det skal entydigt fastlægges og beskrives på forhånd, hvordan parametrene fastlægges. Parametrene
i evalueringsmodellen kan ikke afhænge af de indkomne tilbud på en måde, der beror på ordregivers
valg eller vurdering efter åbningen af tilbuddene
Stk. 2. En evalueringsmetode, der er beskrevet i udbudsmaterialet i overensstemmelse med stk. 1,
kan ikke tilsidesættes af klage- og retsinstanser, hvis den er gennemsigtig og overholder ligebehand-
lingsprincippet.
Tvungent to-kuvert system
Om begrundelsen for indførelsen af § 159 stk. 8 fremgår følgende af forarbejderne:
Hvis ordregiver i de tilfælde, hvor tildelingskriteriet er bedste forhold mellem pris og kvalitet, kender
prisen i tilbuddet på det tidspunkt, hvor tilbuddets kvalitet skal vurderes, kan der således være risiko
for, at dette får en utilsigtet, afsmittende effekt på vurderingen af kvaliteten.
-
Pligten indføres kun for offentligt eller begrænset udbud af større bygge- og anlægskontrakter, da det
er Erhvervsministeriets vurdering, at risikoen som forslaget har til formål at fjerne, er størst på denne
type kontrakter.
For en god ordens skyld bemærkes det, 1) at en under- eller overvurdering af kvaliteten i forhold til pri-
sen allerede er i strid med udbudsdirektivet, og 2) at der er ikke skyggen af dokumentation for, at ulov-
lig sammenblanding af pris- og kvalitetskriterier skulle være et særligt problem i bygge- og anlægssek-
torens store projekter.
Tvungen fremlæggelse af samtlige evalueringsmodeller
Om begrundelsen for ændringen af § 160 stk.1 fremgår følgende af lovforslagets forarbejder:
1