København den 15. november 2021/JM/HLB
Stort behov for en ambitiøs revision af udbudsloven nu
–
det er nødvendigt med en mere effektiv og dynamisk lov
Bygherrerne efterspørger forbedringer af udbudsloven
Bygherreforeningen samler landets professionelle indkøbere af byggeri og anlæg. Både offentlige og
private bygherrer. Det er en gruppe aktører, som årligt investerer omkring 100 mia. kr. i byggeri og an-
læg. Byggeriet er landets fjerdestørste erhverv med en samlet beskæftigelse på omkring 190.000 per-
soner.
Udbudsloven er en af grundstenene for indkøb i branchen. Ifølge Byggefakta køber det offentlige samt
den almene sektor ind for over 50 mia. kr. årligt i bygge- og anlægsopgaver, hvor udbudsloven er i an-
vendelse.
Den danske udbudslov bruges ved offentlige indkøb af bygge- og anlægsopgaver med en værdi på
mere end 41 mio. kr. Den blev vedtaget i Folketinget i 2016 som en implementering af EU's udbudsdi-
rektiv samt en række danske særregler. Folketinget vedtog to yderligere danske særregler som tillæg
til udbudsloven i februar 2019.
Udfordringer med bureaukratisk og fordyrende lov
Landets indkøbere af byggeri og anlæg har en fælles opfattelse af, at udbudsloven i praksis fungerer
som et overbureaukratisk lovapparat. Loven fordyrer og besværliggør unødigt indkøb af bygge- og an-
lægsprojekter, og den er ikke befordrende for godt købmandskab.
Der bruges alt for mange kræfter på at dække sig juridisk ind og undgå fejl i udbudsprocesserne. De
almene og offentlige indkøbere vurderer i Bygherreforeningens undersøgelse fra 2020, at uhensigts-
mæssigheder i udbudsloven i gennemsnit gør byggeriet 5,9 pct. dyrere, end hvad det kunne have væ-
ret med en bedre fungerende lov. Dermed løber fordyrelsen af indkøbene op i flere milliarder kroner
årligt.
1
Oveni kommer den belastning bygherrerne påfører bygge- og anlægsbranchens aktører som fx arki-
tekter, rådgivende ingeniører og entreprenører i form af afledte transaktionsomkostninger på grund af
lovens udformning.
Udbudsloven har blandt andet følgende uhensigtsmæssigheder:
Mange udbud annulleres og må gå om
Selv mindre justeringer i et meget detaljeret udbudsmateriale betyder, at der er risiko for at hele ud-
budsprocessen må gå om. Annullationer skyldes ofte et behov for at ændre i udbudsmaterialet, efter
det er offentliggjort. Selv ved små ændringer bliver udbuddet ofte offentliggjort på ny i en delvist tilpas-
set form på grund af frygten for klager over udbuddet. Dette er til stor gene for både bygherrer og de
rådgivere eller entreprenører, som byder på opgaverne. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vurderer,
at hver fjerde EU-udbud bliver annulleret, og vi ser ingen tegn på, at tallet er lavere i byggeriet.
To udbudssystemer skaber forvirring
Udbudsloven gælder for udbud af bygge- og anlægsprojekter over 41 mio. kr. I Danmark har man dog
af historiske årsager også tilbudsloven for mindre bygge- og anlægsopgaver. En forældet lov som bl.a.
ikke er opdateret i forhold den digitale tidsalder, hvor tilbud kan afleveres sikkert digitalt. De to love bi-
drager til unødig forvirring i branchen.
1
Bygherrernes erfaringer med udbudsloven
(Bygherreforeningen, marts 2020)
1