Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del Bilag 54
Offentligt
2475338_0001.png
November 2021
Rigsrevisionens notat om
beretning om
behandling af
konkurrencesager
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 54: Rigsrevisionens notat om beretning om behandling af konkurrencesager, november 2021
2475338_0002.png
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
1
Opfølgning i sagen om behandling af konkurrencesager
(beretning nr. 23/2017)
28. oktober 2021
RN 311/21
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om behandling af konkurrencesager,
som blev indledt med en beretning i 2018. Vi har tidligere behandlet sagen i notater til
Statsrevisorerne af 19. december 2018 og 20. marts 2020.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Konklusion
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har nedbragt sagsbehandlingstiden i sager om
overtrædelse af konkurrenceloven i forhold til Rigsrevisionens opgørelse i beretningen.
Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet (SØIK) har mere end
halveret sagsbehandlingstiden for afsluttede sager og næsten halveret sagsbehandlings-
tiden for lukkede sager. SØIK lever nu op til sine egne mål for gennemsnitlige sagsbe-
handlingstider for begge typer sager. Rigsrevisionen finder nedbringelsen i sagsbehand-
lingstiden tilfredsstillende og vurderer, at sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer konklusionen på følgende:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens sagsbehandlingstid i sager om aftaler, der be-
grænser konkurrencen, er faldet fra 23 måneder til 18 måneder i gennemsnit for de
afsluttede sager, som er påbegyndt i perioden januar 2019
juni 2021.
SØIK’s sagsbehandlingstid er 16 måneder for afsluttede sager og 18 måneder for luk-
kede sager. Sagsbehandlingstiden for begge typer sager holder sig dermed inden for
SØIK’s mål om 18 måneder.
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i september 2018 en beretning om behandling af konkurrence-
sager, hvor Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen sammen med SØIK har ansvaret for
at håndhæve konkurrenceloven. Beretningen handlede om, hvorvidt Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsens og SØIK’s styring af konkurrencesager har understøttet en effek-
tiv sagsbehandling.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 54: Rigsrevisionens notat om beretning om behandling af konkurrencesager, november 2021
2475338_0003.png
2
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de, at det var utilfredsstillende
for borgere og virksomheder, at sagsbehandlingstiderne ved Konkurrence- og Forbru-
gerstyrelsen havde været stigende, og at SØIK ikke havde levet op til egne mål for
sagsbehandlingstider. Statsrevisorerne fandt, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
og SØIK burde overveje, hvordan sagsbehandlingen af konkurrencesager kunne effek-
tiviseres. Statsrevisorerne konstaterede også, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
overholdt egne mål og de lovbestemte frister på fusionsområdet, men noterede sig, at
Rigsrevisionen indikerede, at det kunne være relevant med et større fokus på den to-
tale sagsbehandlingstid fra første udkast, til notifikation modtages.
Det fremgik også af beretningen, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ikke i til-
strækkelig grad anvendte milepælsplaner til at understøtte en effektiv sagsbehandling,
og at SØIK ikke systematisk anvendte sine generelle retningslinjer for sagsbehandling
til at understøtte en effektiv behandling af konkurrencesagerne.
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Opfølgningspunkt
1. Sagsbehandlingstiden i sager om overtrædelse
af konkurrenceloven hos Konkurrence- og Forbru-
gerstyrelsen.
2. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens implemen-
tering af initiativer for at nedbringe sagsbehand-
lingstiden i den del af fusionssagerne, der vedrører
prænotifikationsfasen.
3. Udviklingen i sagsbehandlingstiden for straffe-
retlige konkurrencesager hos SØIK.
Status
Behandles i dette notat.
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 20. marts 2020.
Behandles i dette notat.
5. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på de punkter, der ikke tid-
ligere er afsluttet.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II. Ministeriernes initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende Erhvervsministeriets og Justitsministeriets redegørel-
ser og dokumentation i forhold til opfølgningspunkterne.
Sagsbehandlingstiden i sager om overtrædelse af konkurrenceloven
hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
7. Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende for borgere og virksomheder, at sags-
behandlingstiderne ved Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen havde været stigende.
Bemærkningen var baseret på, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens sagsbehand-
lingstid for sager om aftaler, der begrænser konkurrencen, var steget fra 13 måneder i
perioden 2008-2011 til 23 måneder i perioden 2015 - juni 2018.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 54: Rigsrevisionens notat om beretning om behandling af konkurrencesager, november 2021
3
8. Erhvervsministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen havde iværksat en opfølgningsplan med 17 initiativer, som adres-
serede konklusionerne i beretningen. Opfølgningsplanen indeholdt initiativer, der hav-
de til hensigt at nedbringe sagsbehandlingstiden i sager om overtrædelse af konkur-
renceloven. Ministeren oplyste endvidere, at Erhvervsministeriet havde bedt om en
afrapportering for planens implementering og fremdrift i efteråret 2019.
9. Rigsrevisionen fandt det tilfredsstillende, at Erhvervsministeriet havde indført en
hyppigere brug af milepæle i forbindelse med styringen af konkurrencesager og havde
gennemført en oplysningskampagne om muligheden for straflempelse. Rigsrevisionen
fandt det ikke muligt at vurdere, om Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens implemen-
tering af initiativer havde haft en positiv effekt på sagsbehandlingstiden. Det skyldtes,
at der kun var 2 sager, der var påbegyndt efter den 1. januar 2019 og også afsluttet.
Rigsrevisionen ville derfor fortsat følge Erhvervsministeriets sagsbehandlingstider i
sager om overtrædelse af konkurrenceloven.
10. Rigsrevisionen har i forbindelse med denne opfølgning opgjort sagsbehandlings
tiden for sager om konkurrencebegrænsende aftaler påbegyndt i perioden januar
2019 - juni 2021. Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er 18 måneder. Sagsbe-
handlingstiden for afsluttede sager er således faldet med 5 måneder mellem perio-
den 2015 - juni 2018 og perioden januar 2019 - juni 2021.
11. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at sagsbehandlingstiden for afsluttede
sager er blevet nedbragt. Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at denne del af
sagen kan afsluttes.
Udviklingen i sagsbehandlingstiden for strafferetlige konkurrence-
sager hos SØIK
12. Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at SØIK ikke havde levet op til egne
mål for sagsbehandlingstider.
Bemærkningen var baseret på, at SØIK’s sagsbehand-
lingstid for sager, der var afsluttet i perioden 2015 - april 2018, var 38 måneder for af-
sluttede sager og 32 måneder for lukkede sager. Sagsbehandlingstiden var således
ca. dobbelt så høj som SØIK’s eget mål for sagsbehandlingstiden på 18 måneder.
Det fremgik også af beretningen, at SØIK ikke systematisk anvendte sine generelle
retningslinjer for sagsbehandling til at understøtte, at konkurrencesagerne behandles
effektivt, herunder at tids- og milepælsplaner kun blev brugt som logbøger og ikke
som et værktøj, der understøttede, at sagerne blev behandlet effektivt.
13. Justitsministeren vurderede i sin redegørelse til beretningen, at SØIK med indførel-
sen af et nyt sagsstyringssystem i 2015 havde understøttet den daglige styring. Mini-
steren oplyste videre, at det nye sagssystem havde opnået en positiv indvirkning på
sagsbehandlingstiderne i konkurrencesager.
Lukket/afsluttet sag
Efter at SØIK har rejst tiltale,
kan en sag lukkes ved tiltale-
frafald eller ved påtaleopgi-
velse.
En sag er afsluttet, når sagen
er endeligt afgjort enten ved
domstolene, ved vedtagelsen
af et bødeforlæg eller er ble-
vet lukket.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 54: Rigsrevisionens notat om beretning om behandling af konkurrencesager, november 2021
2475338_0005.png
4
14. Rigsrevisionen vurderede i notat til Statsrevisorerne af 20. marts 2020, at det end-
nu var for tidligt at vurdere, om SØIK overholdt sine interne mål for sagsbehandlingen
af strafferetlige konkurrencesager. Det skyldtes, at der var få anmeldte konkurrence-
sager påbegyndt januar 2018 og frem, hvor SØIK havde taget stilling til tiltalespørgs-
målet. Opgørelsen af den endelige gennemsnitlige sagsbehandlingstid for sager på-
begyndt i perioden 2015 -
januar 2018 var på 19,5 måneder, hvilket overskred SØIK’s
interne mål for sagsbehandlingstider på 18 måneder. Rigsrevisionen ville derfor fortsat
følge, om SØIK kunne overholde sine interne mål for sagsbehandlingstider af konkur-
rencesager.
15. Rigsrevisionens opfølgning viser, at SØIK har modtaget 32 anmeldelser på konkur-
renceområdet i perioden januar 2018 - juni 2021. Der er oprettet 73 sager på baggrund
af de 32 anmeldelser. 16 af disse er afsluttet og har en gennemsnitlig sagsbehandlings-
tid på 16 måneder fra anmeldelse til stillingtagen til tiltalespørgsmålet. 7 af sagerne er
lukket med en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på 18 måneder. Tabel 1 viser udvik-
lingen for henholdsvis afsluttede og lukkede sager.
Tabel 1
Sagsbehandlingstid for afsluttede og lukkede sager
SØIK’s mål
Sager afsluttet
i perioden
2015 - april 2018
38 måneder
32 måneder
Sager påbegyndt
i perioden
januar 2018 - juni 2021
16 måneder
18 måneder
Afsluttede sager
Lukkede sager
18 måneder
18 måneder
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af data fra SØIK.
Det fremgår af tabel 1, at sagsbehandlingstiderne har været faldende. Sagsbehand-
lingstiden for afsluttede sager er nedbragt med 22 måneder mellem opgørelsen af sa-
ger afsluttet i perioden 2015 - april 2018 og opgørelsen af sager i perioden januar 2018 -
juni 2021. Sagsbehandlingstiden for lukkede sager er i samme periode nedbragt med
14 måneder til 18 måneder i gennemsnit.
16. En ændring af konkurrenceloven har ført til en ressortomlægning pr. 4. marts 2021.
Omlægningen indebærer, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ikke længere skal
sende strafferetlige konkurrencesager videre til SØIK. Styrelsen skal nu selv behand-
le og føre alle sager mod virksomheder med henblik på udmåling af bøder ved dom-
stolene. Det gælder for de sager, som før lovændringen ville være blevet oversendt til
SØIK enten uden en forudgående administrativ afgørelse eller efter endt behandling i
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. I disse tilfælde skal sagerne nu behandles under
den civile retsform og ikke som strafferetlige sager. Kun sager mod fysiske personer
skal stadig behandles af SØIK.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 54: Rigsrevisionens notat om beretning om behandling af konkurrencesager, november 2021
5
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har oplyst, at ændringen kun vedrører nye sager
efter den pågældende dato, og at lovgivningen i praksis ikke har medført, at sager er
overgået fra SØIK til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Konkurrence- og Forbru-
gerstyrelsen har desuden oplyst, at styrelsen er opmærksom på at fastholde de effek-
tiviseringer, som er sket som følge af Rigsrevisionens beretning.
17. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at SØIK har nedbragt sagsbehandlings-
tiden for strafferetlige konkurrencesager. De gennemsnitlige sagsbehandlingstider
holder sig inden for SØIK’s mål på 18 måneder. Rigsrevisionen vurderer på den bag-
grund, at denne del af sagen kan afsluttes.
Lone Strøm