Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del Bilag 411
Offentligt
2627467_0001.png
Folketingets Europaudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
23. september 2022
Besvarelse af spørgsmål 278 alm. del stillet af udvalget den 25. august
2022 efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål:
I forlængelse af ministerens svar på spørgsmål ”L 199 –
spm. 32 om at
oversende Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens spørgsmål om anvendel-
sen af miljømærker som krav i offentlige udbud og Kommissionens besva-
relser af disse, til erhvervsministeren” bedes ministeren oplyse, hvordan
Konkurrence- og forbrugerstyrelsen har valgt at implementere Kommissi-
onens fortolkning af EU-reglerne vedr. krav om miljømærker i offentligt
udbudsmateriale, herunder om der er uenighed mellem EU-Kommissionen
og regeringen omkring fortolkning af disse.
Svar:
De offentlige indkøb sætter hvert år et betydeligt klimaaftryk på ca. 12 mio.
ton CO2, hvoraf 3 mio. ton udledes i Danmark. Regeringen lancerede der-
for i oktober 2020 strategien Grønne indkøb for en grøn fremtid. Det er et
mål i strategien, at alle offentlige indkøb skal kræve et miljømærke eller
kræve, at anskaffelsen lever op til tilsvarende krav, hvis der er tilstrækkelig
konkurrence og ingen betydelig prisforskel.
Regeringen ønsker således at gå foran med et klart signal om, at det offent-
lige skal købe grønnere ind. Med strategien slås det fast, at også de offent-
lige indkøb skal være med til at realisere målsætningen om en reduktion på
70 pct. i udledningen af drivhusgasser i 2030.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har den 6. september 2022 offentlig-
gjort en vejledning om gennemførelse af grønne indkøb, som er en vejled-
ning i udbudslovens muligheder. Vejledningen er ligeledes et initiativ i
strategien Grønne indkøb for en grøn fremtid, da det ligger regeringen me-
get på sinde, at de offentlige ordregivere bliver bedre til at købe grønt ind.
Spørgsmålet om rækkevidden for anvendelse af miljømærker som krav i
offentlige udbud afhænger af en fortolkning af udbudsdirektivet fra 2014,
som ligger til grund for udbudsloven.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har til brug for besvarelsen oplyst føl-
gende:
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 411: Kopi til orientering af EUU alm. del - svar på spm. 278 om at oversende Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens spørgsmål om anvendelsen af miljømærker som krav i offentlige udbud og Kommissionens besvarelser af disse, til erhvervsministeren bedes ministeren oplyse, hvordan Konkurrence- og forbrugerstyrelsen har valgt at implementere Kommissionens fortolkning af EU-reglerne vedr. krav om miljømærker i offentligt udbudsmateriale, herunder om der er uenighed mellem EU-Kommissionen og regeringen omkring fortolkning af disse, fra erhvervsministeren
”Grønne hensyn kan varetages på en række forskellige måder i en kon-
trakt. Der kan fx inddrages grønne hensyn i de tekniske specifikationer, i
tildelingskriterier og i kontraktvilkår. Der kan også benyttes krav om be-
stemte miljømærker, når dette sker under iagttagelse af udbudsdirektivets
generelle betingelser for brugen af mærker, som er implementeret i ud-
budsloven. Det fremgår af artikel 43 i udbudsdirektivet fra 2014, at:
”Når de ordregivende myndigheder agter at anskaffe bygge-
og anlægsar-
bejder, varer eller tjenesteydelser med specifikke miljømæssige, sociale el-
ler andre egenskaber, kan de i de tekniske specifikationer, tildelingskrite-
rierne eller vilkårene for kontraktens udførelse kræve et bestemt mærke
som bevis for, at bygge- og anlægsarbejderne, varerne eller tjenesteydel-
serne svarer til sådanne påkrævede egenskaber”.
Når de ordregivende myndigheder anvender mærker i sit udbudsmateriale,
skal mærkerne, uanset hvor og hvordan de anvendes, overholde en række
betingelser, som er oplistet i udbudsdirektivet.
Udbudsdirektivets artikel 43 er implementeret i udbudslovens § 46. Be-
stemmelsen giver mulighed for, at ordregiver kan kræve et specifikt mærke
fx et miljømærke
under visse betingelser, herunder at kriterierne for
opnåelse af mærket kun vedrører krav, der er forbundet med kontraktens
genstand (tilknytningsbetingelsen) og er egnede til at definere egenska-
berne ved de bygge- og anlægsarbejder, varer eller tjenesteydelser, der er
genstand for kontrakten (egnethedsbetingelsen).
Det følger således af udbudslovens § 46, stk. 1, litra a, at ordregiver kan
kræve, at en anskaffelse er forsynet med et bestemt mærke, som dokumen-
tation for specifikke egenskaber, når:
a) mærkekravene kun vedrører kriterier, der er forbundet med kon-
traktens genstand, og er egnede til at definere egenskaberne ved
de bygge- og anlægsarbejder, varer eller tjenesteydelser, der er
genstand for kontrakten.
Formålet med disse betingelser er bl.a. at sikre ligebehandling og en ef-
fektiv konkurrence om at levere løsningerne.
Som følge af disse betingelser vil det fx ikke være muligt at stille krav om
et specifikt mærke, som bevis for opfyldelse af bestemte sociale krav knyttet
til produktionsmetoden, eksempelvis arbejdsvilkår for de ansatte, der pro-
ducerer varerne, i det omfang et sådant mærke ikke er egnet til at definere
de konkrete egenskaber ved produktet. Et sådant krav vil derimod kunne
stilles separat i udbudsmaterialet som betingelse for kontraktens opfyl-
delse, så længe kravet vedrører kontraktens genstand og i øvrigt lever op
til krav om ligebehandling mv.
2
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 411: Kopi til orientering af EUU alm. del - svar på spm. 278 om at oversende Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens spørgsmål om anvendelsen af miljømærker som krav i offentlige udbud og Kommissionens besvarelser af disse, til erhvervsministeren bedes ministeren oplyse, hvordan Konkurrence- og forbrugerstyrelsen har valgt at implementere Kommissionens fortolkning af EU-reglerne vedr. krav om miljømærker i offentligt udbudsmateriale, herunder om der er uenighed mellem EU-Kommissionen og regeringen omkring fortolkning af disse, fra erhvervsministeren
2627467_0003.png
Denne forståelse af udbudsdirektivets krav til anvendelse af mærker har
ligget til grund for udbudslovsudvalgets rapport fra 2014 og udbudsloven
fra 2016.
EU-Kommissionen har i et nyere svar vedrørende mærker angivet om de
to betingelser i udbudsdirektivets artikel 43, stk. 1, litra a (som er anført
som § 46, stk. 1, litra
a ovenfor), at: ”the two conditions established in
Article 43(1)(a) produce very similar effects and should be read as rein-
forcing each other.”
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er enig i, at der er tale om to forskel-
lige betingelser, der komplimenterer hinanden, som det er beskrevet oven-
for.
EU-Kommissionens øvrige besvarelse kan imidlertid læses, således at
mærkekrav vil kunne udgøres af ethvert krav, som man normalt ville kunne
stille i sit udbudsmateriale, dvs. at betingelsen i § 46, stk. 1, litra a om at
kriterierne skal være egnede til at definere egenskaberne ved det pågæl-
dende produkt, ikke skulle have en selvstændig betydning. Der vil dermed
ikke være nogen yderligere begrænsning, end den der gælder for tekniske
specifikationer, tildelingskriterier og kontraktbetingelser, hvor det alene
er en begrænsning, at kravene skal være knyttet til kontraktens genstand.
Det er imidlertid hverken i forarbejderne til det nuværende direktiv eller i
det nuværende direktiv angivet, at betingelsens indhold skulle være ændret,
så mærkekrav vil kunne udgøres af ethvert krav, som man normalt ville
kunne stille i sit udbudsmateriale. Det fremgår derimod af forarbejderne
til det nuværende direktiv, at betingelserne i udbudsdirektivets artikel 43,
stk. 1, litra a, indholdsmæssigt svarer til betingelserne i det tidligere direk-
tiv.”
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
3