Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del Bilag 410
Offentligt
2627475_0001.png
Folketingets Europaudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
23. september 2022
Besvarelse af spørgsmål 265 alm. del stillet af udvalget den 25. august
2022 efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål:
Ministeren bedes oplyse, om Danmark i overensstemmelse med EU-
retten kan indføre et offentligt register over udenlandske reelle ejere af
fast ejendom i Danmark på linje med det register som Storbritannien har
indført med ikrafttrædelse i år, jf. artiklen ”UK
brings in ownership regi-
ster for property held by foreign companies”, Reuters, 1. august 2022.
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Erhvervsstyrelsen,
som oplyser følgende:
”Med
den britiske lov
”Economic Crimie (Transparency and Enforce-
ment) Act 2022”
er der indført et register over oversøiske selskaber, der
ejer fast ejendom i Storbritannien. Formålet er at forebygge og bekæmpe
hvidvask af penge ved at øge gennemsigtigheden af oplysninger om reelt
ejerskab af fast ejendom. Det fremgår af lovens forarbejder, at erfaringer
viser, at oversøiske selskaber ofte anvendes som et middel af kriminelle
organisationer og korrupte personer til at skjule og hvidvaske udbyttet fra
bestikkelse, korruption og organiseret kriminalitet.
De danske regler om registrering af reelle ejere gennemfører EU’s 4. og
5. hvidvaskdirektiv. Direktiverne indfører krav om registrering af reelle
ejere i en bred kreds af virksomheder, foreninger og fonde stiftet i hen-
hold til dansk lovgivning samt udenlandske truster, der bl.a. køber fast
ejendom i DK. Registeret over reelle ejere er indført ved lov nr. 626 af
16. marts 2016, og reglerne blev ændret ved lov nr. 554 af 7. maj 2019.
De britiske regler om et register over reelle ejere af fast ejendom, som er
ejet af udenlandske selskaber, ligger ud over de krav om registrering af
reelle ejere,
der følger af EU’s gældende 4. og 5. hvidvaskdirektiv.
EU-Kommissionen fremsatte juli 2021 forslag til en ny hvidvaskpakke,
der bl.a. omfatter forslag om registrering af reelle ejere af udenlandske
selskaber, der køber fast ejendom i et EU-medlemsland. Forslaget er un-
der forhandling. Det er vurderingen, at kontrollen af oplysningerne om
reelle ejere af udenlandske selskaber vil være vanskelig, ligesom det vil
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 410: Kopi til orientering af EUU alm. del - svar på spm. 265 om Danmark i overensstemmelse med EU-retten kan indføre et offentligt register over udenlandske reelle ejere af fast ejendom i Danmark på linje med det register som Storbritannien har indført med ikrafttrædelse i år, jf. artiklen UK brings in ownership register for property held by foreign companies, Reuters, 1. august 2022, fra erhvervsministeren
være svært at sanktionere udenlandske selskaber for manglende overhol-
delse af registreringspligten.
Da 4. og 5. hvidvaskdirektiv er minimumsimplementeringsdirektiver, er
det juridisk set muligt for Danmark at gå videre end det fælleseuropæiske
niveau og udvide registreringspligten til også at omfatte udenlandske
virksomheder, der køber fast ejendom i Danmark.
Det kan hertil bemærkes, at der med gennemførelsen af 5. hvidvaskdirek-
tiv blev indført krav om, at kompetente myndigheder skal sikres adgang
til oplysninger, som muliggør rettidig identifikation af alle fysiske og
juridiske personer, der ejer fast ejendom i Danmark. Oplysningerne frem-
går af Ejerfortegnelsen, som er et autoritativt register over de faktiske
ejere (legale ejere) af al fast ejendom i Danmark som alle offentlige myn-
digheder kan få adgang til. Geodatastyrelsen er registerejer af Ejerforteg-
nelsen.
Der er forskel på den legale ejer og den reelle ejer. Legale ejere er den
fysiske eller juridiske person, der er den formelle ejer.
Ved legalt ejerskab af fast ejendom forstås den ejer, der er registreret i
den digitale tinglysning som ejer, eller den ejer, som en kommune har
indsat som følge af, at den tinglyste ejer ikke lever mere, at ejerskabet
ikke er tinglyst eller andre forhold som gør, at en kommune har behov for
at registrere en ejer som erstatning for en eventuel tinglyst ejer.
Den reelle ejer er den eller de fysiske personer, der i sidste ende ejer eller
kontrollerer en virksomhed ved direkte eller indirekte ejerskab over en
tilstrækkelig del af ejerandelene eller stemmerettighederne, eller som
udøver kontrol ved hjælp af andre midler.”
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
2