Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del Bilag 407
Offentligt
2626853_0001.png
23. september 2022
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 4. oktober 2022
1)
2)
3)
4)
5)
Forslag om ændring af regler om værdipapircentraler
(CSD’er)
KOM (2022) 120
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
REPowerEU-finansieringsforslag
KOM(2022)231
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
Økonomiske konsekvenser af Ruslands invasion af Ukraine
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
Status på de høje energipriser og det finansielle marked
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
Økonomisk genopretning i EU: Rådsimplementerende beslutning vedr. Ne-
derlandenes genopretningsplan samt statusrapport
KOM(2020)408, KOM(2022)469, KOM(2022)383
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
Forberedelse af G20- og IMF-møder 12.-14. oktober 2022
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
Rådskonklusioner om international klimafinansiering
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
EU toldmyndighedernes fremtidige fiskale og ikke-fiskale rolle
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
Implementering af EU-instrument til understøttelse af nationale lønkom-
pensationsordninger (SURE)
KOM(2022) 476 og KOM(2022) 479
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
2
6)
7)
8)
9)
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 407: Samlenotat vedr. ECOFIN den 4. oktober 2022, fra finansministeren
2626853_0002.png
Side 2 af 9
Dagsordenspunkt 1:
Forslag om ændring af
værdipapircentraler (CSD’er)
regler
om
KOM (2022) 120
1. Resume
Kommissionen præsenterede den 16. marts 2022 et forslag om ændring af regler om værdipapir-
centraler (CSDR). Værdipapircentraler står for at afvikle handel med værdipapirer, dvs. sørger
for at en køber modtager købte værdipapirer fra sælger mod den aftalte betaling. Forslaget er et
element i kapitalmarkedsunionen i EU, der har til formål at forbedre vilkårene for investeringer
via kapitalmarkederne i EU.
Formålet med forslaget er at opnå en mere ensartet regulering af afviklingen af handel med værdi-
papirer,
der foretages af værdipapircentraler (CSD’er), herunder sikre mere ensartede og proporti-
onale rammer for tilladelse til at drive grænseoverskridende virksomhed
og tilsyn med CSD’er.
Forslaget lægger også op til ændringer i krav til CSD’er etableret i tredjelande,
som driver virk-
somhed i EU.
Regeringen støtter generelt forslaget, der dels omfatter ændringer, der vurderes nødvendige for at få
gældende regler til at fungere i praksis, og dels har til formål at skabe ensartet tilsynspraksis i
EU. Regeringen støtter også forslaget om et styrket tilsynssamarbejde for værdipapircentraler med
aktiviteter i flere EU-lande.
Sagen er ikke på dagsordenen for ECOFIN 4. oktober 2022. Formandskabet har ikke fremlagt
et kompromisforslag, men der ventes lagt op til enighed i efteråret 2022.
Der henvises i øvrigt til grund- og nærhedsnotat om forslaget sendt til Folketingets Europaudvalg
2. maj 2022.
2. Baggrund
Kommissionen præsenterede 16. marts 2022 et forslag om ændringer til forordning
om forbedring af værdipapirafviklingen i EU og
om værdipapircentraler (”Central
Securities Depositories
Regulation” –
CSDR).
CSDR fastsætter fælles EU-regler for afviklingen af handel med værdipapirer (ak-
tier, obligationer, mv.), dvs. udvekslingen af værdipapirer fra sælger til køber til gen-
gæld for penge, og regulerer samtidig de virksomheder, der driver de systemer, hvor
værdipapirafviklingen, finder sted
såkaldte værdipapircentraler (”Central Securi-
ties Depositories” – CSD’er). Forordningen skal også sikre en konsekvent regule-
ring af afviklingssystemer og afviklingsprocesser for handel med værdipapirer for
at supplere og fremme TARGET2-Securities (T2S), som er en europæisk platform
for værdipapirafvikling forankret i Den Europæiske Centralbank (ECB).
Selve afviklingen af en handel med værdipapirer består af en udveksling af værdipa-
pirer og penge mellem køber og sælger,
jf. figur 1.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 407: Samlenotat vedr. ECOFIN den 4. oktober 2022, fra finansministeren
2626853_0003.png
Side 3 af 9
Figur 1
Aktører ved værdipapirafvikling
Kilde: Kommissionens forslag og egen tilvirkning.
Selve handlen sker typisk på en børs, som er en markedsplads for handel med vær-
dipapirer. Privatinvestorer har ikke direkte adgang til en børs, og handlen sker der-
for igennem en børsmægler, bank og/eller handelsplatform. Ved indgåelse af en
handel (modtagelse af købs- og salgsordrer) indrapporterer køber og sælgers
bank/mægler handlen til CSD’en,
som afvikler handlen og overfører værdipapi-
rerne fra sælgers depot til købers depot mod betaling i penge fra køber til sælger.
Fsva. udvekslingen af penge spiller centralbanken en vigtig rolle, idet centralban-
kens betalingssystem anvendes til at gennemføre udvekslingen af penge på de del-
tagende bankers/mægleres konti hos centralbanken. Det betyder i praksis, at købe-
ren handler hos og betaler penge til sin bank/mægler, men selve udvekslingen af
penge ifm. afviklingen af handlen sker via købers og sælgers bankers konti hos cen-
tralbanken. I denne forbindelse kommunikerer CSD’en og centralbankens systemer
for at sikre, at udvekslingen af værdipapirer hos CSD’en og udvekslingen af penge
hos centralbanken sker på samme tid.
De nuværende regler indebærer som udgangspunkt, at de penge, der anvendes ved
afviklingen af handel med værdipapirer, skal komme fra konti oprettet hos en cen-
tralbank. Hvis dette ikke er praktisk muligt, kan CSD’er med en accessorisk bank-
tilladelse (dvs. en tilladelse til bl.a. at stille kredit og likviditet til rådighed ifm. ud-
vekslingen af penge ved handel af værdipapirer) vælge at afvikle kontantbetalingerne
igennem egne konti. CSD’er uden en banktilladelse har ikke denne mulighed, og
afviklingen af penge ifm. en værdipapirhandel kan for disse
CSD’er ske via konti
oprettet hos almindelige banker/kreditinstitutter, hvis værdien af kontantafviklin-
gen er mindre end nogle fastsatte grænseværdier i CSDR. Kontantafviklinger med
en værdi over grænseværdierne foregår via centralbanken.
Som privat investor afvikles handel af værdipapirer på en værdipapircentral. Euro-
next Securities Copenhagen (det tidligere VP Securities) er CSD i Danmark og va-
retager afviklingen af handel med danske værdipapirer for private investorer. Vær-
dipapircentraler i EU-landene kan i dag outsource afviklingen af værdipapirhandel
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 407: Samlenotat vedr. ECOFIN den 4. oktober 2022, fra finansministeren
2626853_0004.png
Side 4 af 9
til T2S. Professionelle aktørers indbyrdes værdipapirhandler afvikles på T2S, hvor
Nationalbanken stiller danske kroner til rådighed for værdipapirafviklingen.
Under gældende regler er CSD’er som udgangspunkt
underlagt de samme krav til
tilsyn og risikostyring, uanset om de selv står for deres kerneaktiviteter, eller de
outsourcer dem til en privat virksomhed. Det gælder
bl.a. kravene til, at CSD’en
skal have fuldt indblik i alle risici forbundet med den praktiske håndtering af handel
med værdipapirer (bl.a. risici for tekniske fejl, som kan forhindre afviklingen i at
finde sted). Outsources afviklingen af værdipapirhandler derimod til en offentlig
enhed, som det er tilfældet med outsourcing til T2S, finder disse regler ikke anven-
delse, men erstattes af særlige retlige, reguleringsmæssige og operationelle rammer,
aftalt i fællesskab og formaliseret af den offentlige myndighed i form af T2S og den
relevante værdipapircentral og accepteret af de kompetente myndigheder
Retsgrundlaget for forslaget er artikel 114 i Traktat om Den Europæiske Unions
Funktionsmåde (TEUF). Europa-Parlamentet og Rådet er medlovgivere. Rådet
træffer beslutning med kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget er at opnå en højere grad af ensartet regulering af værdipa-
pirafviklingen samt ensartede rammer for tilladelse til
og tilsyn med CSD’er,
så ram-
merne bliver mere proportionale og effektive, end under de nuværende regler. Her-
udover er formålet at styrke konkurrencen
blandt CSD’er.
Forslaget skal løse udfordringerne i den eksisterende lovgivning med at nå målet
om at understøtte et fælles indre marked for CSD-ydelser, bl.a. ved at minimere
hindringerne for grænseoverskridende værdipapirafvikling. Derudover har Kom-
missionen set et behov for at revidere en del af reglerne om afviklingsdisciplin før
de træder i kraft. Med afviklingsdisciplin menes foranstaltninger til forebyggelse og
håndtering af afviklingsfejl ved værdipapirhandel.
Tabel 1 giver et overblik over Kommissionens forslag til revision af CSDR. For-
mandskabet har endnu ikke fremlagt et kompromisforslag.
Tabel 1
Forordning om værdipapircentraler (CSDR)
gældende regler og Kommisionens forslag
Regler
Dækningskøb ved manglende
levering af værdipapirer
-
Regler i dag
-
Kommissionens forslag
Dækningskøb skal først skal være
et krav, hvis Kommissionen konsta-
terer, at afviklingen i en bestemt
klasse af værdipapirer, fx aktier,
ikke fungerer tilfredsstillende over
en længere periode.
Introduktion af videregivelsesord-
ning til at sikre, at det kun er de en-
delige købere og sælgere, der skal
gennemføre dækningskøb.
Notifikationsordning, hvor
myndighederne i et værtsland ikke
kan afvise
en CSD’s ønske om at
udøve grænseoverskridende
virksomhed i landet.
-
Forenkling af regler for
CDS’ers grænseoverskridende
virksomhed
-
Dækningskøb er
-
obligatorisk ved mang-
lende levering.
Dækningskøbet gælder
alle led i en kæde af trans-
aktioner ifm. en værdipa-
pirhandel.
-
Reglerne er ikke trådt i
kraft pga. uafklarede
spørgsmål til bl.a. anven-
delsesområdet.
Anmodningsording:
-
Nationale
tilsynsmyndigheder har i
dag mulighed for at afvise
en CSD’s ønske om udøve
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 407: Samlenotat vedr. ECOFIN den 4. oktober 2022, fra finansministeren
2626853_0005.png
Side 5 af 9
Tabel 1
Forordning om værdipapircentraler (CSDR)
gældende regler og Kommisionens forslag
grænseoverskriende
virksomhed i værtslandet.
Mulighed for at etablere
tilsynssamarbejde
(tilsynskollegier).
Tilsynskollegier og øget
samarbejde mellem nationale
tilsynsmyndigheder
-
-
Mulighed for banklignende
accessorisk virksomhed
-
Anvendelse af penge ifm.
værdipapirafvikling
-
-
Tredjelands-CSD’er
-
-
CSD’en (med banktilla-
delse) kan
kun levere banklignende
ydelser til egne kunder.
Penge skal afvikles i konti
oprettet hos en
cenntralbank, hvis muligt.
Betalinger kan afvikles
med penge fra konti
oprettet hos almindelige
banker, hvis den samlede
betalingsværdi er mindre
end nogle fastsatte græn-
seværdier.
Skal søge ESMA om tilla-
delse til at levere to af
CSD’ernes kernydelser;
opbevaring og udstedelse
af værdipapirer i EU, men
kan levere ydelserne,
mens ansøgningen be-
handles.
Har i dag fri adgang til at
afvikle handel med værdi-
papirer, som er underlagt
lovgivningen i et EU-land.
-
Forpligtigelse for myndighederne til
at etablere samarbejde i tilsynskol-
legier, hvis CSD’er i de pågældende
myndigheders lande indgår
i samme koncern og/eller, der ud-
øves grænseoverskridende virk-
somhed mellem CSD’er i de pågæl-
dende lande.
CSD’er, som har en banktilladelse,
gives adgang til at levere ydelserne
til
andre CSD’er.
EBA gives mandat til at revidere
grænseværdier for, hvor meget en
CSD uden banktilladelse kan afvikle
i penge fra konti oprettet hos
almindelige banker.
-
-
-
Fastsætte en overgangsordning,
som udløber tre år efter, revisionen
af CSDR er vedtaget. Herefter kan
tredjelands-CSD’er ikke levere
opbevaring og udstedelse af
værdipapirer inden for EU, før de får
en tilladelse fra ESMA.
Indførelse af forpligtigelse til at give
såvel ESMA som de enkelte EU-
lande et overblik over omfanget af
afviklinger af handler.
Anm.: Tabellen afspejler formandskabets forslag fremlagt i marts 2022.
Kilde: Kommissionens forslag og egen tilvirkning.
3.1 Ændringer i reglerne om afviklingsdisciplin
Kommissionen foreslår at ændre regelsættet om afviklingsdisciplin, som omhandler
en forpligtelse for køberen ifm. en værdipapirhandel til at foretage et obligatorisk
dækningskøb i tilfælde af manglende levering af værdipapirerne fra sælger. Et dæk-
ningskøb indebærer, at en køber, der ikke får leveret værdipapirerne, som vedkom-
mende har købt, via en agent skal
købe værdipapirerne andet sted (”buy-in”).
Den
misligholdende part (sælgeren) skal samtidig betale en eventuel difference til køber.
Kommissionens delegerede retsakt om regelsættet for afviklingsdisciplin har kun
fundet delvis anvendelse siden 1. februar 2022, idet der har vist sig et behov for
bl.a. at afgrænse anvendelsesområdet af forpligtigelsen til dækningskøb, fx hvilke
parter og transaktioner der er omfattet, samt hvem der kan hjælpe køberen med at
udføre dækningskøbet, før reglerne for dækningskøb kan træde i kraft.
Kommissionen foreslår konkret en tilgang, hvor dækningskøb først skal være et
krav, hvis Kommissionen konstaterer, at afviklingen i en bestemt klasse af værdipa-
pirer, fx aktier, fortsat ikke fungerer tilfredsstillende over en længere periode. Der-
udover foreslår Kommissionen at indføre en såkaldt videregivelsesordning for dæk-
ningskøb. Værdipapirhandler består ofte af en længere kæde af transaktioner, og
videregivelsesordningen skal sikre, at det kun er den endelige køber og sælger af
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 407: Samlenotat vedr. ECOFIN den 4. oktober 2022, fra finansministeren
2626853_0006.png
Side 6 af 9
værdipapirerne (hhv. ”køber” og ”sælger” i figur 1), som skal gennemføre et dæk-
ningskøb ved manglende levering.
Derudover foreslår Kommissionen at ændre reglerne for beregningen af bøder for
afviklingsfejl og specifikation af, hvem en fejl kan tilregnes. I dag er det muligt for
værdipapircentraler at give bøder i tilfælde af afviklingsfejl via en bødeordning. Bø-
deordningen indebærer, at værdipapircentralen dagligt overvåger fejl i værdipapir-
afviklingen.
En gang om måneden laver CSD’en en opgørelse af månedens bøder
for manglende eller for sen levering af værdipapirer, som opkræves hos de enkelte
deltagere i afviklingen af handelen med værdipapirer (som alle er finansielle institu-
tioner).
Kommissionen foreslår, at den får beføjelser til at revidere en delegeret retsakt om
afviklingsdisciplin samt vedtage delegerede retsakter om beregningen af bøder for
afviklingsfejl og specifikation af, hvornår en fejl kan tilregnes deltagerne.
3.2 Ændring relateret til CSD’er
Kommissionen foreslår at forenkle reglerne for, at CSD’er kan drive grænseover-
skridende virksomhed via den såkaldte EU-pasordning. Ordningen indebærer, at en
værdipapircentral med tilladelse i henhold til CSDR kan udøve grænseoverskri-
dende virksomhed på baggrund af tilladelsen fra hjemlandets myndigheder.
Kommissionen foreslår at ændre den nuværende anmodningsordning, hvor myn-
dighederne i et værtsland kan afvise en CSD’s anmodning om at udøve grænseover-
skridende virksomhed i værtslandet, til en notifikationsordning, hvor man ikke kan
afvise en anmodning fra en værdipapircentral med tilladelse i henhold til CSDR.
1
Hensigten er at forøge den grænseoverskridende afvikling og styrke konkurrencen
blandt CSD’er
2
.
Kommissionen foreslår hertil at forbedre samarbejdet mellem nationale tilsynsmyn-
digheder ved at fastsætte en forpligtelse til at etablere tilsynskollegier. Tilsynskolle-
gier er et forum af tilsynsmyndigheder i de EU-lande, hvor en finansiel virksomhed
(i det her tilfælde en CSD) udøver virksomhed. Kollegiet koordinerer tilsyn og ud-
veksler information.
Derudover foreslår Kommissionen, at CSD’erne skal have bedre mulighed for
ad-
gang til banklignende accessorisk virksomhed, dvs. adgang til at tilbyde ydelser, der
normalt er forbeholdt almindelige banker (det drejer sig her primært om at stille
kredit og likviditet til rådighed ifm. udvekslingen af penge i en værdipapirhandel,
jf.
figur 1).
Muligheden for at stille kredit og likviditet til rådighed kræver en banktilla-
delse,
og Kommissionen foreslår, at de CSD’er som i dag har en banktilladelse skal
have adgang til at levere disse ydelser til andre CSD’er.
Med en notifikationsordning vil myndighederne i CSD’ens hjemland underrette værtlandets myndigheder om
CSD’ens ønske om at udøve grænseoverskridende virksomhed i værtslandet, som ikke kan afvises. Myndighe-
derne i CSD’ens hjemland kan dog afslå at videresende
en notifikation til et værtsland, hvis der er tvivl om,
hvorvidt CSD’en er tilstrækkeligt robust til at kunne håndtere det nye marked. CSD’en vil i så fald ikke kunne
drive virksomhed i værtslandet.
2
Der er 26 CSD’er i EU, jf. Kommissionens forslag.
1
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 407: Samlenotat vedr. ECOFIN den 4. oktober 2022, fra finansministeren
2626853_0007.png
Side 7 af 9
Herudover betyder de nuværende regler i praksis, at en CSD, som ikke har en bank-
tilladelse, har begrænset adgang til at udbyde afvikling i anden valuta end den, som
udstedes i den centralbank, som den har oprettet konti hos. CSDR fastsætter således
nogle grænseværdier for, hvor meget en CSD uden banktilladelse kan afvikle i
penge, som kommer fra en konto i det almindelige banksystem. Kommissionen
foreslår derfor, at give Den europæiske tilsynsmyndighed for kreditinstitutter
(EBA), Det europæiske systemiske risikoråd (ESRB) og Den europæiske tilsyns-
myndighed for værdipapirer og markeder (ESMA) et mandat til at øge grænsevær-
dierne for betaling i penge fra almindelige banker. Det vil ifølge Kommissionen
stille de nuværende CSD’er i EU mere lige i forhold til at kunne tilbyde afvikling i
flere valutaer og dermed give CSD’er bedre muligheder for at konkurrere.
Tredjelands-CSD’er
Kommissionen foreslår at give CSD’er hjemmehørende
i lande uden for EU (tred-
jelands-CSD’er),
der leverer afvikling af handel med værdipapirer inden for EU, en
forpligtelse til at notificere ESMA om aktiviteterne. Det skal medvirke til at give
såvel ESMA som de enkelte EU-lande et overblik over omfanget af tredjelands-
CSD’er.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet er medlovgiver på forslaget. Europa-Parlamentet har endnu
ikke fastlagt sin holdning til Kommissionens forslag. Europa-Parlamentet har i 2020
vedtaget en rapport om den videre udvikling af kapitalmarkedsunionen, hvori man
har opfordret til at se nærmere på og udtrykt støtte til de områder og tiltag, der er
omfattet i Kommissionens forslag.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at hensigten med forslaget ikke i tilstrækkelig grad kan op-
fyldes af EU-landene, hvis de handler uafhængigt af hinanden, da udfordringerne
stammer fra uklare og besværlige krav i den gældende CSD-forordning, som alene
kan ændres ved et forslag på EU-niveau.
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering af, at ensartet regulering og tilsyn
med CSD’er bedst sikres ved en ændring af gældende forordning og finder på den
baggrund, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
CSDR er en forordning med direkte virkning og er dermed gældende uden yderli-
gere implementering i dansk ret. Det gælder også for delegerede forordninger, som
Kommissionen har fastsat i medfør af CSDR.
7. Konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have direkte statsfinansielle konsekvenser.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 407: Samlenotat vedr. ECOFIN den 4. oktober 2022, fra finansministeren
2626853_0008.png
Side 8 af 9
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget ventes at have positive samfundsøkonomiske konsekvenser. Reglerne om
afviklingsdisciplin indebærer i deres nuværende form en risiko for øgede omkost-
ninger for investorer, der er parter i en handel med værdipapirer. Det skyldes, at
anvendelsesområdet for dækningskøb er uklart og lægger op til, at alle, der handler
værdipapirer, skal have etableret adgang til at kunne gennemføre dækningskøb, hvis
ikke de modtager de værdipapirer, som de har købt, til tiden. Det må forventes
generelt at øge handelsomkostningerne. Kommissionens forslag udskyder og ind-
skrænker anvendelsesområdet for dækningskøb og dermed også de potentielle ne-
gative samfundsøkonomiske konsekvenser forbundet med de nuværende regler, da
de øgede omkostninger, som investorerne må formodes at skulle bære med forsla-
get, vil være lavere end med de gældende regler, såfremt de træder i kraft. Derudover
forventes forslaget at øge konkurrencen blandt CSD’er.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vil have positive erhvervsøkonomiske konsekvenser. Værdipapirhandlere
(banker og fondsmæglerselskaber) vil med Kommissionens forslag ikke skulle ef-
terleve kravet om obligatorisk dækningskøb i samme omfang, som nuværende
CSDR lægger op til. Obligatorisk dækningskøb kan med Kommissionens forslag
blive indført, men kun i et begrænset omfang, hvis det konstateres, at afviklingen af
en bestemt klasse af værdipapirer, fx aktier, ikke fungerer over en længere periode.
Omfanget af kravet vil således være målrettet en specifik kategori af værdipapirer,
hvor det er vurderet nødvendigt for at forbedre afviklingen.
8. Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU-Specialudvalget for den finansielle sektor
med frist for bemærkninger 5. april 2022. Der er modtaget høringssvar fra Finans
Danmark (FIDA) og Euronext Securities Copenhagen (det tidligere VP Securities).
Der henvises til grund- og nærhedsnotat om forslaget oversendt til Folketingets
Europaudvalg 2. maj 2022 for en gennemgang af høringssvarene.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene har udtrykt generel støtte til formålet med Kommissionens forslag på
drøftelserne på arbejdsgruppemøderne. Flere lande er dog fortsat i gang med at
analysere forslaget og har i den forbindelse udtrykt forbehold i forhandlingerne.
Drøftelserne har særligt fokuseret på obligatoriske (tvungne) dækningskøb samt
øget tilsynssamarbejde. Der er generel opbakning til begge elementer i forslaget,
dog har en række lande udtrykt skepsis over for merværdien af tilsynskollegier.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter generelt forslaget om mere proportionale og effektive regler i
CSDR, herunder ensartede regler for afviklingen af transaktioner med værdipapirer
i EU og
fælles regler for tilladelse og tilsyn med CSD’er.
Regeringen støtter, at der foretages ændringer i reglerne om afviklingsdisciplin. Det
gælder i særdeleshed forslaget om, at reglerne om obligatorisk dækningskøb ved
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 407: Samlenotat vedr. ECOFIN den 4. oktober 2022, fra finansministeren
2626853_0009.png
Side 9 af 9
manglende levering af værdipapirer skal revideres, før de kan træde i kraft for en-
kelte værdipapirer, hvis Kommissionen bl.a. på baggrund af en rapport fra ESMA
vurderer, at der er et behov herfor. Det skyldes, at der har vist sig et behov for at
revidere reglerne for dækningskøb, før de træder i kraft, ligesom der er rejst en be-
rettiget tvivl om, hvorvidt en forpligtelse til dækningskøb er nødvendig for transak-
tioner med alle værdipapirer.
Regeringen støtter, at det præciseres, hvilke parter, der er omfattet af en forpligtelse
til dækningskøb. Regeringen støtter også forslaget om en videregivelsesordning for
dækningskøb, da forpligtelsen bør påhvile den endelige køber og sælger, der har
forårsaget for sen eller manglende levering af værdipapirer.
Regeringen støtter, at CSD’erne bør have bedre adgang
til at udnytte det EU-pas
og dermed aktivitet på tværs af grænser i EU, som en tilladelse i henhold til CSDR
giver adgang til, via en notifikationsordning. Et af formålene med reguleringen er
at skabe et fælles indre marked for CSD-ydelser, men EU-pasordningen har vist sig
unødigt kompliceret at anvende i praksis.
Regeringen støtter forslaget om at præcisere forventninger og krav til samarbejdet
mellem myndigheder, herunder også centralbanker, om tilsynet med CSD’erne, som
skal foregå ved etablering af tilsynskollegier. Der er flere grænseoverskridende kon-
cerner med CSD’er i flere lande i EU, og tilsynssamarbejdet bør afspejle dette ved
etablering af kollegier, hvor det er relevant.
Regeringen vil arbejde for klarhed om udmåling af bøder for afviklingsfejl, således
at der ikke er forskel på, om fejlen skyldes manglende levering af værdipapirer eller
manglende betaling, ligesom det bør præciseres, hvornår en afviklingsfejl ikke kan
tilregnes nogen og derfor ikke skal medføre bøder.
Regeringen støtter, at der gives bedre adgang til at afvikle i penge, som kommer fra
konti oprettet i kreditinstitutter/banker fra det kommercielle banksystem, sammen-
lignet med de nuværende regler, hvor penge som udgangspunkt skal komme direkte
fra konti oprettet hos centralbanker. Regeringen finder det væsentligt, at EBA,
ESRB og ESMA får et mandat til at fastsætte grænseværdien for hvor mange penge
til afviklingen af handel med værdipapirer, der må komme fra almindelige banker,
efter en nærmere analyse af risici.
Regeringen støtter, at målet for rammerne
for CSD’erne er, at CSD’erne har indblik
i risici forbundet med outsourcing af afvikling af værdipapirhandel til T2S og at der
for CSD’erne er åbenhed om
forholdene hos T2S. Det
under hensyntagen til ECB’s
uafhængighed.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget blev forelagt for Folketingets Europaudvalg til tidlig skriftlig orientering
den 8. juli i forbindelse med præsentationen af tjekkisk formandsskabsprogram
forud for ECOFIN-rådsmødet den 12. juli 2022. Grund- og nærhedsnotat er over-
sendt til Europaudvalget 2. maj 2022.