Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del Bilag 399
Offentligt
2624596_0001.png
Forslag
til
Lov om ændring af selskabsloven m.fl.
(del 2)
(Gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2022/858 af 30. maj 2022 om en pilotordning for
markedsinfrastruktur baseret på distributed ledger-teknologi og om ændring af forordning (EU) nr. 600/2014 og (EU)
nr. 909/2014 og direktiv 2014/65/EU)
§1
I lov om kapitalmarkeder, jf. lovbekendtgørelse nr. 2014 af 1. november 2021, som senest ændret ved
§ 2 i lov nr. 570 af 10. maj 2022, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 4, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »finansielle instrumenter«: »følgende instrumenter, her-
under sådanne instrumenter, som er udstedt ved anvendelse af distributed ledger-tekno-
logi«.
I
§ 211, stk. 2,
indsættes som
nr. 12:
»12) Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2022/858 af 30. maj 2022 om en pi-
lotordning for markedsinfrastruktur baseret på distributed ledger-teknologi.«
Efter § 223 før kapitel 38 indsættes:
Ȥ
223 a.
Finanstilsynet kan fastsætte nærmere regler om at sænke tærsklen for, hvornår
DLT-baserede finansielle instrumenter må optages til handel i en DLT-markedsinfrastruktur
eller registreres i en DLT-markedsinfrastruktur i henhold til artikel 3, stk. 6, i Europa-Parla-
mentets og Rådets forordning (EU) 2022/858 af 30. maj 2022 om en pilotordning for mar-
kedsinfrastruktur baseret på distributed ledger-teknologi.«
2.
3.
§2
I lov om finansiel virksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 406 af 29. marts 2022, som senest ændret
ved § 37 i lov nr. 871 af 21. juni 2022, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 5, stk. 1, nr. 57,
indsættes efter »fondsmæglerselskaber og investeringsservice og
–akti-
viteter«: », herunder sådanne instrumenter, som er udstedt ved anvendelse af distributed
ledger-teknologi«.
1
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 399: Lovudkast - Udkast til lovforslag om ændring af selskabsloven m.fl. (del 2) (gennemførelse af DLT-forordningen), fra erhvervsministeren
2624596_0002.png
2.
I
§ 71
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»
Stk. 2.
Pengeinstitutter og realkreditinstitutter skal have effektive procedurer for godken-
delse af nye produkter og tjenesteydelser, væsentlige ændringer i eksisterende produkter og
tjenesteydelser samt distribution af disse.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
I
§ 71, stk. 2, 1. pkt.,
der bliver stk. 3, 1. pkt., indsættes efter »jf. stk. 1.«: »og 2.«.
I
344, stk. 1, 4. pkt.,
ændres »§ 32, stk. 3, nr. 1, jf. § 32, stk. 6, i revisorloven« til »§ 32, stk.
4, nr. 1, jf. § 32, stk. 7, i revisorloven«.
3.
4.
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2023, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Lovens § 1 og § 2, nr. 1, træder i kraft 23. marts 2023.
§4
Stk. 1.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Loven kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for Grønland med de æn-
dringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Stk. 3.
Loven kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for Færøerne med de æn-
dringer, som de færøske forhold tilsiger.
2
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 399: Lovudkast - Udkast til lovforslag om ændring af selskabsloven m.fl. (del 2) (gennemførelse af DLT-forordningen), fra erhvervsministeren
2624596_0003.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2.
Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Ændringer som følge af DLT-forordningen
2.1.1.
2.1.2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
Gældende ret
Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer
10. Sammenfattende skema
3
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 399: Lovudkast - Udkast til lovforslag om ændring af selskabsloven m.fl. (del 2) (gennemførelse af DLT-forordningen), fra erhvervsministeren
2624596_0004.png
1.
Indledning
Der er gennem de senere år sket en stigning i interessen for handel med kryptoaktiver.
Et kryptoaktiv er en digital repræsentation af et aktiv (f.eks. en aktie eller valuta) eller en rettighed
(f.eks. en forkøbsret til en vare eller en tjenesteydelse), der opbevares og handles digitalt ved brug af
såkaldt distribueret hovedbog-teknologi
(”distributed ledger technology”). Teknologien tillader, at
processerne for opbevaring og handel kan integreres. Det betyder, at transaktioner kan verificeres
decentralt mellem parter i stedet for f.eks. at være afhængig af en bank til at udføre transaktioner.
DLT-baserede markedsinfrastrukturer er derved anderledes end traditionelle markedsinfrastrukturer
for handel med værdipapirer. I DLT-baserede markedsinfrastrukturer er der mulighed for integration
af handel, opbevaring og afvikling. I traditionelle markedsinfrastrukturer for handel med værdipapirer
er handel adskilt fra opbevaring og afvikling.
Interessen har blandt andet medført at Kommissionen i september 2020 offentliggjorde en pakke på
området for digital finans, der har til formål at etablere en EU-ramme for handlen med kryptoaktiver.
En del af den pakke er Europa-Parlamentet og Rådets forordning om en pilotordning for markedsin-
frastrukturer baseret på distributed ledger-teknologi
(”DLT-forordningen”).
Med DLT-forordningen bliver det muligt at udvikle kryptoaktiver, der betragtes som finansielle in-
strumenter, såsom distributed ledger-teknologi og samtidig bevare et højt niveau af investorbeskyt-
telse, markedsintegritet, finansiel stabilitet og gennemsigtighed. DLT-forordningen er en særlig re-
guleringsramme på EU-plan i form af en pilotordning. Tilladelser under pilotordningen gives midler-
tidigt i en periode på op til seks år og kun så længe pilotordningen varer. Pilotordningen evalueres tre
år efter dens anvendelsesdato og det overvejes herefter, om ordningen skal forlænges, gøres perma-
nent eller ophøre. Pilotordningen giver visse DLT-markedsinfrastrukturer mulighed for midlertidigt
at blive fritaget for nogle af de specifikke krav i EU-lovgivningen om finansielle tjenesteydelser, som
ellers kunne forhindre operatører som f.eks. NASDAQ i at udvikle løsninger til handel med og afvik-
ling af transaktioner i kryptoaktiver. Samtidig giver pilotordningen nationale tilsynsmyndigheder er-
faring med tilsyn af finansielle DLT-aktiviteter.
Med lovforslaget foretages de nødvendige ændringer for, at Danmark kan efterleve forordningen til
gavn for investorbeskyttelsen og innovationen inden for dette område.
2.
Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Ændringer som følge af DLT-forordningen
2.1.1. Gældende ret
Den gældende EU-lovgivning om finansielle tjenesteydelser er ikke i dag udformet med distributed
ledger-teknologi og kryptoaktiver i tankerne og indeholder bestemmelser, som potentielt udelukker
eller begrænser brugen af distributed ledger-teknologi i forbindelse med udstedelse af, handel med
og afvikling af kryptoaktiver, der betragtes som finansielle instrumenter.
4
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 399: Lovudkast - Udkast til lovforslag om ændring af selskabsloven m.fl. (del 2) (gennemførelse af DLT-forordningen), fra erhvervsministeren
2624596_0005.png
Med Europa-Parlamentet og Rådets forordning om en pilotordning for markedsinfrastrukturer baseret
på distributed ledger-teknologi
(”DLT-forordningen”)
skabes imidlertid en særlig pilotordning. Pi-
lotordningen gør det muligt at udvikle såvel kryptoaktiver, der betragtes som finansielle instrumenter,
som distributed ledger-teknologi, og samtidig bevare et højt niveau af investorbeskyttelse, markeds-
integritet, finansiel stabilitet og gennemsigtighed. Pilotordningen giver også visse DLT-markedsin-
frastrukturer mulighed for midlertidigt at blive fritaget for nogle af de specifikke krav i EU-lovgiv-
ningen om finansielle tjenesteydelser, som ellers kunne forhindre operatører som f.eks. NASDAQ i
at udvikle løsninger til handel med og afvikling af transaktioner i kryptoaktiver, der betragtes som
finansielle instrumenter. Tilladelser under pilotordningen gives midlertidigt i en periode på op til seks
år og kun så længe pilotordningen varer. Pilotordningen evalueres tre år efter dens anvendelsesdato
og det overvejes herefter, om ordningen skal forlænges, gøres permanent eller ophøre.
Forordningen finder anvendelse fra den 23. marts 2023 med undtagelse af forordningens artikel 8,
stk. 5, artikel 9, stk. 5, artikel 10, stk. 6, artikel 16 og artikel 17, som allerede finder anvendelse, men
ikke har skabt behov for ændringer i dansk regulering.
2.1.2. Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
DLT-forordningen gælder umiddelbart i Danmark og skal derfor ikke gennemføres i national lovgiv-
ning. Det er dog nødvendigt, at der med forordningen indføres regler i dansk lovgivning, som sikrer,
at der kan føres et effektivt tilsyn med overholdelsen af DLT-forordningen. Erhvervsministeriet fo-
reslår derfor, at Finanstilsynet fører dette tilsyn.
DLT-forordningen giver mulighed for, at de nationale kompetente myndigheder kan fastsætte nær-
mere regler om at sænke tærsklen for, hvornår DLT-baserede finansielle instrumenter må optages til
handel eller registreres i en DLT-markedsinfrastruktur. Formålet med muligheden for at sænke tærsk-
len er, at der kan sættes en begrænsning for aktiviteten i en DLT-markedsinfrastruktur, så enhver
risiko for den finansielle ustabilitet kan undgås. Det skal ses i lyset af, at DLT-markedsinfrastruktur
er en ny og uprøvet markedsinfrastruktur, der kan udgøre en risiko for den finansielle stabilitet, idet
der bl.a. kan opstå væsentlige risici for spillover-effekter fra, til og mellem indbyrdes afhængige og
kritiske markeder, da markederne hænger sammen som helhed. Opstår der eksempelvis problemer på
en DLT-baseret multilateral handelsfacilitet, der handler realkreditobligationer, kan det potentielt
også kunne brede sig til en traditionel multilateral handelsfacilitet, der handler realkreditobligationer.
Det kan således give problemer på markedet for huslån, der er afhængigt af et velfungerende marked
for realkreditobligationer. På den måde kan der opstå spillover-effekter fra, til og mellem et DLT-
marked og til andre markeder. Det vurderes på nuværende tidspunkt ikke nødvendigt at fastsætte
regler, der sænker de forordningsfastsatte tærskelværdier. Det vurderes dog hensigtsmæssigt og væ-
sentligt, at der i lov om kapitalmarkeder indføres en hjemmel for Finanstilsynet til at fastsætte sådanne
regler, såfremt dette efterfølgende viser sig hensigtsmæssigt, og forordningens muligheder herfor øn-
skes anvendt. Erhvervsministeriet foreslår denne bemyndigelse indsat i lov om kapitalmarkeder.
5
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 399: Lovudkast - Udkast til lovforslag om ændring af selskabsloven m.fl. (del 2) (gennemførelse af DLT-forordningen), fra erhvervsministeren
2624596_0006.png
DLT-forordningen medfører en ændring af definitionen af finansielle instrumenter i direktiv om mar-
keder for finansielle instrumenter (MIFID II). Definitionen er implementeret i lov om kapitalmarke-
der samt lov om finansiel virksomhed. For fortsat at have en direktivnær implementering foreslås det
derfor at ændre definitionsbestemmelsen af finansielle instrumenter i de to love.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vil medføre nye forpligtelser for Finanstilsynet, der udpeges kompetent myndighed til
at føre tilsyn med virksomheders efterlevelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2022/858 af 30. maj 2022 om en pilotordning for markedsinfrastruktur baseret på distributed ledger-
teknologi. Tilsynet hermed afholdes inden for eksisterende ramme.
Lovforslaget vurderes at efterleve de syv principper for digitaliseringsklar lovgivning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at medføre nye økonomiske eller administrative konsekvenser for er-
hvervslivet.
Erhvervsministeriet vurderer, at principperne for agil erhvervsrettet regulering ikke er relevante for
lovforslaget.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at indebære administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at medføre klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at medføre miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Med lovforslaget foretages fornødne ændringer i lov om kapitalmarkeder og lov om finansiel virk-
somhed som følge af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2022/858 af 30. maj 2022 om
en pilotordning for markedsinfrastruktur baseret på distributed ledger-teknologi og om ændring af
forordning (EU) nr. 600/2014 og (EU) nr. 909/2014 og direktiv 2014/65/EU) (DLT-forordningen).
Ændringerne indebærer, at Finanstilsynet udpeges som kompetent myndighed til at føre tilsyn med
virksomheders overholdelse af forordningen. Herudover bemyndiges Finanstilsynet til at fastsætte
nærmere regler om at sænke tærsklen for, hvornår DLT-baserede finansielle instrumenter må optages
6
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 399: Lovudkast - Udkast til lovforslag om ændring af selskabsloven m.fl. (del 2) (gennemførelse af DLT-forordningen), fra erhvervsministeren
2624596_0007.png
til handel i en DLT-markedsinfrastruktur eller registreres i en DLT-markedsinfrastruktur i overens-
stemmelse med forordningens artikel 3, stk. 6. Endelig ændres definitionsbestemmelserne af finan-
sielle instrumenter i lov om kapitalmarkeder og lov om finansiel virksomhed, da DLT-forordningen
ændrer definitionen af finansielle instrumenter i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/65/EU
af 15. maj 2014 om markeder for finansielle instrumenter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
Udkast til lovforslaget har i perioden [xx. xx 2022 til xx. xx. 2022] været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer m.v.:
Aalborg Universitet, Aarhus BSS, Advokatsamfundet, Akademisk Arkitektforening, Akademikerne,
Andelskassen, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES), Ar-
bejdsmarkedets Tillægspension (ATP), Brancheforeningen for Aktive Ejere i Danmark, Capital Law
CPH, CBS, CEPOS, Computershare, DAFINA, Danmarks Nationalbank, Danmarks Skibskredit A/S,
Dansk Aktionærforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Ejendomskredit,
Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Forening for International
Motorkøretøjsforsikring (DFIM), Dansk Industri, Dansk Iværksætter forening, Dansk Investor Rela-
tions Forening
DIRF, Dansk Kredit Råd, Dansk Management Råd, Dansk Metal, Dansk Standard,
Danske Advokater, Danske Forsikringsfunktionærers Landsforening, Danske Maritime, Danske Re-
derier, Danske Regioner, Den Danske Aktuarforening, Den Danske Dommerforening, Den Danske
Finansanalytikerforening, Den danske Fondsmæglerforening, Det nationale netværk af virksomheds-
ledere, Den Sociale Retshjælp, Det økonomiske råds sekretariat (DØRS), Drivkraft Danmark, e-net-
tet, Ejendomsforeningen, Experian, Fagbevægelsens Hovedorganisation, FDFA
Foreningen af
Danske Forsikringsmæglere og ForsikringsAgenturer, FDIH
Foreningen for Distance- og Internet-
handel. FinansDanmark. Finans og Leasing. Finansforbundet. Finanshuset i Fredensborg A/S, Fi-
nanssektorens Arbejdsgiverforening, First North, Forbrugerrådet Tænk, Forbrugsforeningen, For-
eningen af Forretningsførere for Udenlandske Forsikringsselskaber, Foreningen af Interne Revisorer
v/ Jesper Siddique Olsen, Foreningen Danske Revisorer, Foreningen for platformsøkonomi, FOREX,
Forsikring & Pension, Forsikringsforbundet, Forsikringsmæglerforeningen v/ Direktør Flemming
Kosakewitsch, Frivilligrådet, FSR
danske revisorer, Garantiformuen, HK, Horesta Arbejdsgiveror-
ganisation, Håndværksrådet, Indsamlingsorganisationernes Brancheorganisation (ISOBRO), Inter-
trust (Denmark), ISACA Denmark Chapter, IT-branchen, KommuneKredit, Kommunernes Lands-
forening, Komiteen for god selskabsledelse, Kromann Reumert, Kuratorforeningen, Københavns
Universitet, Landbrug & Fødevarer, Landsdækkende banker, Landsforeningen af forsvarsadvokater,
Landsforeningen for Bæredygtigt Landbrug, Ledernes Hovedorganisation, Liberale Erhvervs Råd,
Lokale Pengeinstitutter, Lønmodtagernes Dyrtidsfond (LD), Mastercard Payment Services Denmark
A/S, Mybanker, NASDAQ Copenhagen A/S, Nets A/S, Nokas Kontantservice P/S, Nordic Block-
chain Association, Oxfam IBIS, Parcelhusejernes Landsforening, Penneo A/S, Postnord Juridiske af-
7
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 399: Lovudkast - Udkast til lovforslag om ændring af selskabsloven m.fl. (del 2) (gennemførelse af DLT-forordningen), fra erhvervsministeren
2624596_0008.png
deling, Revisornævnet, Rigsrevisionen, Roskilde Universitetscenter, Skibs- og Bådebyggeriets Ar-
bejdsgiverforening, Syddansk Universitet, Telekommunikationsindustrien i Danmark, Udbetaling
Danmark, VISA, VP Securities A/S, Western Union, Thomson Reuters Nordic, Transparency Inter-
national Danmark, Ældre sagen, Ørsted, Beskæftigelsesministeriet, Børne- og Undervisningsministe-
riet, Erhvervsministeriet, Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR), Finansministeriet,
Forsvarsministeriet, Indenrigs- og Boligministeriet, Justitsministeriet, Klima-, Energi- og Forsy-
ningsmisteriet, Kirkeministeriet, Kulturministeriet, Miljøministeriet, Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri, Ministeriet for udviklingssamarbejde og ministeriet for nordisk samarbejde,
Skatteministeriet, Social- og Ældreministeriet, Statsministeriet, Sundhedsministeriet, Transportmini-
steriet og ministeriet for ligestilling, Uddannelses- og Forskningsministeriet, Udenrigsministeriet,
Udlændinge- og Integrationsministeriet, Digitaliseringsstyrelsen, Domstolsstyrelsen, Erhvervsstyrel-
sen, Erhvervsstyrelsen (hvidvaskteam), Erhvervsstyrelsen (Nationale høringer), Erhvervsstyrelsen
(EU-høringer), Finansiel Stabilitet, Forbrugerombudsmanden, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen,
Patent- og Varemærkestyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen, Søfartsstyrelsen, Datatilsynet, Nævnenes Hus,
Økonomistyrelsen, Færøernes Hjemmestyre via Rigsombudsmanden på Færøerne og Grønlands
Landsstyre via Rigsombudsmanden i Grønland.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre Negative konsekvenser/merud-
udgifter
gifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
nej, anfør »Ingen«)
anfør »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og regio-
ner
Lovforslaget medfører nye for-
pligtelser for Finanstilsynet, der
udpeges som kompetent myn-
dighed til at føre tilsyn med
virksomheders efterlevelse af
Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2022/858 af 30.
maj 2022 om en pilotordning for
markedsinfrastruktur baseret på
distributed
ledger-teknologi.
Tilsynet hermed afholdes inden
for eksisterende ramme.
Lovforslaget vurderes ikke at
medføre nye økonomiske kon-
sekvenser for erhvervslivet.
8
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 399: Lovudkast - Udkast til lovforslag om ændring af selskabsloven m.fl. (del 2) (gennemførelse af DLT-forordningen), fra erhvervsministeren
2624596_0009.png
Administrative konsekven-
ser for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at
medføre administrative konse-
kvenser for borgerne.
Lovforslaget vurderes ikke at
medføre miljømæssige konse-
kvenser.
Lovforslaget vurderes ikke at
medføre miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
Med lovforslaget foretages for-
nødne ændringer i lov om kapi-
talmarkeder og lov om finansiel
virksomhed som følge af Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2022/858 af 30.
maj 2022 om en pilotordning for
markedsinfrastruktur baseret på
distributed ledger-teknologi og
om ændring af forordning (EU)
nr. 600/2014 og (EU) nr.
909/2014
og
direktiv
2014/65/EU) (DLT-forordnin-
gen).
Miljø- og naturmæssige kon-
sekvenser
Forholdet til EU-retten
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 4, stk. 1, 1.pkt., i lov om kapitalmarkeder)
§ 4, stk. 1, i lov om kapitalmarkeder definerer begrebet finansielle instrumenter og afgrænser herved,
hvilke finansielle instrumenter, der er omfattet af bestemmelserne i loven. Fælles for disse instrumen-
ter er, at de alle indgår på listen over finansielle instrumenter i bilag I, afsnit C, i Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2014/65/EU af 15. maj 2014 om markeder for finansielle instrumenter (MiFID II).
Det foreslås, at der i
§ 4, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes en tilføjelse, så det fremgår, at der ved finansielle
instrumenter forstås følgende instrumenter, herunder sådanne instrumenter, som er udstedt ved an-
vendelse af distributed ledger-teknologi.
9
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 399: Lovudkast - Udkast til lovforslag om ændring af selskabsloven m.fl. (del 2) (gennemførelse af DLT-forordningen), fra erhvervsministeren
2624596_0010.png
Ændringen vil medføre, at definitionen af finansielle instrumenter i lov om kapitalmarkeder udvides,
så den fremover også omfatter de opregnede instrumenter når de er udstedt ved anvendelse af distri-
buted ledger-teknologi.
Ændringen foreslås som konsekvens af, at der med artikel 18, nr. 1, i DLT-forordningen foretages en
ændring af definitionen af finansielle instrumenter i artikel 4, stk. 1, nr. 15 i MiFID II, således at lov
om kapitalmarkeder fortsat implementerer definitionen af finansielle instrumenter direktivnært.
Til nr. 2 (§ 211, stk. 2, i lov om kapitalmarkeder)
I § 211, stk. 2, i lov om kapitalmarkeder oplistes en række forordninger, som Finanstilsynet påser
overholdelsen af.
Det foreslås i
§ 211, stk. 2,
i lov om kapitalmarkeder, at indsætte et nyt nr. 12, hvorefter
Finanstilsynet
endvidere påser overholdelsen af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2022/858 af 30.
maj 2022 om en pilotordning for markedsinfrastruktur baseret på distributed ledger-teknologi (DLT-
forordningen).
Bestemmelsen vil indebære, at Finanstilsynet udpeges som kompetent myndighed til at føre tilsyn
med virksomheders overholdelse af forordningen. Det indebærer blandt andet, at Finanstilsynet vil
være kompetent til at træffe afgørelser i henhold til DLT-forordningen, herunder give tilladelse i
henhold til forordningen og fritage for specifikke krav i EU-lovgivningen om finansielle tjenesteydel-
ser, som ellers kunne forhindre operatører i at udvikle løsninger til handel med og afvikling af trans-
aktioner i kryptoaktiver, der betragtes som finansielle instrumenter.
Et eksempel på tilladelse og fritagelse er at give allerede etablerede markedsdeltagere, f.eks. værdi-
papircentraler, der i forvejen har relevant tilladelse, mulighed for at teste brugen af DLT under regu-
lerede forhold, hvor de alt efter omstændighederne kan blive fritaget fra at overholde en række regler,
der ellers ville forhindre pilotregimet. En fritagelse kan f.eks. være kravet om, at DLT-værdipapirerne
skal bogføres i en værdipapircentral. Det er ikke nødvendigt, såfremt bogføringen i stedet sker direkte
på en distribueret hovedbog (distributed ledger).
Til nr. 3 (§ 223 a, i lov om kapitalmarkeder)
Artikel 3, stk. 1 og 2, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2022/858 af 30. maj 2022
om en pilotordning for markedsinfrastruktur baseret på distributed ledger-teknologi (DLT-forordnin-
gen), fastsætter begrænsninger på de finansielle instrumenter, der må optages til handel eller registre-
res i en DLT-markedsinfrastruktur.
10
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 399: Lovudkast - Udkast til lovforslag om ændring af selskabsloven m.fl. (del 2) (gennemførelse af DLT-forordningen), fra erhvervsministeren
2624596_0011.png
Artikel 3, stk. 1, i DLT-forordningen, fastsætter tærskler på aktier, obligationer, andre former for
securiseret gæld, herunder depotbeviser for sådanne værdipapirer eller pengemarkedsinstrumenter,
og andele i institutter for kollektiv investering.
Artikel 3, stk. 2, i DLT-forordningen, fastsætter en tærskel for den aggregerede markedsværdi af alle
de DLT-baserede finansielle instrumenter, der optages til handel eller registreres i en DLT-markeds-
infrastruktur. Tærsklen for den aggregerede markedsværdi af alle de DLT-baserede finansielle instru-
menter er 6 mia. EUR på tidspunktet for optagelsen til handel eller den første registrering af et nyt
DLT-baseret finansielt instrument.
Artikel 3, stk. 6, i DLT-forordningen, giver muligheden for, at en kompetent myndighed kan fastsætte
regler om lavere værdier end de værdier, der er fastsat i stk. 1 og 2. Formålet er, at der kan sættes en
begrænsning for aktiviteten i en DLT-markedsinfrastruktur, så enhver risiko for den finansielle sta-
bilitet kan undgås. Det skal ses i lyset af, at DLT-markedsinfrastruktur er en ny og uprøvet markeds-
infrastruktur, der kan udgøre en risiko for den finansielle stabilitet, idet der bl.a. kan opstå væsentlige
risici for spillover-effekter fra, til og mellem indbyrdes afhængige og kritiske markeder, da marke-
derne hænger sammen som helhed. Opstår der eksempelvis problemer på en DLT-baseret multilateral
handelsfacilitet, der handler realkreditobligationer, kan det potentielt også kunne brede sig til en tra-
ditionel multilateral handelsfacilitet, der handler realkreditobligationer. Det kan således give proble-
mer på markedet for huslån, der er afhængigt af et velfungerende marked for realkreditobligationer.
På den måde kan der opstå spillover-effekter fra, til og mellem et DLT-marked og til andre markeder.
Ved fastsættelse af en national tærskelværdi skal der tages hensyn til markedsstørrelsen og den gen-
nemsnitlige kapitalisering af DLT-baserede finansielle instrumenter optaget på handelsplatforme,
hvor tjenesterne og aktiviteterne vil blive udført, samt til de risici, der vedrører udstederne, den an-
vendte type DLT og DLT-markedsinfrastrukturernes tjenester og aktiviteter.
Det foreslås at indsætte en ny
§ 223 a
i lov om kapitalmarkeder, hvorefter Finanstilsynet kan fastsætte
nærmere regler om at sænke tærsklen for, hvornår DLT-baserede finansielle instrumenter må optages
til handel i en DLT-markedsinfrastruktur eller registreres i en DLT-markedsinfrastruktur i henhold
til artikel 3, stk. 6, i DLT-forordningen.
Bestemmelsen vil indebære, at Finanstilsynet kan udstede en bekendtgørelse med lavere tærskler end
dem, der er angivet i DLT-forordningen, hvorved der kan sættes en begrænsning for aktiviteten i en
DLT-markedsinfrastruktur.
Til § 2
Til nr. 1 (§ 5, stk. 1, nr. 57, i lov om finansiel virksomhed)
11
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 399: Lovudkast - Udkast til lovforslag om ændring af selskabsloven m.fl. (del 2) (gennemførelse af DLT-forordningen), fra erhvervsministeren
2624596_0012.png
§ 5, stk. 1, nr. 57, i lov om finansiel virksomhed definerer begrebet finansielt instrument og afgrænser
herved, hvilke finansielle instrumenter, der er omfattet af bestemmelserne i loven. Fælles for instru-
menterne er, at de alle indgår på listen over finansielle instrumenter i bilag I, afsnit C, i Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2014/65/EU af 15. maj 2014 om markeder for finansielle instrumen-
ter (MiFID II).
Det foreslås, at der i
§ 5, stk. 1, nr. 57,
indsættes en tilføjelse, så det fremgår, at der ved et finansielt
instrument forstås instrumenter som nævnt i bilag 2 i lov om fondsmæglerselskaber og investerings-
service og
–aktiviteter,
herunder sådanne instrumenter, som er udstedt ved anvendelse af distributed
ledger-teknologi.
Bestemmelsen vil indebære, at definitionen af finansielle instrumenter i lov om finansiel virksomhed
udvides, så den fremover også omfatter de opregnede instrumenter når der er udstedt ved anvendelse
af distributed ledger-teknologi.
Ændringen foreslås som konsekvens af, at der med artikel 18, nr. 1, i DLT-forordningen foretages en
ændring til definitionen af finansielle instrumenter i artikel 4, stk. 1, nr. 15 i MiFID II, så lov om
finansiel virksomhed fortsat implementerer definitionen af finansielle instrumenter direktivnært.
Til nr. 2 (§ 71, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed)
Det følger af § 71, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed, at en finansiel virksomhed, en finansiel
holdingvirksomhed og en forsikringsholdingvirksomhed skal have effektive former for virksomheds-
styring, herunder for en række specifikke emner og forretningsområder.
Det følger herudover bl.a. af § 71, stk. 2, at Finanstilsynet kan fastsætte nærmere regler om de foran-
staltninger, som en finansiel virksomhed, en finansiel holdingvirksomhed og en forsikringsholding-
virksomhed skal træffe, for at have effektive former for virksomhedsstyring, jf. stk. 1.
Det foreslås, at der indsættes et nyt
§ 71, stk. 2,
i lov om finansiel virksomhed, hvoraf det følger, at
pengeinstitutter og realkreditinstitutter skal have effektive procedurer for godkendelse af nye produk-
ter og tjenesteydelser, væsentlige ændringer i eksisterende produkter og tjenesteydelser samt distri-
bution af disse.
Forslaget indebærer, at pengeinstitutter og realkreditinstitutter, der udvikler og distribuerer nye finan-
sielle produkter og tjenesteydelser med henblik på salg til kunder, eller som foretager så væsentlige
ændringer i eksisterende produkter, at der reelt vil være tale om et nyt produkt, skal opstille procedu-
rer for produktgodkendelse og distribution af disse. I praksis indebærer det et krav om, at virksomhe-
den skal have interne retningslinjer, der sikrer tilstedeværelsen af sådanne effektive procedurer.
12
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 399: Lovudkast - Udkast til lovforslag om ændring af selskabsloven m.fl. (del 2) (gennemførelse af DLT-forordningen), fra erhvervsministeren
2624596_0013.png
Reglen gælder i de tilfælde hvor det pågældende produkt eller den pågældende tjenesteydelse ikke er
omfattet af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/65/EU af 15. maj 2014 om markeder for
finansielle instrumenter (MiFID II). De tilfælde, der er omfattet af MiFID II, er reguleret i § 96 i lov
om fondsmæglerselskaber og investeringsservices og -aktiviteter, hvorefter udstederen skal have ef-
fektive procedurer for godkendelse af nye produkter og tjenesteydelser, væsentlige ændringer i eksi-
sterende produkter og tjenesteydelser samt distribution af disse.
Den foreslåede regel blev fejlagtigt ophævet ved § 297, nr. 83, i lov nr. 1155 om fondsmæglerselska-
ber og investeringsservices og -aktiviteter af 8. juni 2020. Reglen regulerede både situationer, der var
og ikke var omfattet af MiFID II. Reglen blev imidlertid fejlagtigt kun videreført i lov om fondsmæg-
lerselskaber og investeringsservices og -aktiviteter for så vidt angår de situationer, der er omfattet af
MiFID II. Med den foreslåede genindførelse udbedres fejlen.
Ændringen implementerer artikel 74, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/36/EU af
26. juni 2013 om adgang til at udøve virksomhed som kreditinstitut og om tilsyn med kreditinstitutter.
Til nr. 3 (§ 71, stk. 2, 1. pkt., i lov om finansiel virksomhed, der bliver § 71, stk. 3, 1. pkt., i lov om
finansiel virksomhed)
Det følger af § 71, stk. 2, 1. pkt., i lov om finansiel virksomhed, der bliver § 71, stk. 3, 1. pkt., jf. dette
lovforslags § 2, nr. 2, at Finanstilsynet kan fastsætte nærmere regler om de foranstaltninger, som en
virksomhed skal træffe for at have effektive former for virksomhedsstyring, jf. stk. 1.
Det forslås i
§ 71, stk. 2, 1. pkt.,
i lov om finansiel virksomhed, der bliver § 71, stk. 3, 1. pkt., jf. dette
lovforslags § 2, nr. 2, at der efter bestemmelsens henvisning til stk. 1 også indsættes en henvisning til
stk. 2.
Forslaget vil indebære, at Finanstilsynet ud over at fastsætte nærmere regler om de foranstaltninger,
som en virksomhed skal træffe for at have effektive former for virksomhedsstyring, jf. stk. 1. også
kan fastætte nærmere regler om, at pengeinstitutter og realkreditinstitutter skal have effektive proce-
durer for godkendelse af nye produkter og tjenesteydelser, væsentlige ændringer i eksisterende pro-
dukter og tjenesteydelser samt distribution af disse, jf. det foreslåede stk. 2.
Den foreslåede mulighed for at fastsætte regler, om at pengeinstitutter og realkreditinstitutter skal
have effektive procedurer for godkendelse af nye produkter og tjenesteydelser, væsentlige ændringer
i eksisterende produkter og tjenesteydelser samt distribution af disse, blev ved en fejl ophævet ved §
297, nr. 84, i lov nr. 1155 om fondsmæglerselskaber og investeringsservices og -aktiviteter af 8. juni
2020.
13
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 399: Lovudkast - Udkast til lovforslag om ændring af selskabsloven m.fl. (del 2) (gennemførelse af DLT-forordningen), fra erhvervsministeren
2624596_0014.png
Reglen vil bl.a. blive brugt til at udstede bekendtgørelse om produktgodkendelsesprocedurer for de-
tailbankprodukter.
Til nr. 4 (§ 344, stk. 1, 4. pkt.)
Det følger af § 344, stk. 1, 4. pkt., i lov om finansiel virksomhed, at Finanstilsynet er ansvarligt for
tilsynet efter § 32, stk. 3, nr. 1, jf. § 32, stk. 6, i revisorloven, for så vidt angår virksomheder underlagt
tilsyn af Finanstilsynet.
Denne henvisning er ikke retvisende, da § 32, stk. 6, i revisorloven ikke henviser til stk. 3, nr. 1, og
da hverken § 32, stk. 3 eller stk. 6, i revisorloven vedrører Finanstilsynet. Henvisningen er derfor ikke
i overensstemmelse med § 32 i revisorloven.
Det foreslås i §
344, stk. 1, 4. pkt.,
i lov om finansiel virksomhed, at henvisningen til § 32, stk. 3, nr.
1, jf. § 32, stk. 6, i revisorloven ændres til § 32, stk. 4, nr. 1, jf. § 32, stk. 7, i revisorloven.
Det følger således af § 32, stk. 7, i revisorloven, at Finanstilsynet træder i Erhvervsstyrelsens sted ved
udførelsen af tilsyn efter stk. 4, nr. 1, vedrørende de virksomheder af interesse for offentligheden, der
er underlagt tilsyn af Finanstilsynet. Finanstilsynet kan til brug for dette tilsyn udøve de beføjelser,
der er angivet i stk. 5.
Forslaget er en konsekvensændring af § 1, nr. 13, i lov nr. 1733 af 1. december 2020 om ændring af
revisorloven. Med den nævnte ændring blev der indsat et nyt stk. 2 i § 32, hvorved det hidtidige stk.
3 bliver stk. 4 og stk. 6, bliver stk. 7. I forbindelse med ændringen af revisorloven blev der fejlagtigt
ikke foretaget en konsekvensrettelse af lov om finansiel virksomhed.
Henvisningen i § 344, stk. 1, 4. pkt., i lov om finansiel virksomhed bliver med ændringen bragt i
overensstemmelse med § 32 i revisorloven.
Til § 3
Det foreslås i
§ 3, stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. januar 2023.
Det foreslås i
§ 3, stk. 2,
at lovens § 1 og § 2, nr. 1, træder i kraft den 23. marts 2023.
Det forskudte ikrafttrædelsestidspunktet i medfør af bestemmelsens stk. 2, vil indebære, at de
ændringer, der foreslås som følge af DLT-forordningen, vil følge forordningens anvendelsestidspunkt
som fastsat i artikel 19, stk. 2.
14
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 399: Lovudkast - Udkast til lovforslag om ændring af selskabsloven m.fl. (del 2) (gennemførelse af DLT-forordningen), fra erhvervsministeren
2624596_0015.png
Til § 4
Lovforslagets § 4 angiver lovforslagets territoriale gyldighedsområde.
Det følger af lov om kapitalmarkeder og lov om finansiel virksomhed, som ændres ved lovforslagets
§§ 1 og 2, at lovene ikke gælder for Færøerne og Grønland, men kan sættes i kraft ved kongelig
anordning.
Det foreslås derfor i
§ 4, stk. 1,
at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland, jf. dog stk. 2.
Det foreslås i
§ 4, stk. 2,
at loven ved kongelig anordning helt eller delvis kan sættes i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Det foreslås i
§ 4, stk. 3,
at loven ved kongelig anordning helt eller delvis kan sættes i kraft for
Færøerne med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
15