Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del Bilag 397
Offentligt
2621179_0001.png
Brøndby, den 12. september 2022
Erhvervsudvalget og Forsvarsudvalget
Til information for Erhvervsministeren og Forsvarsministeren
Kære medlemmer af udvalgene,
Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del - Bilag 397
Offentligt
Jeg skriver til Jer, fordi Danmark risikerer at hæfte for et to- eller trecifret milliardbeløb, skulle
vi få en større miljøkatastrofe, som følge af en stor søulykke i de farvandsområder, hvor den
danske stat tilbyder VTS (Vessel Traffic Service), hvilket er Storebælt, Øresund og Femern Bælt.
Hvorfor et to- eller trecifret milliardbeløb
og hvad koster en større søulykke?
Den hidtil dyreste søulykke, som verden har set, var grundstødningen af
EXXON VALDEZ,
i 1989.
Et uheld, som kostede den amerikanske stat 7 milliarder dollar. Et uheld, hvor USA søgte en
erstatning på 5 milliarder dollar. Et uheld, hvor USA, pr. 15. december 2009
efter mere end
20 år, modtog en samlet erstatning på en �½ milliard dollar, modsvarende en ¹⁄₁₀-del
af det
fremsatte erstatningskrav. Et uheld, som pristalsreguleret, fra 1989
og omregnet til danske
kroner, kostede den amerikanske stat over 100 milliarder kroner, i 2022-priser.
Et uheld, som hvis det samme skulle ske i Danmark, også kommer til at koste over 100 milliarder
kroner! Et uheld, som hvis det sker i Danmark, gerne skulle medføre en erstatning på mere end
en ¹⁄₁₀-del
af de samlede danske omkostninger. Gerne skulle medføre fuld erstatning, hvilket
næppe bliver tilfældet, da Søfartsstyrelsens svigter sin tilsynspligt og ikke forstår eller anerken-
der den økonomiske risiko, som Søfartsstyrelsen påfører Danmark og den danske stat.
Søfartsstyrelsens tilsidesættelse af god forvaltningsskik, sandheds-
og tilsynspligt …
Problemet er kort fortalt, at Søfartsstyrelsen svigter sin tilsynspligt ift. VTS.
Man ”løber” fra sin
tilsynspligt på samme måde som Søfartsstyrelsen svigtede sin forvaltnings- og tilsynspligt ift.
SCANDINAVIAN STAR,
i 1990. Et svigt, som kostede 159 personer livet!
Herudover svigter Søfartsstyrelsen i alvorlig grad sin sandhedspligt ift. ministeren. Man tilside-
sætter hensynet til de syv centrale pligter for embedsmænd i centraladministrationen, jf.
KODEX
VII.
Søfartsstyrelsen og Erhvervsministeriet har svigtet deres sandhedspligt, i forhold til mini-
steren, da man mod bedre vidende påstod, jf. det vedhæftede svar fra ministeren, af 9. novem-
ber 2021, at de navigatører som arbejder, som VTS-operatører, mangler fartstid. Dette er et
objektivt brud på sandhedspligten. Jf. hyperlink til
”Bekendtgørelse om kvalifikationskrav til sø-
farende og fiskere og om sønærings- og kvalifikationsbeviser, §8 til §16”.
De fleste af mine
kollegaer, mig selv inklusive, har de foreskrevne 36 måneders fartstid
jf. §15, i stillingen som
styrmand, som er kravet for at få udstedt sønæringsbevis, som skibsfører. Herudover har de
tilbageværende VTS-operatører
på nær en enkelt eller to, den fartstid som kræves for at få et
sønæringsbevis, som styrmand af 1. grad, hvorfor oplysningen om manglende fartstid er forkert!
Dernæst ved Søfartsstyrelsen, at vi
som VTS-operatører, griber ind overfor skibe, som er på
afveje. At vi udfører
”landlodsning” –
også kaldet aktiv navigationsassistance. At vi udøver denne
myndighedsopgave
i henhold til den ”ratificerede”
IMO-resolution
MSC. 332(90).
Søfartsstyrel-
sen ved også, at STCW-konventionen, Kapitel II, regel II/1 hhv. regel II/2, som Danmark har
ratificeret, foreskriver, at ingen navigatør må deltage i navigationen af skibe på over 500 brut-
toregister, medmindre vedkommende er i besiddelse af et gyldigt sønæringsbevis! Søfartssty-
relsen ved, at VTS-operatører udfører
”landlosning” –
navigationsassistance, i strid med reglerne
i STCW-konventionen, hvilket kan berøve Danmark enhver ret til erstatning, skulle vi få en større
søulykke. Kan berøve Danmark for retten til et to- eller trecifret milliardbeløb.
Søfartsstyrelsen ved også, at VTS-operatører arbejder i strid med
EU’s,
såvel som de danske,
regler for natarbejdere. Regler, som når de ikke overholdes, kan berøve Danmark for et to- eller
trecifret milliardbeløb i erstatning, skulle vi få en større søulykke. Arbejdstidsregler for natarbej-
dere, som klart fremgår af § 6, stk. 1
på side 11, i
Medarbejder og Kompetencestyrelsens
cirkulære,
af 5. juli 2021. Regler som objektivt
og uden behov for kreativ tolkning, fastslår:
”Den
normale arbejdstid for natarbejdere må i gennemsnit beregnet over en periode på 4 må-
neder ikke overstige 8 timer pr.
(arbejds-)
periode på 24 timer.”
Jf. også cirkulærets side 6.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 397: Henvendelse af 12/9-22 fra Per Uggen, Brøndby om bekymring for forurening ifm. søulykker på grund af VTS-operatørers manglende gyldige sønæringsbevis som skibsfører og berører problemer vedrørende bemanding af VTS-centrene
2621179_0002.png
Side 2
Søfartsstyrelsen ved, at VTS-operatører arbejder 12 timer og 15 minutter, hver gang vi er på
arbejde. Søfartsstyrelsen ved, at vi skal stå til fuld rådighed under hele vagten. Søfartsstyrelsen
ved det, men undlader desuagtet at leve op til sin tilsynspligt, på samme måde, som man gjorde
med SCANINAVIAN STAR, hvilket kan koste Danmark retten til en milliarderstatning, skulle det
værst tænkelige uheld ske! Personligt er jeg ligeglad, om jeg skal arbejde 12 eller 14 timer
jo
flere timer i streg des bedre,
men det ændrer ikke ved, at EU’s –
såvel som de danske regler,
siger at der er et maks. på 8 timer pr. periode på 24 timer, når du er defineret som natarbejder.
Søfartsstyrelsen ved også, at der i IMO-resolution
MSC. 332(90)
står, at vi altid er 4 VTS-ope-
ratører på vagt, uagtet Søfartsstyrelsen ved, at vi aldrig er mere end 3 VTS-operatører. Igen, et
svigt af Søfartsstyrelsens tilsynspligt
modsvarende SCANDINAVIAN STAR. Igen, et svigt af
tilsynspligten, som kan ende med at koste Danmark retten til et to- eller trecifret milliardbeløb!
Og igen. Jeg er ligeglad om vi er 3 eller 4 på vagt, men jeg ved, hvad der står i den resolution,
som Søfartsstyrelsen har fremsendt til
og har fået godkendt, under IMO. Jeg ved, hvad der
står resolutionen, som alle skibe og rederier i hele verden læser og har pligtigt til at overholde!
De argumenter Danmark vil blive mødt med, for ikke at skulle have
erstatning …
Forsikringsselskaberne og P&I-klubberne råder, som udgangspunkt, over nogle af de absolut
bedste advokater i søret, som penge kan købe, jf. EXXON VALDEZ. De bedste jurister fra hele
verden! Dernæst er det langt fra sikkert, at retssagen skal føres
eller vil blive ført, ved de
danske domstole. Men, hvad der er 100% sikkert er, at forsikringsselskaberne og P&I-klubberne
aldrig betaler mere i erstatning, end det de bliver pålagt ved dom!
Og det første modparten vil spørge om er, om man kan få en kopi af sønæringsbeviserne for de
VTS-operatører, som var på vagt, da søulykken indtraf. Dette ønske, så modparten sikrer sig,
at STCW-konventionens Kapitel II, regel II/1 hhv. regel II/2, er overholdt. At ingen navigatør
har deltaget i vagten, overtaget vagten
eller har navigeret skibet, uden et gyldigt sønærings-
bevis, sådan som foreskrevet i STCW-konventionen
og sådan som ratificeret af Danmark.
Dernæst vil modparten spørge om baggrunden for, at der kun var 3 VTS-operatører på vagt, når
nu Søfartsstyrelsen selv har oplyst overfor IMO, at der
altid
er 4 VTS-operatører på vagt ???
Og slutlig vil modparten helt sikkert spørge, hvorfor man ikke overholder
EU’s –
såvel som de
danske, regler for natarbejdere, sådan som foreskrevet af Europa-Parlamentet, via Rådets di-
rektiv 2003/88/EF, af 4. november 2003. De maksimalt 8 timer pr. 24 timer ??? Et spørgsmål,
som nødvendigvis bør afklares
og rettes, før man står med en større
”dansk”
søulykke.
3 simple spørgsmål, hvis svar risikerer at berøve Danmark ethvert krav på erstatning, hvorfor
det er super vigtigt, at staten udviser rettidig omhu, før katastrofen
søulykken, indtræffer!
Og igen. Der gives ikke et eneste fornuftigt argument for at nægte VTS-operatører deres gyldige
sønæringsbeviser, som skibsførere. Især henset til faren for at Danmark mister retten til enhver
form for erstatning! Eksempelvis opretholder danske lodser deres sønæringsbeviser, som skibs-
førere? Danske lodser udfører det selv samme arbejde, som VTS-operatører, når VTS-operatører
giver navigationsassistance! Danske lodser indgår ikke i den faste besætning
på samme måde,
som VTS-operatører ikke indgår i den faste besætning. Danske lodser er ikke mønstret ombord!
Danske lodser
og VTS-operatører, indgår ikke i sikkerhedsbesætningen! Alt andet end at VTS-
operatører snarest får udstedt gyldige sønæringsbeviser, som skibsførere, er derfor en åben
invitation til, at Danmark ikke skal have en eneste krone i erstatning, skulle vi få en større
olieforurening, miljøkatastrofe eller en altødelæggende påsejling af Storebæltsforbindelsen.
Udstedelse af sønæringsbeviser og overholdelse af god forvaltningsskik …
Idet jeg imødeser, at Erhvervs-
såvel som Forsvarsudvalget, snarest pålægger ministrene, at
deres embedsmænd lever op til normal og god forvaltningsskik, herunder overholder deres sand-
hedspligt
samt at Søfartsstyrelsen indskærpes pligten til at overholde tilsynspligten med VTS,
således at de nævnte forhold kan bringes i orden snarest muligt.
Med venlig hilsen,
Per Uggen
Skibsfører og VTS-Operatør.