Brøndby, den 12. september 2022
Erhvervsudvalget og Forsvarsudvalget
Til information for Erhvervsministeren og Forsvarsministeren
Kære medlemmer af udvalgene,
Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del - Bilag 397
Offentligt
Jeg skriver til Jer, fordi Danmark risikerer at hæfte for et to- eller trecifret milliardbeløb, skulle
vi få en større miljøkatastrofe, som følge af en stor søulykke i de farvandsområder, hvor den
danske stat tilbyder VTS (Vessel Traffic Service), hvilket er Storebælt, Øresund og Femern Bælt.
Hvorfor et to- eller trecifret milliardbeløb
–
og hvad koster en større søulykke?
Den hidtil dyreste søulykke, som verden har set, var grundstødningen af
EXXON VALDEZ,
i 1989.
Et uheld, som kostede den amerikanske stat 7 milliarder dollar. Et uheld, hvor USA søgte en
erstatning på 5 milliarder dollar. Et uheld, hvor USA, pr. 15. december 2009
–
efter mere end
20 år, modtog en samlet erstatning på en �½ milliard dollar, modsvarende en ¹⁄₁₀-del
af det
fremsatte erstatningskrav. Et uheld, som pristalsreguleret, fra 1989
–
og omregnet til danske
kroner, kostede den amerikanske stat over 100 milliarder kroner, i 2022-priser.
Et uheld, som hvis det samme skulle ske i Danmark, også kommer til at koste over 100 milliarder
kroner! Et uheld, som hvis det sker i Danmark, gerne skulle medføre en erstatning på mere end
en ¹⁄₁₀-del
af de samlede danske omkostninger. Gerne skulle medføre fuld erstatning, hvilket
næppe bliver tilfældet, da Søfartsstyrelsens svigter sin tilsynspligt og ikke forstår eller anerken-
der den økonomiske risiko, som Søfartsstyrelsen påfører Danmark og den danske stat.
Søfartsstyrelsens tilsidesættelse af god forvaltningsskik, sandheds-
og tilsynspligt …
Problemet er kort fortalt, at Søfartsstyrelsen svigter sin tilsynspligt ift. VTS.
Man ”løber” fra sin
tilsynspligt på samme måde som Søfartsstyrelsen svigtede sin forvaltnings- og tilsynspligt ift.
SCANDINAVIAN STAR,
i 1990. Et svigt, som kostede 159 personer livet!
Herudover svigter Søfartsstyrelsen i alvorlig grad sin sandhedspligt ift. ministeren. Man tilside-
sætter hensynet til de syv centrale pligter for embedsmænd i centraladministrationen, jf.
KODEX
VII.
Søfartsstyrelsen og Erhvervsministeriet har svigtet deres sandhedspligt, i forhold til mini-
steren, da man mod bedre vidende påstod, jf. det vedhæftede svar fra ministeren, af 9. novem-
ber 2021, at de navigatører som arbejder, som VTS-operatører, mangler fartstid. Dette er et
objektivt brud på sandhedspligten. Jf. hyperlink til
”Bekendtgørelse om kvalifikationskrav til sø-
farende og fiskere og om sønærings- og kvalifikationsbeviser, §8 til §16”.
De fleste af mine
kollegaer, mig selv inklusive, har de foreskrevne 36 måneders fartstid
–
jf. §15, i stillingen som
styrmand, som er kravet for at få udstedt sønæringsbevis, som skibsfører. Herudover har de
tilbageværende VTS-operatører
–
på nær en enkelt eller to, den fartstid som kræves for at få et
sønæringsbevis, som styrmand af 1. grad, hvorfor oplysningen om manglende fartstid er forkert!
Dernæst ved Søfartsstyrelsen, at vi
–
som VTS-operatører, griber ind overfor skibe, som er på
afveje. At vi udfører
”landlodsning” –
også kaldet aktiv navigationsassistance. At vi udøver denne
myndighedsopgave
i henhold til den ”ratificerede”
IMO-resolution
MSC. 332(90).
Søfartsstyrel-
sen ved også, at STCW-konventionen, Kapitel II, regel II/1 hhv. regel II/2, som Danmark har
ratificeret, foreskriver, at ingen navigatør må deltage i navigationen af skibe på over 500 brut-
toregister, medmindre vedkommende er i besiddelse af et gyldigt sønæringsbevis! Søfartssty-
relsen ved, at VTS-operatører udfører
”landlosning” –
navigationsassistance, i strid med reglerne
i STCW-konventionen, hvilket kan berøve Danmark enhver ret til erstatning, skulle vi få en større
søulykke. Kan berøve Danmark for retten til et to- eller trecifret milliardbeløb.
Søfartsstyrelsen ved også, at VTS-operatører arbejder i strid med
EU’s,
såvel som de danske,
regler for natarbejdere. Regler, som når de ikke overholdes, kan berøve Danmark for et to- eller
trecifret milliardbeløb i erstatning, skulle vi få en større søulykke. Arbejdstidsregler for natarbej-
dere, som klart fremgår af § 6, stk. 1
–
på side 11, i
Medarbejder og Kompetencestyrelsens
cirkulære,
af 5. juli 2021. Regler som objektivt
–
og uden behov for kreativ tolkning, fastslår:
”Den
normale arbejdstid for natarbejdere må i gennemsnit beregnet over en periode på 4 må-
neder ikke overstige 8 timer pr.
(arbejds-)
periode på 24 timer.”
Jf. også cirkulærets side 6.