Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del Bilag 396
Offentligt
2620903_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
Vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
regler til forebyggelse og bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn
Nyt notat
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet.
KOM(2022) 209 endelig
1. Resumé
Kommissionen har den 11. maj 2022 fremlagt forslag til Europa-Parlamen-
tets og Rådets forordning om forebyggelse og bekæmpelse af seksuelt mis-
brug af børn. Forordningen har til formål at sikre en bedre opsporing, ef-
terforskning og retsforfølgelse af lovovertrædelser vedrørende seksuelt mis-
brug af børn online ved at pålægge udbydere at opspore, indberette, spærre
for og fjerne materiale, der viser seksuelt misbrug af børn på deres tjenester,
samt at oprette et europæisk center til forebyggelse og bekæmpelse af seksu-
elt misbrug af børn. Forslaget er ikke omfattet af Danmarks retsforbehold.
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Forslaget har lovgivningsmæssige og økonomiske konsekvenser. Fra dansk
side er man generelt positivt indstillet over for EU’s fokus på forebyggelse
og bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn online. Man kan derfor støtte
intentionen bag Kommissionens initiativ om at pålægge udbydere af diverse
onlinetjenester mere ansvar i forbindelse med udbredelsen af materiale af
seksuelt misbrug af børn online samt risikoen for platformenes brug til groo-
ming af børn.”
2. Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag nr. 2022/0155 ((KOM (2022) 209) af
11. maj 2022 til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om regler til
forebyggelse og bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn.
Kommissionen vedtog den 24. juli 2021 EU-strategien om en mere effektiv
bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn. Den indeholder otte initiativer, der
har til formål at indføre en stærk retlig ramme for beskyttelse af børn og at
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/11
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. september 2022
Politikontoret
Freja Bache Linnebjerg
Loop
2022-3050-0139
2538245
Slotsholmsgade 10
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 396: Grund- og nærhedsnotat om forordningsforslag om forebyggelse og bekæmpelse af misbrug af børn online, fra justitsministeren
fremme en koordineret tilgang på tværs af de aktører, der er involveret i
beskyttelse af og bistand til børn.
Herudover vedtog Kommissionen den 24. marts 2021 en strategi for børns
rettigheder. Med strategien foreslås skærpede foranstaltninger til beskyttelse
af børn mod alle former for vold, herunder misbrug online. Derudover op-
fordres virksomheder til at fortsætte deres bestræbelser på at opspore, ind-
berette og fjerne ulovligt onlineindhold, herunder seksuelt misbrug af børn
online fra deres platforme og tjenester.
I forlængelse af de vedtagne strategier har Kommissionen nu fremlagt et
forslag til forordning om regler til forebyggelse og bekæmpelse af seksuelt
misbrug af børn.
Forordningen er efter Kommissionens vurdering nødvendig, hvis indsatsen
med forebyggelse og bekæmpelse af misbrug af børn online skal være ef-
fektiv. Dette skyldes i høj grad, at medlemsstater er begyndt at indføre na-
tional lovgivning til at forebygge og bekæmpe seksuelt misbrug af børn, og
at lande, der endnu ikke har indført sådanne regler, overvejer det. Dette be-
virker et fragmenteret indre marked. Desuden har udbydernes tidligere fri-
villige indsatser vist sig at være utilstrækkelige.
Kommissionen har oversendt forslaget til Rådet i dansk sprogversion den
18. juli 2022. Forslaget er fremsat med hjemmel i Traktaten om Den Euro-
pæiske Unions funktionsmåde artikel 114, idet forordningen sigter på at har-
monisere de nationale krav, der gælder for udbydere af relevante onlinetje-
nester på det digitale indre marked. Forslaget skal behandles efter den al-
mindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse
med kvalificeret flertal.
Det bemærkes, at forslaget til forordning var optaget på Europaudvalgets
liste over prioriterede lovgivningsforslag til nærhedstjek 2021. Forordnings-
forslaget, der planmæssigt skulle have været fremsat i 2021, blev imidlertid
først fremsat i maj 2022.
3. Formål og indhold
Forordningsforslaget har følgende tre overordnede formål:
1. At etablere en klar og harmoniseret retlig ramme for forebyggelse
og bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn online.
Side 2/11
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 396: Grund- og nærhedsnotat om forordningsforslag om forebyggelse og bekæmpelse af misbrug af børn online, fra justitsministeren
2. At skabe retssikkerhed for udbyderne med hensyn til deres ansvar
for at vurdere og afbøde risici og om nødvendigt opspore, indberette
og fjerne seksuelt misbrug af børn online.
3. At oprette et europæisk center til forebyggelse og bekæmpelse af
seksuelt misbrug af børn online.
Forpligtelser for udbydere
Forordningsforslagets kapitel II (artikel 3-24) fastsætter de forpligtelser, der
gælder for alle udbydere af hostingtjenester eller interpersonelle kommuni-
kationstjenester, som tilbyder sådanne tjenester i EU.
Forordningsforslagets artikel 3 pålægger således udbydere af hostingtjene-
ster og interpersonelle kommunikationstjenester at foretage en vurdering af,
hvilken risiko der er forbundet med, at deres tjeneste anvendes med henblik
på seksuelt misbrug af børn. Bestemmelsen indeholder i den forbindelse en
ikke-udtømmende oplistning af de hensyn, der skal medtages i risikovurde-
ringen, samt regler for, hvornår og hvor ofte udbyderne skal foretage den
pålagte risikovurdering.
Efter forordningsforslagets artikel 4 er udbydere af hostingtjenester og in-
terpersonelle kommunikationstjenester forpligtet til at træffe afbødende for-
anstaltninger, der er skræddersyet til de risici, der efter artikel 3 er blevet
identificeret, for at begrænse disse risici. Foranstaltningerne skal bl.a. være
rimelige, effektive og anvendes på en omhyggelig og ikkediskriminerende
måde. Som eksempel på foranstaltninger nævner forordningsforslaget bl.a.
tilpasning af udbyderens indholdsmoderationssystem eller beslutningspro-
ces eller styrkelse af det interne tilsyn med tjenestens funktion.
Forordningsforslagets artikel 6 fastsætter forpligtelser for softwareapplika-
tionsbutikker. Ifølge artiklen skal softwareapplikationsbutikker foretage en
rimelig indsats for at vurdere, om nogen af de tjenester, de tilbyder via deres
softwareapplikationer, risikerer at blive anvendt til hvervning af børn (groo-
ming).
Artikel 7 i forordningsforslaget regulerer tilfælde af, at der foreligger doku-
mentation for, at der er en betydelig risiko for, at en specifik hostingtjeneste
eller interpersonel kommunikationstjeneste bliver udnyttet med henblik på
seksuelt misbrug af børn online. I sådanne tilfælde har den koordinerende
myndighed i etableringslandet beføjelse til at anmode den kompetente rets-
lige eller uafhængige administrative myndighed i etableringslandet om at
Side 3/11
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 396: Grund- og nærhedsnotat om forordningsforslag om forebyggelse og bekæmpelse af misbrug af børn online, fra justitsministeren
udstede et påbud, der forpligter den pågældende udbyder til at opspore så-
dant materiale på den relevante tjeneste (et såkaldt opsporingspåbud).
De nærmere regler for opsporingspåbuddet, herunder i forhold til begrun-
delse og de foranstaltninger, der skal iværksættes for at leve op til påbuddet,
er oplistet i artikel 8, mens artikel 9 indeholder en række supplerende regler,
herunder i forhold til klageadgang, underretning og ændring af opsporings-
påbud.
Artikel 10 indeholder regler om, hvordan et opsporingspåbud kan efterkom-
mes, herunder i forhold til at sikre, at opsporingen sker effektivt og forholds-
mæssigt. Det fremgår bl.a. af artiklen, at udbyderne skal efterkomme et
modtaget påbud ved at installere og drive teknologier til opsporing, og at de
har ret til at bruge de teknologier, der stilles gratis til rådighed af EU-centret.
De nærmere krav til teknologierne oplistes i bestemmelsen.
Artikel 12 i forordningsforslaget pålægger udbydere af hostingtjenester og
interpersonelle kommunikationstjenester en indberetningspligt. Såfremt ud-
byderne får kendskab til tilfælde af potentielt seksuelt misbrug af børn on-
line på de tjenester, udbyderen tilbyder, skal dette straks indberettes til EU-
centeret. Når udbyderen indgiver den pågældende indberetning, skal udby-
deren også underrette den pågældende bruger herom og oplyse vedkom-
mende om hovedindholdet i indberetningen, om hvorledes udbyderen er ble-
vet opmærksom på det potentielle forhold mv. Udbyderen skal desuden
etablere og drive en tilgængelig, alderssvarende og brugervenlig meka-
nisme, der skal gøre det muligt for brugere at gøre udbyderen opmærksom
på potentielt seksuelt misbrug af børn online på den pågældende udbyders
tjeneste.
Efter forordningsforslagets artikel 14 tillægges de koordinerende myndig-
heder i etableringslandet beføjelse til at anmode den kompetente retslige el-
ler uafhængige administrative myndighed om at udstede et påbud, der for-
pligter en hostingtjenesteyder til at fjerne materiale, der viser seksuelt mis-
brug af børn, på sine tjenester eller til at deaktivere adgangen hertil i alle
medlemsstater. I stk. 3 og 4 præciseres de krav, som påbuddet skal opfylde.
Forordningsforslagets artikel 15 regulerer udbyderes klageadgang, udbyder-
nes pligt til at underrette den pågældende bruger om påbuddet om at fjerne
eller deaktivere indholdet samt vedkommendes ret til domsstolsprøvelse,
hvis der udstedes et påbud efter forordningsforslagets artikel 14.
Side 4/11
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 396: Grund- og nærhedsnotat om forordningsforslag om forebyggelse og bekæmpelse af misbrug af børn online, fra justitsministeren
I forordningsforslagets artikel 16 tillægges de koordinerende myndigheder
beføjelse til at anmode den kompetente retslige eller uafhængige admini-
strative myndighed om at udstede et påbud, der forpligter en udbyder af in-
ternetadgangstjenester til at deaktivere adgangen til internetadresser med
specifikt materiale, der viser seksuelt misbrug af børn, og som ikke med
rimelighed kan fjernes ved kilden (såkaldt spærring). Den kompetente rets-
lige myndighed eller uafhængige administrative myndighed udsteder på-
buddet, hvis betingelserne i stk. 4 er opfyldt.
Efter forordningsforslagets artikel 23 forpligtes udbydere af relevante infor-
mationssamfundstjenester til at oprette et fælles kontaktpunkt for at lette den
direkte kommunikation med de relevante offentlige myndigheder. Kontakt-
punktet skal give mulighed for direkte elektronisk kommunikation med de
koordinerende myndigheder, andre kompetente myndigheder i medlemssta-
terne, Kommissionen og EU-centeret.
Gennemførelse og håndhævelse
Forordningsforslagets kapitel III (artikel 25-39) indeholder bestemmelser
vedrørende gennemførelsen og håndhævelsen af forordningen.
Medlemsstaterne skal efter forordningsforslagets artikel 25 udpege en eller
flere kompetente myndigheder, som er ansvarlige for forordningens anven-
delse og håndhævelse. Medlemsstaterne skal desuden udpege en af de kom-
petente myndigheder som koordinerende myndighed, der vil fungere som
den primære nationale myndighed. Denne vil være ansvarlig for alle spørgs-
mål vedrørende anvendelsen og håndhævelsen af forordningen i den pågæl-
dende medlemsstat.
Forordningsforslagets artikel 26 præciserer de krav, der gælder til de koor-
dinerende myndigheder. Det fremgår bl.a. af artiklen, at de koordinerende
myndigheder skal være uafhængige i alle henseender og udføre deres opga-
ver upartisk, gennemsigtigt og rettidigt.
Efter artikel 27 i forordningsforslaget tillægges den koordinerende myndig-
hed en række undersøgelsesbeføjelser i forhold til udbydere af relevante in-
formationssamfundstjenester. Af artiklen fremgår bl.a. muligheden for at fo-
retage kontrolbesøg, anmode om oplysninger samt vurdere om de foranstalt-
ninger, udbydere har truffet for at efterkomme idømte påbud, er i overens-
stemmelse med forordningens krav.
Side 5/11
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 396: Grund- og nærhedsnotat om forordningsforslag om forebyggelse og bekæmpelse af misbrug af børn online, fra justitsministeren
Efter artikel 28 og 29 i forordningsforslaget tillægges den koordinerende
myndighed en række håndhævelsesbeføjelser i forhold til udbydere af rele-
vante informationssamfundstjenester. Det fremgår bl.a. af artikel 28, at den
koordinerende myndighed kan kræve overtrædelser bragt til ophør, anmode
en retslig myndighed om at pålægge bøder og har beføjelse til at træffe fo-
reløbige forholdsregler med henblik på at undgå risikoen for alvorlig skade.
Efter artikel 29 kan yderligere håndhævelsesbeføjelser tages i brug, såfremt
beføjelserne i henhold til artikel 27 og 28 er udtømt, og overtrædelsen fort-
sætter og forvolder alvorlig skade, der ikke kan undgås gennem udøvelse af
andre beføjelser i henhold til EU-retten eller national ret. Eksempelvis kan
den koordinerende myndighed kræve, at udbydernes ledelsesorgan indenfor
en rimelig frist undersøger situationen og vedtager en handlingsplan til at
bringe overtrædelserne til ophør mv. Endvidere kan den koordinerende
myndighed anmode om at påbyde en midlertidig begrænsning af adgangen
for brugere af den tjeneste, der er berørt af overtrædelsen.
Det fremgår af artikel 30 i forordningsforslaget, at de foranstaltninger, som
den koordinerende myndighed træffer ved udøvelsen af beføjelserne i arti-
kel 27, 28 og 29, skal være effektive, have afskrækkende virkning og være
proportionale.
De koordinerende myndigheder har desuden efter artikel 31 beføjelse til at
foretage søgninger i offentligt tilgængeligt materiale på hostingtjenester til
opsporing af både kendt og nyt materiale for at kontrollere, om udbyderne
overholder forordningen.
Endelig er de koordinerende myndigheder efter artikel 32 bemyndiget til at
underrette udbydere af hostingtjenester om tilstedeværelsen af specifikt
kendt materiale, der viser seksuelt misbrug af børn på deres tjenester samt
eventuelt anmode dem om at fjerne eller spærre adgangen til materialet fri-
villigt.
Det fremgår af forordningsforslagets artikel 34, at brugere har ret til at ind-
give en klage over udbydere af relevante informationssamfundstjenester
med påstand om overtrædelse af forordningen.
Forordningsforslagets artikel 35 indeholder regler om sanktioner. Medlem-
sstaterne skal efter artikel 35 indføre passende sanktioner for overtrædelse
Side 6/11
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 396: Grund- og nærhedsnotat om forordningsforslag om forebyggelse og bekæmpelse af misbrug af børn online, fra justitsministeren
af forordningen. Sanktionerne skal være effektive, proportionale og have
afskrækkende virkning. I stk. 2-4 fastsættes nærmere beløbsgrænser i rela-
tion til idømmelse af sanktioner, og i stk. 5 opremses nogle af de hensyn,
medlemsstaten kan medtage, i afgørelsen om, hvorvidt der skal pålægges en
sanktion og den eventuelle sanktions type og omfang.
Oprettelse af EU-center
Forordningsforslagets kapitel IV indeholder regler om oprettelse af et EU-
center til forebyggelse og bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn.
Det følger således af forslagets artikel 40, at der oprettes et EU-center til
forebyggelse og bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn. Centeret skal
støtte og lette gennemførslen af bestemmelserne om opsporing, indberet-
ning, fjernelse og deaktivering af adgangen til og spærringen af materiale,
der viser misbrug af børn. Centeret skal desuden dele ekspertise og lette
samarbejdet mellem relevante offentlige og private parter.
Artikel 43 i forordningsforslaget definerer EU-centerets opgaver. Disse om-
fatter bl.a. støtte til koordinerende myndigheder, lettelse af risikovurde-
ringsprocessen samt genereringen og udvekslingen af viden og ekspertise.
Ifølge forslagets artikel 46 kan EU-centeret give relevante parter adgang til
indikationsdatabaserne i artikel 44, såfremt det er nødvendigt. Relevante
parter omfatter udbydere af hostingtjenester, udbydere af interpersonelle
kommunikationstjenester, udbydere af internetadgangstjenester, koordine-
rende myndigheder, Europol og medlemsstaternes kompetente retshåndhæ-
vende myndigheder.
Efter forslagets artikel 47 tillægges Kommissionen beføjelse til at vedtage
delegerede retsakter, der skal supplere forordningen i relation til databaserne
over indikationer og indberetninger efter artikel 44 og 45.
EU-centeret har efter forordningsforslagets artikel 48 pligt til at vurdere og
behandle indberetninger fra udbydere af hostingtjenester og interpersonelle
kommunikationstjenester hurtigt for at fastslå, om disse er grundløse eller
skal videresendes.
Efter forordningsforslagets artikel 49 har EU-centeret i visse tilfælde befø-
jelse til at foretage søgninger på hostingtjenester efter materiale, der viser
seksuelt misbrug af børn. Såfremt søgningerne fremfinder materiale af før-
Side 7/11
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 396: Grund- og nærhedsnotat om forordningsforslag om forebyggelse og bekæmpelse af misbrug af børn online, fra justitsministeren
nævnte karakter, har centeret beføjelse til at underrette udbyderne om dette
og anmode dem om at fjerne eller spærre adgangen til det specifikke mate-
riale frivilligt.
Ifølge artikel 50 i forordningsforslaget vil EU-centeret stille teknologier til
rådighed for udbydere af hostingtjenester og interpersonelle kommunika-
tionstjenester således, at de kan opfylde opsporingspåbuddet i artikel 10.
Efter stk. 2 vil centeret desuden udgøre et informations- og ekspertisecenter
vedrørende forebyggelse og bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn.
Efter artikel 52 i forordningsforslaget skal de koordinerende myndigheder
udpege mindst én kontaktperson, der vil fungere som hovedkontaktperson
for EU-centeret i den pågældende medlemsstat. Kontaktpersonerne vil have
til opgave at bistå med udvekslingen af oplysninger mellem EU-centeret og
de pågældende koordinerende myndigheder.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF artikel 294) medlovgiver. Der foreligger endnu ikke en udtalelse.
Europa-Parlamentets udvalg om Borgernes Rettigheder og Retlige og Indre
Anliggender (LIBE) er udpeget som ansvarlig for sagen. Derudover er Eu-
ropa-Parlamentets udvalg om Kvinders Rettigheder og Ligestilling
(FEMM), Kultur- og Uddannelsesudvalget (CULT), udvalg om det Indre
Marked og Forbrugerbeskyttelse (IMCO) samt Budgetudvalget (BUDG)
udpeget som rådgivende udvalg.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at det er nødvendigt med en fælles EU-indsats,
hvis udfordringerne med seksuelt misbrug af børn online skal løses. Kom-
missionen fremhæver i den forbindelse bl.a., at nogle medlemsstater er be-
gyndt at indføre nationale regler til at forebygge og bekæmpe seksuelt mis-
brug af børn online, og at de medlemsstater, der endnu ikke har indført så-
danne krav, i stigende grad overvejer nationale foranstaltninger. Grundet
onlinetjenesters grænseoverskridende natur medfører dette en fragmente-
ring af det digitale indre marked. Udover at det medfører betydelige om-
kostninger for udbyderne, resulterer dette i, at indsatsen om forebyggelse og
bekæmpelse af misbrug af børn ikke bliver tilstrækkeligt effektiv.
Side 8/11
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 396: Grund- og nærhedsnotat om forordningsforslag om forebyggelse og bekæmpelse af misbrug af børn online, fra justitsministeren
2620903_0009.png
Kommissionen vurderer, at det kun er tiltag på EU-plan, der vil sikre har-
moniserede retlige rammer på området og fjerne eksisterende hindringer for
levering af relevante tjenester på det digitale indre marked samtidig med, at
de krav, udbyderne pålægges, er effektive i bekæmpelsen af online misbrug
af børn.
Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens vurdering. Nærhedsprincippet
anses således for at være opfyldt.
6. Gældende dansk ret
Der gælder en midlertidig forordning om undtagelse fra visse bestemmelser
i direktiv 2002/58/EF, for så vidt angår den anvendelse af teknologier til
behandling af personoplysninger og andre data, der foretages af udbydere af
nummeruafhængige interpersonelle kommunikationstjenester med det for-
mål at bekæmpe seksuelt misbrug af børn online. Denne giver på visse be-
tingelser udbydere af interpersonelle kommunikationstjenester mulighed for
at hjælpe med at opspore materiale vedr. seksuelt misbrug af børn. Det er
intentionen, at nærværende forordningsforslag på sigt skal erstatte den mid-
lertidige forordning.
Der findes på nuværende tidspunkt ikke dansk lovgivning, der forpligter ud-
bydere af tjenesteydelser til at opspore, indberette, spærre for og fjerne ma-
teriale, der viser seksuelt misbrug af børn.
Rigspolitiets adgang til at blokere hjemmesider med indhold af seksuelt mis-
brug af børn er baseret på en frivillig ordning med internetudbyderne. I prak-
sis fungerer dette ved, at Rigspolitiet udarbejder en liste over ulovlige hjem-
mesider med overgrebsmaterialet, som udleveres til internetudbyderne,
hvorefter disse frivilligt blokerer de oplistede hjemmesider.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget er en forordning, som vil være direkte gældende. En vedtagelse af
forslaget vil desuden kunne medføre behov for vedtagelse af lovgivning, der
supplerer forordningen.
Det skal bemærkes, at forordningsforslagets artikel 28, stk. 1, litra c, ud fra
en naturlig ordlydsfortolkning synes at lægge op til, at den koordinerende
myndighed direkte kan anmode domstolene om at udstede en bøde, hvilket
ikke er i overensstemmelse med de almindelige straffeprocessuelle regler
Side 9/11
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 396: Grund- og nærhedsnotat om forordningsforslag om forebyggelse og bekæmpelse af misbrug af børn online, fra justitsministeren
2620903_0010.png
og i givet fald vil forudsætte en ændring heraf. Det kan ikke udelukkes, at
bestemmelsen kan fortolkes sådan, at det er tilstrækkeligt, at den koordine-
rende myndighed kan anmode anklagemyndigheden om at anmode domsto-
lene om at udstede en bøde. For en sikkerheds skyld bør dette søges afklaret
med EU-kommissionen i de videre forhandlinger.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget forventes at have økonomiske konsekvenser for udbydere af rele-
vante informationssamfundstjenester, udbydere af hostingtjenester eller in-
terpersonelle kommunikationstjenester og udbydere af internetadgangstjen-
ster, der er etableret i Danmark. Omfanget af disse økonomiske konsekven-
ser er på nuværende tidspunkt under afklaring.
Forslaget forventes desuden at medføre udgifter for det offentlige, herunder
for den samlede straffesagskæde. Det skyldes bl.a., at antallet af indberet-
ninger om seksuelt misbrug af børn forventes at stige som følge af initiati-
verne i forslaget Omfanget af disse konsekvenser er på nuværende tidspunkt
under afklaring.
Derudover forventes der ligeledes merudgifter for den myndighed, der bli-
ver udpeget til koordinerende myndighed.
Det bemærkes, at afledte nationale udgifter som følge af EU-retsakter afhol-
des inden for de berørte ministeriers eksisterende bevillingsramme, jf. bud-
getvejledningens bestemmelser herom.
For så vidt angår de omkostninger, som oprettelsen af EU-centeret medfø-
rer, er disse dækket af de bevillinger, der er afsat i den flerårige finansielle
ramme (FFR) for 2021-27 under finansieringsrammen for Fonden for Intern
Sikkerhed, i det omfang det falder inden for de nuværende finansielle over-
slag. I perioden 2022-2027 ventes de samlede udgifter afholdt af EU-bud-
gettet at udgøre ca. 46,1 mio. euro. Danmark finansierer ca. 2 pct. af EU’s
budget. Forslaget har dermed statsfinansielle konsekvenser gennem EU’s
budget på ca. 6,9 mio. kr.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Der vurderes ikke at være andre konsekvenser forbundet med forslaget
8. Høring
Side 10/11
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 396: Grund- og nærhedsnotat om forordningsforslag om forebyggelse og bekæmpelse af misbrug af børn online, fra justitsministeren
Forslaget har været sendt i høring i Specialudvalget for Politimæssigt og
Retligt Samarbejde.
9. Generelle forventninger og andre landes holdninger
Medlemsstaterne har i arbejdsgruppesammenhæng mv. generelt udtrykt op-
bakning til forslaget. Herudover har det tjekkiske formandskab bemærket,
at der er tale om en prioriteret sag.
10. Regeringens
foreløbige
generelle holdning
Bekæmpelsen af misbrug af børn og unge er en mærkesag for regeringen.
Grundet den teknologiske udvikling er det i stadig højere grad online, at
børn og unge risikerer at blive udsat for seksuelle overgreb, herunder groo-
ming. Regeringen er enig med Kommissionen i, at udbydere af diverse on-
linetjenester bør tage større ansvar i forebyggelsen og bekæmpelsen af mis-
brug af børn online. Dette gør sig gældende for så vidt angår tilfælde af
grooming såvel som tilgængeligt materiale af seksuelt misbrug af børn on-
line.
Regeringen byder Kommissionens forslag velkomment og afventer med for-
ventning de kommende forhandlinger med henblik på, hvorledes en fælles
Europæisk model skal se ud. Samtidig vil der fra dansk side være fokus på
at sikre, at man med Kommissionens forslag rammer en rimelig balance
mellem de forskellige hensyn, herunder hensynet til privatliv.
Det skal bemærkes, at regeringen er opmærksom på forordningsforslagets
forenelighed med grundlovens bestemmelser og vil under forhandlingerne i
EU have fokus på, at løsningsmodellen skal foregå indenfor grundlovens
rammer.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Forslaget er tidligere nævnt for Folketingets Europaudvalg i forbindelse
med orienteringen om dagsordenspunktet ”Den digitale dimension i efter-
forskning af seksuelt misbrug af børn – udfordringer og vejen frem” forud
for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 7.-8. oktober 2021.
Side 11/11