Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del Bilag 395
Offentligt
2619666_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAU DVALG
5. september 2022
2022
10877
Kommissionen og EU’s højtstående repræsentant for udenrigsanlig-
gender og sikkerhedspolitiks meddelelse: ”International havforvalt-
ning: En dagsorden for at sætte kursen mod en bæredygtig blå planet”
JOIN (2022) 28 final
1.
Resumé
Europa-Kommissionen og EU's højtstående repræsentant for udenrigsanlig-
gender og sikkerhedspolitik (herefter blot omtalt som Kommissionen) frem-
satte den 22. juni 2022 meddelelse om kursen mod en bæredygtig blå planet.
Meddelelsen fokuserer på de voksende virkninger af klimaændringer, mil-
jøforringelser samt maritime sikkerhedsudfordringer og samler en række
forslag, målsætninger og initiativer, der skal bidrage til indsatsen inden
for disse områder.
Med meddelelsen ønsker Kommissionen, at EU spiller en mere aktiv rolle
i international
havforvaltning, herunder i gennemførelsen af FN’s 2030-
dagsorden og verdensmål 14. Kommissionen opfordrer medlemsstaterne til
at bekræfte og øge deres engagement mht. at sikre rene, sunde, produktive
og modstandsdygtige have, der anvendes bæredygtigt under hensyntagen
til sikre og retfærdige arbejdsvilkår samt sikkerheden til søs.
Meddelelsen omhandler både
EU’s egne målsætninger, men også EU og
medlemsstaternes internationale rolle som foregangsregion med en ambi-
tion om at hæve de internationale standarder for havforvaltning.
Regeringen hilser meddelelsen velkommen. Regeringen vil tage nærmere stil-
ling til de specifikke tiltag, når disse foreligger.
Meddelelsen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske, statsfinansielle, er-
hvervsøkonomiske eller øvrige konsekvenser.
2.
Baggrund
Europa-Kommissionen og EU's højtstående repræsentant for udenrigsanlig-
gender og sikkerhedspolitik (herefter blot omtalt som Kommissionen) frem-
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 395: Grund- og nærhedsnotat om international havforvaltning JOIN (2022) 28 final
2619666_0002.png
satte den 22. juni
en fælles meddelelse under titlen ”International
havforvalt-
ning: En dagsorden for at sætte kursen mod en bæredygtig blå planet”.
Med-
delelsen er en opdatering af en tidligere fælles meddelelse, JOIN (2016) 49,
ligeledes vedr. den internationale havforvaltningsdagsorden.
Det forventes, at den blå økonomi vil vokse i de kommende år. I lyset heraf
vil Kommissionen søge at fremme økonomisk vækst på en måde, der samti-
dig sikrer en bæredygtig udnyttelse af havets ressourcer og kystsamfundenes
velfærd. Meddelelsen gennemgår, hvordan unionen arbejder inden for en
række temaer knyttet hertil.
Kommissionen ønsker bl.a. at fremme global havforvaltning baseret på
UNCLOS (FN’s havretskonvention), som er den overordnede internatio-
nale retlige ramme for forvaltning af udnyttelsen af havene og deres res-
sourcer.
Meddelelsen skal også læses med baggrund i de ambitioner, som udtrykkes i
bl.a. den europæiske grønne pagt, den fælles meddelelse om multilateralisme,
EU’s strategiske kompas og EU’s politik for fredeligt, bæredygtigt og velstå-
ende Arktis og EU-strategien for samarbejde i Indo-Stillehavsområdet.
Meddelelsen er oversendt til Rådet den 6. juli 2022 i dansk sprogversion.
3.
Formål og indhold
I meddelelsen skitseres en række initiativer, der skal bidrage til, at EU fort-
sætter og styrker sit engagement inden for international havforvaltning. Det
understreges, at havenes tilstand forværres hastigt, og at klimaændringer og
miljøforringelse fortsat er et problem.
Meddelelsen gør ligeledes opmærksom på, at havene er blevet til en arena,
hvor verdens vigtigste geopolitiske udfordringer og spændinger udspiller sig,
navnlig i det østlige Middelhavsområde, i Det Sydkinesiske Hav og i Sorte-
havsregionen, hvor Ruslands militære aggression mod Ukraine påvirker sta-
biliteten og sikkerheden.
Det noteres også, at havene har vundet politisk fodfæste på globalt plan,
blandt andet med internationale havkonferencer i 2022.
Meddelelsens målsætninger er at:
1)
2)
3)
4)
styrke den internationale havforvaltningsramme,
gøre havenes bæredygtighed til en realitet senest i 2030,
gøre havene til et sikkert og trygt område,
opbygge international viden om havene med henblik på en evidens-
baseret beslutningstagning.
2
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 395: Grund- og nærhedsnotat om international havforvaltning JOIN (2022) 28 final
2619666_0003.png
På baggrund af disse målsætninger præsenterer meddelelsen en række initia-
tiver inden for følgende områder:
Biodiversitet
Kommissionen ser beskyttelse af havenes biodiversitet som en vigtig priori-
tet. Kommissionen bestræber sig derfor på at nå frem til det fremtidige inter-
nationale juridisk bindende instrument under UNCLOS om havets biodiver-
sitet i områder uden for national jurisdiktion (BBNJ) samt en fremtidig global
biodiversitetsramme for perioden efter 2020, herunder det foreslåede beskyt-
telsesmål på 30 pct. inden 2030.
EU arbejder også på, gennem diplomatisk indflydelse, at formidle en aftale
om udpegelse af nye beskyttede havområder i Det Antarktiske Ocean, som
er et vigtigt bidrag til beskyttelsesmålet på 30 pct. senest i 2030.
Beskyttelse af havbunden
Kommissionen vil fortsat slå til lyd for et forbud mod dybhavsminedrift, ind-
til videnskabelige mangler er løst, og det kan påvises, at der ikke opstår ska-
delige virkninger af minedrift, og at der som krævet i
FN’s havretskonven-
tion, UNCLOS, er indført de nødvendige bestemmelser i reglerne om udnyt-
telse med henblik på en effektiv beskyttelse af havmiljøet.
Bæredygtigt fiskeri og akvakultur
Kommissionen vil forfølge en nultolerancetilgang over for ulovligt, urappor-
teret og ureguleret fiskeri (IUU-fiskeri) og vil også arbejde for, at lande uden
for EU overholder deres internationale forpligtelser.
Kommissionen fremhæver også, at det er afgørende med bevarelse og bære-
dygtig udnyttelse af arktiske marine levende ressourcer, og at EU som part i
aftalen om forebyggelse af ureguleret fiskeri på åbent hav i det centrale Nord-
lige Ishav er forpligtet til at gennemføre den fuldt ud.
Kommissionen understreger vigtigheden af partnerskabsaftaler om bæredyg-
tigt fiskeri med udvalgte partnerlande uden for EU, der bidrager til at styrke
hav-, søfarts- og fiskeripolitikker, herunder miljømæssige, sociale og han-
delsmæssige aspekter.
Bekæmpelse af klimaforandringer
På klimaområdet vil Kommissionen fortsat arbejde for klimaneutralitet se-
nest i 2050 gennem sin lovgivning i overensstemmelse med Parisaftalen samt
reducere drivhusgasemissioner fra maritime aktiviteter.
Meddelelsen henviser til, at der globalt er indført en lovramme for nye skibes
energieffektivitet, og i november 2022 træder nye energieffektiviseringsfor-
3
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 395: Grund- og nærhedsnotat om international havforvaltning JOIN (2022) 28 final
2619666_0004.png
anstaltninger for eksisterende skibe i kraft. I regi heraf arbejdes der på at ud-
arbejde sikkerhedsretningslinjer for skibe, der anvender alternative brænd-
stoffer.
Kommissionen henviser til, at EU over for
FN’s søfartsorganisation,
IMO,
har foreslået principper for en global CO2-prissætning og slår til lyd for, at
dette kombineres med en standard for drivhusgas på globalt plan.
Meddelelsen understreger, at offshore vind- og havenergi er en del af løsnin-
gen på at nå målet om at blive klimaneutral senest i 2050 i overensstemmelse
med EU-strategien for vedvarende offshore energi.
Kommissionen nævner også, at naturbaserede løsninger kan bidrage til mod-
virkning af og tilpasning til klimaændringer ved at øge udbredelsen og af kul-
stof
Bekæmpelse af havforurening
Kommissionen pointerer, at havforurening af enhver art skal standses herun-
der plastforurening.
Kommissionen vil aktivt engagere sig i de globale forhandlinger om en am-
bitiøs juridisk bindende global plastaftale senest i 2024, som aftalt på femte
samling i FN’s Miljøforsamling –
UNEA5. Hertil nævnes behovet for at re-
ducere forurening med næringsstoffer og kemiske pesticider, bl.a. fra land-
bruget, samt udpegningen af Middelhavet som et emissionskontrolområde
for svovloxider.
Kommissionen påpeger, at risikoen for forurening, som følge af dumpet am-
munition i havene skal imødegås i samarbejde med tredjelande og internati-
onale organisationer. Det forventes, at der i de næste 5-10 år vil ske en stig-
ning i udslip af giftige stoffer fra ammunition, der blev dumpet under 1. og 2.
verdenskrig, hvilket vil true havmiljøet og sikkerheden for fiskere og andre
søfolk.
Overholdelse af internationale regler og standarder
Kommissionen italesætter udfordringer med flagstater, der fungerer som
’åbne registre’.
Kommissionen mener, at nogle virksomheder vælger at ud-
nytte visse staters svage overholdelse af internationale forpligtelser eller kon-
trol med fartøjer, der er registreret under deres flag.
Kommissionen vil fortsætte arbejdet med at fremme gennemsigtighed i ejer-
skab af selskabsstrukturer, hvor fartøjer er registreret i og uden for EU. Kom-
missionen påpeger også vigtigheden af, at skibsejere, der bevidst forurener,
skal kunne identificeres hurtigt og effektivt. Endelig nævner Kommissionen
udfordringer med flagskifte i forbindelse med ophugning af skibe.
Omstilling til en global bæredygtig blå økonomi
4
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 395: Grund- og nærhedsnotat om international havforvaltning JOIN (2022) 28 final
2619666_0005.png
Kommissionen peger på, at som verdens største importmarked for fisk og
skaldyr bør EU bestræbe sig på at sikre, at det kun er produkter, der stam-
mer fra bæredygtige kilder og er produceret på en bæredygtig måde, der
kan komme ind på markedet. EU vil fortsat styrke sin politik bl.a. ved at
udvikle passende IT-værktøjer inden for denne ramme, herunder en digita-
liseret fangstattesteringsordning.
Kommissionen fremhæver, at EU vil arbejde for at forbedre balancen mel-
lem fremme af økonomisk vækst og
sikre en bæredygtig udnyttelse af havets
ressourcer og kystsamfundenes velfærd.
Maritim fysisk planlægning
Kommissionen påpeger, at med den stigende efterspørgsel på udnyttelse af
havene kræver en integreret planlægning af det maritime rum, som tager hen-
syn til alle maritime sektorers interesser og deres indvirkning på havmiljøet
og deres bidrag til klimaændringer og tab af biodiversitet.
Sikkerhed til søs
Kommissionen fremhæver, at maritim sikkerhed er en forudsætning for en
bæredygtig blå økonomi samt fred og stabilitet.
Kommissionen vil fortsat overvåge udviklingen af trusler mod den maritime
sikkerhed for at kunne reagere hurtigt herpå i samarbejde med sine partnere
såsom NATO. På baggrund af erfaringerne med bekæmpelse af grænseover-
skridende kriminelle aktiviteter til søs, såsom pirateri i det vestlige Indiske
Ocean og smugling og menneskehandel i Middelhavet, vil Kommissionen
fortsætte sit arbejde med at bekæmpe disse kriminelle aktiviteter for bedre at
sikre en åben og sikker adgang til det åbne hav.
Kommissionen påpeger, at fiskeri- og søfartssektoren har udfordrende, far-
lige og højrisikable arbejdsvilkår, som covid-19 pandemien har forværret.
EU vil fortsat fremme ratificeringen og den effektive gennemførelse af ILO’s
konvention nr. 188 om arbejdsforhold i fiskerisektoren og andre relevante
internationale standarder.
Meddelelsen fremhæver, at EU og dets medlemslande er i front med hensyn
til at forbedre lovgivningen om søfartssikkerhed og fremme kvalitetsstandar-
der på globalt plan i IMO samt på EU-plan herunder med udgangspunkt i
EU-lovgivningen om flagstatens ansvar, havnestatskontrol og undersø-
gelse af ulykker.
Opbygning af viden om havene
Kommissionen fremhæver, at en evidensbaseret indsats for at beskytte og
forvalte havene på en bæredygtig måde kræver havforskning, observation,
miljøovervågning og forudsigelse.
5
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 395: Grund- og nærhedsnotat om international havforvaltning JOIN (2022) 28 final
2619666_0006.png
Kommissionen nævner, at EU har en god praksis for udveksling af havdata
og havobservationer. EU-landenes forpligtelse til at dele havdata og samar-
bejde på EU-plan er veletableret i havstrategirammedirektivet og kan supple-
res med langsigtede havobservations- og overvågningssystemer.
Kommissionen nævner de europæiske investeringer i forskning og innova-
tion med henblik på at fremme viden om havene.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets holdning foreligger ikke.
5.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Meddelelsen vurderes ikke i sig selv at have erhvervsøkonomiske konse-
kvenser.
Administrative konsekvenser
Meddelelsen vurderes ikke at have administrative konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Meddelelsen skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8.
Høring
Kommissionens meddelelse med bilag har været sendt i høring i Skibsfarts-
politisk Specialudvalg den 6. juli 2022 med frist for bemærkninger den 8.
august 2022. Der er indkommet høringssvar fra Dansk Erhverv og Tænke-
tanken Hav.
Dansk Erhverv
mener, at det er særdeles positivt, at EU-kommissionens
meddelelse har et stærkt fokus på de negative konsekvenser af klimaforan-
dringerne og på at nå målet om klimaneutralitet i 2050. Det er ligeledes
positivt, at EU-kommissionen anerkender, at havvind er centralt, hvis
2050-målet skal nås og klimaforandringerne holdes i skak.
6
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 395: Grund- og nærhedsnotat om international havforvaltning JOIN (2022) 28 final
Dansk Erhverv
påpeger, at havvind er nøglen til at nå klimamålene men
også til at styrke europæisk sikkerhed
og EU’s strategiske autonomi
og at
det er positivt, at en række medlemslande har sat ambitiøse mål for en hur-
tig og massiv udbygning af havvind. Det gælder eksempelvis Esbjerg-er-
klæringen fra maj 2022, der har som ambition at gøre Nordsøen til et grønt
kraftværk.
Dansk Erhverv
anerkender EU-kommissionens gode initiativer til
fremme af udbygning af havvind de seneste år, herunder RePowerEU, som
lægger op til hurtigere godkendelser og tilladelser. Hvis hurtigere godken-
delser og tilladelser skal blive en realitet, er det imidlertid afgørende, at
myndighedernes sagsbehandling tænkes sammen med havforvaltningen.
I EU-kommissionens meddelelse om international havforvaltning savner
Dansk Erhverv
fokus på og konkrete værktøjer til, hvordan myndigheder-
nes havforvaltning kan understøtte de nationale, europæiske og globale
klima- og vedvarende energi-mål.
Det pointeres, at det er vigtigt at tilstrækkeligt store havarealer til udbyg-
ning af havvind reserveres. Hertil er der behov for at fremme sameksistens
mellem havvind og andre interesser på havet, herunder naturbeskyttelse,
forsvar, internationale sejlruter og fiskeri. På naturbeskyttelsesområdet,
hvor lovgivningen i vid udstrækning er europæisk, er der et stort potentiale
for positiv sameksistens mellem havvind og biodiversitet.
Tænketanken Hav
mener, at Danmark bør støtte meddelelsen med føl-
gende yderligere pointer:
i.
Rådet bør bede Kommissionen om at bidrage til at styrke gennem-
førelsen af en økosystembaseret tilgang til havforvaltning internt i
EU og internationalt, herunder også ifm. havplanlægning.
Tænke-
tanken Hav
finder, at brugen af en økosystembaseret tilgang til
havforvaltning er den bedste måde at sikre inddragelse af alle væ-
sentlige parametre i forvaltningen.
Tænketanken Hav
anerkender,
at økosystembaseret forvaltning stadig til dels er i sin vorden og
endnu ikke er fuldt udviklet som administrativ tilgang. Derfor kan
Kommissionens bidrag i denne sammenhæng bl.a. være at sikre ud-
arbejdelse af fælles konkrete, retningslinjer, samt at give støtte til
gennemførelse af storskalaprojekter til afprøvning af en økosy-
stembaseret forvaltningstilgang i konkrete marine områder.
I forlængelse af anbefalingen ovenfor om at styrke gennemførelse
af en økosystembaseret tilgang til havforvaltningen der bl.a. ind-
drager al tilgængelig viden, anbefaler
Tænketanken Hav,
at Kom-
missionen i højere grad skal arbejde for at styrke, harmonisere og
7
ii.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 395: Grund- og nærhedsnotat om international havforvaltning JOIN (2022) 28 final
2619666_0008.png
koordinere EU-landenes indsamling og opbevaring af data på det
marine miljøområde. Tilsvarende bør tilgængeligheden af de ind-
samlede data forbedres for alle aktører på området. Det indgår heri,
at Kommission bør støtte såkaldt
”synteseforskning”
hvor data,
indsamlet som del af den rutinemæssige miljøovervågning i EU-
landene, anvendes analytisk på tværs af lande og geografiske om-
råder
også uden for EU - til at tilvejebringe større viden om øko-
logiske og miljømæssige sammenhænge i de marine økosystemer.
De regionale havkonventioner kan også spille en rolle heri.
iii.
Tænketanken Hav
noterer sig, at Kommissionen vil støtte udvik-
lingen af vedvarende offshore-energi ved at dele EU's ekspertise
med tredjelande og støtte forskning og udvikling af nye markeder.
Rådet bør bede Kommissionen om også at udbrede kendskabet til
løsninger om, hvordan vedvarende offshore energi etableres i re-
spekt for og i samspil med natur og miljø. Det påpeges at det er
vigtigt, at udbygningen af vedvarende energi på havet - både i EU
og internationalt - ikke accelererer den marine naturkrise.
Tænketanken Hav
støtter EU Kommissionens oplistede initiativer
vedr. havenes kulstoffunktion i relation til klimaændringer og op-
fordrer den danske regering til også at sætte fokus på dette
bl.a.
gennem at støtte forskning i havenes naturlige blå kulstoffunktion
(blue carbon) og ved at beskytte og genoprette marine økosystemer,
der har en betydning for klimaet.
Rådet bør bede Kommissionen om at intensivere sin internationale
dialog om dybhavsminedrift yderligere, så det sikres, at evt. mine-
drift i dybhavet sker på baggrund af omfattende miljøvurderinger
og ambitiøse internationale miljøregler, hvilket ikke findes i dag.
Tænketanken Hav
opfordrer også Danmark til at tage en aktiv part
i sagen og afklare, hvilket ministerium der har ansvaret for dyb-
havsminedrift og de miljømæssige konsekvenser heraf. Der er ud-
bredt bekymring for, hvilken indvirkning dybhavsminedrift vil
have på dybhavets økosystemer, arter og levesteder. Samtidig stil-
les der spørgsmål om, hvorvidt dybhavsminedrift er nødvendigt og
ønskeligt, og om det er økonomisk rentabelt.
Rådet bør bede Kommissionen om at fastholde en ambitiøs tilgang
til de internationale forhandlinger om en tillægsaftale til havrets-
konventionen om beskyttelse af biodiversitet uden for nationale ju-
risdiktion (BBNJ).
Tænketanken Hav
opfordrer også Danmark og
det samlede Rigsfællesskab til ikke at stå i vejen for et ambitiøst
resultat.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
8
iv.
v.
vi.
9.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 395: Grund- og nærhedsnotat om international havforvaltning JOIN (2022) 28 final
2619666_0009.png
Der er ikke kendskab til andre landes officielle holdning.
10.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er overordnet set positivt indstillet over for den fælles meddelel-
ses ambition om at styrke tiltag, der fremmer global havforvaltning. Regerin-
gen støtter derfor generelt op om strategien. Regeringen vil tage nærmere
stilling til de specifikke tiltag, når de fremlægges.
klimaområdet
støtter regeringen Kommissionens forslag til søfartsrelate-
rede tiltag som led i ”Fit-for-55” pakken, der har til formål at nedbringe sek-
torens drivhusgasudledninger i overensstemmelse med EU’s klimalov og Pa-
risaftalens temperaturmålsætninger. Regeringen ønsker dog et højere ambiti-
onsniveau for forslaget om en
ny standard for drivhusgasintensiteten af den
energi, der anvendes om bord på skibe (FuelEU Maritime).
I forhold til
beskyttelse af havmiljøet
er regeringen enig med Kommissionen
i, at en god miljøtilstand i havet, herunder på havbunden, er forudsætnin-
gen for livet i havet, og for at havet fortsat kan levere forskellige økosy-
stembaserede tjenester. Regeringen påpeger, at det er vigtigt, at Kommis-
sionen arbejder for, at nye naturmål under Biodiversitetskonventionen om-
fatter et globalt mål om 30 pct. beskyttelse af havet, og at disse mål samt
den kommende aftale om havets biodiversitet i områder uden for national
jurisdiktion (BBNJ) reelt fører til forbedring af beskyttelse af havet. Rege-
ringen understreger, at implementeringen af disse spor er vigtig.
Regeringen støtter beskyttelse af biodiversiteten i Det Nordlige Ishav, her-
under gennem redskaber, der adresserer presset i det Arktiske Ocean. Re-
geringen gør opmærksom på, at i relation til konventionen om beskyttelse
af havmiljøet i det nordøstlige Atlanterhav (OSPAR)
ligesom i andre in-
ternationale sammenhænge
forhandles under fælles mandat i Rigsfælles-
skabet.
I forbindelse med indsatser for beskyttelse af biodiversiteten bør der tages
hensyn til oprindelige folk og oprindelige folks viden. Regeringen påpeger
at det ligeledes skal sikres, at forvaltningstiltag opretholder oprindelige
folks ret til bæredygtig udnyttelse af de levende ressourcer.
Regeringen bemærker, at den globale aftale om plastforurening vil omfatte
plastforurening på land og til vands, samt hele plastlivscyklussen fra design
og produktion til affaldshåndtering og (evt.) oprydning, og at formålet er
at ”stoppe” plastforurening.
Regeringen
er enige i EU’s vurdering af, at klimakrisen og biodiversitets-
krisen hænger uløseligt sammen. Det er vigtigt at sikre, at implementering
af klimatiltag tilgodeser biodiversiteten. Her er det også vigtigt med fokus
9
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 395: Grund- og nærhedsnotat om international havforvaltning JOIN (2022) 28 final
på de kumulative effekter af etablering af havvind og andre marine aktivi-
teter, både regionalt og globalt. Fælles værktøjer samt internationale ret-
ningslinjer for økosystembaseret forvaltning kan være væsentlige virke-
midler i denne henseende. Regeringen så gerne, at EU i højere grad priori-
terede naturbaserede løsninger, herunder at sikre havets naturlige evne til
CO2-optag.
Tilstrækkelig data er afgørende for tilrettelæggelsen af indsatser i forhold
til biodiversitetskrisen. Indsamling af data er dyrt. Regeringen er enig med
Kommissionen i, at det er vigtigt at udvikle metoder til omkostningseffek-
tiv dataindsamling og efterfølgende dele den indsamlede data med andre.
Oprettelsen af et mellemstatsligt panel for bæredygtige have (IPOS), som
Kommissionen foreslår, vil muligvis kunne befordre den proces. Regerin-
gen påpeger, at
FN’s 10 år for havforskning også
vil kunne anvendes til at
sætte fokus herpå.
Regeringen støtter op om, at EU vil spille en endnu mere aktiv rolle i gen-
nemførelsen af FN's 2030-dagsorden og dens mål 14. Udvikling af indika-
torer for SDG 14 er afgørende for vurderingen af, om SDG målet er opnået.
Regeringen finder det ønskeligt, at meddelelsen også forholdt sig til udvik-
lingen af indikatorer.
Regeringen ser frem til at høre nærmere om, hvorledes samarbejdet med
tredjelande og internationale organisationer om risiko for forurening som
følge af dumpet ammunition i havene skal foregå. Der er en række videns-
huller, som skal afdækkes for at kunne vurdere miljørisikoen fra ammuni-
tion, der lækker. Regeringen vurderer, at der på det foreliggende grundlag
ikke kan tages stilling til generelle forslag om fjernelse. Dette vil forud-
sætte, at der foreligger en afdækning af problemets omfang, en grundig
miljørisikovurdering samt mulig plan for, hvorledes ammunitionen skal
håndteres, hvis den fjernes, herunder bringes på land.
søfartsområdet
støtter regeringen, at der arbejdes for en effektiv global
håndhævelse af international søfartslovgivning. Regeringen mener dog, at
udfordringer med manglende håndhævelse af international søfartslovgivning
skal adresseres helt generelt og ikke alene kan tilskrives såkaldt åbne registre.
Regeringen støtter op om Kommissionens fortsatte arbejde for at fremme ra-
tificeringen og den effektive gennemførelse af ILO’s konvention nr. 188 om
arbejdsforhold i fiskerisektoren og andre relevante internationale standarder.
Regeringen ser gerne, at de søfarendes arbejds- og levevilkår i ILO-regi
opdateres og justeres, så de håndterer de udfordringer, som pandemien og
Ruslands militære aggression har forårsaget for søfarendes arbejdsvilkår
og rettigheder.
10
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 395: Grund- og nærhedsnotat om international havforvaltning JOIN (2022) 28 final
2619666_0011.png
I forhold til
maritim fysisk planlægning
tilslutter regeringen sig Kommissi-
onens fremhævelse af vigtigheden med fysisk maritim planlægning, som ind-
drager alle havets sektorers interesser. Hertil støtter og implementerer rege-
ringen EU's direktiv om maritim fysisk planlægning.
I forhold til
opbygning af viden om havene
hilser regeringen meddelelsen
velkomment. Regeringen kunne ønske sig et endnu større fokus på opbyg-
ning af viden om havene i et øget tværfagligt samarbejde om dataindsamling
på havet. Hertil at EU Kommissionens initiativer koordineres med arbejdet
omkring datafangst, standardisering og udveksling marine data i regi af In-
ternational Hydrographic Organization (IHO). Dette ville også kunne under-
støtte arbejdet med vedvarende offshore energi.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Nærværende meddelelse har ikke tidligere været forelagt.
Grund- og nærhedsnotat for den forudgående fælles meddelelse om inter-
national havforvaltning, JOIN (2016) 49, blev oversendt til Folketingets
Europaudvalg d. 8. december 2016.
11