Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del Bilag 384
Offentligt
2616001_0001.png
Betænkning over finanslovforslaget
for 2023
i forhold til finansloven for 2022
August 2022
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 384: Materiale til brug for teknisk gennemgang af finanslovforslaget 2023 for så vidt angår Erhvervsministeriet § 8 v/erhvervsministeren og embedsmænd tirsdag den 6/9-2022
2616001_0002.png
12
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
§ 8. Erhvervsministeriet
8.11.79.
Reserver og budgetregulering
(Reservationsbev.)
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 41,7 mio. kr. skyldes, at der op-
rettes en DUT-reserve på 20,0 mio. kr. årligt på
kontoen fra 2023, samt at reserven til strategi for
Danmarks digitale vækst stiger med 47,2 mio. kr.
i 2023, jf. Aftale mellem den daværende VLAK-
regering, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre
om Erhvervs- og Iværksætterinitiativer af novem-
ber 2017. Samtidigt er der udmøntet 25,5 mio. kr.
i 2023 fra reserven til strategi for Danmarks digi-
tale vækst til automatisk erhvervsrapportering og
et SMV-venligt digitalt udbudssystem i bl.a. Er-
hvervsstyrelsen, jf. Aftale mellem regeringen, So-
cialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Dansk
Folkeparti og Kristendemokraterne om en ny re-
formpakke for dansk økonomi af januar 2022.
Forbrugerrådet Tænk (tekstanm. 101) .............
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 6,0 mio. kr. skyldes primært vide-
reførsel af bevillingen til Tænk Kemi, jf. Aftale
mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, En-
hedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye
Borgerlige, Liberal Alliance, Frie Grønne, Alter-
nativet og Kristendemokraterne om en kemiind-
sats 2022-2025 af januar 2022.
Rejseudbyderes tilbagebetaling ved afbestilte rejser
(tekstanm. 167) .....................................................
Indtægt .................................................................
Merindtægten på 91,5 mio. kr. skyldes Rejsega-
rantifondens tilbagebetaling af lån forbundet med
den afsatte statsgaranti til rejseudbydere vedr. af-
bestilte rejser relateret til COVID-19 for 2022-
2027.
Nævnenes Hus
(Driftsbev.)
..................................
Nettoudgift ...........................................................
Mindreudgiften på 15,9 mio. kr. skyldes primært
den faldende profil for bevillingen til klagesager
vedr. mink i Miljø- og Fødevareklagenævnet samt
udløb af en midlertidig bevilling til afvikling af
sagspukkel i Miljø- og Fødevareklagenævnet samt
Planklagenævnet.
50,7
92,4
41,7
8.21.04.
17,7
23,7
6,0
8.21.06.
2,7
94,2
91,5
8.21.10.
147,9
132,0
-15,9
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 384: Materiale til brug for teknisk gennemgang af finanslovforslaget 2023 for så vidt angår Erhvervsministeriet § 8 v/erhvervsministeren og embedsmænd tirsdag den 6/9-2022
2616001_0003.png
13
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
8.21.20.
Erhvervsstyrelsen (tekstanm. 149)
(Driftsbev.)
.
Nettoudgift ...........................................................
Merudgiften på 65,2 mio. kr. skyldes primært
midler til administration af COVID-19-kompen-
sationsordningerne, herunder efterkontrol, samt
tilførsel af midler til automatisk erhvervsrapporte-
ring og SMV-venligt udbudssystem. I modsat ret-
ning trækker bl.a. udløb af midlertidige bevillinger
samt udmøntning af negative budgetreguleringer.
Krisehåndteringsopgaver i Finansiel Stabilitet
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 5,5 mio. kr. skyldes primært til-
førsel af midler til Finansiel Stabilitets opgaver
vedr. genopretning og afvikling af kreditinstitutter
og investeringsselskaber mv.
Indtægt .................................................................
Jf. ovenfor.
568,9
634,1
65,2
8.23.04.
16,1
21,6
5,5
16,1
21,6
5,5
8.25.03.
Udbytte fra Nordsøfonden (tekstanm. 124) ......
Indtægt .................................................................
Merindtægten på 600,0 mio. kr. skyldes et nyt
skøn for udbytte fra Nordsøfonden i 2023.
Iværksætteri- og innovationsinitiativer (tekstanm.
100, 131, 133 og 165) ............................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 69,2 mio. kr. skyldes primært
udløb af en række midlertidige bevillinger, herun-
der til Fonden for Entreprenørskab, Pulje til om-
stilling af minkavlere og følgeerhverv, Motorsta-
tion Marstal, Pulje til medfinansiering af iværk-
sætterevents samt Grønlandsk væksthus i Dan-
mark. Dertil kommer faldende profiler for bevil-
lingerne til Tilskud til dansk deltagelse i strategisk
vigtige især grønne og digitale EU-projekter (IP-
CEI) og SMV:Digital.
Indtægt .................................................................
Mindreindtægten på 13,4 mio. kr. skyldes primært
en faldende profil for indtægter fra EU til
SMV:Digital.
-
600,0
600,0
8.32.08.
546,1
476,9
-69,2
51,7
38,3
-13,4
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 384: Materiale til brug for teknisk gennemgang af finanslovforslaget 2023 for så vidt angår Erhvervsministeriet § 8 v/erhvervsministeren og embedsmænd tirsdag den 6/9-2022
2616001_0004.png
14
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
8.32.17.
Digital Hub Denmark (tekstanm. 132)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 23,1 mio. kr. skyldes, at bevil-
lingen til Digital Hub Denmark udløber. Med re-
geringens digitaliseringsstrategi af maj 2022 læg-
ges op til, at Digital Hub Denmark omdannes og
videreføres som et markedsføringskonsortium i
2023-2026.
Pulje under Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 17,7 mio. kr. skyldes opregning
fra 2022- til 2023-priser.
Kompensationsordninger som følge af COVID-19
(tekstanm. 140, 143, 145, 147, 150, 155 og 159) .
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 4.620,0 mio. kr. skyldes, at be-
villingen til Kompensationsordninger som følge
af COVID-19 udløber, idet ordningerne er lukket,
samt skøn for tilbagebetaling af merudbetalt kom-
pensation.
Puljer relateret til COVID-19
(Reservationsbev.)
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 10,0 mio. kr. skyldes udløb af
bevillingen til puljen målrettet de virksomheder
og leverandører, der pga. nye COVID-19-restrik-
tioner ikke kunne afsætte letfordærvelige varer i
weekenden den 10. december til den 12. decem-
ber.
Vækstfonden (tekstanm. 134, 135, 136, 141, 142,
151, 152, 160 og 164) ............................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 141,0 mio. kr. skyldes primært
et kapitalindskud i Grøn Landsbrugskapital i 2022,
som ikke skal fremgå af bevillingen i 2023, samt
en faldende profil for bevillingen til Matchfinan-
sieringsordningen. I modsat retning er der tilført
midler til videreførsel af ordningen om små
vækstkautioner i Vækstfonden, jf. Aftale mellem
regeringen, Socialistisk Folkeparti, Radikale Ven-
stre, Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne om
en ny reformpakke for dansk økonomi af januar
2022.
23,1
-
-23,1
8.32.19.
333,7
351,4
17,7
8.32.21.
3.175,0
-1.445,0
-4.620,0
8.32.24.
10,0
-
-10,0
8.33.15.
244,1
103,1
-141,0
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 384: Materiale til brug for teknisk gennemgang af finanslovforslaget 2023 for så vidt angår Erhvervsministeriet § 8 v/erhvervsministeren og embedsmænd tirsdag den 6/9-2022
2616001_0005.png
15
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
Indtægt .................................................................
Mindreindtægten på 150,0 mio. kr. skyldes et ka-
pitalindskud i Grøn Landbrugskapital i 2022, som
ikke skal fremgå af bevillingen i 2023.
8.33.16.
EKF Danmarks Eksportkredit (tekstanm. 4, 8 og
139) ........................................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 400,0 mio. kr. skyldes, at EKF til-
føres en andel af et samlet kapitalindskud på 5,7
mia. kr. til etablering af Danmarks Eksport- og
Investeringsfond, jf. Aftale mellem regeringen,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Dansk
Folkeparti og Kristendemokraterne om en ny re-
formpakke for dansk økonomi af januar 2022.
Ordninger under EKF Danmarks Eksportkredit
(tekstanm. 146 og 148) .........................................
Indtægt .................................................................
Mindreindtægten på 7,0 mio. kr. skyldes, at sidste
afdrag i porteføljen under renteudligningsordnin-
gen forfalder i 2022.
Danmarks Grønne Investeringsfond (tekstanm. 138)
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 80,0 mio. kr. skyldes den af-
talte bevillingsprofil for kapitalindskuddet til
Danmarks Grønne Investeringsfond, jf. Aftale
mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om fi-
nansloven for 2020 af december 2019.
Udbytte - Vækstfonden og EKF Danmarks Eks-
portkredit .............................................................
Indtægt .................................................................
Merindtægten på 150,0 mio. kr. skyldes en opju-
stering af udbyttepolitikken fra Vækstfonden og
EKF Danmarks Eksportkredit, jf. Aftale mellem
regeringen, Socialistisk Folkeparti, Radikale Ven-
stre, Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne om
en ny reformpakke for dansk økonomi af januar
2022 og Aftale mellem regeringen, Venstre,
Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om
fremtiden for olie- og gasindvinding i Nordsøen
af december 2020.
150,0
-
-150,0
195,0
595,0
400,0
8.33.17.
7,0
-
-7,0
8.33.25.
80,0
-
-80,0
8.33.26.
200,0
350,0
150,0
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 384: Materiale til brug for teknisk gennemgang af finanslovforslaget 2023 for så vidt angår Erhvervsministeriet § 8 v/erhvervsministeren og embedsmænd tirsdag den 6/9-2022
2616001_0006.png
17
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
8.33.27.
Risikopræmie vedr. statsgarantier og kapitalindskud
Udgift............................................................................ 1.615,3
Mindreudgiften på 1.051,9 mio. kr. skyldes pri-
mært en reduktion af risikopræmierne tilknyttet
COVID-19-garantiordninger, hvor garantiram-
merne er justeret til det faktiske træk på rammerne
efter frist for ansøgning.
Kapitalindskud i Vækstfonden ...........................
Udgift............................................................................ 1.600,0
Mindreudgiften på 1.085,0 mio. kr. skydles den
faldende profil for kapitalindskuddet til Danmarks
Grønne Investeringsfond, jf. Aftale mellem rege-
ringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten og Alternativet om finansloven for
2020 af december 2019. I modsat retning trækker
en merudgift på 515,0 mio. kr., som skyldes ande-
len af et samlet kapitalindskud på 5,7 mia. kr. til
etablering af Danmarks Eksport- og Investerings-
fond, jf. Aftale mellem regeringen, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og
Kristendemokraterne om en ny reformpakke for
dansk økonomi af januar 2022.
Markedsføring af Danmark (tekstanm. 128)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 9,2 mio. kr. skyldes udløb af
bevillingerne til Food Organisation of Denmark,
Global Connected og Grand Départ Copenhagen
Denmark 2022.
Turismeinitiativer (tekstanm. 101) ....................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 10,9 mio. kr. skyldes opregning
fra 2022- til 2023-priser.
563,4
-1.051,9
8.33.28.
515,0
-1.085,0
8.34.01.
28,8
19,6
-9,2
8.34.02.
197,6
208,5
10,9
8.35.01.
Regionaludvikling mv. (tekstanm. 101)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift............................................................................ 1.209,4
Mindreudgiften på 96,0 mio. kr. skyldes primært
faldende bevillingsprofiler for såvel REACT-EU
midler som midler under Fonden for Retfærdig
Omstilling. I modsat retning trækker en stigende
bevillingsprofil for programperioden 2021-2027
for Regionalfonden og Socialfonden.
Indtægt ......................................................................... 1.174,9
1.113,4
-96,0
1.077,6
-97,3
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 384: Materiale til brug for teknisk gennemgang af finanslovforslaget 2023 for så vidt angår Erhvervsministeriet § 8 v/erhvervsministeren og embedsmænd tirsdag den 6/9-2022
2616001_0007.png
17
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
Jf. ovenfor.
8.35.02.
Brexittilpasningsreserven (tekstanm. 101)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 53,6 mio. kr. skyldes oprettelsen
af Brexittilpasningsreserven, jf. Aftale mellem re-
geringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti, Frie Grønne, Alternati-
vet og Kristendemokraterne om udmøntning af
Brexittilpasningsreserven til dansk erhvervsliv af
januar 2022 og Aftale mellem regeringen, Venstre,
Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radika-
le Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folke-
parti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Frie
Grønne, Alternativet og Kristendemokraterne om
udmøntning af Brexit-reserven til fiskerisektoren
af december 2021.
Indtægt .................................................................
Jf. ovenfor.
-
53,6
53,6
-
53,6
53,6