Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del Bilag 384
Offentligt
2616000_0001.png
Hovedbevægelser på finanslov-
forslaget for 2023
i forhold til
finansloven for
2022
August 2022
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 384: Materiale til brug for teknisk gennemgang af finanslovforslaget 2023 for så vidt angår Erhvervsministeriet § 8 v/erhvervsministeren og embedsmænd tirsdag den 6/9-2022
FFL23 sammenlignet med FL22
I denne oversigt gennemgås hovedbevægelserne på finanslovforslaget for finansåret 2023
sammenlignet med finansloven for 2022 inden for hvert ministerområde samt for fællespa-
ragrafferne 35 og 36.
Hovedbevægelserne gennemgås i punktform med henblik på en kortfattet beskrivelse af de
største ændringer i forhold til finansloven for 2022. For hvert punkt henvises til den rele-
vante hovedkonto på finanslovforslaget for 2023.
Oversigten medtager de hovedkonti på finanslovforslaget for 2023, der ændres med mere
end 20 pct. samtidig med, at ændringen udgør mindst 20,0 mio. kr. i forhold til 2022 (B-
året).
Under hvert ministerområde er hovedelementerne på finanslovforslaget opdelt i følgende
kategorier:
Nye initiativer
Reserver
Budgetforbedringer
Øvrige større ændringer
Denne redegørelse for hovedbevægelserne på finanslovforslaget for 2023 skal ses i sam-
menhæng med
Betænkning over finanslovforslaget for 2023 i forhold til finansloven for 2022,
der in-
deholder en mere detaljeret oversigt over ændringer fra finansloven for 2022 til finanslov-
forslaget for 2023.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 384: Materiale til brug for teknisk gennemgang af finanslovforslaget 2023 for så vidt angår Erhvervsministeriet § 8 v/erhvervsministeren og embedsmænd tirsdag den 6/9-2022
§ 8. Erhvervsministeriet
Nye initiativer
Mindreudgiften på 141,0 mio. kr. skyldes primært et kapitalindskud i Grøn Lands-
brugskapital i 2022, som ikke skal fremgå af bevillingen i 2023, samt en faldende profil
for bevillingen til Matchfinansieringsordningen. I modsat retning er der tilført midler til
videreførsel af ordningen om små vækstkautioner i Vækstfonden, jf. Aftale mellem re-
geringen, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Kristendemo-
kraterne om en ny reformpakke for dansk økonomi af januar 2022 (§ 08.33.15.).
Merudgiften på 400,0 mio. kr. skyldes, at EKF tilføres en andel af et samlet kapitalind-
skud på 5,7 mia. kr. til etablering af Danmarks Eksport- og Investeringsfond, jf. Aftale
mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Kri-
stendemokraterne om en ny reformpakke for dansk økonomi af januar 2022 (§
08.33.16.).
Merindtægten på 150,0 mio. kr. skyldes en opjustering af udbyttepolitikken fra Vækst-
fonden og EKF Danmarks Eksportkredit, jf. Aftale mellem regeringen, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne om en ny re-
formpakke for dansk økonomi af januar 2022 og Aftale mellem regeringen, Venstre,
Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Fol-
keparti om fremtiden for olie- og gasindvinding i Nordsøen af december 2020 (§
08.33.26.).
Mindreudgiften på 1.085,0 mio. kr. skyldes den faldende profil for kapitalindskuddet til
Danmarks Grønne Investeringsfond, jf. Aftale mellem regeringen, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om finansloven for 2020 af de-
cember 2019. Samtidigt er der en udgift på 515,0 mio. kr., som skyldes andelen af et
samlet kapitalindskud på 5,7 mia. kr. til etablering af Danmarks Eksport- og Investe-
ringsfond, jf. Aftale mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre,
Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne om en ny reformpakke for dansk økonomi
af januar 2022 (§ 08.33.28.).
Reserver
Merudgiften på 41,7 mio. kr. skyldes, at der oprettes en DUT-reserve på 20,0 mio. kr.
årligt på kontoen fra 2023, samt at reserven til strategi for Danmarks digitale vækst sti-
ger med 47,2 mio. kr. i 2023, jf. Aftale mellem den daværende VLAK-regering, Dansk
Folkeparti og Radikale Venstre om Erhvervs- og Iværksætterinitiativer af november
2017. Samtidigt er der udmøntet 25,5 mio. kr. i 2023 fra reserven til strategi for Dan-
marks digitale vækst til automatisk erhvervsrapportering og et SMV-venligt udbudssy-
stem i bl.a. Erhvervsstyrelsen, jf. Aftale mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti, Ra-
dikale Venstre, Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne om en ny reformpakke for
dansk økonomi af januar 2022 (§ 08.11.79.).
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 384: Materiale til brug for teknisk gennemgang af finanslovforslaget 2023 for så vidt angår Erhvervsministeriet § 8 v/erhvervsministeren og embedsmænd tirsdag den 6/9-2022
Side 4 af 4
Øvrige større ændringer
Merindtægten på 91,5 mio. kr. skyldes Rejsegarantifondens tilbagebetaling af lån for- bundet
med den afsatte statsgaranti til rejseudbydere vedr. afbestilte rejser relateret til COVID-19
for 2022-2027 (§ 08.21.06.).
Merindtægten på 600,0 mio. kr. skyldes et nyt skøn for udbytte fra Nordsøfonden i 2023 (§
08.25.03.).
Mindreudgiften på 23,1 mio. kr. skyldes, at bevillingen til Digital Hub Denmark udlø- ber.
Med regeringens digitaliseringsstrategi af maj 2022 lægges op til, at Digital Hub Denmark
omdannes og videreføres som et markedsføringskonsortium i 2023-2026 (§ 08.32.17.).
Mindreudgiften på 4.620,0 mio. kr. skyldes, at bevillingerne til kompensationsordninger som
følge af COVID-19 udløber, idet ordningerne er lukket samt skøn for tilbagebeta- ling af
merudbetalt kompensation (§ 08.32.21.).
Mindreindtægten på 150,0 mio. kr. skyldes et kapitalindskud i Grøn Landbrugskapital i 2022,
som ikke skal fremgå af bevillingen i 2023 (§ 08.33.15.).
Mindreudgiften på 80,0 mio. kr. skyldes den aftalte bevillingsprofil for kapitalindskud- det til
Danmarks Grønne Investeringsfond, jf. Aftale mellem regeringen, Radikale Ven- stre,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om finansloven for 2020 af december
2019 (§ 08.33.25.).
Mindreudgiften på 1.051,9 mio. kr. skyldes primært en reduktion af risikopræmierne tilknyttet
COVID-19-garantiordninger, hvor garantirammerne er justeret til det faktiske træk på
rammerne efter frist for ansøgning (§ 08.33.27.).
Merudgiften og merindtægten på 53,6 mio. kr. skyldes oprettelsen af kontoen, hvor der er
optaget udgifter i tilknytning til projekter og teknisk bistand under Brexittilpasnings- reserven,
jf. Aftale mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folke- parti, Radikale
Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Frie Grønne, Al- ternativet og
Kristendemokraterne om udmøntning af Brexittilpasningsreserven til dansk erhvervsliv af
januar 2022 og Aftale mellem regeringen, Venstre, Dansk Folke- parti, Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folke- parti, Nye Borgerlige, Liberal
Alliance, Frie Grønne, Alternativet og Kristendemokra- terne om udmøntning af Brexit-
reserven til fiskerisektoren af december 2021 (§ 08.35.02.).