Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del Bilag 369
Offentligt
Til Erhvervsministeren
Kopi til Søfartsstyrelsen og politiske ordførere.
Bagsværd 27-07-2022
Regelforenkling og spild af livstimer
Forslag til ændring af regler for målebrev for fritidsfartøjer under 24 meter
Af søloven og tilhørende bekendtgørelser fremgår, at alle skibe med en bruttotonnage over 20 skal
registreres i Skibsregistret (DAS).
Bruttotonnage er et ret kompliceret enhedsløst mål baseret på nøjagtig opmåling af skibets dimensioner og
anvendelse af de enkelte rum i skibet.
Som del af dokumentationen i forbindelse med registreringen i Skibsregistret skal der udfærdiges
et
”Målebrev”.
Målebrevet skal udfærdiges af en dansk certificeret
”Måler”
baseret på faktisk opmåling af
det konkrete skib.
Hvor dette nok giver mening for større erhvervsfartøjer, hvor bruttotonnage bruges aktivt, har det ingen
reel betydning for mindre skibe, der sejles på fritidsbevis (fritidsfartøjer). Jeg har været i dialog med
Søfartsstyrelsen og fået bekræftet, at målet for bruttotonnage for fritidsfartøjer reelt ikke har nogen
praktisk betydning. Man kunne lige så godt lade fritidsfartøjer registrere ud fra væsentligt simplere kriterier
(f.eks. længde) uden krav om fysisk måling af en certificeret måler.
Som konkret eksempel har jeg overvejet at købe en sejlbåd i Caribien og bruge et par år på at sejle den
hjem til Danmark. Da jeg er dansk statsborger, giver det mest mening at sejle under dansk flag og derfor
skal båden registreres i det danske skibsregister. Ved henvendelse til Søfartsstyrelsen, har jeg fået
bekræftet, at den gældende regelfortolkning konkret betyder, at en dansk måler skal flyve til Caribien for at
foretage en nøjagtig opmåling af båden og beregne bruttotonnagen. Dette er en voldsom udgift og reelt
spild af målerens livstimer og gode uddannelse. Endnu mere overflødigt synes det at være, når den båd det
drejer sig om er masseproduceret og der findes tegninger og mål fra fabrikken
et forhold der gælder for
hovedparten af fritidsfartøjer.
Jeg vil derfor foreslå en ændring af reglerne, så fritidsfartøjer, der kan sejles med fritidsbevis op til
Yachtskipper 1, dvs. under 24 meter i længden, fritages fra kravet om målebrev og i stedet optages i
skibsregistret ud fra mere simple kriterier. Det kunne f.eks. være data oplyst af producenten, herunder
skibets længde, men det vigtigste er, at det ikke kræver, at en dansk måler skal rejse til Caribien med sin
tommestok for at spilde tid på at opmåle et fritidsfartøj og beregne et tal, som ikke bruges til noget vigtig.
Mads Prag Roesen
Mads Prag Roesen, Gråpilevej 6, 2880 Bagsværd
Side 1 af 1