Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del Bilag 359
Offentligt
2602922_0001.png
UDKAST
Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del - Bilag 359
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om forbrugslånsvirksomheder, lov om beta-
lingskonti, hvidvaskloven og forskellige andre love
1
§1
I lov nr. 450 af 24. april 2019 om forbrugslånsvirksomheder, som ændret
ved § 11 i lov nr. 1563 af 27. december 2019, § 1 i lov nr. 801 af 9. juni
2020, § 9 i lov nr. 1940 af 15. december 2020, § 11 i lov nr. 2382 af 14.
december 2021 og § 11 i lov nr. 570 af 5. oktober 2022, foretages følgende
ændringer:
1.
§ 1, stk. 3, nr. 1,
affattes således:
»1)
Aftaler om køb af varer eller tjenesteydelser, hvor udbyderen rente- og
omkostningsfrit tillader forbrugeren at betale for varen eller tjenesteydelsen
på et tidspunkt, der ligger senere end aftaleindgåelsen, men ikke senere end
90 dage efter aftaleindgåelsen, uden der er en tredjepart, der tilbyder kredit.«
2.
I
§ 1, stk. 3,
indsættes efter nr. 1 som nyt nr.:
»2)
Aftaler om debetkort med udskudt betaling, hvor det samlede transakti-
onsbeløb debiteres på kortindehavers konto på en forud aftalt bestemt dato,
dog senest 40 dage efter transaktionen, uden der skal betales renter eller
omkostninger i forbindelse med kreditten.«
Nr. 2-5 bliver herefter nr. 3-6.
1
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2009/138/EF af 25. november 2009 om adgang til og udøvelse af forsikrings- og genforsikringsvirk-
somhed (Solvens II), EU-Tidende 2009, nr. L 335, side 1.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om forbrugslånsvirksomheder, lov om betalingskonti, hvidvaskloven og forskellige andre love (del 2) - lovudkast, fra erhvervsministeren
2602922_0002.png
UDKAST
§2
I lov om kreditaftaler, jf. lovbekendtgørelse nr. 817 af 8. juni 2019, som
ændret ved lov nr. 2221 af 29. december 2020, foretages følgende ændrin-
ger:
1.
§ 3, stk. 1, nr. 1,
affattes således:
»1)
Aftaler om køb af varer eller tjenesteydelser, hvor udbyderen rente- og
omkostningsfrit tillader forbrugeren at betale for varen eller tjenesteydelsen
på et tidspunkt, der ligger senere end aftaleindgåelsen, men ikke senere end
90 dage efter aftaleindgåelsen, uden der er en tredjepart, der tilbyder kredit.«
2.
I
§ 3, stk. 1,
indsættes efter nr. 1 som nyt nr.:
»2)
Aftaler om debetkort med udskudt betaling, hvor det samlede transak-
tionsbeløb debiteres på kortindehavers konto på en forud aftalt bestemt dato,
dog senest 40 dage efter transaktionen, uden der skal betales renter eller
omkostninger i forbindelse med kreditten. Lovens § 8 b, stk. 2, finder dog
anvendelse.«
Nr. 2-7 bliver herefter nr. 3-8
§3
I lov om finansiel virksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 406 af 29. marts
2022, som ændret ved § 1 i lov nr. 2383 af 14. december 2021 og § 13 i lov
nr. 2601 af 28. december 2021, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 5, stk. 1, nr. 22, litra a,
ændres »5 mio. euro« til: »5,4 mio. euro«.
2.
I
§ 5, stk. 1, nr. 22, litra b
og
c,
ændres »25 mio. euro« til: »26,6 mio.
euro«.
3.
I
§ 5, stk. 1, nr. 22, litra d,
ændres »0,5 mio. euro« til: »0,6 mio. euro« og
»2,5 mio. euro« til: »2,7 mio. euro«.
4.
I
§ 126, stk. 2, nr. 1,
ændres »3,7 mio. euro« til: »4 mio. euro«.
5.
I
§ 126, stk. 2, nr. 2,
ændres »2,5 mio. euro« til: »2,7 mio. euro«.
6.
I
§ 126, stk. 2, nr. 3,
ændres »3,6 mio. euro« til: »3,9 mio. euro«.
2
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om forbrugslånsvirksomheder, lov om betalingskonti, hvidvaskloven og forskellige andre love (del 2) - lovudkast, fra erhvervsministeren
2602922_0003.png
UDKAST
7.
I
§ 126, stk. 2, nr. 4,
ændres »1,2 mio. euro« til: »1,3 mio. euro«.
8.
I
§ 126 d, stk. 5, nr. 1,
ændres »3,7 mio. euro« til: »4 mio. euro«.
9.
I
§ 126 d, stk. 5, nr. 2,
ændres »2,5 mio. euro« til: »2,7 mio. euro«.
10.
I
§ 126 d, stk. 5, nr. 3,
ændres »3,7 mio. euro« til: »4 mio. euro«.
11.
I
§ 126 d, stk. 5, nr. 4,
ændres »3,6 mio. euro« til: »3,9 mio. euro«.
12.
I
§ 126 d, stk. 5, nr. 5,
ændres »1,2 mio. euro« til: »1,3 mio. euro«.
13.
I
§ 417 b, stk. 4, nr. 6,
ændres »3,7 mio. euro« til: » 4 mio. euro«.
14.
I
§ 417 b, stk. 4, nr. 7,
ændres »2,5 mio. euro« til: »2,7 mio. euro«.
15.
I
§ 417 b, stk. 4, nr. 8,
ændres »3,7 mio. euro« til: »4 mio. euro«.
16.
I
§ 417 b, stk. 4, nr. 9,
ændres »3,6 mio. euro« til: »3,9 mio. euro«.
17.
I
§ 417 b, stk. 4, nr. 10,
ændres »1,2 mio. euro« til: »1,3 mio. euro«.
§4
I lov om forsikringsformidling, jf. lovbekendtgørelse nr. 337 af 11. marts
2022, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 2, nr. 8, litra c, nr. i,
ændres »46,3 mio. kr.« til: »49,3 mio. kr.«.
2.
I
§ 2, nr. 8, litra c, nr. ii,
ændres »95,5 mio. kr.« til: »101,6 mio. kr.«.
§5
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2023
Stk. 2.
Loven har virkning for kreditaftaler indgået efter lovens ikrafttræ-
den.
§6
Stk. 1.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf. dog stk. 2 og 3.
3
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om forbrugslånsvirksomheder, lov om betalingskonti, hvidvaskloven og forskellige andre love (del 2) - lovudkast, fra erhvervsministeren
2602922_0004.png
UDKAST
Stk. 2.
Lovens § 1-4 kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i
kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Stk. 3.
Lovens § 1 og 3 kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i
kraft for Færøerne med de ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
4
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om forbrugslånsvirksomheder, lov om betalingskonti, hvidvaskloven og forskellige andre love (del 2) - lovudkast, fra erhvervsministeren
2602922_0005.png
UDKAST
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Udvidelse af anvendelsesområdet for lov om forbrugslånsvirksomheder
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.2. Udvidelse af anvendelsesområdet for kreditaftaleloven
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser
2.2.3. Den foreslåede ordning
2.3. Beløbsregulering af grundbeløb i henhold til artikel 300 i Solvens II-direkti-
vet
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer mv.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Der er gennem de senere år sket en stigning i antallet af virksomheder, der
udbyder rente- og omkostningsfrie kreditter
– også kaldet ”Køb-nu-betal-
senere”.
Det er lån, hvor forbrugeren kan udstrække betalingen af køb, her-
under også små dagligdags indkøb, over flere måneder. Det kan være risi-
kabelt for forbrugerne, fordi de kan ende med en gæld, de ikke kan betale
tilbage. Lovforslaget har til formål at øge forbrugerbeskyttelsen ved at lade
denne type lån være omfattet af anvendelsesområdet for lov om forbrugs-
lånsvirksomheder og kreditaftaleloven. Endvidere skal lovforslaget bevirke
klare rammer for denne type kreditgivning, der ikke hidtil har været under-
lagt regulering.
Lovforslaget indeholder videre beløbsregulering af en række grundbeløb i
lov om finansiel virksomhed, der er udtrykt i euro. Det fremgår af artikel
300 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om adgang til og udøvelse af
forsikrings- og genforsikringsvirksomhed (Solvens II-direktivet), at beløb
5
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om forbrugslånsvirksomheder, lov om betalingskonti, hvidvaskloven og forskellige andre love (del 2) - lovudkast, fra erhvervsministeren
2602922_0006.png
UDKAST
udtrykt i euro i direktivet bliver revideret hvert femte år med start fra direk-
tivets ikrafttræden den 1. januar 2016. Grundbeløbene udtrykt i Solvens II-
direktivet bliver ændret med den procentuelle ændring i samtlige medlems-
staters almindelige harmoniserede forbrugerprisindeks, som offentliggøres
af Eurostat.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Udvidelse af anvendelsesområdet for lov om forbrugslånsvirksom-
heder
2.1.1. Gældende ret
Kreditter, der ydes rentefrit og uden andre omkostninger, er i dag undtaget
fra anvendelsesområdet for lov om forbrugslånsvirksomheder. Det følger af
lovens § 1, stk. 3, nr. 1. Kreditaftaleloven indeholder en tilsvarende bestem-
melse.
Det fremgår af bemærkningerne til lov om forbrugslånsvirksomheder § 1,
stk. 3, nr. 1, jf. Folketingstidende 2018-19, A, L 158 som fremsat, side 27,
at undtagelsen kun finder anvendelse, hvis der ikke skal betales nogen form
for oprettelsesomkostninger, løbende omkostninger eller rente. Det har ikke
betydning, om omkostningerne skal betales til kreditgiveren eller til tredje-
mand. Undtagelsen finder anvendelse, selvom der ved misligholdelse til-
skrives renter og gebyrer efter renteloven.
Undtagelsen medfører bl.a., at rente- og omkostningsfrie kreditter ikke er
underlagt Finanstilsynets tilladelseskrav og tilsyn.
2.1.2. Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede ord-
ning
Der har den seneste tid været en fremgang af virksomheder, der udbyder
kreditter, som er rentefrie og uden yderligere omkostninger blandt andet ved
brug af metoden ”Køb
nu
– betal senere”. Metoden tilbyder forbrugeren at
udskyde og opdele betalingen af køb ved hjælp af en afbetalingsordning.
Det foregår f.eks. ved, at forbrugeren ved køb af en vare på f.eks. en hjem-
meside, kan vælge at dele betalingen op ved hjælp af en finansieringsløs-
ning, der tilbydes af tredjepart.
Efter gældende ret er virksomheder, der tilbyder rente- og omkostningsfrie
kreditter, undtaget fra lov om forbrugslånsvirksomheder. Disse kreditter kan
derfor ydes, uden at der foretages en kreditværdighedsvurdering af forbru-
geren, og kreditterne er ikke omfattet af de øvrige forbrugerbeskyttende reg-
6
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om forbrugslånsvirksomheder, lov om betalingskonti, hvidvaskloven og forskellige andre love (del 2) - lovudkast, fra erhvervsministeren
2602922_0007.png
UDKAST
ler i lov om forbrugslånsvirksomheder, herunder omkostningsloft. Forbru-
geren risikerer derfor at optage kreditter, som forbrugeren ikke har råd til,
ligesom der uden et omkostningsloft ikke er sat en grænse for misligholdel-
sesomkostningerne for forbrugeren. Selvom kreditten i sig selv er rente- og
omkostningsfri, kan forbrugeren dermed blive pålagt rykkergebyrer og ren-
ter, hvis forbrugeren ikke overholder afdragsordningen, og på den måde
ende med en gæld, som den pågældende ikke har mulighed for at betale
tilbage.
Det vurderes derfor, at der er behov for at styrke forbrugerbeskyttelsen ved
at sikre, at en forbruger kun får den kredit, som vedkommendes økonomi
kan bære og hvor forbrugerens eventuelle misligholdelsesomkostninger be-
grænses med et omkostningsloft.
Det foreslås derfor med lovforslagets § 1, nr. 1, at affatte undtagelsen om
rente- og omkostningsfrie kreditter således, at aftaler om køb af varer eller
tjenesteydelser, hvor udbyderen rente- og omkostningsfrit tillader forbruge-
ren at betale for varen eller tjenesteydelsen på et tidspunkt, der ligger senere
end aftaleindgåelsen, men ikke senere end 90 dage efter aftaleindgåelsen,
uden der er en tredjepart, der tilbyder kredit, undtages fra lovens anvendel-
sesområde.
Den foreslåede ændring af lov om forbrugslånsvirksomheder § 1, stk. 3, nr.
1, vil medføre, at den situation, hvor en forbruger i forbindelse med køb af
f.eks. varer eller tjenesteydelser indgår en rente- og omkostningsfri kredit-
aftale, der udbydes af en tredjepart, bliver omfattet af lov om forbrugslåns-
virksomheder. Det vil sige, at udbyderen af kreditten bliver forpligtet til at
overholde reglerne i lov om forbrugslånsvirksomheder. Virksomhederne
skal derfor have en tilladelse som forbrugslånsvirksomhed hos Finanstilsy-
net. Tilsvarende vil lovændringen få betydning for virksomheder, der alle-
rede i dag har tilladelse som forbrugslånsvirksomhed og som yder denne
type lån. Virksomhederne skal med lovændringen foretage en kreditværdig-
hedsvurdering af de forbrugere, der ønsker at optage en sådan kredit, og
drive deres virksomhed i overensstemmelse med redelig forretningsskik og
god praksis inden for virksomhedsområdet. Desuden bliver virksomhederne
pålagt at efterleve reglerne om identifikation af målgrupper, loftet for årlige
omkostninger i procent (ÅOP) og omkostningsloftet i loven.
Nogle situationer vurderes dog fortsat at skulle undtages fra lovens anven-
delsesområde. Det er blandt andet situationer, hvor en udbyder selv giver
forbrugeren mulighed for at betale for en vare eller en tjenesteydelse på et
7
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om forbrugslånsvirksomheder, lov om betalingskonti, hvidvaskloven og forskellige andre love (del 2) - lovudkast, fra erhvervsministeren
2602922_0008.png
UDKAST
tidspunkt, der ligger senere end aftaleindgåelsen. Det sigter på den situation,
hvor en erhvervsdrivende, uden indblanding fra en tredjepart, tillader for-
brugeren at betale for en vare eller tjenesteydelse på et senere tidspunkt. Det
kan f.eks. være relevant i situationer, hvor en forbruger får leveret en hånd-
værksydelse og i den forbindelse får en faktura af den erhvervsdrivende,
som kan betales på et tidspunkt efter aftaleindgåelsen. Sådanne ordninger
med udskudt betaling, som er udbredt og sædvanlig praksis, vurderes at
være til gavn for både erhvervsdrivende og forbrugere, da det giver mulig-
hed for fleksibilitet i forhold til betalingen.
Den foreslåede ændring vil derfor betyde, at den situation, hvor en erhvervs-
drivende rente- og omkostningsfrit tillader forbrugeren at betale for varer
eller tjenesteydelser på et tidspunkt, der ligger senere end aftaleindgåelsen,
men ikke senere end 90 dage efter aftaleindgåelsen, uden der er en tredje-
part, der tilbyder kredit, ikke omfattes af lovens anvendelsesområde.
Desuden vurderes det, at situationer, hvor der er indgået aftaler om debet-
kort med udskudt betaling, hvor det samlede transaktionsbeløb debiteres på
kortindehavers konto på en forud aftalt bestemt dato, uden der skal betales
renter eller omkostninger i forbindelse med kreditten, ikke skal være omfat-
tet af loven. Visse betalingskort er indrettet på den måde, at transaktionsbe-
løbet først trækkes på et senere tidspunkt, hvilket gør det muligt for forbru-
gerne at indrette deres privatøkonomi på den for dem mest hensigtsmæssige
måde.
Det foreslås med lovforslagets § 1, nr. 2, at undtage aftaler om debetkort
med udskudt betaling, hvor det samlede transaktionsbeløb debiteres på kort-
indehavers konto på en forud aftalt bestemt dato, dog senest 40 dage efter
transaktionen, uden der skal betales renter eller omkostninger i forbindelse
med kreditten. Ændringen vil medføre, at denne type kort fortsat vil være
undtaget fra lovens anvendelsesområde.
2.2. Udvidelse af anvendelsesområdet for kreditaftaleloven
2.2.1. Gældende ret
Det fremgår af § 3, stk. 1, nr. 1, i kreditaftaleloven, at loven ikke finder
anvendelse på kreditaftaler, hvor kreditten ydes rentefrit og uden andre om-
kostninger. Det fremgår endvidere, at lovens § 8 c dog finder anvendelse på
aftaler om kortfristede forbrugslån. § 8 c indeholder regler om en obligato-
risk betænkningsperiode ved indgåelse af aftaler om kortfristede forbrugs-
lån.
8
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om forbrugslånsvirksomheder, lov om betalingskonti, hvidvaskloven og forskellige andre love (del 2) - lovudkast, fra erhvervsministeren
2602922_0009.png
UDKAST
Det fremgår af bemærkningerne til kreditaftalelovens § 3, stk. 1, nr. 1, jf.
Folketingstidende 2009-10, A, L 91 som fremsat, side 47, at undtagelsen
kun finder anvendelse, hvis der ikke skal betales nogen form for oprettel-
sesomkostninger, løbende omkostninger eller rente. Det har ikke betydning,
om omkostningerne skal betales til kreditgiveren eller til tredjemand. Und-
tagelsen finder anvendelse, selvom der ved misligholdelse tilskrives renter
og gebyrer efter renteloven.
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser
Der er gennem de senere år sket en stigning i antallet af virksomheder, der
udbyder rente- og omkostningsfrie kreditter
– også kaldet ”Køb-nu-betal-
senere”. Denne metode gør det muligt for forbrugeren at udskyde eller op-
dele betalingen ved hjælp af en afbetalingsordning. Det foregår ofte ved, at
forbrugeren ved køb af en vare på f.eks. en hjemmeside, kan vælge at dele
betalingen op ved hjælp af en finansieringsløsning, der tilbydes af tredjepart.
Rente- og omkostningsfrie kreditter er i dag undtaget fra kreditaftalelovens
anvendelsesområde. Det vil sige, at udbydere af denne type kreditter ikke er
forpligtede til at overholde eksempelvis lovens oplysningspligter eller kra-
vet om, at der skal foretages en kreditværdighedsvurdering af forbrugeren,
inden aftalen indgås. Herudover har forbrugeren ikke de rettigheder, der føl-
ger af kreditaftaleloven som f.eks. fortrydelsesret og ret til førtidig indfri-
else.
Rente- og omkostningsfrie kreditter kan imidlertid også være risikable for
forbrugerne. Selvom kreditten i sig selv er rente- og omkostningsfri, kan
forbrugeren blive pålagt rykkergebyrer og renter, hvis vedkommende ikke
kan betale tilbage. På den måde kan forbrugeren ende med en gæld, som den
pågældende ikke har mulighed for at betale tilbage.
Det vurderes derfor, at der er behov for at styrke forbrugerbeskyttelsen, så
det bl.a. sikres, at der foretages en grundig kreditværdighedsvurdering i si-
tuationer, hvor en forbruger optager kredit via tredjepart i forbindelse med
køb af varer eller tjenesteydelser.
Justitsministeriet finder dog, at den situation, hvor en udbyder selv giver
forbrugeren mulighed for at betale for en vare eller en tjenesteydelse på et
tidspunkt, der ligger senere end aftaleindgåelsen, fortsat bør være undtaget
fra lovens anvendelsesområde. Det sigter på den situation, hvor en erhvervs-
drivende, uden indblanding fra en tredjepart, tillader forbrugeren at betale
9
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om forbrugslånsvirksomheder, lov om betalingskonti, hvidvaskloven og forskellige andre love (del 2) - lovudkast, fra erhvervsministeren
2602922_0010.png
UDKAST
for en vare eller tjenesteydelse på et tidspunkt, der ligger senere end aftale-
indgåelsen. Det kan f.eks. være relevant i situationer, hvor en forbruger får
leveret en håndværksydelse og i den forbindelse får en faktura af den er-
hvervsdrivende, som kan betales på et tidspunkt efter aftaleindgåelsen. Det
er Justitsministeriets opfattelse, at sådanne ordninger, som er udbredt og
sædvanlig praksis, er til gavn for både erhvervsdrivende og forbrugere, da
det giver mulighed for fleksibilitet i forhold til betalingen.
Justitsministeriet finder endvidere, at aftaler om debetkort med udskudt be-
taling, hvor det samlede transaktionsbeløb debiteres på kortindehavers
konto på en forud aftalt bestemt dato, uden der skal betales renter eller om-
kostninger i forbindelse med kreditten, fortsat bør være undtaget fra lovens
anvendelsesområde. Visse betalingskort er indrettet på den måde, at trans-
aktionsbeløbet først trækkes på et senere tidspunkt, hvilket gør det muligt
for forbrugerne at indrette deres privatøkonomi på den for dem mest hen-
sigtsmæssige måde. Justitsministeriet finder dog, at lovens § 8 b, stk. 2, som
omhandler oplysninger til forbrugeren i tilfælde af et væsentligt overtræk i
en periode på over 1 måned, bør finde anvendelse.
2.2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås med lovforslagets § 1, nr. 1, at affatte undtagelsen om rente- og
omkostningsfri kreditter således, at aftaler om køb af varer eller tjeneste-
ydelser, hvor udbyderen rente- og omkostningsfrit tillader forbrugeren at
betale for varen eller tjenesteydelsen på et tidspunkt, der ligger senere end
aftaleindgåelsen, men ikke senere end 90 dage efter aftaleindgåelsen, uden
der er en tredjepart, der tilbyder kredit, undtages fra lovens anvendelsesom-
råde.
Den foreslåede ændring af kreditaftalelovens § 3, stk. 1, nr. 1, vil medføre,
at den situation, hvor en forbruger i forbindelse med køb af f.eks. varer eller
tjenesteydelser indgår en rente- og omkostningsfri kreditaftale, der udbydes
af tredjepart, bliver omfattet af kreditaftaleloven. Det vil sige, at udbyderen
bliver forpligtet til at overholde reglerne i kreditaftaleloven. Herudover kan
forbrugere, der indgår sådanne aftaler, udøve de rettigheder, der følger af
kreditaftaleloven.
Den foreslåede ændring vil endvidere betyde, at den situation, hvor en er-
hvervsdrivende rente- og omkostningsfrit tillader forbrugeren at betale for
varer eller tjenesteydelser på et tidspunkt, der ligger senere end aftaleindgå-
elsen, men ikke senere end 90 dage efter aftaleindgåelsen, uden der er en
tredjepart, der tilbyder kredit, ikke omfattes af lovens anvendelsesområde.
10
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om forbrugslånsvirksomheder, lov om betalingskonti, hvidvaskloven og forskellige andre love (del 2) - lovudkast, fra erhvervsministeren
2602922_0011.png
UDKAST
Det foreslås med lovforslagets § 1, nr. 2, at undtage aftaler om debetkort
med udskudt betaling, hvor det samlede transaktionsbeløb debiteres på kort-
indehavers konto på en forud aftalt bestemt dato, dog senest 40 dage efter
transaktionen, uden der skal betales renter eller omkostninger i forbindelse
med kreditten. Ændringen vil medføre, at aftaler om denne type kort fortsat
vil være undtaget fra lovens anvendelsesområde. Dog foreslås det, at lovens
§ 8 b, stk. 2, om oplysninger i tilfælde af væsentlige overtræk, skal finde
anvendelse.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 2, nr. 1 og 2, og bemærkningerne
hertil.
2.3. Regulering af beløbsgrænser for forsikringsselskaber i henhold til
artikel 300 i Solvens II-direktivet
2.3.1. Gældende ret
I henhold til artikel 300 i Solvens II-direktivet skal de beløb, der er udtrykt
i euro i direktivet, revideres hvert femte år ved at forhøje grundbeløbet i euro
med den procentuelle ændring i samtlige medlemsstaters almindelige har-
moniserede forbrugerprisindeks. Der anvendes i Solvens II-direktivet bl.a.
beløbsgrænser til afgrænsning af direktivets anvendelsesområde og som ab-
solutte og beløbsmæssigt fastlagte minimumsgrænser for forsikringsselska-
bers kapitalkrav. For at tage højde for inflation bør disse beløb således kunne
justeres, hvilket sker ved, at Kommissionen meddeler de reviderede beløb
med hjemmel i Solvens II-direktivets artikel 300. Solvens II-direktivet har
fundet anvendelse siden 1. januar 2016 og den første femårige periode gik
fra 31. december 2015 til 31. december 2020. Beløbene blev derfor revideret
af Kommissionen i 2021 og de reviderede beløb skal gennemføres i med-
lemsstaterne.
De oprindelige beløbsgrænser fra Solvens II-direktivet er afspejlet i en
række bestemmelser i lov om finansiel virksomhed.
Den gældende § 5, stk. 1, nr. 22, i lov om finansiel virksomhed indeholder
definitionen af et gruppe 1-forsikringsselskab. I denne definition indgår en
række betingelser indeholdende beløbsgrænser, som skal opfyldes for at
opnå status som et gruppe 1-forsikringsselskab.
Bestemmelsen implementerer artikel 4, stk. 1, i Solvens II-direktivet, som
omhandler anvendelsesområdet for direktivets regler, hvor afgrænsningen
11
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om forbrugslånsvirksomheder, lov om betalingskonti, hvidvaskloven og forskellige andre love (del 2) - lovudkast, fra erhvervsministeren
2602922_0012.png
UDKAST
af Solvens II-reglerne foretages ved at udelukke selskaber under en vis stør-
relse. Størrelsen opgøres i beløbsgrænser for bl.a. årlige bruttopræmieind-
tægter. Bestemmelsen sikrer, at alle forsikringsselskaber i EU over disse
størrelser er omfattet af Solvens II-reglernes anvendelsesområde. I henhold
til § 5, stk. 1, nr. 23 defineres forsikringsselskaber, der ikke opfylder beløbs-
grænserne i Solvens II-direktivet, for gruppe 2-forsikringsselskaber...
Det følger af § 126, stk. 2, nr. 1-4, i lov om finansiel virksomhed, at kravet
til minimumsbasiskapitalen for gruppe 2-forsikringsselslaber skal udgøre et
beløb fastsat i euro afhængig af, om forsikringsselskabet er et livsforsik-
ringsselskab eller et skadesforsikringsselskab samt afhængig af, hvilke klas-
ser forsikringsselskabet udøver virksomhed indenfor.
Den gældende § 126 d, stk. 5, i lov om finansiel virksomhed, indeholder
bestemmelser om den nedre grænse for minimumskapitalkravet for gruppe
1-forsikringsselskaber. Den nedre grænse for minimumskapitalkravet er
fastsat som en beløbsmæssig størrelse i euro, der varierer alt efter den virk-
somhed, som forsikringsselskabet udøver. Bestemmelsen implementerer ar-
tikel 129, stk. 1, litra d, i Solvens II-direktivet.
Det følger af § 417 b, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed, at et gruppe 1-
forsikringsselskab indtil den 1. januar 2032 kan få tilladelse fra Finanstilsy-
net til at anvende et fradrag i de forsikringsmæssige hensættelser opgjort
efter bestemmelsens stk. 2. Det følger af § 417 b, stk. 4, at Finanstilsynet
kan begrænse fradraget opgjort efter bestemmelsens stk. 2, hvis anvendelsen
heraf medfører, at solvenskapitalkravet, jf. § 126 c, er mindre end det største
af summen af beløbene nævnt i § 417 b, stk. 4, nr. 1-5, og det største af det
for selskabet relevante beløb i § 417 b, stk. 4, nr. 6-10. § 417 b, stk. 4, nr. 6-
10, indeholder de samme beløbsgrænser, som også fremgår af § 126, stk. 2,
nr. 1-4, og § 126 d, stk. 5.
§ 2, nr. 8, i lov om forsikringsformidling indeholder en definition af store
risici. Det følger af bestemmelsens litra c, at risici under forsikringsklas-
serne 3, 8-10, 13 og 16 i bilag 7 til lov om finansiel virksomhed, er defineret
som en stor risici, hvis forsikringstageren opfylder mindst to af tre betingel-
ser, som er oplistet i § 2, nr. 8, litra c, nr. i-iii. I nr. i og ii er der angivet
beløbsgrænser i DKK. Bestemmelsen om store risici i lov om forsikrings-
formidling gennemfører IDD-direktivets bestemmelse herom. IDD direkti-
vets definition af store risici henviser til Solvens II direktivet. Store risici er
defineret i Solvens II-direktivets artikel 13, nr. 27.
12
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om forbrugslånsvirksomheder, lov om betalingskonti, hvidvaskloven og forskellige andre love (del 2) - lovudkast, fra erhvervsministeren
2602922_0013.png
UDKAST
2.3.2. Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede ord-
ning
Kommissionen har 19. oktober 2021 i Den Europæiske Unions Tidende
2021/C 423/25 meddelt, at beløbene i Solvens II-direktivet udtrykt i euro i
artikel 4, stk. 1, litra a, b, c og e, artikel 13, nr. 27, litra c, nr. i og ii, og artikel
129, stk. 1, litra d, nr. i-iii, skal ændres.
Det vurderes derfor nødvendigt at ændre en række bestemmelser i lov om
finansiel virksomhed og lov om forsikringsformidling, der implementerer
Solvens II-direktivet og IDD direktivet, hvori der indgår beløbsgrænser
udtrykt i euro. Bestemmelserne skal afspejle Solvens II-direktivets krav, så
dansk lovgivning lever op til EU-reguleringen. Dette vil kræve en justering
af de gældende regler for så vidt angår beløbsgrænserne.
Gruppe 2-forsikringsselskaber er på grund af deres begrænsede størrelse
og aktivitetsområde ikke omfattet af Solvens II-direktivet, hvorfor de hel-
ler ikke er omfattet af solvensreglerne i Solvens II-direktivet. Det følger
dog af lov om finansiel virksomhed, at for at sikre en ensartet beskyttelse
af forsikringstagerne, skal beløbsgrænserne for gruppe 2-forsikringsselska-
berne reguleres sideløbende med beløbsgrænserne i § 126 d, stk. 5.
Det vurderes endvidere nødvendigt, for at sikre fremadrettet konsistens, at
ændre beløbsgrænserne i § 417 b, stk. 4, nr. 6-10, i lov om finansiel virk-
somhed, da de indeholder de samme beløbsgrænser, som også fremgår af §
126, stk. 2, nr. 1-4, og § 126 d, stk. 5, i lov om finansiel virksomhed.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Den foreslåede ændring vedrørende kreditter, der ydes rente- og omkost-
ningsfrit og som med forslaget bliver underlagt krav i lov om forbrugslåns-
virksomheder, forventes at medføre mindre ressourcemæssige konsekven-
ser for Finanstilsynet, som vil blive holdt inden for Finanstilsynets egen
ramme.
De ressourcemæssige konsekvenser for Finanstilsynet skyldes, at flere virk-
somheder med lovforslaget skal have en tilladelse hos Finanstilsynet til at
drive forbrugslånsvirksomhed. Finanstilsynet vil skulle sikre, at virksomhe-
derne lever op til kravene i lov om forbrugslånsvirksomhed for at få en til-
13
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om forbrugslånsvirksomheder, lov om betalingskonti, hvidvaskloven og forskellige andre love (del 2) - lovudkast, fra erhvervsministeren
2602922_0014.png
UDKAST
ladelse. Finanstilsynet skal i den forbindelse sikre, at virksomhederne op-
fylder lovens krav til virksomhedens ledelse, og at der foreligger de for-
nødne forretningsgange for blandt andet kreditværdighedsvurdering.
Lovændringen vil samtidig betyde, at Finanstilsynets tilsyn med forbrugs-
lånsvirksomheder vil blive udvidet til at omfatte de virksomheder, der i dag
kan udbyde kreditter uden en tilladelse, fordi kreditterne udbydes rente- og
omkostningsfrit. Da disse virksomheder ikke tidligere har været underlagt
et krav om tilladelse, er en vurdering af antallet af virksomheder, som vil
blive omfattet af loven, forbundet med usikkerhed. Det forventes dog, at
udvidelsen af anvendelsesområdet vil omfatte minimum en håndfuld virk-
somheder.
På samme måde som Finanstilsynet allerede i dag fører tilsyn med de virk-
somheder, der er omfattet af loven, skal Finanstilsynet sikre, at virksomhe-
derne lever op til kravene om at identificere målgrupper og sikre, at de kun
udvikler og markedsfører produkter, der stemmer overens med målgruppens
interesser, formål og karakteristika. Derudover skal Finanstilsynet føre til-
syn med, at virksomhederne foretager en tilstrækkelig kreditværdighedsvur-
dering.
Lovændringen vurderes at efterleve principperne om digitaliseringsklar lov-
givning, idet ændringen vil medføre, at de virksomheder, der foreslås om-
fattet af lov om forbrugslånsvirksomheder, vil blive omfattet af lovens ind-
beretningsforpligtelse for forbrugslånsvirksomhederne. Disse oplysninger
bliver indberettet elektronisk gennem Finanstilsynets eksisterende systemer
for dataindberetning, der sikrer en tryg datahåndtering.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovændringen vedrørende kreditter, der ydes rente- og omkostningsfrit, og
som bliver underlagt krav i lov om forbrugslånsvirksomheder, vurderes at
have økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Lovændringen vil medføre, at flere virksomheder bliver anset som forbrugs-
lånsvirksomheder og dermed underlagt Finanstilsynets tilsyn. Det er ikke
muligt at oplyse et nøjagtigt antal virksomheder, idet virksomhederne ikke
tidligere har været underlagt en tilladelse hos Finanstilsynet, men der for-
ventes at være tale om minimum en håndfuld virksomheder.
Lovændringen vurderes at have mindre efterlevelsesomkostninger for er-
hvervslivet, idet virksomhederne løbende skal være opmærksomme på de
14
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om forbrugslånsvirksomheder, lov om betalingskonti, hvidvaskloven og forskellige andre love (del 2) - lovudkast, fra erhvervsministeren
2602922_0015.png
UDKAST
omkostninger, der er forbundet med kreditaftalerne for at overholde omkost-
ningsloftet, og skal foretage kreditværdighedsvurderinger forud for kredit-
aftaleindgåelsen.
De af loven omfattede virksomheder skal betale afgift i henhold til bestem-
melser i lov om finansiel virksomhed. Betalingen udgør årligt 28.000 kr.
Grundbeløbet er anført på 2016 niveau og reguleres årligt svarende til ud-
viklingen i Finanstilsynets bevilling på finansloven.
De administrative omkostninger følger overvejende af omstillingsomkost-
ninger, som er forbundet med udarbejdelse af interne forretningsgange og
opsamling af oplysninger til brug for indberetningerne til Finanstilsynet.
Virksomhederne skal indsende en ansøgning om tilladelse for at udøve virk-
somhed som forbrugslånsvirksomhed til Finanstilsynet. I den forbindelse
skal den enkelte virksomhed redegøre for, at den opfylder betingelserne for
at få tilladelse. Når en virksomhed har fået tilladelse, skal den løbende give
meddelelse, hvis der indtræder ændringer i forhold til de oplysninger, som
er lagt til grund ved meddelelse af tilladelse. Virksomheder, der har tilla-
delse til udøve forbrugslånsvirksomhed, skal endvidere en gang årligt ind-
berette en række nøgletal til Finanstilsynet. Omfanget af disse nøgletal er
fastlagt i bekendtgørelse nr. 1037 af 11. oktober 2019 om indberetning af
oplysninger til Finanstilsynet om forbrugslånsvirksomheders kreditaftaler.
Lov om forbrugslånsvirksomheders generelle god skik bestemmelse og den
tilhørende bemyndigelse til, at erhvervsministeren kan udstede regler
herom, vil kunne medføre, at de omfattede virksomheder skal ændre forret-
ningsgange m.v. på en række områder.
Lovændringen vil herudover medføre administrative konsekvenser for de
virksomheder, der med den forslåede ændring bliver omfattet af loven, idet
forbrugslånsvirksomhederne som følge af lovændringen vil skulle tilpasse
deres forretningsmodeller samt interne forretningsgange. De berørte virk-
somheder vil blive omfattet af en række bekendtgørelser, herunder bekendt-
gørelsen nr. 1035 af 10. oktober 2019 om god skik for forbrugslånsvirksom-
heder, bekendtgørelse nr. 1417 af 25. juni 2021 om indberetning af oplys-
ninger til brug for Finanstilsynets risikovurdering af virksomheder og per-
soner omfattet af hvidvaskloven samt bekendtgørelse nr. 1219 af 20. no-
vember 2019 om den klageansvarlige og finansielle virksomheders håndte-
ring af klager.
15
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om forbrugslånsvirksomheder, lov om betalingskonti, hvidvaskloven og forskellige andre love (del 2) - lovudkast, fra erhvervsministeren
2602922_0016.png
UDKAST
Lovændringen vurderes at fravige princippet om mulighed for at anvende
nye forretningsmodeller, som er en del af regeringens principper for agil
erhvervsrettet regulering. Dette skyldes, at lovændringen stiller forøgede
krav til forbrugslånsvirksomheder i forbindelse med udbud af produkter.
Denne fravigelse er begrundet i et ønske om at fremme forbrugerpolitiske
hensyn. Fravigelsen vurderes på den baggrund berettiget.
Ændringen af beløbsgrænserne i lov om finansiel virksomhed og lov forsik-
ringsformidling indebærer, at beløbsgrænserne reguleres i opadgående ret-
ning. Det vurderes potentielt at medføre økonomiske og administrative kon-
sekvenser for erhvervslivet.
Beløbsreguleringen er dog en følge af Solvens II-direktivet, der skal indeks-
reguleres hvert femte år med start fra direktivets ikrafttræden den 1. januar
2016, og implementeres i national ret.
Opdelingen i gruppe 1-forsikringsselskaber og gruppe 2-forsikringsselska-
ber sker, da ikke alle forsikringsselskaber skal være omfattet af samtlige
krav, der følger af implementering af Solvens II-direktivet. Definitionen
fremgår af § 5, stk. 1, nr. 22, i lov om forsikringsvirksomhed. De små og
mindre komplekse forsikringsselskaber er undtaget fra direktivets anvendel-
sesområde og de selskaber, der falder i denne kategori, betegnes som gruppe
2-forsikringsselskaber. Selskaber, der i tre på hinanden følgende år oversti-
ger nærmere fastsatte beløbsgrænser, eller som i et af de kommende 5 år
forventer at overstige beløbsgrænserne, vil være gruppe 1-forsikringsselska-
ber. Beløbsreguleringen i opadgående retning, kan derfor påvirke den nu-
værende inddeling i gruppe 1-forsikringsvirksomhed og gruppe 2-forsik-
ringsvirksomhed, så forsikringsselskaber, der i dag er gruppe 1-forsikrings-
selskaber, ikke længere opfylder de nedre beløbsgrænser og dermed frem-
adrettet skal betegnes som gruppe 2-forsikringsselskaber.
Det vurderes, at når et gruppe 1-forsikringsselskab skal ændre status til et
gruppe 2-forsikringsselskab, vil det betyde en mindre administrativ lettelse,
grundet at solvensreglerne for disse selskaber forenkles.
Gruppe 1-forsikringsselskabet skal jf. § 126 d, stk. 5, i lov om finansiel virk-
somhed, godtgøre, at det råder over et basiskapitalgrundlag til dækning af
den nedre grænse for minimumskapitalkravet. Gruppe 2-forsikringsselska-
ber jf. § 126, stk. 2, skal være i besiddelse af en tilstrækkelig basiskapital til
at dække kravet til minimumsbasiskapitalen, der er et fastsat beløb, der va-
16
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om forbrugslånsvirksomheder, lov om betalingskonti, hvidvaskloven og forskellige andre love (del 2) - lovudkast, fra erhvervsministeren
2602922_0017.png
UDKAST
rierer alt efter den virksomhed, som forsikringsselskabet udøver. Opgørel-
sen af minimumskapitalkravet er væsentlig mindre omfattende end opgørel-
sen af solvenskapitalkravet. Såfremt selskabet ikke opfylder solvenskapital-
kravet eller minimumskapitalkravet, er der afhængig af om selskabet er et
gruppe 1-forsikringsselskabs eller et gruppe 2-forsikringsselskab, krav om,
at selskabet udarbejder henholdsvis en plan for genoprettelse og en finan-
sieringsplan.
Opjustering af grundbeløbene i forbindelse med kravene til minimumskapi-
tal og minimumsbasiskapital kan medføre, at der kan blive behov for at
skaffe mere kapital for at opfylde kravene.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at indebærer administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Kreditaftaleloven implementerer Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2008/48/EF om forbrugerkreditaftaler (forbrugerkreditdirektivet). Rente-
og omkostningsfrie kreditter er undtaget fra direktivets anvendelsesområde.
Direktivet er et totalharmoniseringsdirektiv, men hindrer ikke, at medlems-
staterne kan beslutte at lade direktivets regler finde anvendelse på kreditaf-
taler, der falder uden for direktivets anvendelsesområde.
Lovændringen vedrørende rente- og omkostningsfrie kreditter, som bliver
omfattet af kreditaftaleloven og lov om forbrugslånsvirksomheder, vurderes
at være en overimplementering, idet kreditaftaler, hvor kreditten ydes ren-
tefrit og uden andre omkostninger, og kreditaftaler, ifølge hvilke kreditten
skal betales tilbage inden tre måneder, og som kun er forbundet med ubety-
delige omkostninger, er undtaget fra direktivets anvendelsesområde i med-
før af artikel 2, stk. 2, litra f.
17
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om forbrugslånsvirksomheder, lov om betalingskonti, hvidvaskloven og forskellige andre love (del 2) - lovudkast, fra erhvervsministeren
2602922_0018.png
UDKAST
Det foreslås at udvide anvendelsesområdet for kreditaftaleloven og lov om
forbrugslånsvirksomheder med det formål at øge forbrugerbeskyttelsen ved
denne type kreditter. Den foreslåede bestemmelse vil således medføre, at
udbydere af rente- og omkostningsfrie kreditter fremover vil blive forplig-
tede til at overholde reglerne i lovene, når de indgår kreditaftaler med for-
brugere.
Desuden er forbrugerkreditdirektivet under revision blandt andet med hen-
blik på at styrke forbrugerbeskyttelsen og understøtte digitaliseringen i sam-
fundet. Revisionen af forbrugerkreditdirektivet forventes at medføre at
rente- og omkostningsfrie kreditter vil blive reguleret.
Med lovforslagets § 3 og § 4 foretages de fornødne ændringer som følge af
de reviderede beløb i henhold til artikel 300 i Solvens II, offentliggjort den
19. oktober 2021 i Den Europæiske Unions Tidende C 423/25. Der er tale
om en inflationsregulering, hvor grundbeløbet i euro forhøjes med den pro-
centuelle ændring i de harmoniserede forbrugerprisindekser i samtlige med-
lemsstaters almindelige harmoniserede forbrugerprisindeks, som offentlig-
gøres af Kommissionen (Eurostat).
9. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den x til den x været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
x
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Den foreslåede ændring vedrørende
kreditter, som er rentefrie og uden
yderligere omkostninger, og som bli-
ver underlagt krav i lov om forbrugs-
lånsvirksomheder, forventes at med-
føre ressourcemæssige konsekvenser
for Finanstilsynet, der vurderes at
18
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om forbrugslånsvirksomheder, lov om betalingskonti, hvidvaskloven og forskellige andre love (del 2) - lovudkast, fra erhvervsministeren
2602922_0019.png
UDKAST
have et begrænset omfang. Omkost-
ningerne vil blive holdt inden for Fi-
nanstilsynets egen ramme.
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
konsekvenser for
erhvervslivet
Ingen
Lovforslaget vil medføre, at virk-
somheder, der udbyder kreditter, som
er rentefrie og uden yderligere om-
kostninger, bliver underlagt kravene
i lov om forbrugslånsvirksomheder.
De af loven omfattede virksomheder
skal betale afgift i henhold til be-
stemmelser i lov om finansiel virk-
somhed. Betalingen udgør årligt
28.000 kr. Grundbeløbet er anført på
2016 niveau. Desuden forventes
mindre efterlevelsesomkostninger
for erhvervslivet, idet virksomhe-
derne løbende skal være opmærk-
somme på de omkostninger, der er
forbundet med kreditaftalerne, og
skal foretage kreditværdighedsvur-
deringer forud for kreditaftaleindgå-
elsen.
Opjustering af grundbeløbene i for-
bindelse med kravene til minimums-
kapital og minimumsbasiskapital kan
medføre økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet.
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Lovændringen om kreditter, der ydes
rente- og omkostningsfrit, og medfø-
rer at virksomhederne omfattes af lov
om forbrugslånsvirksomheder med-
føre administrative konsekvenser for
de virksomheder, der med den forslå-
ede ændring bliver omfattet af loven,
19
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om forbrugslånsvirksomheder, lov om betalingskonti, hvidvaskloven og forskellige andre love (del 2) - lovudkast, fra erhvervsministeren
2602922_0020.png
UDKAST
idet virksomhederne skal have en til-
ladelse som forbrugslånsvirksomhed
fra Finanstilsynet. Desuden skal
virksomhedernes forretningsmodel-
ler samt interne forretningsgange æn-
dres efterlever en række bekendtgø-
relser, som forbrugslånsvirksomhe-
der skal efterleve. Forbrugslånsvirk-
somhederne vil desuden årligt skulle
indberette en række oplysninger til
Finanstilsynet.
Administrative Ingen
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Miljø- og natur- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Forholdet til EU- Det vurderes, at lovforslaget vedrørende kreditter, som er rentefrie og uden
retten
yderligere omkostninger, og som bliver underlagt de samme krav i lov om
forbrugslånsvirksomheder, går videre end de gældende EU-retlige forplig-
telser på området, fordi artikel 8 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2008/48/EF af 23. april 2008 om forbrugerkreditaftaler (forbrugerkreditdi-
rektivet) med forslaget får et bredere anvendelsesområde end forbrugerkre-
ditdirektivet.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/48/EF om forbrugerkreditaf-
taler er implementeret i kreditaftaleloven.
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering
Ja
X
Nej
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
20
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om forbrugslånsvirksomheder, lov om betalingskonti, hvidvaskloven og forskellige andre love (del 2) - lovudkast, fra erhvervsministeren
2602922_0021.png
UDKAST
Til § 1
Til nr.
Fejl! Henvisningskilde ikke fundet.
(§ 1, stk. 3, nr. 1, i lov om for-
brugslånsvirksomheder)
Det fremgår af den gældende § 1, stk. 3, nr. 1, i lov om forbrugslånsvirk-
somhed, at virksomheder, der udbyder kreditter, der ydes rentefrit og uden
andre omkostninger, er undtaget fra lovens anvendelsesområde. Undtagel-
sen medfører, at rente- og omkostningsfrie kreditaftaler, der alene ved mis-
ligholdelse tilskrives renter og gebyrer efter renteloven, ikke er omfattet af
lovens anvendelsesområde.
Den gældende undtagelse medfører, at virksomheder, der yder rente- og om-
kostningsfrie kreditter, ikke skal have en tilladelse som forbrugslånsvirk-
somhed i Finanstilsynet, og ikke er underlagt krav om redelig forretnings-
skik og god praksis, kreditværdighedsvurdering, identifikation af målgrup-
per, loftet for årlige omkostninger i procent (ÅOP) og omkostningsloftet i
lov om forbrugslånsvirksomheder.
Det foreslås at affatte lov om forbrugslånsvirksomheders
§ 1, stk. 3, nr. 1,
således, at aftaler om køb af varer eller tjenesteydelser, hvor udbyderen
rente- og omkostningsfrit giver forbrugeren mulighed for at betale for varen
eller tjenesteydelsen på et tidspunkt, der ligger senere end aftaleindgåelsen,
men ikke senere end 90 dage efter aftaleindgåelsen, uden der er en tredje-
part, der tilbyder kredit, undtages fra lovens anvendelsesområde.
Den foreslåede ændring vil medføre, at reglerne i lov om forbrugslånsvirk-
somheder fremover vil finde anvendelse på situationer, hvor en forbruger i
forbindelse med køb af f.eks. varer eller tjenesteydelser indgår en rente- og
omkostningsfri kreditaftale, der udbydes af tredjepart, bliver omfattet af lov
om forbrugslånsvirksomheder.
Den foreslåede ændring vil medføre, at udbydere af rente- og omkostnings-
frie kreditter, der agerer tredjepart, og som allerede har en tilladelse som
forbrugslånsvirksomhed eller er et pengeinstitut, også vil skulle leve op til
reglerne om kreditværdighedsvurdering og omkostningsloft på de rente- og
omkostningsfrie kreditter.
Den foreslåede ændring vil endvidere medføre, at udbydere af rente- og om-
kostningsfrie kreditter, der agerer som tredjepart, og ikke på anden vis er
undtaget fra loven, skal have en tilladelse som forbrugslånsvirksomhed hos
21
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om forbrugslånsvirksomheder, lov om betalingskonti, hvidvaskloven og forskellige andre love (del 2) - lovudkast, fra erhvervsministeren
2602922_0022.png
UDKAST
Finanstilsynet. For at få en tilladelse, skal en virksomhed opfylde betingel-
serne i lovens § 3, stk. 1, nr. 1-3. Det betyder, at virksomheden skal være
hjemhørende i Danmark eller et andet land inden for Den Europæiske Union
eller et land, som Unionen har indgået en aftale med på det finansielle om-
råde. Desuden skal virksomhedens bestyrelse og direktion eller indehaveren
af en forbrugslånsvirksomhed, der er en enkeltmandsvirksomhed, eller, hvis
virksomheden drives som en juridisk person uden en bestyrelse eller direk-
tion, den eller de for virksomheden ledelsesansvarlige, opfylde betingel-
serne i lovens § 4. Endvidere skal virksomheden have forretningsgange for
efterlevelse af regler om redelig forretningsskik og god praksis efter lovens
§ 7, for kreditværdighedsvurdering efter § 9 og for identifikation af mål-
grupper efter § 10.
Den foreslåede ændring vil endvidere medføre, at udbydere af rente- og om-
kostningsfrie kreditter, der agerer som tredjepart, og ikke på anden vis er
undtaget fra loven, i medfør af lovens § 30 kan straffes med bøde eller fæng-
sel i op til fire måneder, medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige
lovgivning, hvis de driver forbrugslånsvirksomhed uden at have tilladelse
efter loven.
Tilsvarende gælder eksempelvis, hvis et medlem af bestyrelsen eller et med-
lem af direktionen i en forbrugslånsvirksomhed eller indehaveren af en for-
brugslånsvirksomhed, der er en enkeltmandsvirksomhed undlader at give
meddelelse til Finanstilsynet om forhold, der har betydning for vurderingen
af den pågældendes egnethed og hæderlighed enten i forbindelse med den
pågældendes indtræden i forbrugslånsvirksomhedens ledelse, eller hvis for-
holdene ændrer sig. Det samme gælder tilfælde, hvor forbrugslånsvirksom-
heden eller dens ansatte videregiver fortrolige oplysninger i strid med lovens
§ 12, stk. 1.
En tilsvarende straf kan desuden gives i tilfælde af grove eller gentagende
overtrædelser af reglerne om loft for årlige omkostninger i procent (ÅOP)
eller omkostningsloftet.
Virksomheder, der omfattes af lov om forbrugslånsvirksomheder kan desu-
den straffes med bøde i tilfælde af overtrædelse af lovens krav om en whist-
leblowerordning og beskyttelse af ansatte og tidligere ansatte, der har ind-
berettet virksomheden til Finanstilsynet.
Virksomheder og personer, der ikke efterkommer et påbud fra Finanstilsy-
net, kan desuden straffes med bøde.
22
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om forbrugslånsvirksomheder, lov om betalingskonti, hvidvaskloven og forskellige andre love (del 2) - lovudkast, fra erhvervsministeren
2602922_0023.png
UDKAST
Ved manglende overholdelse af en del af de pligter, som gælder i henhold
til loven, herunder overholdelse af påbud meddelt af Finanstilsynet, kan
virksomheden i medfør af § 31 som tvangsmiddel blive pålagt daglige eller
ugentlige bøder.
Finanstilsynet fører tilsyn med, om virksomheder omfattet af loven efterle-
ver kravene om redelig forretningsskik og god praksis, kreditværdigheds-
vurdering, identifikation af målgrupper, loftet for årlige omkostninger i pro-
cent (ÅOP) og omkostningsloftet.
Den foreslåede ændring vil endvidere medføre, at den situation, hvor en er-
hvervsdrivende rente- og omkostningsfrit tillader forbrugeren at betale for
en vare eller tjenesteydelse på et tidspunkt, der ligger senere end aftaleind-
gåelsen, men ikke senere end 90 dage efter aftaleindgåelsen, uden der er en
tredjepart, der tilbyder kredit, ikke omfattes af lovens anvendelsesområde.
Det omfatter f.eks. den situation, hvor den erhvervsdrivende udsteder en
regning med henblik på betaling inden for en bestemt frist. Det kunne ek-
sempelvis være tilfælde, hvor en forbruger får leveret en håndværksydelse,
og får en faktura direkte af den pågældende erhvervsdrivende, som skal be-
tales på et senere tidspunkt. Et andet eksempel kan være den situation, hvor
en forbruger ved et tandlægebesøg får en regning med i stedet for at betale
beløbet med det samme. Tilsvarende vil den erhvervsdrivende endvidere
fortsat kunne reservere det fulde beløb på forbrugerens konto, men først
trække beløbet på et senere tidspunkt, uden at situationen bliver omfattet af
lovens anvendelsesområde. Det afgørende er således, at der i disse situatio-
ner ikke gøres brug af en finansieringsløsning, der tilbydes af en tredjepart,
men blot indgås en aftale direkte mellem den erhvervsdrivende og forbru-
geren om, hvornår betaling skal ske. Undtagelsen finder anvendelse, selvom
der ved misligholdelse tilskrives renter og gebyrer efter renteloven.
Der fastsættes en frist for tilbagebetaling af køb med udskudt betaling på 90
dage for at sikre, at den udskudte betaling ikke bliver en kredit, der lige såvel
kunne have være ydet af en tredjepart.
Til nr. 2 (§ 1, stk. 3, nr. 2, i lov om forbrugslånsvirksomheder)
Det fremgår af § 1, stk. 3, nr. 1, i lov om forbrugslånsvirksomheder, at loven
ikke finder anvendelse på kreditaftaler, hvor kreditten ydes rentefrit og uden
andre omkostninger.
23
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om forbrugslånsvirksomheder, lov om betalingskonti, hvidvaskloven og forskellige andre love (del 2) - lovudkast, fra erhvervsministeren
2602922_0024.png
UDKAST
Det foreslås at indsætte en undtagelse i lov om forbrugslånsvirksomheders
§ 1, stk. 3, nr. 2,
hvorefter aftaler om debetkort med udskudt betaling, hvor
det samlede transaktionsbeløb debiteres på kortindehavers konto på en forud
aftalt bestemt dato, dog senest 40 dage efter transaktionen, uden der skal
betales renter eller omkostninger i forbindelse med kreditten, undtages fra
lovens anvendelsesområde.
Det vil medføre, at kreditter på baggrund af denne type kort fortsat vil være
undtaget fra lovens anvendelsesområde. Et debetkort med udskudt betaling
er et betalingsinstrument, som bliver udstedt af et penge- eller betalingskre-
ditinstitut, og som muliggør debitering eller betaling af det samlede beløb
af transaktioner fra kortholderens betalingskonto på en forud aftalt specifik
dato, typisk en gang om måneden, og uden renter og gebyrer.
Der fastsættes en frist på 40 dage for at begrænse undtagelsens anvendelses-
område til korte kreditter.
Til § 2
Til nr. 1 (§ 3, stk. 1, nr. 1, i kreditaftaleloven)
Det fremgår af § 3, stk. 1, nr. 1, i kreditaftaleloven, at loven ikke finder
anvendelse på kreditaftaler, hvor kreditten ydes rentefrit og uden andre om-
kostninger. Det fremgår endvidere, at lovens § 8 c dog finder anvendelse på
aftaler om kortfristede forbrugslån. § 8 c indeholder regler om en obligato-
risk betænkningsperiode ved indgåelse af aftaler om kortfristede forbrugs-
lån.
Det foreslås at affatte kreditaftalelovens
§ 3, stk. 1, nr. 1,
således, at aftaler
om køb af varer eller tjenesteydelser, hvor udbyderen rente- og omkost-
ningsfrit giver forbrugeren mulighed for at betale for varen eller tjeneste-
ydelsen på et tidspunkt, der ligger senere end aftaleindgåelsen, men ikke
senere end 90 dage efter aftaleindgåelsen, uden der er en tredjepart, der til-
byder kredit, undtages fra lovens anvendelsesområde.
Det vil medføre, at reglerne i kreditaftaleloven fremover vil finde anven-
delse på situationer, hvor en forbruger i forbindelse med køb af f.eks. varer
eller tjenesteydelser indgår en rente- og omkostningsfri kreditaftale, der ud-
bydes af tredjepart. Det vil sige, at udbyderen bliver forpligtet til at over-
holde reglerne i kreditaftaleloven, herunder bl.a. lovens oplysningspligter
24
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om forbrugslånsvirksomheder, lov om betalingskonti, hvidvaskloven og forskellige andre love (del 2) - lovudkast, fra erhvervsministeren
2602922_0025.png
UDKAST
og krav om, at der skal foretages en kreditværdighedsvurdering af forbruge-
ren inden aftaleindgåelse. Herudover vil forbrugere, som indgår denne type
aftaler kunne udøve de rettigheder, der følger af kreditaftaleloven, herunder
f.eks. fortrydelsesretten og retten til førtidig indfrielse.
Den foreslåede bestemmelse vil endvidere medføre, at udbydere af rente-
og omkostningsfri kreditter, der agerer som tredjepart, kan straffes efter reg-
lerne i kreditaftalelovens § 56. Det vil ligeledes betyde, at reglerne i kredit-
aftalelovens § 57 om frakendelse af retten til at drive virksomhed med kre-
ditgivning, vil finde anvendelse på udbydere af rente- og omkostningsfri
kreditter, der agerer som tredjepart.
Herudover vil udbydere af rente- og omkostningsfri kreditter, der agerer
som tredjepart, og som ikke foretager kreditværdighedsvurdering i henhold
til kreditaftalelovens § 7 c, kunne meddeles et påbud af Forbrugerombuds-
manden eller Finanstilsynet efter reglerne i henholdsvis markedsføringslo-
vens § 32, stk. 2, og § 348 i lov om finansiel virksomhed. Virksomheder,
der ikke efterkommer et påbud, kan straffes med bøde eller
for så vidt
angår markedsføringsloven
med fængsel i op til fire måneder.
Den foreslåede ændring vil endvidere medføre, at den situation, hvor en er-
hvervsdrivende rente- og omkostningsfrit tillader forbrugeren at betale for
en vare eller tjenesteydelse på et tidspunkt, der ligger senere end aftaleind-
gåelsen, men ikke senere end 90 dage efter aftaleindgåelsen, uden der er en
tredjepart, der tilbyder kredit, ikke omfattes af lovens anvendelsesområde.
Det omfatter f.eks. den situation, hvor den erhvervsdrivende udsteder en
regning med henblik på betaling inden for en bestemt frist. Det kunne ek-
sempelvis være tilfælde, hvor en forbruger får leveret en håndværksydelse,
og får en faktura direkte af den pågældende erhvervsdrivende, som skal be-
tales på et tidspunkt, der ligger senere end aftaleindgåelsen. Et andet eksem-
pel kan være den situation, hvor en forbruger ved et tandlægebesøg får en
regning med i stedet for at betale beløbet med det samme. Tilsvarende vil
den erhvervsdrivende endvidere fortsat kunne reservere salgets fulde beløb
på forbrugerens konto, men først trække beløbet på et senere tidspunkt, uden
at situationen bliver omfattet af lovens anvendelsesområde. Det afgørende
er således, at der i disse situationer ikke gøres brug af en finansieringsløs-
ning, der tilbydes af en tredjepart, men at der blot indgås en aftale direkte
mellem den erhvervsdrivende og forbrugeren om, hvornår betaling skal ske.
Undtagelsen finder anvendelse, selvom der ved misligholdelse tilskrives
renter og gebyrer efter renteloven.
25
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om forbrugslånsvirksomheder, lov om betalingskonti, hvidvaskloven og forskellige andre love (del 2) - lovudkast, fra erhvervsministeren
2602922_0026.png
UDKAST
Fristen for tilbagebetaling af beløbet foreslås fastsat til 90 dage efter aftale-
indgåelse. Fristen har til formål at begrænse undtagelsens anvendelsesom-
råde og derved begrænse mulighederne for omgåelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2 (§ 3, stk. 1, nr. 2, i kreditaftaleloven)
Det fremgår af § 3, stk. 1, nr. 1, i kreditaftaleloven, at loven ikke finder
anvendelse på kreditaftaler, hvor kreditten ydes rentefrit og uden andre om-
kostninger. Det fremgår endvidere, at lovens § 8 c dog finder anvendelse på
aftaler om kortfristede forbrugslån. § 8 c indeholder regler om en obligato-
risk betænkningsperiode ved indgåelse af aftaler om kortfristede forbrugs-
lån.
Det foreslås at indsætte en undtagelse i kreditaftalelovens
§ 3, stk. 1, nr. 2,
hvorefter aftaler om debetkort med udskudt betaling, hvor det samlede trans-
aktionsbeløb debiteres på kortindehavers konto på en forud aftalt bestemt
dato, dog senest 40 dage efter transaktionen, uden der skal betales renter
eller omkostninger i forbindelse med kreditten, undtages fra lovens anven-
delsesområde. Lovens § 8 b, stk. 2, finder dog anvendelse.
Det vil medføre, at aftaler om denne type kort fortsat vil være undtaget fra
lovens anvendelsesområde. Det er kort, hvor det samlede transaktionsbeløb
først trækkes på et senere, på forhånd aftalt tidspunkt, hvilket f.eks. kan være
én gang om måneden.
Det vil endvidere medføre, at kreditaftalelovens § 8 b, stk. 2, dog vil finde
anvendelse på denne type aftaler. Det vil indebære, at forbrugeren i tilfælde
af et væsentligt overtræk i en periode på over 1 måned, skal have de oplys-
ninger, der fremgår af § 8 b, stk. 2. Det er bl.a. oplysninger om en eventuel
bod eller morarenter.
Fristen for, hvornår transaktionsbeløbet skal debiteres fra kortindehavers
konto fastsættes til 40 dage efter transaktionen. Fristen har til formål at be-
grænse undtagelsens anvendelsesområde til korte kreditter, og derved be-
grænse mulighederne for omgåelse.
Til § 3
26
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om forbrugslånsvirksomheder, lov om betalingskonti, hvidvaskloven og forskellige andre love (del 2) - lovudkast, fra erhvervsministeren
2602922_0027.png
UDKAST
Til nr. 1-17 (§ 5, stk. 1, nr. 22, litra a-d, § 126, stk. 2, nr. 1-4, § 126 d, stk.
5, nr. 1-5 og § 417 b, stk. 4, nr. 6-10, i lov om finansiel virksomhed)
Den gældende § 5, stk. 1, nr. 22, i lov om finansiel virksomhed indeholder
definitionen af et gruppe 1-forsikringsselskab. I definitionen i litra a-d ind-
går en række betingelser indeholdende beløbsgrænser, som skal opfyldes for
at opnå status som et gruppe 1-forsikringsselskab.
Det følger af § 126, stk. 2, nr. 1-4, i lov om finansiel virksomhed, at kravet
til minimumsbasiskapitalen for gruppe 2-forsikringsselslaber skal udgøre et
beløb fastsat i euro afhængig af, om forsikringsselskabet er et livsforsik-
ringsselskab eller et skadesforsikringsselskab samt afhængig af, hvilke klas-
ser forsikringsselskabet udøver virksomhed indenfor.
Den gældende § 126 d, stk. 5, i lov om finansiel virksomhed, indeholder
bestemmelser om den nedre grænse for minimumskapitalkravet for gruppe
1-forsikringsselskaber. Den nedre grænse for minimumskapitalkravet er
fastsat som en beløbsmæssig størrelse i euro, der varierer alt efter den virk-
somhed, som forsikringsselskabet udøver.
Det følger af § 417 b, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed, at et gruppe 1-
forsikringsselskab indtil den 1. januar 2032 kan få tilladelse fra Finanstilsy-
net til at anvende et fradrag i de forsikringsmæssige hensættelser opgjort
efter bestemmelsens stk. 2. Det følger af § 417 b, stk. 4, at Finanstilsynet
kan begrænse fradraget opgjort efter bestemmelsens stk. 2, hvis anvendelsen
heraf medfører, at solvenskapitalkravet, jf. § 126 c, er mindre end det største
af summen af de i § 417 b, stk. 4, nr. 1-5, nævnte beløb og det største af det
for selskabet relevante beløb i § 417 b, stk. 4 nr. 6-10. § 417 b, stk. 4 nr. 6-
10, indeholder de samme beløbsgrænser, som også fremgår af § 126, stk. 2,
nr. 1-4, og § 126 d, stk. 5.
Det foreslås at ændre beløbsgrænserne i
§ 5, stk. 1, nr. 22, litra a-d, § 126,
stk. 2, nr. 1-4, § 126 d, stk. 5, nr. 1-5
og
§ 417 b, stk. 4, nr. 6-10.
De foreslåede ændringer af § 5, stk. 1, nr. 22, litra a-d og § 126 d, stk. 5, nr.
1-5, er en konsekvens af artikel 300 i Solvens II-direktivet, hvoraf det følger,
at beløbsgrænserne hvert femte år skal inflationsreguleres, og at Kommissi-
onen har offentliggjort de reviderede beløb i EU-Tidende.
Gruppe 2-forsikringsselskaber er på grund af deres begrænsede størrelse og
aktivitetsområde ikke omfattet af Solvens II-direktivet, hvorfor de heller
ikke er omfattet af solvensreglerne i Solvens II-direktivet. Det følger dog af
27
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om forbrugslånsvirksomheder, lov om betalingskonti, hvidvaskloven og forskellige andre love (del 2) - lovudkast, fra erhvervsministeren
2602922_0028.png
UDKAST
forarbejderne til § 126, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed, , jf. Folke-
tingstidende 2014-15, A, L 114 som fremsat, side 42, der omhandler kravet
til minimumsbasiskapitalen for gruppe 2-forsikringsselskaber, at for at sikre
en ensartet beskyttelse af forsikringstagerne, skal beløbsgrænserne for
gruppe 2-forsikringsselskaberne i § 126, stk. 2, nr. 1-4, reguleres sidelø-
bende med beløbsgrænserne i § 126 d, stk. 5.
De foreslåede ændringer af beløbsgrænserne i § 417 b, stk. 4, nr. 6-10, i lov
om finansiel virksomhed, indeholder de samme beløbsgrænser, som også
fremgår af § 126, stk. 2, nr. 1-4, og § 126 d, stk. 5, hvorfor de også foreslås
ændret for at sikre konsistens mellem bestemmelserne.
De lovbestemte beløb foreslås ændret, så de kommer til at stemme overens
med de beløbsgrænser, som Kommissionen har offentliggjort i Meddelelse
om tilpasning i overensstemmelse med inflationen af de beløb, der er fastsat
i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/138/EF om adgang til og
udøvelse af forsikrings- og genforsikringsvirksomhed (Solvens II) 2021/C
423/12.
For at Finanstilsynet kan føre et effektivt tilsyn med forsikringsselskaberne,
er det nødvendigt, at selskaberne underretter Finanstilsynet om en sådan æn-
dring, da dette har betydning for hvilket regelsæt Finanstilsynet skal føre
tilsyn efter. Selskaber, der ændrer status fra at være et gruppe 1-forsikrings-
selskab til et gruppe 2-forsikringsselskab eller et gruppe 2-forsikringssel-
skab til et gruppe 1-forsikringsselskab skal derfor straks og senest efter 8
dage underrette Finanstilsynet herom, jf. § 11, stk. 8, i lov om finansiel virk-
somhed.
Til § 4
Til nr. 1 og 2 (§ 2, nr. 8, litra c, nr. i-iii, i lov om forsikringsformidling)
Den gældende § 2, nr. 8, i lov om forsikringsformidling, indeholder en de-
finition af store risici. I bestemmelsens litra c følger det, at risici under for-
sikringsklasserne 3, 8-10, 13 og 16 i bilag 7 til lov om finansiel virksomhed,
er defineret som en stor risici, hvis forsikringstageren opfylder mindst to af
tre betingelser, som er oplistet i § 2, nr. 8, litra c, nr. i-iii. I nr. i og ii er der
angivet beløbsgrænser i DKK.
Det foreslås at ændre beløbsgrænserne i
§ 2, nr. 8, litra c, nr. i, § 2, nr. 8,
litra c, nr. ii.
28
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om forbrugslånsvirksomheder, lov om betalingskonti, hvidvaskloven og forskellige andre love (del 2) - lovudkast, fra erhvervsministeren
2602922_0029.png
UDKAST
Bestemmelsen om store risici i lov om forsikringsformidling, der implemen-
terer bestemmelsen herom i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2016/97 af 20. januar 2016 om forsikringsdistribution (IDD-direktivet).
IDD-direktivets definition af store risici henviser til Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2009/138/EF af 25. november 2009 om adgang til og udø-
velse af forsikrings- og genforsikringsvirksomhed (Solvens II direktivet).
Store risici er defineret i Solvens II-direktivets artikel 13, nr. 27. De foreslå-
ede ændringer er en konsekvens af artikel 300 i Solvens II-direktivet, hvor
af det følger, at beløbsgrænserne i definitionen for store risici i Solvens II-
direktivet skal inflationsreguleres hvert femte år, og at Kommissionen har
offentliggjort de reviderede beløb i EU-Tidende.
Beløbene foreslås ændret, så de kommer til at stemme overens med de be-
løbsgrænser, som Kommissionen har offentliggjort i Meddelelse om tilpas-
ning i overensstemmelse med inflationen af de beløb, der er fastsat i Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2009/138/EF om adgang til og udøvelse af
forsikrings- og genforsikringsvirksomhed (Solvens II) 2021/C 423/12.
Til § 5
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. januar 2023.
Det foreslås i
stk. 2,
at loven har virkning for kreditaftaler indgået efter lo-
vens ikrafttræden.
Det vil sige, at hvis en kreditgiver den 20. december 2022 indgår en aftale
med en forbruger om en rente- og omkostningsfri kredit, så vil kreditgiver
ikke være forpligtet til at overholde reglerne i kreditaftaleloven. Lovens § 8
c vil dog finde anvendelse på aftaler om kortfristede forbrugslån.
Hvis aftalen omvendt indgås efter den 1. januar 2023, vil kreditgiver være
forpligtet til at overholde reglerne i kreditaftaleloven.
Til § 6
Det foreslås i
stk. 1,
at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland, jf. dog
stk. 2 og 3.
29
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om forbrugslånsvirksomheder, lov om betalingskonti, hvidvaskloven og forskellige andre love (del 2) - lovudkast, fra erhvervsministeren
2602922_0030.png
UDKAST
Det foreslås i
stk. 2,
at lovens § 1-4 ved kongelig anordning helt eller delvis
kan sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske for-
hold tilsiger.
Det foreslås i
stk. 3,
at lovens § 1 og 3 ved kongelig anordning helt eller
delvis kan sættes i kraft for Færøerne med de ændringer, som de færøske
forhold tilsiger.
Det følger således af lovene på det finansielle område, at lovene ikke gælder
for Færøerne og Grønland, men at lovene ved kongelig anordning kan sættes
helt eller delvis i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som
henholdsvis de færøske og grønlandske forhold tilsiger det.
Færøerne har pr. 1. januar 2010 overtaget lovgivningskompetencen på det
formueretlige område. Loven skal derfor ikke gælde eller ved kongelig an-
ordning kunne sættes i kraft for Færøerne.
Lov om forsikringsformidling indeholder ikke anordningshjemmel for Fæ-
røerne, da forsikringsområdet på Færøerne er hjemtaget og dermed regule-
res af færøske love. Ændringerne i lovforslagets § 4 skal derfor ikke kunne
sættes i kraft for Færøerne.
30
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om forbrugslånsvirksomheder, lov om betalingskonti, hvidvaskloven og forskellige andre love (del 2) - lovudkast, fra erhvervsministeren
2602922_0031.png
UDKAST
31
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om forbrugslånsvirksomheder, lov om betalingskonti, hvidvaskloven og forskellige andre love (del 2) - lovudkast, fra erhvervsministeren
2602922_0032.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om kreditaftaler, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 817 af 8. juni
2019, som ændret ved lov nr. 2221
af 29. december 2020, foretages
følgende ændringer:
§ 3.
Loven finder ikke anvendelse
på:
1) Kreditaftaler, hvor kreditten
ydes rentefrit og uden andre om-
kostninger. Lovens § 8 c finder dog
anvendelse på aftaler om kortfri-
stede forbrugslån.
2-7) ---
1.
§ 3, stk. 1, nr. 1,
affattes således:
»1)
Aftaler om køb af varer eller
tjenesteydelser, hvor udbyderen
rente- og omkostningsfrit tillader
forbrugeren at betale for varen eller
tjenesteydelsen på et tidspunkt, der
ligger senere end aftaleindgåelsen,
men ikke senere end 90 dage efter
aftaleindgåelse, uden der er en tred-
jepart, der tilbyder kredit.«
2.
I
§ 3, stk. 1,
indsættes efter nr. 1
som nyt nr.:
»2)
Aftaler om debetkort med ud-
skudt betaling, hvor det samlede
transaktionsbeløb debiteres på kort-
indehavers konto på en forud aftalt
bestemt dato, dog senest 40 dage
efter transaktionen, uden der skal
betales renter eller omkostninger i
forbindelse med kreditten. Lovens
§ 8 b, stk. 2, finder dog anven-
delse.«
Nr. 2-7 bliver herefter nr. 3-8
32
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 359: Høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om forbrugslånsvirksomheder, lov om betalingskonti, hvidvaskloven og forskellige andre love (del 2) - lovudkast, fra erhvervsministeren
2602922_0033.png
UDKAST
33