Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del Bilag 333
Offentligt
2594220_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAU DVALG
Forslag til forordning om beskyttelse af geografiske betegnelser for
håndværks- og industriprodukter og om ændring af Europa-Parla-
mentets og Rådets forordning (EU) 2017/1001 og (EU) 2019/1753 og
Rådets afgørelse (EU) 2019/1754), KOM (2022) 174 final.
Nyt notat
1.
Resumé
Europa-Kommission fremsatte den 13. april forslag til forordning om be-
skyttelse af geografiske betegnelser for håndværks- og industriprodukter
og om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2017/1001 og (EU) 2019/1753 og Rådets afgørelse (EU) 2019/1754).
Geografiske oprindelsesbetegnelser har eksisteret på EU-niveau i mange
år for vin og landbrugsprodukter. Det er en betegnelse, der anvendes på
produkter, der har en bestemt geografisk oprindelse og besidder kvalite-
ter, omdømme eller andre kendetegn, der hovedsageligt kan henføres til
denne oprindelse, f.eks. parmesanost, champagne eller de danske lamme-
fjordskartofler. Der findes i dag ikke nogen harmoniseret beskyttelse af
geografiske betegnelser for håndværks- og industriprodukter på EU-ni-
veau, men 16 medlemsstater har etableret deres egen nationale beskyttel-
sessystemer for geografiske betegnelser for håndværks- og industripro-
dukter, fx
’Pierre
de Bourgogne’ fliser, der er beskyttet i Frankrig eller
’Halas-kniplinger’,
der er beskyttet i Ungarn.
Formålet med forslaget er at etablere et harmoniseret sui generis beskyttel-
sessystem af geografiske betegnelser for håndværks- og industriprodukter
på EU-niveau. Forslaget omfatter den administrative organisering af be-
skyttelsessystemet, hvilket bl.a. inkluderer regler for omfang af beskyttelse,
registrering, undtagelsesbestemmelser samt kontrol og håndhævelse.
Forslaget vil have lovgivningsmæssige konsekvenser, idet en ny forordning
om beskyttelse af geografiske betegnelser for håndværk- og industriproduk-
ter vil være direkte gældende i dansk ret. Det forventes ikke, at forslaget vil
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 333: Grund- og nærhedsnotat vedr. beskyttelse af geografiske betegnelser for håndværks- og industriprodukter, KOM (2022) 0174, fra erhvervsministeren
2594220_0002.png
have væsentlige erhvervsmæssige konsekvenser. Forslaget vil have mindre
administrative omkostninger.
2.
Baggrund
Kommissionen har den 13. april 2022 fremsendt forslag til forordning om
beskyttelse af geografiske betegnelser for håndværks- og industriproduk-
ter og om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2017/1001 og (EU) 2019/1753 og Rådets afgørelse (EU) 2019/1754).
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF 118 stk. 1 og TEUF artikel
207 stk. 2, og skal behandles efter proceduren for den almindelige lovgiv-
ningsprocedure i TEUF artikel 294.
Beskyttede geografiske oprindelsesbetegnelser har eksisteret på EU-ni-
veau i mange år for vin og landbrugsprodukter og er en betegnelse, der
anvendes på produkter, der har en bestemt geografisk oprindelse og be-
sidder kvaliteter, omdømme eller andre kendetegn, der hovedsageligt kan
henføres til geografisk oprindelse, f.eks. parmesanost, bordeauxvin eller
danske lammefjordskartofler. 16 EU-medlemsstater har desuden natio-
nale beskyttelsessystemer for håndværks- og industriprodukter, hvor der
ydes IP-beskyttelse til produkter som fx porcelæn, glas, marmor eller til-
svarende. Der findes i dag ikke nogen harmoniseret beskyttelse af geogra-
fiske oprindelsesbetegnelser for håndværks- og industriprodukter på EU-
niveau.
I 2019 tiltrådte EU Genèveaftalen om Lissabonaftalen vedrørende oprin-
delsesbetegnelser og geografiske betegnelser ("Genèveaftalen"). Genève-
aftalen er en traktat, som forvaltes af Verdensorganisationen for Intellek-
tuel Ejendomsret (WIPO). De kontraherende parter i Genèveaftalen er
forpligtet til på deres område at beskytte oprindelsesbetegnelser og geo-
grafiske betegnelser for produkter med oprindelse fra de øvrige kontrahe-
rende parter. Det tillægges i forslaget stor betydning, at EU i dag ikke er i
stand til at håndhæve denne forpligtigelse.
Det fremgår af Europa-Kommissions IP-handlingsplan af 25. november
2020: ”Optimering
af EU’s innovative potentiale –
En handlingsplan for
2
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 333: Grund- og nærhedsnotat vedr. beskyttelse af geografiske betegnelser for håndværks- og industriprodukter, KOM (2022) 0174, fra erhvervsministeren
2594220_0003.png
intellektuel ejendomsret til støtte for EU’s genopretning og modstands-
dygtighed”
1
, at Kommissionen vil
”overveje
muligheden for at skabe et
effektivt og gennemsigtigt EU-system til beskyttelse af geografiske beteg-
nelser for ikke-landbrugsprodukter”.
I forslaget fremgår det, at et geografisk beskyttelsessystem for hånd-
værks- og industriprodukter skal være med til at realisere et tilsynela-
dende uforløst økonomisk potentiale, idet et sådant beskyttelsessystem vil
skabe muligheder for at opretholde og forbedre tilskyndelse til at inve-
stere i produkter fremstillet af traditionelle håndværksindustrier, at skabe
nichemarkeder samt at opretholde unikke og lokale færdigheder og tradi-
tioner.
Kommissionen peger med forslaget på, at det kan forbedre synligheden
og autenticitetsangivelsen for de produkter, der kan opnå beskyttelse.
De bærende argumenter for at fremsætte forslaget er, at geografisk be-
skyttelse af håndværks- og industriprodukter kan få en betydning for den
regionale udvikling i EU. Det fremgår af konsekvensanalysen, at beskyt-
telsen har potentiale til at fastholde færdigheder og traditioner med betyd-
ning for den lokale identitet og kultur. Argumenterne lyder endvidere, at
et geografisk beskyttelsessystem har potentiale til at hjælpe producen-
terne med at bevare deres konkurrencedygtighed ved at fastholde kvalifi-
ceret arbejdskraft samt øge interessen for den lokale kultur og potentialet
for turisme.
I forslaget tillægges det desuden stor betydning, at etableringen af et har-
moniseret beskyttelsessystem for geografisk beskyttelse af håndværks- og
industriprodukter
vil opfylde EU’s forpligtelser i henhold til
Genèveafta-
len om at beskytte oprindelsesbetegnelser og geografiske betegnelser for
produkter med oprindelse fra de øvrige kontraherende parter, hvilket også
vil stille EU bedre i at opnå geografisk beskyttelse ifm. internationale
handelsaftaler.
3.
Formål og indhold
Formålet med forslaget er at etablere et harmoniseret
sui generis
beskyt-
telse for geografiske betegnelser for håndværks- og industriprodukter på
1
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/PDF/?uri=CE-
LEX:52020DC0760&from=EN
3
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 333: Grund- og nærhedsnotat vedr. beskyttelse af geografiske betegnelser for håndværks- og industriprodukter, KOM (2022) 0174, fra erhvervsministeren
EU-niveau. Med forslaget etableres regler, der skal regulere beskyttelse,
registreringsprocedure, kontrol og håndhævelse af visse navne, der identi-
ficerer håndværks- og industriprodukter, der besidder en særlig kvalitet,
renommé eller karakteristika, som kan knyttes til et geografisk område.
Derudover fastsætter forslaget også regler for geografiske beskyttelsesbe-
tegnelser, der er optaget i det internationale register etableret under det
internationale registrerings- og beskyttelsessystem. Det internationale re-
gistrerings- og beskyttelsessystem er baseret på Genèveaftalen under Lis-
sabonaftalen, som administreres af Verdensorganisationen for Intellektuel
Ejendomsret (WIPO).
Det fremgår af forslagets artikel 5, at en geografisk beskyttet oprindelses-
betegnelse kan tildeles et produkt, som opfylder tre følgende kriterier:
1) Produktet har oprindelse i et specifikt sted, region eller land
2) Produktets kvalitet, renommé eller andre karakteristika kan i al
væsentlighed henføres til dets geografiske oprindelse
3) Minimum ét af forarbejdningsskridtene finder sted i det define-
rede geografiske område
Registreringer af beskyttede geografiske betegnelser kan som udgangs-
punkt alene foretages af producentorganisationer, hvis medlemmer arbej-
der med det pågældende produkt. Omfanget af beskyttelsen har til hensigt
at sikre, at beskyttede produkter bliver brugt retfærdigt og for at forhindre
kommerciel praksis, der kan vildlede forbrugerne og forhindre misbrug
og forfalskning.
Registreringsprocedure
Forslaget omfatter en registreringsprocedure både på nationalt og unions-
niveau. Medlemsstaterne skal udpege en kompetent myndighed, som har
ansvaret for at varetage den nationale del af registreringsproceduren, her-
under at modtage og vurdere ansøgninger, at varetage en national indsi-
gelsesprocedure og at videresende ansøgningen til Den Europæiske Uni-
ons Kontor for Intellektuel Ejendomsret (EUIPO) i tilfælde af godken-
delse. Medlemsstaterne må opkræve et registreringsgebyr, der kan være
med til at dække udgifter forbundet med registrering. Der stilles desuden
omfattende dokumentations- og formalitetskrav forbundet med registre-
ringen af nye geografiske betegnelser hos producenterne.
4
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 333: Grund- og nærhedsnotat vedr. beskyttelse af geografiske betegnelser for håndværks- og industriprodukter, KOM (2022) 0174, fra erhvervsministeren
Den europæiske del af registreringsproceduren skal varetages af EUIPO,
som har ansvaret for at vurdere ansøgningen, at varetage en international
indsigelsesprocedure og for den endelige godkendelse af ansøgningen.
Omkostninger forbundet med registreringsproceduren skal dækkes inden-
for EUIPO’s budget. Det betyder, at omkostningerne vil blive dækket af
indtægter fra ansøgninger om registreringer af varemærker og design. Det
er ikke forventningen, at forslaget vil medføre øgede gebyrer i forbindelse
med varemærke- eller designansøgninger hos EUIPO.
Med forslaget etableres en undtagelsesbestemmelse, som beskriver, at
medlemsstaterne ikke vil være forpligtede til at udpege en kompetent myn-
dighed til at varetage den nationale del af registreringsproceduren, hvis det
skriftligt kan dokumenteres, at der eksisterer en lav lokal interesse i geo-
grafisk beskyttelsessystem for håndværks- og industriprodukter. I det til-
fælde, at et medlemsland fravælger at udpege en national registrerings-
myndighed, vil den nationale del af registreringsproceduren overgå til
EUIPO. Undtagelsen fra et nationalt system forudsætter godkendelse af
EU-Kommissionen og kan bortfalde i det tilfælde, at interessen for geogra-
fisk beskyttelse af håndværks- og industriprodukter stiger. Ved direkte an-
søgninger hos EUIPO vil der altid blive opkrævet et gebyr hos producen-
terne.
Kontrol og håndhævelse
Medlemsstaterne bliver med forslaget forpligtet til at udpege en kompetent
myndighed, der bliver ansvarlig for kontrol og håndhævelse. Dette knytter
sig til to opgaver;
1. Kontrol af, at produkter, der er beskyttet med en geografisk oprin-
delsesbetegnelse produceres i henhold til produktspecifikationen,
2. Overvågning af anvendelsen af geografiske betegnelser på produk-
ter, der bliver markedsført i medlemsstaten - herunder produkter på
lager, i transit, til distribution eller markedsført til salg både i detail
og engros. Dette omfatter også onlinesalg.
For så vidt angår verifikation af produkter beskyttet med geografiske be-
tegnelser i produktionsleddet, skal medlemsstaterne føre en liste over pro-
ducenter af geografisk beskyttede produkter, der produceres på deres terri-
torium. Derudover pålægges medlemsstaterne at udføre kontrol med disse
producenter. Kontrollen kan varetages af en offentlig myndighed eller ud-
delegeres til en tredjepart i form af et certificeringsorgan, der certificerer,
at produkter beskyttet af geografiske betegnelser er produceret i overens-
5
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 333: Grund- og nærhedsnotat vedr. beskyttelse af geografiske betegnelser for håndværks- og industriprodukter, KOM (2022) 0174, fra erhvervsministeren
stemmelse med de angivne produktspecifikationer. Der vil i det sidste til-
fælde være krav om, at myndighederne kontrollerer certificeringsorganet.
Medlemsstaterne vil også kunne tillade selvdeklarationscertificering, hvor
producenter sender en deklaration til kontrolmyndigheden minimum hvert
3. år. Indholdet i selvdeklarationen er udspecificeret i et bilag til forordnin-
gen. Myndighederne skal udføre stikprøvekontrol hos producenter, der an-
vender selvdeklaration.
For så vidt angår kontrol af anvendelse af beskyttede geografiske betegnel-
ser på produkter, der bliver markedsført i medlemsstaten, skal medlems-
staterne udpege en eller flere håndhævelsesmyndigheder. Denne eller disse
skal være ansvarlig for kontrol af markedet og håndhæve, at geografiske
beskyttelsesbetegnelser, der er registreret i WIPO’s internationale register,
ikke bliver misbrugt. Dette omfatter bl.a. stikprøver.
Håndhævelsesmyndighedens kontrol og håndhævelse i markedet omfatter
alle geografiske betegnelser, der er anerkendt og beskyttet i EU og i de
lande, der har tiltrådt Geneveaftalen.
Medlemsstaterne skal tillige sørge for et sæt af sanktionsmuligheder, der
er effektive, proportionelle og har afskrækkende virkning og som sigter
mod at forebygge svigagtig adfærd hos producenter.
Medlemsstaterne kan opkræve både verifikations- og kontrolgebyrer, som
kan dække medlemsstaternes udgifter forbundet med kontrol af certifikati-
onsprocessen samt ifm. kontrol og håndhævelse.
Geografiske betegnelsers forhold til varemærkebeskyttelsen
Forslaget indeholder bestemmelser, der har til hensigt at gøre muligheden
for indsigelse, mod en geografisk betegnelse på baggrund af et varemærke,
mere ensartet. Dette omfatter forbud mod registrering af nye varemærker,
som krænker registrerede geografiske betegnelser. Forslaget tillader dog
omvendt, at geografiske betegnelser registreres, selvom der allerede findes
en varemærkebeskyttelse på samme produkt.
Beskyttelsens ophør
Med forslaget kan EUIPO beslutte, om en geografisk betegnelse skal op-
høre, fordi det enten ikke længere er sikret, at produktet overholder varespe-
cifikationen, eller der ikke har været markedsført et produkt med den pågæl-
dende geografiske betegnelse i 7 år. Afgørelsen kan appelleres.
6
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 333: Grund- og nærhedsnotat vedr. beskyttelse af geografiske betegnelser for håndværks- og industriprodukter, KOM (2022) 0174, fra erhvervsministeren
2594220_0007.png
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke en udtalelse. Det er oplyst, at det er Retsudval-
get (JURI), der skal behandle sagen.
5.
Nærhedsprincippet
Kommissionen har om nærhedsprincippet anført, at forslagets mål, som
foruden at opfylde EU’s forpligtelser i henhold Genèveaftalen (der
falder
under EU-Kommissionens enekompetence) - går på at skabe et velfunge-
rende fælles marked for beskyttelse af håndværks- og industriprodukter,
bedst kan opfyldes på EU-niveau (delt kompetence).
Hvis medlemsstaterne handler hver for sig, vil der blive fastholdt et sam-
mensurium af forskellige og ikke indbyrdes anerkendte regler. Kun et
klart fælles regelsæt kan skabe ensartede beskyttelsesbetingelser i alle
medlemsstater og dermed skabe retssikkerhed og et incitament for inve-
steringer i bedre markedsforhold for beskyttelse håndværks- og industri-
produkter.
Forslaget vurderes på den baggrund at være i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
6.
Gældende dansk ret
Geografiske betegnelser for håndværks- og industriprodukter er ikke re-
guleret på EU-niveau, men må beskyttes i henhold til de enkelte med-
lemsstaters relevante lovgivning.
Der eksisterer i Danmark ingen særlig lovgivning for beskyttelse af geo-
grafiske betegnelser for håndværks- og industriprodukter ved registrering,
sådan som det er tilfældet for fødevarer og landbrugsprodukter.
Geografiske betegnelser nyder dog beskyttelse i dansk ret på den måde, at
de i varemærkeloven er friholdt for varemærkeregistrering af hensyn til
den almene interesse i, at flere kan benytte betegnelserne.
Endelig nyder geografiske betegnelser for håndværks- og industriproduk-
ter beskyttelse i kraft af de øvrige forbrugerbeskyttelsesretlige regler i
markedsføringsloven, herunder forbuddet mod vildledende markedsfø-
ring jf. markedsføringslovens § 5. Reglerne, der skal sikre, at forbrugere
ikke vildledes til at købe et produkt eller en tjenesteydelse, f.eks. ved ube-
7
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 333: Grund- og nærhedsnotat vedr. beskyttelse af geografiske betegnelser for håndværks- og industriprodukter, KOM (2022) 0174, fra erhvervsministeren
2594220_0008.png
rettiget brug af geografiske betegnelser, beskytter indirekte de producen-
ter, der lovligt markedsfører deres varer og tjenesteydelser under den på-
gældende betegnelse.
Selvom der i dag ikke findes lovgivning i Danmark, der direkte beskytter
geografiske betegnelser for håndværks- og industriprodukter ved registre-
ring, herunder administrative systemer til registreringer, kontrol og hånd-
hævelse, sikrer ovennævnte regler altså i dag en vis beskyttelse mod mis-
brug af betegnelserne, herunder når der er tale om uberettiget brug til
skade for forbrugere.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En ny forordning om beskyttelse af geografiske betegnelser for hånd-
værks- og industriprodukter vil være direkte gældende i dansk ret og ind-
føre lovgivning på et område, der i dag ikke er reguleret i Danmark. Med
forordningen etableres en helt ny rettighedstype i Danmark med deraf føl-
gende beskyttelsesbetingelser, beskyttelsesomfang og begrænsninger, en
særlig registreringsprocedure samt krav til og regler for den kompetente
myndigheds kontrol og håndhævelse.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Det vurderes, at forslaget kan få mindre statsfinansielle konsekvenser til
etablering- og drift af krav til kontrol og håndhævelse, både ift. verifika-
tion og markedsovervågning. Det bemærkes, at afledte nationale udgifter
som følge af EU-retsakter afholdes inden for de berørte ministeriers eksi-
sterende bevillingsramme, jf. budgetvejledningens bestemmelser herom.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Det vurderes, at forslaget ikke vil få væsentlige erhvervsøkonomiske kon-
sekvenser, herunder administrative byrder for erhvervslivet. Der kan dog
være administrative byrder forbundet med registreringen og kontrol af
geografiske beskyttelsesbetegnelser for håndværks- og industriprodukter.
Antallet af danske virksomheder, der forventes at søge beskyttelse, vurde-
res dog i denne sammenhæng at blive meget begrænset.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
8
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 333: Grund- og nærhedsnotat vedr. beskyttelse af geografiske betegnelser for håndværks- og industriprodukter, KOM (2022) 0174, fra erhvervsministeren
2594220_0009.png
Lovforslaget vurderes ikke at have betydning for beskyttelsesniveauet.
8.
Høring
Forslaget er sendt i høring i EU-specialudvalget for konkurrenceevne,
vækst og forbrugerspørgsmål med frist den 1. juni. Der er ikke modtaget
nogen høringssvar.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været drøftet på Rådsarbejdsgruppemøde for intellektuel
ejendomsret. Der er er generel opbakning til forslaget blandt medlemssta-
terne. Enkelte medlemsstater har dog udtrykt skepsis ved værdien af at
introducere et helt nyt IP-system til at give geografisk beskyttelse til
håndværks- og industriprodukter.
10.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder overordnet, at beskyttelse af geografiske betegnelser
for håndværks- og industriprodukter, som selvstændigt beskyttelsesre-
gime, ikke medfører beskyttelse eller fordele, som ikke allerede, i vidt
omfang, kan blive håndteret i eksisterende IP-beskyttelsesordninger, fx
varemærker og lovgivning om forbrugerbeskyttelse.
Regeringen finder derfor, at der er en risiko for, at det administrative sy-
stem, der skal etableres, både i forhold til registreringer, verifikation og
efterfølgende kontrol og håndhævelse, ikke står mål med de økonomiske
gevinster. Samtidigt er der en risiko for, at etableringen af et sådant sy-
stem vil ske på bekostning af virksomheder, der anvender varemærkesy-
stemet.
Regeringen vil derfor arbejde for, at et evt. system for beskyttelse af geo-
grafiske betegnelser for håndværks- og industriprodukter bliver admini-
strativt let, og at etableringen af systemet ikke sker på bekostning af eksi-
sterende og kommende brugere af varemærkesystemet.
Regeringen finder det positivt, at der med forslaget indføres en undtagel-
sesbestemmelse, som fritager medlemsstater, der har begrænset interesse
i beskyttelse fra geografiske betegnelser, fra at etablere et omfattende ad-
ministrativt registreringssystem.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
9