Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del Bilag 331
Offentligt
2593876_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAU DVALG
Grund- og Nærhedsnotat vedr. Europa-Kommissionens meddelelse
om Et digitalt årti for børn og unge: den nye europæiske strategi for
bedre internet for børn (BIK+) (KOM(2022) 212 final)
1.
Resumé
Europa-Kommissionen har den 11. maj 2022 præsenteret meddelelsen
”Et
digitalt årti for børn og unge: Den nye europæiske strategi for et bedre inter-
net for børn (BIK+)”.
BIK+ strategien er fremsat som del af en pakke sammen med et forslag til
forordning om fastsættelse af regler til forebyggelse og bekæmpelse af sek-
suelt misbrug af børn online.
BIK+ er et flagskabsinitiativ for det europæiske år for unge 2022. BIK+ har
til formål at forbedre alderssvarende digitale services og sikre, at alle børn
er beskyttet, styrket og respekteret online gennem tre søjler med en række
underliggende initiativer:
1. Skabe sikre digitale oplevelser for at beskytte børn mod onlineind-
hold, adfærd og kontakter af skadelig og ulovlig karakter samt for-
brugerrisici. Øge børns trivsel online gennem et sikkert og alderssva-
rende digitalt miljø, der er udformet under hensyntagen til barnets
tarv.
2. Digital styrkelse, så børn tilegner sig de færdigheder og kompeten-
cer, de har brug for til at kunne træffe fornuftige valg og give deres
mening til kende online på en sikker og ansvarlig måde.
3. Aktiv deltagelse, hvor børn respekteres ved at få medindflydelse på
det digitale miljø, med flere børnestyrede aktiviteter med sigte på in-
novative og kreative digitale oplevelser.
Regeringen hilser den nye strategi velkommen. Regeringen har stort fokus
på at styrke børn og unges digitale trivsel. For regeringen er det derfor
helt centralt, at tech-giganterne og andre digitale virksomheder, der mål-
retter sig mod børn og unge, har et ansvar for at beskytte børn og unge.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 331: Grund- og nærhedsnotat vedr. et digitalt årti for børn og unge, KOM(2022) 212 final, fra erhvervsministeren
2593876_0002.png
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige, samfundsøkonomiske,
statsfinansielle eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Sagen forelægges Folketingets Europaudvalg til orientering.
2.
Baggrund
Europa-Kommissionen fremsatte i 2012 den første europæiske strategi for et
bedre internet for børn (BIK) (KOM(2012) 0196 final). Den første strategi
var bygget omkring fire centrale indsatsområder: 1) fremme af
onlineindhold af høj kvalitet for unge mennesker, 2) øget bevidstgørelse
og myndiggørelse, 3) et sikkert onlinemiljø for børn og 4) bekæmpelse af
seksuelt misbrug og seksuel udnyttelse af børn. Strategien foreslog en
række tiltag, der skulle iværksættes af Europa-Kommissionen,
medlemsstaterne og branchen. Som led i BIK-strategien er det EU-
medfinansierede netværk af Centre for Sikkert Internet og den EU-
finansierede portal betterinternetforkids.eu oprettet. Centrene for Sikkert
Internet gennemfører lokale oplysningsaktiviteter og leverer materiale om
børns onlinesikkerhed i medlemsstaterne. I Danmark ligger Sikkert
Internetcenteret under Medierådet for Børn og Unge.
I marts 2021 vedtog Europa-Kommissionen den første strategi for børns ret-
tigheder (KOM(2021) 142 final), som indeholdt et forslag om at opdatere
strategien fra 2012. Den nye strategi BIK+ bygger således videre på den tid-
ligere strategi. Den opdaterede BIK+-strategi afspejler desuden det vedtagne
princip i Erklæringen om Europæiske Digitale Rettigheder og Principper om,
at børn og unge bør beskyttes online (KOM (2022) 27 final).
Derudover følger BIK+ op på den politiske aftale om forordningen om digi-
tale tjenester (DSA).
DSA’en
indeholder nye regler for beskyttelse af min-
dreårige, herunder forpligtes alle onlineplatforme til at udforme deres
systemer under hensyntagen til børns rettigheder. Navnlig skal børn let
kunne forstå vilkårene og betingelserne for den tjeneste, de bruger. Alle
onlineplatforme, der tilbyder tjenester til børn i EU, såsom sociale medier
eller interaktive spilplatforme, vil være forpligtet til at træffe passende og
forholdsmæssige foranstaltninger for at sikre børns privatliv og sikkerhed
på deres tjenester. Derudover vil platforme få forbud mod at vise reklamer
for børn baseret på profilering.
Ydermere vil meget store onlineplatforme og søgemaskiner skulle foretage
en vurdering af de systemiske risici på deres tjenester, herunder eventuelle
faktiske eller forventede negative virkninger i forbindelse med
beskyttelsen af børn. Meget store onlineplatforme vil være forpligtet til at
overveje, hvor let det er for børn at forstå udformningen og funktionen af
2
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 331: Grund- og nærhedsnotat vedr. et digitalt årti for børn og unge, KOM(2022) 212 final, fra erhvervsministeren
2593876_0003.png
deres tjeneste, samt hvordan børn kan blive eksponeret for indhold, der kan
skade deres fysiske og mentale sundhed og moralske udvikling. Sådanne
risici kan f.eks. opstå i forbindelse med udformningen af platforme, som
forsætligt eller utilsigtet udnytter børns manglende erfaring, eller som kan
forårsage vanedannende adfærd.
Meget store onlineplatforme vil skulle vedtage målrettede foranstaltninger
for at beskytte børns rettigheder, herunder brug af værktøjer til
alderskontrol og forældrekontrol, eller værktøjer, der har til formål at
hjælpe børn med at gøre opmærksom på misbrug eller opnå støtte.
Derudover har Europa-Kommissionen den 3. juni 2021 fremsat forslag til en
forordning om en pålidelig og sikker digital identitet til alle europæere (KOM
(2021) 281 final). I forslaget lægges op til, at alle medlemsstater udsteder en
digital ID-tegnebogsordning som skal gøre det muligt for mindreårige fx at
vise deres alder uden at videregive andre personoplysninger.
Siden fremsættelse af den første BIK-strategi blev vedtaget, er der blevet
fremsat en række retsakter med fokus på beskyttelse af børn. Således
indeholder det reviderede direktiv om audiovisuelle tjenester (AVMS-
direktivet - 2018/1808/EU) forpligtelser til at beskytte mindreårige mod
skadeligt indhold, der kan skade børns fysiske, psykiske og moralske
udvikling samt ulovligt indhold på videodelingstjenester. Den generelle
forordning om databeskyttelse (GDPR - 2016/679/EU) fastslår, at børns
personoplysninger kræver særlig beskyttelse med påkrævet
forældresamtykke op til en vi alder (mellem 13 og 16 år afhængigt af den
pågældende medlemsstat). Endelig gælder, at direktivet om urimelig
handelspraksis (2005/29/EF) beskytter børn som sårbare forbrugere.
3.
Formål og indhold
Kommissionen har den 11. maj 2022 præsenteret meddelelsen
Et digitalt årti
for børn og unge: den nye europæiske strategi for et bedre internet for børn
(BIK+).
BIK+ strategien er fremsat som del af en pakke med forslag til for-
ordning om fastsættelse af regler til forebyggelse og bekæmpelse af seksuelt
misbrug af børn online.
BIK+ har til formål at forbedre alderssvarende digitale services og sikre, at
alle børn er beskyttet, styrket og respekteret online. BIK+ skal supplere og
støtte den praktiske gennemførsel af eksisterende foranstaltninger til beskyt-
telse af børn online og udvikle børns digitale færdigheder.
Med BIK+ fastlægger Europa-Kommissionen sin vision for et digitalt årti for
børn og unge. Med strategien præsenterer Europa-Kommissionen en række
initiativer,
der skal udmønte visionen om ”alderssvarende digitale tjenester,
3
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 331: Grund- og nærhedsnotat vedr. et digitalt årti for børn og unge, KOM(2022) 212 final, fra erhvervsministeren
hvor ingen lades i stikken, og hvor alle børn i Europa beskyttes, styrkes og
respekteres online.”
Selve meddelelsen indeholder ikke specifikke forslag til lovgivningsmæssige
tiltag, men beskriver retningen, formålet og processen for kommende initia-
tiver. Initiativerne er opdelt i, hvad Europa-Kommissionen planlægger at
igangsætte samt initiativer, som EU’s medlemsstater og erhvervsliv opfor-
dres til at deltage i.
Europa-Kommissionens strategi er struktureret omkring tre søjler:
Sikre digitale oplevelser for at beskytte børn mod onlineindhold, ad-
færd og kontakter af skadelig og ulovlig karakter samt forbrugerrisici.
Øge børns trivsel online gennem et sikkert og alderssvarende digitalt
miljø, der er udformet under hensyntagen til barnets tarv.
Digital styrkelse, så børn tilegner sig de færdigheder og kompetencer,
de har brug for til at kunne træffe fornuftige valg og give deres me-
ning til kende online på en sikker og ansvarlig måde.
Aktiv deltagelse, hvor børn respekteres ved at få medindflydelse på
det digitale miljø, med flere børnestyrede aktiviteter med sigte på in-
novative og kreative digitale oplevelser.
Skabe sikre digitale oplevelser (bedre beskyttelse af børn online)
Strategiens første søjle indeholder initiativer, der har til formål at sikre bedre
beskyttelse for børn mod skadeligt og ulovligt indhold online. Søjlen har
blandt andet til formål at udmønte nogle af kravene om beskyttelse af børn i
forordningen om digitale tjenester (DSA), styrke hjælpelinjer og hotlines, og
sikre sammenhængende beskyttelsesinitiativer på tværs af politiske områder
og tiltag.
Som del af forordningen for digitale tjenester (DSA), kan Europa-Kommis-
sionen opfordre udbydere af meget store online platforme til at deltage i ud-
arbejdelsen af adfærdskodekser og anmode dem om at forpligte sig til at
træffe specifikke risikobegrænsende foranstaltninger for at imødegå speci-
fikke risici eller skadesvirkninger. Europa-Kommissionen vil derfor fremme
et EU-adfærdskodeks for alderstilpasset design, der bygger på de nye regler
i forordningen om digitale tjenester (DSA), direktivet om audiovisuelle tje-
nester (AVMS-direktivet) samt databeskyttelsesforordningen (GDPR). Ko-
dekset har til formål at sikre privatlivets fred og sikkerhed for børn, når de
bruger digitale produkter og tjenester. Udformningen af kodekset vil ind-
drage erhvervsliv, politiske beslutningstagere, civilsamfundet og børn.
Europa-Kommissionen vil også som en del af forordningen om digitale tje-
nester (DSA) bakke op om metoder til aldersdokumentation, der skal anven-
4
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 331: Grund- og nærhedsnotat vedr. et digitalt årti for børn og unge, KOM(2022) 212 final, fra erhvervsministeren
2593876_0005.png
des for at få adgang til visse former for online indhold. På trods af den eksi-
sterende EU-lovgivning (AVMS-direktivet og GDPR) er alderskontrolmeka-
nismer og forældresamtykkeværktøjer ifølge Europa-Kommissionen stadig
ineffektive i mange tilfælde, idet brugerne ofte kun skal angive deres fødsels-
dato ved registreringen.
1
Europa-Kommissionen vil samarbejde med med-
lemsstaterne, relevante interessenter og europæiske standardiseringsorgani-
sationer om at styrke effektive metoder til alderskontrol, der er sikre og be-
skytter privatlivets fred. Arbejdet vil bl.a. skulle tage udgangspunkt i det
igangværende arbejde i euCONSENT, der er et EU-finansieret pilotprojekt,
som har til formål at udforme og afprøve en løsning for alderskontrol.
Herudover vil Europa-Kommissionen, som led i strategien for ligestilling
mellem kønnene 2020-2025, arbejde med at sikre bekæmpelse af deling af
intime billeder uden samtykke.
EU’s
netværk af hotlines, INHOPE, har an-
ført, at antallet af online billeder med mistanke om seksuelt misbrug af børn,
der blev behandlet på verdensplan, næsten fordobledes mellem 2017 og 2019.
Europa-Kommissionen anfører, at børn kan groomes online med henblik på
seksuelt misbrug eller menneskehandel og risikerer at få eksplicitte billeder
og videoer delt uden samtykke.
2
Europa-Kommissionen
har i samarbejde med EU’s
medlemsstater oprettet
Center for mere Sikkert Internet, der har til formål at informere, assistere og
rådgive børn, forældre og lærere om digitale spørgsmål og bekæmpe seksuelt
misbrug online. Cybermobning er det mest indberettede emne. Europa-Kom-
missionen vil støtte Centrene for Sikkert Internet og nedsætte en ekspert-
gruppe, der kan fremsætte politiske anbefalinger vedr. cybermobning og triv-
sel på skolen. Det følger af forordningen om digitale tjenester (DSA), at or-
ganisationer mv. kan udpeges som pålidelige indberettere, der på frivillig ba-
sis kan påtage sig et ansvar til at bekæmpe ulovligt indhold online ved sam-
arbejde med digitale tjenester. Europa-Kommissionen lægger op til, at Centre
for Sikkert Internet kan udpeges som pålidelige indberettere og medvirke til
hurtigere vurdering af ulovligt indhold online. Derudover vil BIK+ gøre den
støtte, som Centrene for Sikkert Internet tilbyder, mere synlig gennem øget
samarbejde omkring hjælpelinjen 116 111, der er reserveret specielt til
børn i sårbare situationer i EU.
Endelig vil Europa-Kommissionen koordinere og fremme udveksling af
”best practice” mellem EU’s myndigheder og medlemsstaterne ift. håndhæ-
velse af forbrugerlovgivningen ift. børn. Børn udsættes ifølge Europa-Kom-
missionen systematisk for upassende indhold og handelspraksis. Derfor er
der ifølge Europa-Kommissionen stadig behov for forskning i den langsig-
1
2
Undersøgelse af gennemførelsen af de nye bestemmelser i det reviderede audiovisuelle medie
EXPLOITING ISOLATION: Offenders and victims of online child sexual abuse dur-
ing the COVID-19 pandemic | Europol (europa.eu)
5
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 331: Grund- og nærhedsnotat vedr. et digitalt årti for børn og unge, KOM(2022) 212 final, fra erhvervsministeren
tede neurologiske indvirkning på børn af metoder, der anvendes til kommer-
cielle formål. Det kan fx være motiverende designs, som fx loot boxes. Eu-
ropa-Kommissionen vil derfor blandt andet kortlægge undersøgelser af den
indvirkning, som neuromarkedsføring har på børn for at hjælpe de nationale
forbrugermyndigheder med bedre at vurdere, hvordan kommercielle påvirk-
ningsteknikker kan være urimelige at anvende over for børn.
Europa-Kommissionen vil igangsætte følgende tiltag:
Tilskynde til og lette udformningen af et omfattende EU-adfærdsko-
deks for alderstilpasset design, der bygger på den ramme, der er fast-
sat i forordningen om digitale tjenester (DSA), senest i 2024.
Udstede en standardiseringsanmodning om en europæisk standard for
onlinealderssikring/alderskontrol i forbindelse med forslaget om en
pålidelig og sikker digital identitet for alle europæere, fra 2023 og
frem.
Støtte udviklingen af et EU-dækkende anerkendt digitalt aldersbevis
baseret på fødselsdato inden for rammerne af forslaget om en pålide-
lig og sikker digital identitet for alle europæere, fra 2024 og frem.
I det planlagte adfærdskodeks, der skal udarbejdes, skal der som led
i strategien for ligestilling mellem kønnene 2020-2025, inkluderes et
afsnit om indhold udelukkende til voksne, der har til formål at be-
kæmpe deling af intime billeder uden samtykke.
Sikre, at det harmoniserede nummer 116 111 i samarbejde med de
EU-finansierede Center for Sikkert Internet-hjælpelinjer tager hånd
om cybermobning, senest i 2023.
Medfinansiere Sikkert Internet-hjælpelinjer- og hotlines i EU, herun-
der dem, der i fremtiden anerkendes som pålidelige indberettere iht.
forordningen om digitale tjenester (DSA), for at hjælpe borgere,
navnlig børn, der eksponeres for skadeligt og ulovligt indhold, fra
2022 og frem.
Dele anbefalingerne vedrørende cybermobning fra ekspertgruppen til
støtte for trivsel i skolen, fra 2023 og frem
Kortlægge eksisterende forskning i den indvirkning, som neuromar-
keting har på børn inden udgangen af 2022 for at støtte koordinerede
håndhævelsesaktiviteter, der gennemføres i henhold til forordningen
om forbrugerbeskyttelse (samarbejdet mellem forbrugerbeskyttende
håndhævelsesmyndigheder/CPC-samarbejdet) fra 2023 og frem.
Derudover vil Europa-Kommissionen opfordre medlemsstaterne til at:
Støtte effektive metoder til alderskontrol i overensstemmelse med
forslaget om en pålidelig og sikker digital identitet for alle europæere.
Understøtte det harmoniserede nummer 116 111 til bekæmpelse af
cybermobning, bl.a. med uddannet personale.
Endelig opfordrer Europa-Kommissionen erhvervslivet til at:
6
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 331: Grund- og nærhedsnotat vedr. et digitalt årti for børn og unge, KOM(2022) 212 final, fra erhvervsministeren
Konsekvent vurdere og håndtere specifikke risici for børn, der opstår
som følge af anvendelse af deres produkter og tjenester, herunder sik-
kerhedsrisici samt den relevante markedsføringspraksis.
Bidrage til at forpligte sig til et omfattende EU-adfærdskodeks om
alderstilpasset design samt et afsnit om indhold udelukkende til
voksne i det alderskodeks, der skal udarbejdet som led i strategien for
ligestilling mellem kønnene 2020-2025.
Effektivt gennemføre foranstaltninger vedrørende adgang til alders-
begrænset indhold, herunder websteder med indhold kun for voksne
og 18+ spil, i overensstemmelse med nationale og europæiske regler.
Samarbejde med pålidelige indberettere om hurtigt at vurdere og
fjerne ulovligt indhold og reagere på anmeldelse af skadeligt indhold.
Give forskere adgang til relevante data og oplysninger om mulighe-
der og risici for børn i fuld overensstemmelse med databeskyttelses-
reglerne.
Digital styrkelse (hvordan børn rustes bedre til at træffe fornuftige valg on-
line)
Initiativerne i den anden søjle fokuserer på at styrke indsatsen for, at børn
tilegner sig de færdigheder og kompetencer, de har brug for, til at kunne
træffe fornuftige valg og give deres mening til kende online på en sikker
måde. Søjlen har bl.a. til formål at sikre, at både børn, forældre og fagper-
soner omkring børnene har indsigten, færdighederne og mulighederne for
at navigere sikkert online.
Europa-Kommissionen identificerer et betydeligt vidensgab, når det gæl-
der de digitale tjenesters indsamling af data og brug af markedsførings-
mekanismer, hvor forskere, myndigheder, børn og forældre mangler vi-
den og adgang til data. Europa-Kommissionen bemærker, at børn de se-
neste 10 år, er blevet uafhængige og aktive brugere af digitale tjenester,
der er udformet til voksne. Europa-Kommissionen vil derfor som led i
strategien støtte overvågningen af den digitale omstillings indvirkning på
børns trivsel hos både medlemsstater, erhvervslivet og forskningsmiljøer.
Europa-Kommissionen har som baggrund for strategien foretaget en hø-
ring, der har kortlagt, at forældre og fagpersoner omkring børn mangler
bevidstheden og færdighederne til at kunne understøtte børns rettigheder
til alderssvarende deltagelse og beskyttelse online. Europa-Kommissio-
nen vil via platformen betterinternetforkids.eu (BIK-Portalen) og netvær-
ket af Sikkert Internetcentre udvikle og distribuere lærermoduler med lek-
tioner i bl.a. onlinesikkerhed, forbrugerrisici online, personoplysninger,
cybermobning, mental trivsel, skadelige stereotyper, misvisende fremstil-
ling af sex i pornografi, digitalt samtykke og respekt samt adfærdspåvir-
kende funktioner i undervisningen.
7
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 331: Grund- og nærhedsnotat vedr. et digitalt årti for børn og unge, KOM(2022) 212 final, fra erhvervsministeren
2593876_0008.png
Europa-Kommissionen vil styrke udvekslingen af god praksis mellem
medlemsstaterne i EU vedr. digital dannelse, der både inkluderer digitale
færdighed såvel som kritisk tænkning over for den digitale medievirke-
lighed, bl.a. gennem relevante ekspertgrupper og inden for rammerne af
EU’s handlingsplan for digital
uddannelse (Handlingsplan for digital ud-
dannelse (2021-2027) | European Education Area (europa.eu) Dertil vil
Europa-Kommissionen tilrettelægge omfattende kampagner om medie-
kendskab (digital dannelse), der skal nå ud til børn, forældre, lærere m.fl.
gennem fx skoler, civilsamfundsorganisationer og erhvervslivet.
De nationale Sikkert Internetcentre (SIC) skal ifølge Europa-Kommissio-
nen fremmes som kvikskranke for pålidelig og alderssvarende informa-
tion og støtte, der er skræddersyet til de nationale behov inden for formel
og uformel uddannelse. SIC'ernes arbejde skal udvides med målrettet at
udjævne den digitale kløft, hvor nogle grupper forskelsbehandles og eks-
kluderes fra tryg deltagelse i det digitale miljø fx grundet økonomiske el-
ler sociale resurser, køn, handicap, migrantbaggrund m.v.
For at støtte alle børn skal det digitale miljø være mangfoldigt, inklusivt
ikkediskriminerende og uden stereotyper, og Europa-Kommissionen op-
fordrer erhvervslivet til at skabe et inklusivt miljø for alle. SIC og andre
relevante aktører tilskyndes desuden til opsøgende arbejde, således at
børn i forskellige sammenhænge lige fra sportsklubber til skoler kan lære
om respektfuld adfærd på nettet. Programmer, hvor børn og unge under-
viser andre
både børn og voksne - i sikkert internetbrug, fremhæves
særligt af Europa-Kommissionen.
Endelig fremhæver Europa-Kommissionen de principper og henstillinger,
der er givet på tværs af forskellige EU-initiativer, fx Kommissionens
meddelses om Det Digitale Kompas 2030: Europas Kurs i det Digitale
Årti (KOM (2021) 118 final) og Rådets henstilling til en Europæisk Bør-
negaranti (9106/21)mhp. at sikre børns adgang til pålidelig og prismæs-
sigt overkommelig internetforbindelse og passende digitalt udstyr.
Europa-Kommissionen vil igangsætte følgende tiltag:
Støtte medlemsstaternes, erhvervslivets og forskernes overvågning af
den digitale omstillings indvirkning på børns trivsel via BIK-portalen,
fra 2023
Udvikle og distribuere undervisningsmoduler for lærere via BIK-por-
talen og SIC'erne, 2023/2024
Fremme udvekslingen af god praksis for nationale læseplaner om me-
diekendskab mellem medlemsstaterne og blandt skoler og undervisere
i hele EU inden for rammerne af den strukturerede dialog om digital
uddannelse og digitale færdigheder og gennem relevante ekspertgrup-
per, fra 2022.
8
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 331: Grund- og nærhedsnotat vedr. et digitalt årti for børn og unge, KOM(2022) 212 final, fra erhvervsministeren
Tilrettelægge mediekendskabskampagner rettet mod børn, lærere, for-
ældre og omsorgspersoner via fx skoler, civilsamfundsorganisationer
og erhvervslivet, fra 2022
Udvikle bevidstgørelsesværktøjer og -aktiviteter vedrørende de risici,
som børn står over for som unge forbrugere, med støtte fra BIK-por-
talen og SIC'erne, fra 2022
Øge støtten til SIC'erne i medlemsstaterne for at give børn i sårbare
situationer ikkeformel uddannelse med det formål at udjævne den di-
gitale kløft, fra 2022.
Derudover vil Europa-Kommissionen opfordre medlemsstaterne til at:
Overvåge den digitale omstillings indvirkning på børns trivsel
Udveksle god praksis inden for rammerne af den strukturerede dialog
om digital uddannelse og digitale færdigheder og relevante ekspert-
grupper
Fremme SIC'erne som en kvikskranke for pålidelige ressourcer inden
for mediekendskab og onlinesikkerhed for børn, deres familier og læ-
rere
Foretage de nødvendige investeringer for at udjævne alle former for
digitale kløfter i overensstemmelse med den europæiske børnegaranti,
bl.a. med støtte fra europæiske fonde, herunder navnlig Den Europæi-
ske Fond for Regionaludvikling (EFRU).
Endelig opfordrer Europa-Kommissionen erhvervslivet til at:
Overvåge den digitale omstillings indvirkning på børns trivsel
Investere i færdigheder for at øge bevidstheden om børns forskellige
behov, bekæmpe stereotyper og sikre digital tilgængelighed i forbin-
delse med produktudvikling.
Aktiv deltagelse (hvordan man respekterer børns synspunkter)
Den tredje og sidste søjle omhandler behovet og indsatserne for at inddrage
børn og unge i udviklingen af digital politik og af det digitale miljø.
Europa-Kommissionen anfører, at børn bør støttes i at udvikle og prakti-
sere medborgerskabskvalifikationer i den offentlige politik og politiske de-
batter og nyde godt af deres ret til forsamling og foreningsfrihed via sociale
onlineplatforme. Ifølge Europa-Kommissionen har forskningen vist, at nu-
tidens børn risikerer at blive underrepræsenteret i de politiske beslutnings-
processer online. Derfor vil Europa-Kommissionen fremme, at børn i for-
skellige aldre og med forskellige baggrunde inddrages aktivt i udformnin-
gen af det digitale miljø. Arbejdet med at understøtte børnestyrede aktivi-
teter, så børn engagerer sig positivt og kritisk i det digitale miljø, skal ses
9
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 331: Grund- og nærhedsnotat vedr. et digitalt årti for børn og unge, KOM(2022) 212 final, fra erhvervsministeren
2593876_0010.png
i samspil med Europa-Kommissionens strategi for børns rettigheder og for-
pligtigelsen om at øge børns deltagelse via EU's platform for børns delta-
gelse. Navnlig børns input til virksomhederne skal vægtes højere.
Europa-Kommissionen vil yderligere fremme unges deltagelse, også i
medlemsstaterne, fx gennem brugen af peer-to-peer-undervisere, hvor
børn underviser andre børn.
Der vil blive stillet en børnevenlig udgave af BIK+-strategien til rådighed
i overensstemmelse med de retningslinjer, der er udarbejdet under strate-
gien for børns rettigheder. Europa-Kommissionen vil også inddrage børn
i overvågningen af gennemførelsen af BIK+.
Europa-Kommissionen vil igangsætte følgende tiltag:
Inddrage børn i udarbejdelsen af EU's adfærdskodeks om alderstilpas-
set design, der er nævnt i søjle 1, fra 2023
Iværksætte en børneinitieret og børnestyret foranstaltning om et digi-
talt relevant emne for den unge generation i synergi med EU's plat-
form for børns deltagelse, fra 2023
Udvide BIK-ungdomsambassadørernes og BIK-ungdomspanelernes
rolle til at støtte peer-to-peer-aktiviteter på nationalt, regionalt og lo-
kalt plan, fra 2022
Udarbejde en børnevenlig version af BIK+-strategien, 2022
Tilrettelægge en børnestyret evaluering af BIK+-strategien hvert an-
det år.
Derudover vil Europa-Kommissionen opfordre medlemsstaterne til at:
Støtte peer-to-peer-uddannelse, og at børn underviser voksne i digi-
tale emner
Inddrage en bred vifte af ungdomsambassadører til at bidrage til digi-
tale politikker på lokalt, regionalt og nationalt plan.
Endelig opfordrer Europa-Kommissionen erhvervslivet til at:
Høre og aktivt inddrage børn systematisk i udviklingen og udbredel-
sen af deres digitale produkter og tjenester
Sammen med børn i forskellige aldre og med forskellige baggrunde
skabe børnevenlig kommunikation, herunder vilkår og betingelser,
om deres digitale produkter og tjenester
Udvikle inkluderende produkter og tjenester, der fremmer børns ret til
at udtrykke sig og letter deres deltagelse i det offentlige liv.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
10
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 331: Grund- og nærhedsnotat vedr. et digitalt årti for børn og unge, KOM(2022) 212 final, fra erhvervsministeren
2593876_0011.png
Ikke relevant.
5.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske eller statsfinansielle
konsekvenser.
Meddelelsen medfører ikke i sig selv administrative konsekvenser for
dansk erhvervsliv. Indholdet kan dog senere udmøntes i konkrete initiati-
ver, der potentielt kan medføre konsekvenser for erhvervslivet, herunder
mulighed for administrative konsekvenser for danske virksomheder.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Meddelelsen har ikke i sig selv andre konsekvenser, dog må de forventede
initiativer, der fremgår af meddelelsen, forventes at øge sikkerheden for børn
og unge online.
8.
Høring
Meddelelsen er sendt i høring i EU-specialudvalget for konkurrenceevne,
vækst og forbrugerspørgsmål samt EU-specialudvalget for kulturpolitiske
spørgsmål med frist den 2. juni 2022.
Generelt
Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF)
ser positivt på Kommissionens fortsatte
arbejde for at skabe et bedre og mere sikkert internet for børn.
DUF
under-
streger i denne forbindelse, at tilgangen til at finde de bedste løsninger i en
konstant foranderlig teknologisk verden ikke kan ske på én gang, hvor der
løbende skal prøves ting af, evalueres og testes, hvad der virker, hvorfor
DUF
hilser den nye og opdaterede strategi velkommen.
Red Barnet
og
Børns Vilkår
ser ligeledes positivt på strategien, herunder at
beskyttelse af børn har fået topprioritet, og at inddragelsen af børn er skrevet
eksplicit frem.
11
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 331: Grund- og nærhedsnotat vedr. et digitalt årti for børn og unge, KOM(2022) 212 final, fra erhvervsministeren
Børns Vilkår
mener ligeledes, at ansvaret for at undgå krænkende og/eller
voksenindhold ikke skal påhvile det enkelte barn eller dennes voksen, men
de digitale tjenester. Prioritereingen skal derfor være, at de virksomheder,
som udbyder ydelser, der ikke er tiltænkt børn, har ansvaret for at børn de
facto ikke kan tilgå det.
Foreningen Mediesundhed for børn og unge
mener, at forslaget om fast-
sættelse af regler til forebyggelse og bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn
skal realiseres, også set i lyset af, at undersøgelser viser, at der er sket en
nærmest eksplosiv stigning i barn-på-ban/ung-på-ung seksuelle overgreb og
krænkelser.
Foreningen
støtter også forslag om nyt europæisk center, som
anses som et vigtigt skridt i arbejdet for at komme seksuel udnyttelse, over-
greb og krænkelse af børn til livs. I forhold til vold, kvinder, kønsbaseret vold,
giver
Foreningen
udtryk for, at online porno spiller en meget stor, men ofte
usynlig rolle.
Foreningen
opfordrer Kommissionen til, at indtænke online
porno og få den mere synlig frem sammen med dens rolle ift. kønsbaseret
vold, vold mod kvinder og piger, og vold generelt.
Foreningen
gør også opmærksom på, at mange online spil også har indhold
af stærkt seksualiseret og pornografisk karakter, hvorved det vanedannende
kraftigt forøges.
Skabe sikre digitale oplevelser (bedre beskyttelse af børn online)
DUF
understreger vigtigheden af, at et EU-adfærdskodeks for alderstilpasset
design skal sikre, at børn og unge gennemsigtigt og gennemskueligt kan få
viden om, hvilke data der afgives for at få adgang til digitale platforme. Der-
udover mener
DUF,
at det skal være et krav og ikke en anmodning, at alle,
der bruger tjenesterne, har adgang til relevant, gennemskuelig og let formid-
let information om den aftale, de indgår i, da beslutninger online ellers ikke
kan træffes på et oplyst grundlag.
DUF
foreslår, at der tages inspiration fra
cookie-reglerne.
For
DUF
er det også vigtigt, at Kommissionen i højere grad tager højde for,
at indsatsen i den fysiske og digitale verden ikke kan adskilles, når cyber-
mobning skal bekæmpes.
Red Barnet
finder det positivt, at børn og unge inddrages i processen med at
udvikle et EU-adfærdskodeks, men mener dog ikke, at det er formålstjene-
steligt, at meget store online platforme skal spille en stor rolle i at udvikle
kodekset.
Red Barnet
finder det positivt, at Kommissionen er opmærksom på at styrke
børns digitale rettigheder gennem bl.a. effektiv alderskontrol.
Red Barnet
understreger dog, at krav om aldersverificering kan få den konsekvens, at
platformene udvikler alternative udgaver til børn, som så gøres børnesikre,
12
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 331: Grund- og nærhedsnotat vedr. et digitalt årti for børn og unge, KOM(2022) 212 final, fra erhvervsministeren
men ikke i tilstrækkelig grad børnesikrer de primære platforme.
Red Barnet
gør opmærksom på, at de børnesikre platforme har mindre indhold og færre
muligheder, hvilket er utiltalende for børn, der ønsker at være der, hvor der
sker noget.
Red Barnet
gør også opmærksom på, at der er en særlig udfor-
dring for børn under den tilladte alder for sociale medier (typisk 13 år), da
yngre børn også er til stede på platformene. Faren er, at de yngre børn bruger
platforme målrettet ældre, men hvor sikkerheden potentielt er forringet.
Red
Barnet
mener, at yngre børn under 13 år skal kunne færdes sikkert på nettet
og at aldersverifikation ikke skal være en hindring for dette.
Red Barnet
mener derudover, at det er væsentligt, at udviklere af platforme,
hvor børn færdes, skal udvikles med afsæt i safety-by-design and by-default.
Det skal forstås med afsæt i børnenes perspektiv, således at forældrekontrol
ikke skal være den afgørende mekanisme for børns digitale beskyttelse.
Børns Vilkår
mener, at indførelsen af et frivilligt adfærdskodeks ikke vil
løse de udfordringer, som børn og unge dagligt udsættes for online. Det skyl-
des, at adfærdskodekset alene fokuserer på meget store online platforme og
for det andet, at både små og store digitale tjenester, som børn og unge an-
vender, ikke aktivt søger at beskytte børn og unge, som den udsatte gruppe
de er. Derfor mener
Børns Vilkår,
at der er behov for yderligere lovgivning
på området, som ikke skal være på frivillig basis, og som skal gælde alle di-
gitale tjenester.
Derudover mener
Børns Vilkår,
at elektronisk ID til unge under 18 år kan
medføre, at den digitale udsathed øges.
Børns Vilkårs
erfaring viser, at
denne type kontrolforanstaltning primært benyttes af ressourcestærke foræl-
dre.
Børns Vilkår
anbefaler i stedet en fælles europæisk og midlertidig dansk
løsning, hvor der indføres aldersverificering på tjenester, som har en alders-
grænse over 13 eller 18 år, så som gambling, porno, sociale medier, sugarda-
ting sider, ikke-modererede virtuelle verdener, der kan tilgås med VR-briller,
mv.
Foreningen for Mediesundhed for børn og unge
støtter generelt op om
Kommissionens initiativer og opfordrer til, at deadlines overholdes.
Forenin-
gen
tvivler dog på, at frivillig deltagelse i adfærdskodeks er nok.
Foreningen
nævner, at særligt pornoindustrien har været dygtige til at omgå reguleringer
igennem mange år og
Foreningen
tvivler, om pornobranchen vil gøre det
samme uden lovgivning.
Derudover støtter
Foreningen
arbejdet for en ramme for en europæisk digital
identitet, der herved især burde gøre det sværere for børn at få adgang til on-
line porno.
Foreningen
foreslår dog, at Kommissionen ikke kun bakker op
om metoder til aldersdokumentation, men kræver at aldersdokumentation ta-
ges i brug.
13
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 331: Grund- og nærhedsnotat vedr. et digitalt årti for børn og unge, KOM(2022) 212 final, fra erhvervsministeren
2593876_0014.png
Digital styrkelse (hvordan børn rustes bedre til at træffe fornuftige valg)
DUF
hilser Kommissionens fokus på digitale færdigheder og mediekendskab
velkomment.
DUF
mener, at et større fokus på digital dannelse og myndig-
gørelse er nødvendigt i Kommissionens langsigtede arbejde for at skabe en
generation af borgere med stærke, digitale kompetencer.
DUF
håber derfor,
at Kommissionen vil understøtte den digitale dannelse i deres strategiske ar-
bejde, og at børn og unge skal kende deres online rettigheder og handlemu-
ligheder, have adgang til relevant information og kende til den digitale ver-
dens mekanismer.
Derudover mener
DUF,
at det strategiske arbejde for digital dannelse skal
gælde alle Unionens borgere, og ikke kun børn og unge.
Foreningen for Mediesundhed for børn og unge
anbefaler, at platformen
”Better Internet for Kids EU” og Centrene for Sikkert Internet udvikler læ-
rermoduler til de omtalte fag og påpeger vigtigheden i, at opmærksomheden
omkring disse lærermoduler også rent faktisk kommer ud til alle lærere.
Aktiv deltagelse (hvordan børn rustes til bedre at træffe fornuftige valg)
DUF
understreger, at børn og unge ikke skal begrænses i kun at blive inddra-
get i emner, der er relevante for den unge generation, men at børn skal ind-
drages i samtlige områder på det digitale område.
Red Barnet
finder det yderst positivt, at EU ønsker større fokus på børns
digitale beskyttelse og børns medinddragelse.
Red Barnet
finder det dog af
afgørende betydning for børns beskyttelse, at EU's initiativer ikke kompro-
mitterer børns nationalt sikrede digitale beskyttelse, men at EU's initiativer
supplerer disse.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke konkrete oplysninger om andre
landes holdninger til selve meddelelsen eller de enkelte indsatsområder el-
ler initiativer.
10.
Regeringens foreløbige generelle holdning
De fleste børn og unge benytter sig af de mange positive muligheder, som
den digitale verden tilbyder, men samtidig skaber denne udvikling nye ud-
fordringer, som skal adresseres.
Børn kan ofte møde samme indhold, den samme markedsføring og de
samme psykologiske fastholdelsesmekanismer, som voksne gør, når de er
online. Det er regeringens opfattelse, at det i nogle situationer kan være
skadeligt for barnets trivsel. Regeringen anser beskyttelse af børn mod on-
line risici, som et væsentligt politisk ansvar og fundamentet for et godt
samfund, hvor teknologi og digitale tjenester understøtter udviklingen i
14
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 331: Grund- og nærhedsnotat vedr. et digitalt årti for børn og unge, KOM(2022) 212 final, fra erhvervsministeren
Danmark. Derfor hilser regeringen også den nye BIK+ strategi velkom-
men, som ligger i tråd med principperne fra regeringens hvidbog
Mod et
bedre samfund med tech-giganter
fra juni 2021.
Regeringen mener, at udbydere af digitale tjenester skal tjene samfundets
interesser ved, at digitalisering bidrager til at adressere samfundets udfor-
dringer, på en etisk, ansvarlig og sikker måde. Regeringen arbejder for, at
udbydere af digitale tjenester skal ansvarliggøres for de risici som både
forretningsmodeller, indhold og funktioner kan indebære, i særdeleshed
over for børn og unge, og regeringen vil både nationalt og i EU-regi gå så
langt som muligt for at beskytte børn og unge online.
Sikre digitale oplevelser (bedre beskyttelse af børn online)
Når børn og unge færdes på de digitale tjenester, bliver de eksponeret for
en bred vifte af designfunktioner. I forbindelse med forhandlingerne om
forordningen om digitale tjenester (DSA), har regeringen støttet krav, der
pålægger online platforme, at sikre beskyttelse, tryghed og privatliv for de
børn og unge, som færdes på platformene. Regeringen havde dog gerne set,
at forordningen også indeholdt konkrete krav til, hvordan platformene skal
beskytte børn og unge bedre, fx effektiv aldersverifikation, skadelige de-
signfunktioner, mv.
For regeringen er det vigtigt, at børn og unge kan færdes trygt online, og
ikke udsættes for ulovligt indhold og skadelige designpraksisser, så som
vanedannende designfunktioner, algoritmisk fremhævelse, der fremmer
selvskadende indhold, mv. For regeringen er det helt centralt, at tech-gi-
ganterne, hvis tjenester, der med sandsynlighed anvendes af børn og unge,
har et ansvar for at beskytte børn og unge. Regeringen er derfor i udgangs-
punktet positiv over for Europa-Kommissionens foreslåede initiativ om
igangsættelsen af et adfærdskodeks for alderssvarende designs på digitale
platforme. Da mange børn i alle aldre anvender digitale platforme som en
fast del af deres hverdag, er de i risiko for at blive udsat for ikke-alderssva-
rende indhold og funktioner. Regeringen ser dog gerne, at Europa-Kom-
missionen i samarbejde med medlemsstaterne også indgår i dialog med
tech-giganterne omkring, hvordan udbyderne af tjenesterne kan sikre, at
indholdet, der er tilgængeligt på platformene, er alderssvarende. Det kunne
fx være gennem alderskategorisering af indhold, som også er kendt fra ga-
ming, hvor der er fastsat vejledende aldersgrænser på online spil.
Alderskontrol og alderssikring kan være en måde at begrænse børn og unge
i at tilgå eller deltage på digitale tjenester, som ikke er alderssvarende. Re-
geringen deler Europa-Kommissionens syn på, at eksisterende alderskon-
trolsystemer ikke er effektive. Da tech-giganternes tjenester er grænseover-
skridende af natur, støtter regeringen op om, at Europa-Kommissionen som
opfølgning på DSA’en og
forslag til forordning om en pålidelig og sikker
15
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 331: Grund- og nærhedsnotat vedr. et digitalt årti for børn og unge, KOM(2022) 212 final, fra erhvervsministeren
digital identitet for alle europæere, vil styrke effektive metoder til alders-
kontrol. Regeringen opfordrer Europa-Kommissionen til at se på mulige
løsninger, der afgiver færrest mulige personoplysninger om børn og unge
til tech-giganterne. Samtidig skal initiativerne afstemmes nøje med imple-
menteringen af anden kommende EU-lovgivning og EU-strategi på en ko-
ordineret og sammenhængende måde med henblik på at mindske risikoen
for, at der gennemføres store investeringer til implementering og udvikling
af ordninger, som ikke komplementerer hinanden.
Derudover vil regeringen arbejde for, at Europa-Kommissionen i samar-
bejde med medlemsstaterne hurtigst muligt fremsætter vejledning for,
hvordan DSA’ens krav om, at de digitale tjenester skal sikre sikkerhed,
tryghed og privatlivets fred for børn og unge, skal fortolkes. Dertil vil re-
geringen arbejde for,
at disse vejledninger fortolker DSA’ens krav så am-
bitiøst som muligt, når det gælder hensynet til børns sikkerhed, tryghed og
privatliv.
Endelig støtter regeringen op om Europa-Kommissionens fokus på neuro-
marketings indvirkning over for børn. I denne forbindelse vil regeringen
arbejde for, at Europa-Kommissionen undersøger, hvorvidt bestemte han-
delspraksisser, så som digitale tjenesters brug af auto play, infinity scroll,
loot boxes, mv. skal forbydes på sortlisten i direktivet om urimelig han-
delspraksis.
Digital styrkelse (hvordan børn rustes bedre til at træffe fornuftige valg on-
line)
Regeringen støtter en øget monitorering af den digitale omstillings effekt
på børns trivsel. Regeringen arbejder for at stille større krav om gennem-
sigtighed, når det vedrører de digitale tjenester effekter på børn og unges
trivsel.
Regeringen er enig i, at der skal være fokus på, at børn, forældre og fag-
personer omkring børn, kender til og kan håndtere de risici, der opstår
når børn er online. Samtidig mener regeringen, at kompetencer og færdig-
heder ikke fjerner udbyderne af de digitale tjenesters strukturelle ansvar
for at beskytte børn, hvorfor en indsats for digital dannelse ikke kan stå
alene.
Regeringen er enig i, at det digitale miljø har brug for at blive mere mang-
foldigt, inklusivt, ikkediskriminerende og uden stereotyper.
Regeringen finder, at et selvstændigt fokus på at sikre børn i udsatte posi-
tioner tilstrækkelige færdigheder og kompetencer også er vigtigt.
16
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 331: Grund- og nærhedsnotat vedr. et digitalt årti for børn og unge, KOM(2022) 212 final, fra erhvervsministeren
2593876_0017.png
Regeringen støtter, at Sikkert Internetcentrene, i Danmark organiseret hos
Medierådet for Børn og Unge, bruges som infrastruktur for pålidelig infor-
mation, formidling og hjælpelinje, når det gælder risici for børns trivsel on-
line, og at skoler, civilsamfund og erhvervslivet også benyttes som mål og
middel for indsatsen for at skabe større sikkerhed for børn online.
Aktiv deltagelse (hvordan man respekterer børns synspunkter)
Regeringen bakker op om tiltag, der aktivt inddrager børn og unge i ud-
formningen af digital politik og det digitale miljø.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
17