Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del Bilag 33
Offentligt
2467068_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 22.9.2021
COM(2021) 580 final
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG
RÅDET
om gennemgangen af EU's tilsynsrammer for forsikrings- og genforsikringsselskaber
i forbindelse med genopretningen af EU efter pandemien
DA
DA
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 33: Grund- og nærhedsnotat om gennemgang af EUs tilsynsrammer for forsikrings- og genforsikringsselskaber i f.m. genopretning af EU efter pandemien, KOM (2021) 0580, fra erhvervsministeren
2467068_0002.png
1. S
OLVENS
II
OG BAGGRUNDEN FOR GENNEMGANGEN AF REGLERNE
Forsikringspolicer udgør en integreret del af EU-borgernes dagligdag. I forbindelse med
mange sociale og økonomiske aktiviteter er det nødvendigt at have en forsikringspolice som
en beskyttelse mod potentielle risici. En forsikringsaftale kan også være et opsparingsprodukt,
som er afgørende for indehavernes velfærd på lang sigt, mens forsikringsselskaberne
kanaliserer disse opsparinger via finansmarkederne til realøkonomien. Forsikrings- og
genforsikringsselskaber spiller også en afgørende rolle i realøkonomien, da de dækker risici
for enkeltpersoner og virksomheder til gengæld for betaling af præmier. Ved at samle
præmier fra en lang række kunder og diversificere på tværs af et stort antal individuelle risici
yder privat forsikring beskyttelse til en overkommelig pris for enkeltpersoner og
virksomheder mod potentielt økonomisk ødelæggende hændelser, hvilket bidrager til vores
økonomiers og samfunds modstandsdygtighed.
Forsikringsselskabernes investeringskapacitet er gearet til realøkonomien og bidrager til den
økonomiske genopretning og den langsigtede finansiering af europæiske virksomheder,
herunder SMV'er, og infrastruktur, der skaber arbejdspladser og vækst i Unionen. Ifølge data
fra Den Europæiske Tilsynsmyndighed for Forsikrings- og Arbejdsmarkedspensionsordninger
(EIOPA) fik forsikringsselskaber i EU i 2020 mere end 1 billion EUR i præmier og
erstatningsudgifter på ca. 800 mia. EUR
1
.
Ved udgangen af 2020 havde forsikringsselskaber og genforsikringsselskaber i EU samlet set
reserveret mere end 7 billioner EUR til at kunne betale for forventede fremtidige fordringer,
og de besad aktiver til en værdi af mere end 10 billioner EUR, hvilket gjorde sektoren til en af
de største blandt institutionelle investorer. Sektoren forblev velkapitaliseret under covid-19-
pandemien med en gennemsnitlig andel af lovpligtig kapital i forhold til kapitalkravene på
235 % ved udgangen af 2020, hvilket ganske vist er 7 procentpoint lavere end ved udgangen
af 2019.
I betragtning af deres afgørende rolle er forsikringsselskabernes finansielle
modstandsdygtighed af afgørende betydning. Tilsynsreglerne for denne sektor er fastsat i
direktiv 2009/138/EF (Solvens II)
2
, som har fundet anvendelse siden den 1. januar 2016. De
vigtigste mål med Solvens II er at beskytte forsikringstagere og begunstigede samt at bevare
den finansielle stabilitet.
Direktivet giver Kommissionen en række mandater til at vurdere, hvordan de centrale
elementer i tilsynsreglerne fungerer:
1
Tallene for præmier og fordringer er angivet uden fradrag af genforsikring og aggregeret for direkte
forsikringsvirksomhed i EU27.
2
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/138/EF af 25. november 2009 om adgang til og udøvelse af
forsikrings- og genforsikringsvirksomhed (Solvens II) (EUT L 335 af 17.12.2009, s. 1).
1
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 33: Grund- og nærhedsnotat om gennemgang af EUs tilsynsrammer for forsikrings- og genforsikringsselskaber i f.m. genopretning af EU efter pandemien, KOM (2021) 0580, fra erhvervsministeren
2467068_0003.png
– Kommissionen skal vurdere, hvordan de foranstaltninger, der dækker den særlige
situation for forsikringsselskaber, der tilbyder
langsigtede garantier,
og som er
relevante for mange livsforsikringsprodukter, fungerer. Disse foranstaltninger
vedrørende langsigtede garantier har til formål at afbøde virkningerne af kortvarige
markedsudsving for forsikringsselskabernes solvenssituation. Med mere stabile
solvensnøgletal forhindrer man urimelige konkurrencemæssige ulemper for
forretningsmodeller baseret på at tilbyde langsigtede garantier og øger i sidste ende
den finansielle stabilitet.
– Kommissionen skal gennemgå beregningerne af
kapitalkravene.
Disse beregninger
forventes at være følsomme over for de risici, som forsikringsselskaber og
genforsikringsselskaber er eksponeret for, og formålet med gennemgangen er at
verificere, om denne risikofølsomhed er på et hensigtsmæssigt niveau.
– Det retlige mandat omfatter reglerne vedrørende
kapitalforvaltning
inden for
forsikrings- og genforsikringskoncerner.
– Kommissionen skal vurdere, om der er behov for yderligere at tilpasse
forsikringsreglerne om
krisestyring
og
forsikringsgarantiordninger.
Ud over de retlige mandater giver gennemgangen lejlighed til at reflektere mere bredt over de
erfaringer, der er gjort, siden reglerne trådte i kraft.
I betragtning af den betydelige mængde investeringer, der forvaltes af forsikringsselskaber og
genforsikringsselskaber, vurderedes det ved gennemgangen også, om sektoren kunne bidrage
til EU's politiske prioriteter — navnlig kapitalmarkedsunionen
3
og klima- og miljømålene i
den europæiske grønne pagt
4
.
For eksempel vil EU's klimamål for 2030 kræve yderligere årlige investeringer på 350 mia.
EUR til at finansiere omstillingen i energisektoren. Private investeringers rolle er også blevet
endnu mere fremtrædende i betragtning af behovet for økonomisk genopretning efter covid-
19-pandemien. Forsikringssektoren kan bidrage til disse finansieringsbehov med private
investeringer, men den kan også spille en vigtig rolle med hensyn til at beskytte
enkeltpersoner og virksomheder mod klimarisici og dermed hjælpe vores samfund med at
tilpasse sig klimaændringerne som understreget i strategien for klimatilpasning
5
.
Gennemgangen var en lejlighed til at sikre, at de lovgivningsmæssige rammer virker
befordrende for forsikringssektorens langsigtede investeringer.
Desuden er der blandt interessenterne enighed om, at proportionalitetsprincippet i Solvens II,
dvs. anvendelsen af regler på en måde, der står i rimeligt forhold til arten, omfanget og
kompleksiteten af de risici, der er forbundet med et forsikringsselskabs virksomhed, kan
Meddelelse fra Kommissionen: En kapitalmarkedsunion for mennesker og virksomheder — ny handlingsplan
(COM(2020) 590).
4
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Det Europæiske Råd, Rådet, Det Europæiske
Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget: Den europæiske grønne pagt (COM(2019) 640).
5
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
og Regionsudvalget Opbygning af et klimarobust Europa — den nye EU-strategi for tilpasning til
klimaændringer (COM(2021) 82).
3
2
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 33: Grund- og nærhedsnotat om gennemgang af EUs tilsynsrammer for forsikrings- og genforsikringsselskaber i f.m. genopretning af EU efter pandemien, KOM (2021) 0580, fra erhvervsministeren
2467068_0004.png
forbedres. Solvens II opfattes generelt som en succes på grund af den tættere tilpasning af
tilsynsreglerne til den nyeste risikostyringspraksis, men dette kan have ført til unødig
kompleksitet for nogle forretningsmodeller.
Endelig har Solvens II i modsætning til tilsynsrammen for kreditinstitutter i øjeblikket ingen
specifikke makroprudentielle værktøjer til eksplicit at håndtere opbygning af systemiske
risici, og der er indtil videre ikke nogen specifik fælles ramme for kriseberedskab og -løsning
for nødlidende forsikringsselskaber i forsikringstagernes og den brede offentligheds interesse.
På denne baggrund har denne gennemgang til formål at:
give forsikringsselskaberne incitamenter til at bidrage til
langsigtet bæredygtig
finansiering
af økonomien
forbedre
risikofølsomheden
begrænse overdreven
solvenssituation
volatilitet
kort
sigt
i
forsikringsselskabernes
forbedre
proportionaliteten
styrke kvalitet, konsekvens og koordinering af
forsikringstilsynet
i hele EU og
forbedre beskyttelsen af forsikringstagere og begunstigede, herunder når deres
forsikringsselskab går konkurs
forbedre håndteringen
forsikringssektoren
af
potentiel
opbygning
af
systemiske
risici
i
forbedre
beredskabet over for ekstreme scenarier,
der kan gøre genopretning eller
afvikling af et nødlidende forsikringsselskab eller genforsikringsselskab nødvendig.
I forbindelse med sit arbejde med gennemgangen var Kommissionen i stand til at bygge
videre på bidrag fra interessenter (hovedsagelig indsendt under den offentlige høring) og
EIOPA's udtalelse, der blev offentliggjort den 17. december 2020
6
.
Med hensyn til bæredygtighed tog Kommissionen også hensyn til en særskilt udtalelse fra
EIOPA, der blev offentliggjort i september 2019
7
. I overensstemmelse med denne udtalelse
foreslår Kommissionen at ændre risikostyringskravene for forsikringsselskaber og
genforsikringsselskaber ved at tilføje en forpligtelse til at foretage en langsigtet analyse af
klimascenariet. På et senere tidspunkt kan Kommissionen overveje at udvide dette krav til
andre miljørisici. Dette vil bidrage til den europæiske grønne pagts målsætning om, at
klimarisici skal styres og integreres i det finansielle system og de strategiske indsatsområder,
der er fastsat i rapporten om strategisk fremsyn fra 2021
8
. Derudover vil der blive iværksat
yderligere arbejde for at vurdere egnetheden af de eksisterende Solvens II-kapitalkrav til
grønne aktiver.
6
7
EIOPA: "Opinion on the 2020 review of Solvency II", december 2020 (EIOPA-BoS-20/749).
EIOPA: "Opinion on Sustainability within Solvency II", september 2019 (EIOPA-BoS-19/241).
8
COM(2021) 750, se det strategiske indsatsområde 6 ("opbygning af modstandsdygtige og fremtidssikrede
økonomiske og finansielle systemer").
3
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 33: Grund- og nærhedsnotat om gennemgang af EUs tilsynsrammer for forsikrings- og genforsikringsselskaber i f.m. genopretning af EU efter pandemien, KOM (2021) 0580, fra erhvervsministeren
2467068_0005.png
Efter afslutningen af gennemgangen fremsætter Kommissionen lovgivningsforslag med
henblik på at ændre direktiv 2009/138/EF
9
og skabe en EU-ramme for genopretning og
afvikling af forsikringsselskaber og genforsikringsselskaber
10
. Der gøres rede for
gennemgangen af Solvens II-direktivet i næste afsnit.
2. G
ENNEMGANGENS
KONSEKVENSER
FOR
S
OLVENS
II
OG
DE
TILHØRENDE
SUPPLERENDE DELEGEREDE RETSAKTER
Gennemgangen har til formål at nå de mange mål ved at fokusere på specifikke elementer i
regelsættet:
– Der vil blive opnået en forbedring af risikofølsomheden og en bedre begrænsning af
unødig volatilitet gennem ændringer af foranstaltningerne vedrørende
langsigtede
garantier,
som også forklaret i afsnit 4, navnlig ved ekstrapolering af risikofrie
rentesatser og volatilitetsjusteringer, som anvendes til værdiansættelse af
forsikringsforpligtelser.
– Det vil være muligt at gøre tilsynsreglerne mere
proportionelle
ved at tillade, at flere
små forsikringsselskaber undtages fra Solvens II-reglerne, og ved at skabe en mere
egnet ramme for forsikringsselskaber, der er identificeret som forsikringsselskaber
med en lavrisikoprofil.
– Reglerne om
gennemsigtighed
vil blive forbedret ved at tilpasse de oplysninger, der
kræves af forsikringsselskaberne, bedre til de oplysninger, som modtagerne har brug
for, idet der skelnes mellem oplysninger til forsikringstagere og til analytikere.
– Der vil ske en forbedring af kvaliteten af
tilsynet
og skabes ensartede spilleregler
gennem en række ændringer, navnlig med hensyn til den løbende overholdelse af
tilsynsregler, grænseoverskridende forsikringsvirksomhed og forsikringskoncerner.
– Sikring af, at de
klimatiske og systemiske risici
styres bedre og overvåges bedre, vil
blive opnået ved at indføre nye krav til en langsigtet analyse af
klimaændringsscenariet.
I betragtning af de tætte forbindelser mellem Solvens II og delegeret forordning (EU) 2015/35
vil det være nødvendigt at ændre begge retsakter for at nå alle målene med gennemgangen.
Solvens II-direktivet giver Kommissionen beføjelse til at vedtage visse regler ved hjælp af
delegerede retsakter. På en række områder foreslår Kommissionen tilpasninger af disse
beføjelser for bedre at nå målene med denne gennemgang. I sådanne tilfælde vil
Kommissionen skulle afvente afslutningen af lovgivningsprocessen, inden den kan vedtage de
9
10
COM(2021) 581.
COM(2021) 582.
4
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 33: Grund- og nærhedsnotat om gennemgang af EUs tilsynsrammer for forsikrings- og genforsikringsselskaber i f.m. genopretning af EU efter pandemien, KOM (2021) 0580, fra erhvervsministeren
2467068_0006.png
nødvendige ændringer af den delegerede forordning
11
. For at sikre konsekvente resultater af
gennemgangen af Solvens II-rammen og i betragtning af det tætte samspil mellem forskellige
emner vil Kommissionen derfor ikke på nuværende tidspunkt indføre ændringer af den
delegerede forordning.
I betragtning af vigtigheden af de emner, der vil kræve ændringer af den delegerede
forordning, er Kommissionen fast besluttet på at samarbejde med medlemsstaterne, Europa-
Parlamentet og andre interessenter for uden ophold at indlede drøftelser om det mulige
indhold af disse ændringer. Sådanne drøftelser vil finde sted parallelt med
lovgivningsprocessen med henblik på ændring af Solvens II. Kommissionen vil indkalde til
møder i Ekspertgruppen om Bankvirksomhed, Betalinger, Forsikring og Afvikling.
3. G
ENOPRETNING OG AFVIKLING
Forslaget vedrørende genopretning og afvikling har til formål at sikre, at
(gen)forsikringsselskaber og relevante myndigheder er bedre rustet til at håndtere tilfælde af
betydelige finansielle vanskeligheder i sektoren for at afbøde deres følgevirkninger. Det vil
også give de nationale myndigheder de nødvendige værktøjer til at hjælpe med at opretholde
forsikringsdækningen for forsikringstagere og beskytte realøkonomien, den finansielle
stabilitet og skatteyderne gennem en velordnet afviklingsproces for forsikringsselskaber, der
går konkurs.
Trods den solide tilsynsramme, som Solvens II har skabt, kan situationer med alvorlige
finansielle vanskeligheder ikke helt udelukkes. (Gen)forsikringsselskabers konkurs under
uordnede forhold kan have en betydelig indvirkning på forsikringstagere, begunstigede,
skadelidte eller berørte virksomheder, navnlig hvis kritiske forsikringstjenester ikke kan
erstattes inden for et rimeligt tidsrum og med rimelige omkostninger. Håndteringen af, at
visse (gen)forsikringsselskabers er tæt på at gå konkurs eller går konkurs, navnlig store
grænseoverskridende koncerner, eller flere (gen)forsikringsselskabers konkurs på samme tid
kan også føre til eller forstærke finansiel ustabilitet.
Forslaget er udarbejdet i fuld overensstemmelse med Solvens II-rammen og står i et rimeligt
forhold til de særlige forhold, der gør sig gældende for (gen)forsikringsvirksomhed. Det vil
supplere den reviderede Solvens II-ramme og styrke tilliden til EU's forsikringssektor, således
at den fuldt ud kan spille sin rolle i den økonomiske genopretning efter covid-19-krisen i
overensstemmelse med de politiske mål for kapitalmarkedsunionen og den europæiske grønne
pagt.
4. D
E KOMMENDE DELEGEREDE RETSAKTER
Fremtidige ændringer af den delegerede forordning vil bidrage væsentligt til at nå målene med
Solvens II-gennemgangen. For så vidt angår de emner, der ikke er omfattet af dette afsnit, har
11
I afsnit 4 findes der eksempler på områder, hvor det er nødvendigt at koordinere ændringer af Solvens II-
direktivet og den delegerede forordning: volatilitetsjustering, matchtilpasning og ekstrapolering.
5
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 33: Grund- og nærhedsnotat om gennemgang af EUs tilsynsrammer for forsikrings- og genforsikringsselskaber i f.m. genopretning af EU efter pandemien, KOM (2021) 0580, fra erhvervsministeren
2467068_0007.png
Kommissionen til hensigt at ændre den delegerede forordning i store træk i overensstemmelse
med EIOPA's udtalelse.
Egenkapitalinvesteringer
Målsætningen om at forbedre den langsigtede finansiering af økonomien som led i Solvens II-
gennemgangen er nævnt i den nye plan for kapitalmarkedsunionen, der blev vedtaget den 24.
september 2020
12
.
Som bebudet i planen har Kommissionen nærmere bestemt til hensigt at vurdere
hensigtsmæssigheden af Solvens II-reglerne vedrørende kriterierne for langsigtede
egenkapitalinvesteringer, beregningen af risikomargen og værdiansættelsen af
forsikringsselskabernes forpligtelser — med henblik på både at undgå utidig procyklisk
adfærd og i højere grand afspejle forsikringsaktiviteternes langsigtede karakter
13
.
Kommissionen vil overveje at ændre udvælgelseskriterierne for aktivklasse langsigtede
egenkapitalinvesteringer, der blev indført ved delegeret forordning (EU) 2019/931
14
(som
ændrede den oprindelige delegerede Solvens II-forordning).
Kommissionen vil navnlig overveje at forenkle betingelserne for, at egenkapitalinvesteringer,
herunder via infrastrukturfonde, bliver behandlet som "langsigtede" investeringer. Dette ville
udvide anvendelsesområdet for aktier, der kan være omfattet af den gunstigere risikofaktor på
22 % (i stedet for standardfaktoren på 39 % for noterede aktier og 49 % for unoterede aktier).
På nuværende tidspunkt er det vanskeligt at vurdere omfanget af de egenkapitalinvesteringer,
der kunne drage fordel af præferencebehandlingen af langsigtede investeringer på grundlag af
et revideret sæt kriterier. I et forsigtigt scenario, hvor det antages, at kun 15 % af de yderligere
aktier kan betragtes som langsigtede, vil reduktionen af kapitalkravene for aktierisici beløbe
sig til ca. 10,5 mia. EUR (et fald på mere end 6 % sammenlignet med det nuværende niveau
for forsikringsselskaber, der anvender standardformlen). Disse penge kan investeres
yderligere i økonomien.
Ved at lette adgangen til præferencebehandling af langsigtede egenkapitalinvesteringer vil
ændringen af udvælgelseskriterierne for aktivklasse langsigtede egenkapitalinvesteringer
hjælpe forsikringsselskaberne med at kunne øge deres bidrag til den økonomiske
genopretning og den langsigtede finansiering af europæiske virksomheder, herunder SMV'er,
og infrastruktur.
Meddelelse fra Kommissionen: En kapitalmarkedsunion for mennesker og virksomheder — ny handlingsplan
(COM(2020) 590).
13
De mål for Solvens II-gennemgangen, der er fastsat i den nye kapitalmarkedsunionsplan, indgår i de to mål
"give forsikringsselskaberne incitamenter til at bidrage til langsigtet bæredygtig finansiering af økonomien" og
"begrænse overdreven volatilitet på kort sigt i forsikringsselskabernes solvenssituation", der er nævnt i afsnit 2 i
denne meddelelse.
14
Kommissionens delegerede forordning (EU) 2019/981 af 8. marts 2019 om ændring af delegeret forordning
(EU) 2015/35 om supplerende regler til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/138/EF om adgang til og
udøvelse af forsikrings- og genforsikringsvirksomhed (Solvens II) (EUT L 161 af 18.6.2019, s. 1).
12
6
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 33: Grund- og nærhedsnotat om gennemgang af EUs tilsynsrammer for forsikrings- og genforsikringsselskaber i f.m. genopretning af EU efter pandemien, KOM (2021) 0580, fra erhvervsministeren
Samtidig mener Kommissionen, at rammen for langsigtede egenkapitalinvesteringer bør
forblive tilsynsmæssigt robust, så ændringen ikke går ud over beskyttelsen af
forsikringstagere og den finansielle stabilitet i tråd med den nye handlingsplan for en
kapitalmarkedsunion.
Risikomargen
Risikomargenen udgør en del af værdien af forsikringsforpligtelser. Den har til formål at
sikre, at deres værdiansættelse stemmer overens med, hvad en anden part ville kræve for at
acceptere disse forpligtelser ved en overførsel på markedsvilkår. Den formel, der anvendes til
beregning af risikomargenen, udviser for langsigtet forsikringsvirksomhed en tendens til at
frembringe mere volatile og højere værdier, end det kunne forventes at se ved transaktioner på
markedsvilkår. EIOPA foreslog at ændre risikomargenformlen med to yderligere parametre.
For det første overvejede EIOPA en tidsafhængig "lambda"-parameter, som i sig selv ville
reducere værdien og volatiliteten af risikomargenen for langsigtet virksomhed. Reduktionen
ville være særlig stor for mere langsigtet virksomhed. For det andet påtænkte EIOPA en
bundparameter, der ville udgøre en beskyttelse og sikre, at risikomargenen ikke falder under
et bestemt niveau sammenlignet med den nuværende beregning, navnlig med hensyn til
risikomargenen for særlig langsigtet virksomhed.
Kommissionen vil overveje at bygge videre på den lambdatilgang, som EIOPA har foreslået,
men uden en bundparameter, for at muliggøre en mere effektiv begrænsning af volatiliteten
end i EIOPA's forslag.
Den vil også overveje at reducere den kapitalomkostningssats, der anvendes i beregningen af
risikomarginen, fra 6 % til 5 % i overensstemmelse med reduktionen af
kapitalomkostningerne for forsikrings- og genforsikringsselskaber i de seneste år.
Samlet set vil disse planlagte ændringer reducere risikomarginen med mere end 50 mia. EUR
i hele sektoren i EU, hvilket vil øge forsikringsbranchens evne til at investere i EU's
virksomheder.
Volatilitetsjustering
Mange forsikringsselskaber er villige til at besidde en betydelig del af deres aktiver i en lang
periode. Udsving på kort sigt i værdien af disse aktiver afspejles imidlertid i beregningen af
deres solvenssituation. Dette sker, til trods for at forsikringsselskabet måske er i stand til at
besidde disse aktiver på lang sigt og derfor måske ikke kan realisere tab i mellemtiden.
Volatilitetsjusteringen har til formål at mindske volatiliteten på kort sigt i
forsikringsselskabernes solvens ved at tage hensyn til forsikringsselskabets langsigtede
perspektiv. Det mindsker virkningen af kortvarige ændringer i kreditspændene på
værdiansættelsen af forsikringsforpligtelser, hvorved kapitalressourcerne bliver mindre
volatile.
Det foreslåede direktiv øger procentdelen af det risikojusterede kreditspænd, som danner
grundlag for volatilitetsjusteringen. En højere volatilitetsjustering som følge af denne
foreslåede ændring kan mere effektivt kompensere for udsving i aktivpriserne ved
værdiansættelsen af forsikringsforpligtelser.
7
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 33: Grund- og nærhedsnotat om gennemgang af EUs tilsynsrammer for forsikrings- og genforsikringsselskaber i f.m. genopretning af EU efter pandemien, KOM (2021) 0580, fra erhvervsministeren
Samtidig har erfaringerne også vist, at virkningen af volatilitetsjusteringen for værdien af
forpligtelser kan overstige udviklingen i aktivpriserne. En sådan overskridelse som følge af
volatilitetsjusteringen reducerer kunstigt forsikringsselskabernes forsikringsmæssige
hensættelser, så det foreslåede direktiv indeholder en beskyttelsesforanstaltning, der skal løse
problemstillingen.
Beskyttelsesforanstaltningen
udgøres
af
et
virksomhedsspecifikt
element
i
volatilitetsjusteringen, som bør specificeres i delegerede retsakter. For at beregne dette
element vil Kommissionen tage EIOPA's råd i betragtning og eventuelt ændre den delegerede
forordning for at imødegå overskridelser som følge af forskelle i aktivernes
kreditspændsfølsomhed og forpligtelsernes rentefølsomhed.
Matchtilpasning
Kommissionen overvejer også eventuelle ændringer af den delegerede forordning i
overensstemmelse med EIOPA's rådgivning for så vidt angår reglerne om
diversificeringsfordele og aktivers brugbarhed i forbindelse med matchtilpasningen.
Hvis forsikringsselskaber besidder obligationer eller andre aktiver med samme karakteristika
indtil udløb, vil ændringer i spreads på disse aktiver ikke kunne realiseres som tab. Formålet
med matchtilpasningen er at tage højde for, at forsikringsselskaber har større sandsynlighed
for at være i stand til at besidde aktiver indtil udløb, når de identificerer porteføljer af aktiver
og forpligtelser med matchende pengestrømme ("matchtilpasningsportefølje") og forvalter
sådanne porteføljer separat fra resten af deres virksomhed. Mere specifikt kompenserer
matchtilpasningen en del af de spread-bevægelsesrelaterede ændringer i værdien af aktiver i
matchtilpasningsporteføljer med ændringer i værdien af forpligtelserne i disse porteføljer. I
det øjemed kan forsikringsselskaber få tilladelse til at tilføje matchtilpasningen til den
relevante risikofrie rentekurve med henblik på værdiansættelsen af forsikringsforpligtelser i
en matchtilpasningsportefølje.
For at tage højde for den ringe sandsynlighed for, at alle risici vil blive til virkelighed
samtidig, og at gevinster på nogle områder kan kompensere for tab på andre, giver Solvens II-
kapitalkravene generelt fordele ved diversificering mellem forskellige typer risici. På grund af
den særskilte forvaltning af en matchtilpasningsportefølje og resten af virksomheden forbyder
reglerne i øjeblikket indregning af diversificeringsfordele mellem de to i
standardformelberegningen af kapitalkravene. EIOPA fandt imidlertid, at den særskilte
forvaltning ikke i sig selv forhindrer diversificering i praksis, og at det generelle forbud mod
diversificeringsfordele i standardformelberegningen kan have resulteret i unødvendigt høje
kapitalkrav for selskaber, der anvender matchtilpasningen. Kommissionen vil derfor overveje
at ophæve dette generelle forbud i forbindelse med matchtilpasningsporteføljer som anbefalet
af EIOPA. De deraf følgende yderligere diversificeringsfordele for selskaber, der anvender
matchtilpasningen og beregner kapitalkravene med standardformlen, vil kunne reducere deres
kapitalkrav.
Desuden kan der indføres beskyttelsesforanstaltninger for at undgå en overdreven lempelse
fra matchtilpasningen, når den modsvarende portefølje indeholder omstrukturerede aktiver,
som afhænger af de underliggende aktivers resultater.
8
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 33: Grund- og nærhedsnotat om gennemgang af EUs tilsynsrammer for forsikrings- og genforsikringsselskaber i f.m. genopretning af EU efter pandemien, KOM (2021) 0580, fra erhvervsministeren
Diversificeringsfordele
En anden måde at støtte forsikrings- og genforsikringsselskabers langsigtede finansiering på
er ved at forbedre indregningen af diversificeringsfordele mellem forskellige kategorier af
markedsrisici via korrelationsparametre. Kommissionen vil overveje at ændre den delegerede
forordning i tråd med EIOPA's rådgivning om fastsættelsen af korrelationsparameteren
mellem spreadrisiko og renterisiko. Dette vil give mere vished end de nuværende regler, hvor
korrelationsparameteren afhænger af, om selskabet er udsat for en rentestigning eller et
rentefald. Ændringen vil også i gennemsnit medføre større fordele ved diversificeringen
mellem disse to risici.
Ekstrapolering
Renter er en vigtig drivkraft for de beløb, som forsikrings- og genforsikringsselskaber skal
hensætte til fremtidige fordringer og ydelser. Forvaltning af rentesatser er derfor af afgørende
betydning for forsikrings- og genforsikringsvirksomheden, og tilsynsreglerne bør give
passende incitamenter i denne henseende.
Forsikrings- og genforsikringsselskaber har forpligtelser, der kan føre til fordringer eller
udbetalinger af ydelser meget langt ud i fremtiden. Dette langsigtede aspekt af
forsikringsvirksomheden gør det nødvendigt at ekstrapolere renterne, da renterne kun kan
observeres på de finansielle markeder op til visse udløb.
Da forsikringsselskaberne hovedsagelig anvender obligationer, lån eller lignende
fastforrentede investeringer til at modsvare deres forpligtelser, er det rimeligt at fastsætte
udgangspunktet for ekstrapoleringen på grundlag af obligationsmarkedernes dybde.
Oplysninger om renter på lang sigt kan dog observeres fra andre finansielle instrumenter end
obligationer. For at sikre et passende beskyttelsesniveau for forsikringstagerne indeholder det
foreslåede direktiv ændringer af principperne for ekstrapolering af risikofrie renter. Det
foreslåede direktiv vil give Kommissionen beføjelse til at fastsætte formlen for ekstrapolering,
således at ekstrapoleringsmetoden tager hensyn til oplysninger om renterne på længere sigt,
hvor sådanne foreligger, for at undgå efterladenhed og sikre passende incitamenter.
Med henblik herpå vil Kommissionen overveje at bygge videre på den formel og anvendelse
af parametre, som EIOPA har foreslået.
Eftersom den nye ekstrapoleringsmetode vil få en betydelig indvirkning på
forsikringsselskabernes kapitalressourcer på flere markeder, indeholder direktivforslaget
bestemmelser om en indfasning af metoden indtil udgangen af 2031, hvilket stemmer overens
med varigheden af de eksisterende overgangsbestemmelser i Solvens II-direktivet. Med
indfasningen undgår man forstyrrelser ved gradvist at lade den nye ekstrapoleringsmetode få
virkning.
Beregning af kapitalkravet i forbindelse med renterisiko
Nylige analyser har vist, at Solvens II-reglerne ikke i tilstrækkelig grad afspejler de risici, der
er forbundet med rentebevægelser, hvis renterne er lave eller endda negative.
Kapitalkravet i forbindelse med renterisiko beregnet med standardformlen bør derfor ændres
for at tage hensyn til de erfaringer, der er gjort i de seneste år i en situation med lave renter.
9
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 33: Grund- og nærhedsnotat om gennemgang af EUs tilsynsrammer for forsikrings- og genforsikringsselskaber i f.m. genopretning af EU efter pandemien, KOM (2021) 0580, fra erhvervsministeren
2467068_0011.png
Endvidere bør standardformlen til beregningen også stemme overens med metoden til
bestemmelse af risikofrie renter med henblik på værdiansættelse af forpligtelser, navnlig med
hensyn til ekstrapolering.
Kommissionen vil derfor overveje at anvende EIOPA's rådgivning om beregningen af
kapitalkravet i forbindelse med renterisiko ved hjælp af standardformlen med undtagelse af en
mulighed for ekstrapolering af de langfristede renter.
Med henblik herpå vil de stressbaserede risikofrie renter for løbetider frem til startpunktet for
basisekstrapoleringen for hver valuta blive udledt på grundlag af den tilgang og anvendelse af
parametre, som EIOPA foreslog i sin udtalelse
15
. De resterende renter kan imidlertid
ekstrapoleres på samme måde som baselinens risikofrie renter, men i retning af en
stressbaseret endelig forwardrente
16
.
I lighed med ændringerne af reglerne for ekstrapolering vil Kommissionen overveje at indfase
ændringerne af standardformlen for beregning af renterisiko over en periode på fem år efter
vedtagelsen af de ændringer, som EIOPA foreslog i sin udtalelse.
Yderligere indregning af risikoreduktionsteknikker inden for standardformlen
Kommissionen vil overveje at udvide indregningen inden for standardformlen af innovative
former for ikkeproportional tabsdeling mellem forsikringsselskaber og deres
genforsikringsselskaber i overensstemmelse med EIOPA's udtalelse. I denne forbindelse vil
indførelsen af specifikke beskyttelsesforanstaltninger bidrage til at udelukke eventuelle
tilfælde af undervurdering af risici.
Virkning af statsgarantier eller genforsikring, der er forenelige med statsstøttereglerne
Kommissionen vil også overveje at skabe klarhed om indregning af den risikoreducerende
virkning af garantier eller genforsikring fra medlemsstaterne i overensstemmelse med EU's
statsstøtteregler i forbindelse med forsikringsgarantier og markedsrisici.
For eksempel oprettede flere medlemsstater sådanne ordninger under covid-19-krisen
17
for at
sikre, at kreditforsikringsselskaber fortsat var i stand til at yde beskyttelse til virksomheder på
trods af de ekstraordinære økonomiske omstændigheder.
Realkreditlån
15
EIOPA anbefalede i sin udtalelse til Kommissionen at ændre kalibreringen af renterisiko i standardformlen og
foreslog en ny metode (dvs. metoden "relative skift") for bedre at modelberegne rentechok i en situation med
lave renter.
16
I overensstemmelse med den etårige tidshorisont til beregning af solvenskapitalkravet og metoden til
bestemmelse og ajourføring af den endelige forwardrente vil Kommissionen overveje at understrege den
endelige forwardrente på en måde, der ligger 15 basispoint lavere eller — alt efter hvad der er relevant — højere
end den "ordinære" endelige forwardrente i stressscenariet.
17
Belgien (statsstøttesag SA.57188, ændret ved SA.58045, SA.59113 og SA.60548), Danmark (SA.57112,
ændret ved SA.59637), Frankrig (SA.56903, ændret ved SA.59571 og SA.63316 og SA.57607), Tyskland
(SA.56941, ændret ved SA.60071), Italien (SA.57937 ændret ved SA.59681), Litauen (SA.58540), Luxembourg
(SA.57708, ændret ved SA.59682), Nederlandene (SA.57095, ændret ved SA.60287), Polen (SA.59800),
Portugal (SA.58082), Rumænien (SA.58531), Spanien (SA.58458, ændret ved SA.63690), alle vedtagne
foranstaltninger til støtte for kreditforsikringsforsyningen under covid-19-krisen.
10
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 33: Grund- og nærhedsnotat om gennemgang af EUs tilsynsrammer for forsikrings- og genforsikringsselskaber i f.m. genopretning af EU efter pandemien, KOM (2021) 0580, fra erhvervsministeren
2467068_0012.png
Endelig er der behov for yderligere arbejde med risikovurdering i forbindelse med
realkreditlån ydet af forsikringsselskaber for at undgå enhver risiko for regelarbitrage på tværs
af sektorer. I den forbindelse vil Kommissionen overveje at ændre de delegerede retsakter for
bedre at bringe kalibreringen af standardformlen modpartsrisiko for realkreditlån overens med
rammerne for kreditrisiko for banksektoren.
5. I
GANGVÆRENDE ARBEJDE UD OVER
S
OLVENS
II-
GENNEMGANGEN
Ud over den gennemgang, der er beskrevet i de foregående afsnit, har Kommissionen vurderet
behovet for en eventuel tilpasning af reglerne om forsikringsgarantiordninger og har
overvåget forsikringens rolle i forbindelse med virksomhedsafbrydelser under pandemier.
Kommissionen vil fortsætte dette arbejde med henblik på eventuelle fremtidige initiativer.
5.1. Forsikringsgarantiordninger
Forsikringsgarantiordninger anvender bidrag fra forsikringsbranchen til at yde beskyttelse i
sidste instans til forsikringstagere, begunstigede og skadelidte, når deres forsikringsselskaber
ikke kan opfylde deres kontraktlige forpligtelser i tilfælde af konkurs.
Der findes i øjeblikket ingen harmoniserede rammer for sådanne ordninger i EU
18
. De fleste
medlemsstater har indført en eller flere ordninger, ofte som reaktion på tidligere konkurser
blandt forsikringsselskaberne, men de er forskellige med hensyn til omfang, karakteristika og
udformning. I sin udtalelse om 2020-gennemgangen af Solvens II anbefalede EIOPA at
bringe de nationale garantiordninger i overensstemmelse med hinanden på EU-plan på
grundlag af et sæt minimumsprincipper.
Etablering af konsekvente sikkerhedsnet i sidste instans kan fremme tilliden til det indre
marked for forsikring.
Indførelsen af en fælles minimumsramme for disse ordninger i Europa kan imidlertid medføre
betydelige gennemførelsesomkostninger for forsikringsselskaberne, navnlig for de
medlemsstater, der ikke på nuværende tidspunkt har en sådan ordning, eller hvor det vil være
nødvendigt at foretage ændringer i eksisterende ordninger for at overholde de nye rammer.
Kommissionen har vurderet alle disse virkninger i sin gennemgang af Solvens II
19
og mener,
at det i betragtning af den økonomiske usikkerhed, som covid-19-pandemien har skabt, samt
behovet for at fokusere på økonomisk genopretning, på nuværende tidspunkt ikke er
hensigtsmæssigt
at
træffe
foranstaltninger
til
at
ensrette
reglerne
for
forsikringsgarantiordninger.
18
I juni 2021 nåede medlovgiverne til enighed om en ændring af direktivet om motorkøretøjsforsikring
(2009/103/EF), som pålægger medlemsstaterne at udpege et administrativt organ til at yde erstatning til ofre for
ulykker, der er forsikret hos en insolvent virksomhed. Denne lovgivningsmæssige tekst berøres ikke af
beslutningen om at udsætte arbejdet med forsikringsgarantiordninger.
19
SWD(2021)260.
11
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 33: Grund- og nærhedsnotat om gennemgang af EUs tilsynsrammer for forsikrings- og genforsikringsselskaber i f.m. genopretning af EU efter pandemien, KOM (2021) 0580, fra erhvervsministeren
Da en sådan foranstaltning imidlertid vil udgøre en væsentlig forbedring af beskyttelsen af
forsikringstagere i hele EU, er Kommissionen fast besluttet på at revurdere
hensigtsmæssigheden af og tidspunktet for ensretning i fremtiden.
5.2. Forsikringens rolle under pandemier og andre vidtrækkende ødelæggende
begivenheder
Covid-19-pandemien har fremhævet nogle problemstillinger i forbindelse med den rolle, som
forsikringsselskaber og genforsikringsselskaber kan spille med hensyn til at yde beskyttelse
mod konsekvenserne af systemiske hændelser, der er ødelæggende for økonomien, navnlig
når regeringerne beslutter at lukke offentlige aktiviteter og private virksomheder ned.
Disse erfaringer bør gøre det muligt at tage ved lære og finde måder, hvorpå samfundet bedre
kan forberede sig på fremtidige vidtrækkende ødelæggende begivenheder.
Pandemien har understreget behovet for klarere og enklere oplysninger om betingelserne for
forsikringsdækning og de garantier, der tilbydes forbrugerne, navnlig med hensyn til
virksomhedsafbrydelse- og rejseforsikring, og for konstant at kontrollere, at
forsikringsprodukterne fortsat er i overensstemmelse med forbrugernes behov. Kommissionen
har derfor til hensigt at arbejde tæt sammen med EIOPA om at intensivere tilsynet med
forsikringsprodukter og analysere forbrugernes behov og forventninger efter pandemien.
På længere sigt vil Kommissionen overveje eventuelle metoder til at øge såvel vores
beredskab som vores modstandsdygtighed over for pandemier og lignende begivenheder, bl.a.
ved hjælp af fremsynethed. Med henblik herpå er den involveret i drøftelser med alle
interessenter med henblik på at undersøge mekanismer og incitamenter til bedre viden om og
dækning af pandemirelaterede risici i forsikringsaftaler, herunder risici for
"virksomhedsafbrydelser, der ikke skader", og for at øge økonomiens modstandsdygtighed
over for forskellige store begivenheder.
Dette er en kompleks debat, der forudsætter en vurdering af, om forskellige typer systemiske
risici kan forsikres. Den skal også tage hensyn til en række udfordringer, herunder en
evaluering af tilgængeligheden af finansielle ressourcer i det postpandemiske miljø og i
forbindelse med genopretningsfasen generelt for at forbedre modstandsdygtigheden over for
fremtidige uvisse begivenheder.
Dette kræver også en vurdering af forsikringssektorens evne til at tilbyde øget
forsikringsdækning mod pandemirelaterede risici og bl.a på grundlag af fremsynethed skabe
en god forståelse af virksomhedernes behov (af forskellig størrelse) for forsikringsprodukter i
tiden efter pandemien.
EIOPA har fået relevant ekspertise på dette område og har allerede indledt en sondering for at
vurdere muligheder og foranstaltninger vedrørende forsikring af pandemirelaterede tab,
herunder mekanismer til forebyggelse af pandemiske risici og former for forsikringsdækning i
tilfælde af virksomhedsafbrydelser under pandemier.
Kommissionen vil fortsat arbejde tæt sammen med EIOPA og alle relevante interessenter om
nogle af ovennævnte elementer vedrørende forsikring mod virksomhedsafbrydelser.
12
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 33: Grund- og nærhedsnotat om gennemgang af EUs tilsynsrammer for forsikrings- og genforsikringsselskaber i f.m. genopretning af EU efter pandemien, KOM (2021) 0580, fra erhvervsministeren
Ud over erfaringerne fra covid-19-pandemien viste oversvømmelserne og brandene i Europa i
sommermånederne i 2021 endnu en gang klimakrisens forstærkende virkninger og
understregede betydningen af at øge viden om fordelene ved
forsikringsdækning over for
klimarisici.
Selv om forsikringsselskaberne betalte betydelige erstatninger, var den samlede
skade for ejendomsejere meget større, idet mange ejendomme ikke var forsikret mod den lidte
skade.
Forsikringsdækningen over for klimarisici varierer fra medlemsstat til medlemsstat, og den
gennemsnitlige forsikringskompensation for tab som følge af klimarisici har været helt nede
på 5 % eller derunder i visse dele af Europa. Klimaændringerne kan forværre problemet på
grund af yderligere farer såsom alvorlig sæsonbetinget vandmangel.
For at analysere problemerne og intensivere indsatsen for at mindske klimabeskyttelseskløften
vil Kommissionen senest i 2022 indlede en dialog om modstandsdygtighed over for
klimaændringer, der samler forsikringsselskaber, genforsikringsselskaber, offentlige
myndigheder og andre relevante interessenter.
6. K
ONKLUSIONER
Det kan konkluderes, at forsikrings- og genforsikringssektoren spiller en central rolle med
hensyn til at nå flere højt prioriterede EU-mål. Gennemgangen af Solvens II er vigtig i denne
henseende, da den gør sektoren mere modstandsdygtig og effektiv og øger dens
investeringskapacitet.
Kommissionen opfordrer derfor Europa-Parlamentet og Rådet til hurtigt at gå videre med de
interinstitutionelle forhandlinger om ændringerne af direktiv 2009/138/EF og oprettelsen af en
afviklingsramme for forsikringsselskaber.
13