Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del Bilag 31
Offentligt
2466638_0001.png
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
ERHVERVSMINISTEREN
11. juni 2021
Erhvervsministerens redegørelse til Statsrevisorernes beretning nr.
12/2020 om sagsbehandlingstider og produktivitet i Nævnenes Hus
Statsrevisorerne har anmodet om min redegørelse for de foranstaltninger
og overvejelser, som beretning nr. 12/2020 om sagsbehandlingstider og
produktivitet i Nævnenes Hus har givet anledning til.
Jeg kommenterer på en række af beretningens konkrete forhold nedenfor.
Rigsrevisionens undersøgelse viser, at Nævnenes Hus ikke har sikret til-
fredsstillende sagsbehandlingstider
Det fremgår af Rigsrevisionens undersøgelse, at Nævnenes Hus samlet set
ikke har reduceret sagsbehandlingstiderne. Undersøgelsen viser, at sagsbe-
handlingstiderne generelt ikke er kortere efter etableringen af Nævnenes
Hus sammenlignet med før. Undersøgelsen viser desuden, at sagsbehand-
lingstiderne ikke er reduceret fra etableringen i 2017 og frem til 1. halvår
2020. I denne periode er sagsbehandlingstiden steget i 6 nævn, faldet i 6
nævn og uændret i 5 nævn.
Jeg noterer mig i sammenhæng hermed, at Rigsrevisionen i undersøgelsen
har opgjort, at Nævnenes Hus’ bevilling i
etableringsåret 2017 var 20 pct.
lavere end bevillingen på styrelsens opgaveområder før etableringen, og at
bevillingen faldt med yderligere 4 pct. fra 2017 til 2018 og med 5 pct. fra
2018 til 2019.
Jeg noterer mig endvidere, at Statsrevisorerne til beretningen bemær-
ker, at det ved etablering af nye statslige institutioner er væsentligt at
overveje hastigheden i realiseringen af forudsatte gevinster, og at der
er afsat tilstrækkelige ressourcer til etablering af den givne institution.
Jeg skal i den forbindelse bemærke, at beretningen i mine øjne ikke ta-
ger højde nok for det centrale faktum, at Nævnenes Hus’ bevilling gen-
oprettes med finansloven for 2021. Bevillingstilførslen følger af den
budgetanalyse af Nævnenes Hus, der blev gennemført i 2018. Analysen
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 31: Erhvervsministerens redegørelse til Statsrevisorernes beretning nr. 12/2020 om sagsbehandlingstider og produktivitet i Nævnenes Hus, fra erhvervsministeren
2/5
viste, at styrelsens bevilling falder mere, end styrelsen kan effektivi-
sere. Efter bevillingstilførslen vil udgifterne til styrelsens almindelige
drift i 2024 fortsat være godt 25 pct. lavere end de realiserede udgifter
før udflytningen og etableringen af styrelsen. Det ville have været en
relevant og saglig oplysning, som kunne have nuanceret og beriget be-
retningens konklusion. Med bevillingstilførslen skabes der nemlig
grundlag for, at Nævnenes Hus
når styrelsen realiserer de forudsatte
effektiviseringer fra budgetanalysen samt en række øvrige væsentlige
effektiviseringsgevinster
vil kunne afvikle lige så mange sager, som
styrelsen modtager.
I forlængelse heraf er det efter min opfattelse også en mangel i analy-
sen, at den ikke mere eksplicit inddrager, at der er tale om en helt ny-
etableret og udflyttet styrelse, og at analysen alene fokuserer på etab-
leringsåret 2017 og de to efterfølgende år. Det er således min vurde-
ring, at ingen anden nyetableret styrelse, der samtidig er udflyttet, kan
præstere så store effektiviseringsgevinster, som Nævnenes Hus er lyk-
kedes med. Det fremgår i øvrigt også af opfølgningen på en anden be-
retningsundersøgelse, som afdækker effekten af udflytningen, jf. Rigs-
revisionens notat af 10. marts 2021 om opfølgning på beretning nr.
18/2017 om udflytning af statslige arbejdspladser. Desværre er dette
forhold ikke medtaget og beskrevet i Rigsrevisionens undersøgelse.
Inden for de givne rammer vil Nævnenes Hus endvidere afvikle det ef-
terslæb af sager, der er opstået både før oprettelsen af Nævnenes Hus
og frem til bevillingstilførslen, og dermed reducere sagsbeholdningen,
som er en forudsætning for lavere sagsbehandlingstider. Det skal i den
forbindelse bemærkes, at Nævnenes Hus’ samlede sagsbeholdning pr.
ultimo april 2021 er nedbragt med ca. 500 sager i forhold til den sene-
ste opgørelse af styrelsens sagsbeholdning i beretningen, der er op-
gjort pr. medio 2020.
Nævnenes Hus vil samtidig fortsætte indsatsen for at afvikle den be-
holdning på 1.921 sager fra før 1. juni 2018 i Miljø- og Fødevareklage-
nævnet og Planklagenævnet, herunder en række sager fra det tidligere
Natur- og Miljøklagenævn og Klagecenter for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri. Styrelsen fik med aftalen om finansloven for 2019 tilført i alt
42 mio. kr. i 2019-2022 til at nedbringe disse sager. Primo maj 2021 er
beholdningen nedbragt til under 200 sager. Afviklingsindsatsen er
fremrykket på baggrund af Ombudsmandens henstilling til Nævnenes
Hus om at overveje, om der kunne tages yderligere skridt for at ned-
bringe de forventede sagsbehandlingstider i gamle sager, hvilket også
adresseres i beretningen. Sagerne forventes nu afsluttet inden udgan-
gen af 2021, hvilket er et år tidligere end forudsat.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 31: Erhvervsministerens redegørelse til Statsrevisorernes beretning nr. 12/2020 om sagsbehandlingstider og produktivitet i Nævnenes Hus, fra erhvervsministeren
3/5
Med Klimaaftale for energi og industri mv. er der herudover afsat 15
mio. kr. årligt i 2021-2024 til et beredskab i Nævnenes Hus, der skal
sikre, at klager over VE-sager kan afgøres med maksimalt 6 måneders
sagsbehandlingstid.
Det fremgår endvidere af Rigsrevisionens undersøgelse, at sagsbehand-
lingstiden i Nævnenes Hus også er afhængig af førsteinstansmyndigheder-
nes bidrag til sagsbehandlingen. Hvis ikke førsteinstansmyndighederne le-
verer materialet hurtigt og i den fornødne kvalitet, kan det forlænge sags-
behandlingstiden i Nævnenes Hus. Undersøgelsen viser, at førsteinstanser
ikke i alle tilfælde overholder lovbestemte frister eller frister fastsat af
Nævnenes Hus, og at dette forlænger sagsbehandlingstiden. I sammen-
hæng hermed viser undersøgelsen, at Nævnenes Hus delvist har sikret at
fastsætte konkrete tidsfrister for førsteinstansmyndighedernes bidrag.
Konklusionen baseres på, at der ikke for Byggeklageenheden, Ankenæv-
net for Patenter og Varemærker og Ankenævnet for Søfartsforhold har væ-
ret fastsat frister for førsteinstansmyndighedernes bidrag i lov eller i sags-
behandlervejledninger.
Jeg skal hertil bemærke, at Nævnenes Hus har oplyst, at der nu fastsættes
frister for førsteinstansers materialefremsendelse, når ikke der er lovbe-
stemte frister, og at fristerne bl.a. følger af Nævnenes Hus’ sagsbehandler-
vejledninger.
Samlet set er der således skabt grundlag for, at Nævnenes Hus fremover
kan have en endnu højere grad af stabil drift med lave sagsbehandlingsti-
der.
Erhvervsministeriet vil ligeledes fortsætte den allerede veletablerede prak-
sis med at sætte mål for styrelsens sagsproduktion og sagsbehandlingstider
i de årlige mål- og resultatplaner, og løbende følge udviklingen heri.
Erhvervsministeriet vil endvidere følge sagstilgangen til Nævnenes Hus
tæt, da sagstilgangen, som Rigsrevisionen påpeger, har væsentlig betyd-
ning for sagsbehandlingstiden.
Nævnenes Hus har ikke i tilstrækkeligt omfang sikret en tilfredsstillende
produktivitet for behandlingen af klagesager
Det fremgår af Rigsrevisionens undersøgelse, at produktivitetsstigningen i
Nævnenes Hus i 2017 udgjorde 12 pct. i forhold til før etableringen, i 2018
6 pct. i forhold til 2017 og i 2019 9 pct. i forhold til 2018, mens styrelsens
bevilling i samme periode blev reduceret med henholdsvis 20 pct., 4 pct.
og 5 pct.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 31: Erhvervsministerens redegørelse til Statsrevisorernes beretning nr. 12/2020 om sagsbehandlingstider og produktivitet i Nævnenes Hus, fra erhvervsministeren
4/5
Det fremgår endvidere af Rigsrevisionens undersøgelse, at der ikke på alle
nævnsområder i perioden 2017-2019 er realiseret produktivitetsforbedrin-
ger, der svarer til faldet i styrelsens bevilling.
Jeg er enig i, at produktivitetsudviklingen i Nævnenes Hus samlet set ikke
har oversteget eller matchet faldet i styrelsens bevilling.
Men jeg skal samtidig bemærke, at Nævnenes Hus blev etableret med et
mål om, at styrelsen skulle opnå en effektivisering på 10 pct. inden udgan-
gen af 2019 og 20 pct. inden udgangen af 2021 i forhold til det realiserede
forbrug på styrelsens opgaveområder før sammenlægningen.
Jeg noterer mig derfor, at produktivitetsudviklingen overstiger det forud-
satte ved etableringen af styrelsen. Jeg noterer mig derudover, at Nævne-
nes Hus har realiseret betydelige produktivitetsforbedringer samtidig med,
at styrelsen blev udflyttet, etableret og konsolideret. Jeg finder derfor, at
konklusionen i Rigsrevisionens rapport er trukket unødigt hårdt op.
Jeg er enig i Statsrevisorernes bemærkning om, at det ved etablering af nye
statslige institutioner er væsentligt at overveje hastigheden i realiseringen
af forudsatte gevinster, og at der er afsat tilstrækkelige resurser til etable-
ring af den givne institution.
Det er, som anført ovenfor, min forventning, at Nævnenes Hus efter gen-
opretningen af styrelsens bevilling med finansloven for 2021 vil kunne ef-
fektivisere styrelsens drift i overensstemmelse med udviklingen i bevillin-
gen de kommende år.
Erhvervsministeriet vil forsætte med at sætte mål for udviklingen i Næv-
nenes Hus’ produktivitet.
I 2020 forbedrerede Nævnenes Hus produktivi-
teten med 3,4 pct., mens målet herfor som minimum var 2,2 pct.
Jeg noterer mig endvidere, at Rigsrevisionen i sin undersøgelse konstate-
rer, at produktivitetsudviklingen i Nævnenes Hus ikke må ske på bekost-
ning af kvaliteten, samt at Rigsrevisionens undersøgelse ikke har givet an-
ledning til yderligere undersøgelse af kvaliteten af sagsbehandlingen i
Nævnenes Hus.
Afslutningsvis vil jeg tilkendegive, at jeg i øvrigt tager beretningen til ef-
terretning, og at Erhvervsministeriet vil søge at indarbejde Statsrevisorer-
nes kritik og anbefalinger i ministeriets fremadrettede administration.
Ministeriet har sendt en kopi af ovenstående redegørelse til Rigsrevisio-
nen.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 31: Erhvervsministerens redegørelse til Statsrevisorernes beretning nr. 12/2020 om sagsbehandlingstider og produktivitet i Nævnenes Hus, fra erhvervsministeren
2466638_0005.png
5/5
Med venlig hilsen
Simon Kollerup