Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del Bilag 308
Offentligt
2579693_0001.png
Sternula ApS
Niels Jernes Vej 10
9200 Aalborg Øst
Folketingets Erhvervsudvalg
Christiansborg
1240 København K
Att: Liza Christensen
Tel.: +45 7777 0028
Email: [email protected]
CVR: 40650709
Date: 20-05-2022
Anbefaling om at udnytte dansk styrkeposition på ny satellitbaseret
kommunikation til det maritime/arktiske område
AIS-teknologien anvendes globalt til overvågning af skibstrafik i både civilt og militært regi.
Teknologien er især vigtig i forbindelse med sikkerhed og søredning, og den er derfor også et
krav under IMO’s SOLAS-konvention. Man kan få en god fornemmelse af teknologiens
anvendelses-muligheder ved at besøge
www.marinetraffic.com.
AIS 2.0 (også kendt som VDES) er en nyere udvidelse af AIS-teknologien, der giver mulighed
for global data-kommunikation på en meget billigere måde end med de traditionelle satellit-
teknologier. Bl.a. giver den nye muligheder for DMI til en effektiv udsendelse af vejr- og is-
informationer, som beskrevet her:
https://www.dmi.dk/nyheder/2020/nyt-satellitnetvark-kan-
bidrage-til-mere-sikker-sejlads-i-isfyldt.
Teknologien er på vej til også at blive et krav under IMO’s SOLAS-konvention, og derfor bør
danske myndigheder med maritime ansvarsområde snarest tage stilling til deres
anvendelse/udnyttelse af denne teknologi. Teknologien er desuden fremhævet i den nyeste
udgave af Danmarks rumstratgegi (2021): ”
VDES vil være et væsentligt bidrag til
sejladssikkerheden, fordi skibene vil kunne få tilsendt nye navigations-advarsler,
søkortopdateringer eller ruteoptimerings-data direkte fra dataudbyderen via satellit og tilmed
billigere, end det er muligt i dag
”.
Danmark har opnået en globalt førende position på AIS 2.0-området, bl.a. igennem forskning i
MARIOT-projektet (2020-2023) støttet af Innovationsfonden. Projektet udvikler en dansk
satellit, der opsendes i oktober 2022, og som skal drives kommercielt af Sternula.
Herunder en kort gennemgang af de danske myndigheders rolle (som vi ser det):
1. Søfartsstyrelsen har det overordnede ansvar for sikkerhed til søs og implementation af
IMO’s instrumenter. Søfartsstyrelsen er ansvarlig for udsendelse af varsler til søfarende.
Søfartsstyrelsen skal også sikre, at skibe overholder IMO’s krav til forurening, hvilket vil
kunne sikres igennem en anvendelse af AIS 2.0.
2. DMI har på det maritime område ansvaret for frembringelse og udsendelse af vejr- og
is-informationer til søfarende.
a. DMI har udviklet en løsning til udsendelse af vejr- og is-informationer igennem
AIS 2.0, der vil blive demonstreret i MARIOT-projektet (se link ovenfor).
3. Forsvaret/Søværnet er ansvarlig for søredning, VTS (Vessel Trafic Service) og
overvågning af trafikken i danske farvande.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 308: Henvendelse af 20/5-22 fra Sternula ApS, Aalborg Øst om Dansk strategi om udnyttelse af AIS 2.0 til maritime/arktisk kommunikation
2579693_0002.png
a. Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse har indgået et ”Letter-of-
Intent” med Sternula omkring udnyttelsen af Sternula’s satellitter til opdagelse
af VHF-baserede nødsignaler.
4. Geodatastyrelsen er ansvarlig for produktion af søkort og opdatering af disse.
a. Geodatastyrelsen har for indledt et samarbejde med Sternula omkring
opsamling af data fra skibes ekkolod, der herefter sendes kan over AIS 2.0 hjem
til Geodatastyrelsen.
5. Energistyrelsen er ansvarlig for telekommunikation og dermed også driften af
kystradioen (og man kan betragte AIS 2.0 som en udvidelse af kystradioen).
Sternula anbefaler, at Erhvervsudvalget beslutter, hvordan udnyttelsen af AIS 2.0 kan
gennemføres hos de nævnte danske myndigheder, så dansk teknologi og danske
arbejdspladser sikres.
Den kompetence, der allerede er opbygget igennem MARIOT-projektet hos en række system-
udviklere, og de private investeringer, der er blevet tilført Sternula, kan gå tabt til fordel for
udenlandske konkurrenter, hvis ikke danske myndigheder tager stilling og allokerer budgetter
hos de relevante myndigheder i løbet af 2022.
Med venlig hilsen
Lars Moltsen
Stifter og CEO, Sternula
(+45) 2521 4635
[email protected]
Referencer:
1. Innovationsfonden, ”
Nyt maritimt satellitnetværk skal øge sikkerhed for skibsfart i
ishavet
(
https://innovationsfonden.dk/da/investeringer/investeringshistorier/nyt-maritimt-satellitnetvaerk-skal-oge-sikkerhed-
skibsfart-i
)
2. Danmarks nationale strategi for rummet, 2021: Regeringens rumstrategi, der bl.a.
fremhæver VDES som et middel til bedre sejladssikkerhed, og som også omtaler
MARIOT-projektet som et projekt omkring anvendelser af VDES på forskellige arktiske
use cases
(
https://ufm.dk/forskning-og-innovation/rumomradet/rummet-og-danmark/rumstrategi-2021
)
3. IMO, e-Navigation Strategy Implementation Plan – Update 1, 2018: IMO’s anbefaling til
digitalisering af maritime tjenester hos de nævnte maritime myndigheder
(
https://wwwcdn.imo.org/localresources/en/OurWork/Safety/Documents/enavigation/MSC.1-Circ.1595%20-%20E-
Navigation%20Strategy%20Implementation%20Plan%20-%20Update%201%20(Secretariat)%20(2).pdf
)
4. IMO, Report of the Maritime Safety Committee on its 103
rd
Session, May 2021:
Beslutning på side 56 om at indarbejde VDES-teknologien i SOLAS-konventionen
(rapporten er medsendt dette brev).