16. maj 2022
Oplæg fra gruppen af centrale ordre- og tilbudsgiverorganisationer
Hermed en oversigt over, hvordan de fælles forslag fra DI, DI Byggeri,
Dansk Erhverv, SMVdanmark, KL, IKA
–
Foreningen af offentlige indkø-
bere, SKI og Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse forventes håndteret.
Nedenstående skema gennemgår de fælles forslag. Det bemærkes, at lov-
forslaget siden den offentlige høring er opdateret på to
–
for klyngen
–
væ-
sentlige punkter, jf. pkt. 2.1 og 6.1 i skemaet. Dette vurderes at imøde-
komme organisationerne, hvor 7 ud af 11 forslag nu er indarbejdet.
Forslag
1.
Forslagets indhold
Status efter høring
Styrket adgang for SMV'er
Organisationerne foreslår, at det
skrives ind i udbudslovens §
145, at ordregiver ifm. udvæl-
gelsen af ansøgere har mulighed
for at anvende kriteriet bedste
konkurrencefelt.
Organisationerne foreslår, at ad-
gangen til at efterspørge ældre
referencer end hhv. tre og fem år
bør fremgå mere klart af ud-
budslovens § 155. Det skal
fremgå, at ordregivere kan til-
lade ældre referencer, når der er
tale om varer eller tjenesteydel-
ser, der kun sjældent udbydes
som følge af fx lang kontraktva-
righed.
Forslaget kan ikke imødekommes, da forslaget hviler på antagel-
sen om, at det er muligt at reservere pladser i et udbud til små- og
mellemstore virksomheder, hvilket vurderes at stride imod det
EU-retlige ligebehandlingsprincip.
1.1
Bedste
konkurrence-
felt.
1.2 Referen-
cers alder.
Forslaget er ikke imødekommet, da det konkrete forslag vurderes
at medføre risiko for indskrænkelser i ordregivers anvendelse af
bestemmelsen. Det fremgår således allerede af udbudslovens §
155,
at referencer kan være ældre, hvis ”det er nødvendigt for at
sikre tilstrækkelig konkurrence”. Hvis det konkret tilføjes til be-
stemmelsen, at det også kan indebære tilfælde, hvor ”der sjældent
gennemføres udbud”, vil denne vurdering skulle gælde for mar-
kedet som helhed og ikke kun den enkelte ordregiver. Dels kan
det være en vanskelig vurdering for ordregiver, dels kan der være
en risiko for, at nogle ordregiverne vil opfatte det som yderligere
et krav til at kunne forlænge, så effekten reelt bliver det modsatte.
Lovforslaget indeholder dog flere andre forslag til bestemmelser,
som kan styrke adgangen for SMV’er, herunder lovforslagets §
1,
nr. 27 om omsætning som udvælgelseskriterium og nr. 38 om im-
plementeringen af et nationalt udbudssystem.
1.3 Nemmere
brug af dyna-
miske
ind-
købssystemer.
Organisationerne foreslår, at ud-
budslovens begrundelseskrav i
§ 171, lempes for dynamiske
indkøbssystemer således, at for-
bigåede tilbudsgivere aktivt skal
anmode om en begrundelse.
Forslaget er imødekommet ved lovforslagets § 1, nr. 30-31.
1
1
For alle henvisninger til lovforslaget henvises til versionen af lovforslaget efter høringen.