Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del Bilag 292
Offentligt
2574254_0001.png
NOTAT
4. maj 2022
marhan
Orienteringsnotat til Folketingets Erhvervsudvalg (ERU) vedr. råds-
møde (transport) den 2. juni 2022
Sager til forhandlingsoplæg
Forslag til forordning om krav til alternative brændstoffer i søfarten
(FuelEU Maritime)
Forslaget har til formål at øge brugen af grønne brændstoffer i søfarten fra
bl.a. store container- og passagerskibe ved at stille krav til brugen af klima-
neutrale brændstoffer samt brug af landstrøm i havne. Kravene skal ifølge
forslaget gælde fra 2025 og vil vokse gradvist frem mod 2050. Forslaget
forventes at bidrage med betydelige drivhusgasreduktioner i EU og globalt,
særligt på længere sigt, samt med miljøgevinster i form af reducerede ud-
ledninger af hhv. kvælstoffer, svovl og partikler. Forslaget kan fremme den
grønne omstilling ved potentielt at fremme efterspørgslen på klimaneutrale
brændstoffer (PtX).
Regeringen hilser Kommissionens ’Fit for 55’-pakke
velkommen. Rege-
ringen ønsker en ambitiøs og omkostningseffektiv klimaindsats i EU, der
kan realisere EU’s
klimamål for 2030 på mindst 55 pct. reduktioner i for-
hold til 1990-niveauet samt drive den grønne omstilling både i Danmark og
hele EU mod klimaneutralitet i senest 2050.
Regeringen støtter forslaget og ser det som et potentielt vigtigt skridt i be-
stræbelserne for en klimaneutral søfartsindustri. Det er derfor vigtigt, at
forslaget sikrer ambitiøse klimatiltag, hvorfor regeringen støtter evt. højere
reduktionskrav, mhp. at øge efterspørgslen efter grønne PtX-brændstoffer
og samtidig hermed opretholder en stærk europæisk konkurrenceevne i den
globale søfartssektor.
Sager til orientering
Lækstabilitet ombord på RO-RO færger, direktiv 2003/25/EF
Der orienteres kort om EU-Kommissionens forslag om ændring af EU-direk-
tivet om krav til lækstabilitet på ro-ro-passagerskibe. Med forslaget tilpasses
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 292: Samlenotat for rådsmøde (TTE-transport) den 2. juni 2022, fra erhvervsministeren
2/2
EU-reguleringen på området de nyligt opdaterede standarder, som er define-
ret af IMO, FN’s søfartsorganisation. Forslaget fastholder det gældende høje
sikkerhedsniveau i EU for alle ro-ro-passagerskibe
med skærpede krav til
visse skibstyper sammenlignet med IMO-reguleringen.
Regeringen støtter tiltag, som bidrager til fastholdelsen af et højt sikkerheds-
niveau for passagersejlads. Regeringen er derfor positivt indstillet over for
Kommissionens forslag til tilpasning.