Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del Bilag 279
Offentligt
2567572_0001.png
Fra:
[email protected]
[mailto:[email protected]]
Sendt:
2. maj 2022 15:00
Til:
Charlotte Avnsted-Vilman <[email protected]>
Emne:
ang. emnet omkring Bankerne og borgerenes ret til egne penge, til medlemmerne af socialudvalget
Prioritet:
Høj
Den 2. maj 2022
<<...>>
Att. Samtlige medlemmer af udvalget,
Jeg var så heldig at overværer bare en lille kø, uden for en af de store banker, én af dem som kun
har åbent de sidste filialer i et tidsrum mellem 10 - 13, få har mønttællingsapparater, man som
dårlig gående er man heldig at der er ordentlig offentlig transport til filialerne.
Jeg vil fortælle om to ”banker” min er Danske Bank, en bank som ser mere på de rige end de dårlig
stillede i samfundet og de som er udenfor arbejdsmarkedet. For at dette ikke skal blive for langt,
vil jeg forsøge at påpege et par ting:
1) filialer: har man en ”indtægt”
under ? beløb, er man henvist til A) enten net eller mobilbank, B)
en ”filial” som mere kan betegnes som et callcenter,
det betyder at det aldrig er den samme man
kommer til at tale med, og som dermed ikke har styr på en borgers behov eller konti,
2) igennem de senere år, når vi har bedt om et møde med en rådgiver for at få kigget på
budgettet, med et bufferbeløb, har der været forskellige svar, først kostede det 1000,- man
fortalte dengang at man var villige denne ene gang at betale halvdelen
����
så kostede det 700,-
og endelig blev det ”gratis” her skal det siges at de gratis services bestod i, enten at få et
telefonopkald,
eller møde via ”pc / skærm”
Vi har opgivet at skifte bank, for den sidste gang, vi talte om det, og kiggede på arbejdernes
landsbank, tog man ikke imod borgere med gæld?? Uanset om det var via, skat eller at der var
afbetaling udenfor skat, en gæld var en gæld.
Og lige nu har man fra ”beskæftigelsesområdet” gentagende gange bedt os på offentlig
forsørgelse om at spare op?? Og navnet har være mange på denne / disse opsparingerne, først var
det at det var frivilligt at spare op, men at kommunen lagde 200,- til side, så kom den næste (som
jeg ikke kan huske navnet på) som OGSÅ blev ændret, og som gjorde at vi som skulle lave kontoen
om mistede penge, nu har vi så en ny opsparing som er fastbundet indtil den dag man går på
pension, det gør så endnu engang at gør jeg noget ved kontoen mister jeg igen igen penge!!
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 279: Henvendelse af 2/5-22 fra Jane Albrechtsen om Bankerne og borgerenes ret til egne penge
På grund af nogle køb via
”afbetaling”, har vi
observeret at
2 ”banker ”resurse bank” og ”ekspres
bank” nægter at give kunder nogen form for breve via Post Nord, her henviser begge til deres
hjemmeside hvor man skal logge ind med NemID eller MitID, og download filer derfra.
Man har fokuseret alt for meget på det digitale område, som i og på mange områder kan være
godt, men man glemmer alt for ofte de mest svage og sårbare borgere ikke alene i banksektoren
men i hele samfundet, ikke alle har en smartphone, ikke alle har en PC, eller adgang til internet, og
overskud til dette samfund som jeg kalder for gør det selv, årsagerne er:
gå ind og tjek selv: her er det DSB og Movia, og ikke altid er rejseplanen opdateret.
Banker,
Teleselskaber, YouSee har jeg lige været oppe og toppes med, efter at man stoppede med at
sende betalingsoversigten med i Betalningsoversigten uden at spørge kunden om man evt. var
interesseret i at betale et beløb for tjenesten? Og jeg tror at jeg kunne blive ved. Men jeg stopper
her.
Glæder mig til et godt åbent samråd i morgen tirsdag
�½��
På forhånd tak
Jane Albrechtsen